Twee input signalen naar versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel57
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09-2024
Hallo,

Ik heb een oude blaupunkt cambridge sqm 39 radio en een blaupunkt bxa 500 versterker die ik wil gaan installeren in mijn auto. Omdat de sqm alleen radio en casette heeft zou ik graag een bluetooth module inbouwen die ik met een schakelaar in en uit kan schakelen.

Ik heb al wat topics gevonden die het ombouwen van een casette radio naar bluetooth behandelen, maar ik zou graag de cassettes willen blijven gebruiken.

De versterker heeft meerdere aux in mogelijkheden dus ik had zelf bedacht om de radio en de bluetooth module allebei aan een verschillende aux in aan te sluiten en dan de een of de ander uit te zetten wanneer die niet in gebruik is.

Weet hier iemand of dit een goed idee is, heeft iemand misschien een beter optie om dit aan te sluiten?

Alvast bedankt.

Een foto van de in en uitgangen van de versterker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtRsQ_a4AnMpd1_ce10WXExLMPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdKXotOi8jFTWDNytkANmSfc.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Michiel57 op 04-07-2024 22:56)

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:30
Volgens mij heeft een versterker ook nog een schakelsignaal nodig om in te schakelen.
Dit komt normaal gesproken van de headunit.

Dus al zou je ze beide aansluiten, wat ik zoals anderen hier ook niet adviseer, dan heb je als de headunit
uit is dus geen schakelsignaal op de versterker en doet ie het met de BT kit ook niet. Tenzij die ook
een schakelsignaal kan leveren, maar ik ben niet bekend met die dingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:58
Ik zou ze niet aan verschillende ingangen op de versterken knopen. Je kunt de RCA (tulp) ingang gebruiken, voor het schakelen tussen radio en bluetooth kun je dan een zogenaam RCA-switch gebruiken, bijvoorbeeld zoiets.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De versterker heeft 4 ingangen en 4 uitgangen, als je de subwoofer even weg denkt. Als je het ene ingangspaar gebruikt voor de bluetoothontvanger en de andere voor de casette, spelen die dus over verschillende luidsprekers.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 19-04-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel57
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09-2024
Bedankt voor de reacties,

Als ik een RCA switch gebruik dan moet ik er een hebben die vijf uitgangen heeft, vier om de radio LF RF LR en RR in te schakelen en één naar de aux in, als ik twee tulpen die uit de switch aansluit op de LF en de RF van de versterker dan krijgen de LR en RR toch geen signaal?

Ik heb hier nog niet zoveel ervaring mee dus de hulp wordt erg gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:02
kun je die oude radio niet wisselen voor een iets moderner exemplaar met ingebouwde bluetooth?

Dan wordt het aansluiten een stuk makkelijker namelijk: Radio -> RCA kabel -> Versterker -> LF RF RL RR speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
De aux-in met din-connector en de 4 RCA zijn 2 manieren om hetzelfde te bereiken. Ik was er vanuitgegaan dat zowel je radio als de bluetoothconnector een stereo-uitgang hebben. Op de versterker lus je dan LF door naar LR, en RF naar RR. Je mist dan de mogelijkheid om de volumebalans tussen voor en achter in te stellen.

WIl je dat wel kunnen dan kun je een potmeter tussen de doorlus van front naar rear zetten. Er zijn ook kant en klare kastjes voor. Je krijgt dan dus het volgende:
RADIO 
  \                                    /--> AUX IN LF/RF
   \                                  /
    +--> RCA-SWITCH --> RCA-SPLITTER +
   /                                  \
  /                                    \--> RCA VOL CONTROL --> AUX IN LR/RR
BLUETOOTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je niet gewoon een simpele BT module met 3,5mm out kopen en zo'n cassette kopen die je een input geeft? Werkt prima is mijn ervaring, eind jaren 90 jaren naar volle tevredenheid gebruik van gemaakt :)

Die cassettes pluk je voor een paar centen van MP, BT receiver is paar euro van Ali.
Alles wat je verder probeert is duurder

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
The Eagle schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:48:
Kun je niet gewoon een simpele BT module met 3,5mm out kopen en zo'n cassette kopen die je een input geeft? Werkt prima is mijn ervaring, eind jaren 90 jaren naar volle tevredenheid gebruik van gemaakt :)

Die cassettes pluk je voor een paar centen van MP, BT receiver is paar euro van Ali.
The Eagle schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:48:

Die cassette gevallen zijn altijd mono, als dat niet belangrijk voor je is, kun je dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

PageFault schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:44:
[...]

[...]

Die cassette gevallen zijn altijd mono, als dat niet belangrijk voor je is, kun je dat doen.
Que :? Ik heb hier zo'n ding nog in de la liggen en dat geeft vrijwel cd kwaliteit - in stereo voor zover ik me kan herinneren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
The Eagle schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:11:
[...]

Que :? Ik heb hier zo'n ding nog in de la liggen en dat geeft vrijwel cd kwaliteit - in stereo voor zover ik me kan herinneren.
Ik heb er 3 jaar naar gezocht, maar waren destijds (vanaf 2015) alleen mono te krijgen, ook al zat er een stereo plug op. De kanalen werden niet gescheiden doorgegeven.

Auto cassette radio's met koppen die CD kwaliteit kunnen lezen zijn wel heel zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zei dan ook vrijwel CD kwaliteit ;)
Ik heb een Philips AY3501 (op MP nog wel te krijgen), en volgens mij is die stereo. Nooit mono ervaren destijds :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Volgens mij heeft een versterker ook nog een schakelsignaal nodig om in te schakelen.

Dus al zou je ze beide aansluiten, wat ik zoals anderen hier ook niet adviseer, dan heb je als de headunit
uit is dus geen schakelsignaal op de versterker en doet ie het met de BT kit ook niet. Tenzij die ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Frappuccino schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:16:

Het schakelsignaal koppel je aan 1 van de drie schroefcontacten rechts op de foto van TS. Het is niet ongebruikelijk of problematisch om die gewoon op contact mee te laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
T-MOB schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:22:
[...]

Het schakelsignaal koppel je aan 1 van de drie schroefcontacten rechts op de foto van TS. Het is niet ongebruikelijk of problematisch om die gewoon op contact mee te laten schakelen.
Dat laatste zou ik dan weer niet willen. Speel je geen muziek staat wel je versterker aan.
Pagina: 1