Email opslaan met datum versturen e-mail, niet huidige datum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zou graag een Outlook email willen opslaan met als creatie-datum de datum waarop de e-mail verstuurd werd en niet de datum waarop ik het opsla (dus, het huidige tijdstip).

Doel is de lijst opgeslagen e-mails te sorteren op datum versturen om aldus een archief te verkrijgen. Ik heb tussen de honderden settings geen display setting voor explorer gevonden waar dit mogelijk is.

Iemand enig idee of workaround?

Dank!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Staat de email als bestand (file) op je harddisk of staat het gewoon in een folder op de IMAP/Exchange server?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Juup schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:43:
Staat de email als bestand (file) op je harddisk of staat het gewoon in een folder op de IMAP/Exchange server?
In een folder op mijn harddisk.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:55

Marc H

- - Is wakker - -

Gebruik Mailstore Home (https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/) om gratis een doorzoekbaar archief van je mail te maken.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
Hoe heb je die emails opgeslagen?
Als ik dat doe vanuit Mozilla Thunderbird in EML format, dan kan ik in Windows Verkenner een kolom aanvinken met "verzonden op". De datum wordt dan uit het EML-bestand gehaald.

P.S. Overigens is dat in Thunderbird overbodig, want de verzenddatum wordt aan het begin in de bestandsnaam opgenomen.

[ Voor 22% gewijzigd door JukeboxBill op 18-04-2022 21:42 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53

Reptile209

- gers -

Is het niet handiger om die mails in een aparte PST-file op te slaan? Dan hou je ook gewoon alle functionaliteit (sorteren op afzender, groeperen op conversatie, zoeken!) van Outlook beschikbaar. En je sleept je mails er vanuit Outlook gelijk met de hand in, of zelfs op basis van rules automatisch.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1762102

kan je via outlook niet een soort sjabloon instellen zodat de mail behouden blijft, maar enkel de nodige gegevens worden aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53

Reptile209

- gers -

Anoniem: 1762102 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:54:
kan je via outlook niet een soort sjabloon instellen zodat de mail behouden blijft, maar enkel de nodige gegevens worden aangepast?
Volgens mij bedoelt @demichel dat hij bijv. 1x per week alle mail die gearchiveerd moet worden naar een folder op de HD sleept. Dan krijgen die mail-bestanden de timestamp van archiveren, niet van ontvangst. En dat kan je in Outlook niet veranderen, dat doet het OS.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Reptile209 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:36:
[...]

Volgens mij bedoelt @demichel dat hij bijv. 1x per week alle mail die gearchiveerd moet worden naar een folder op de HD sleept. Dan krijgen die mail-bestanden de timestamp van archiveren, niet van ontvangst. En dat kan je in Outlook niet veranderen, dat doet het OS.
En dat is goed, dat het OS dat doet. Daar mag een applicatie zich niet mee te bemoeien.

Met alle respect, maar e-mails kopiëren naar een folder op je harddisk is gewoon geen goede methode. Als het om archivering gaat is - zoals @Reptile209 ook al zegt - een PST file een veel logischer alternatief. Wat je feitelijk doet met het opslaan op schijf is namelijk alle meta-informatie er af halen en het vervolgens in een database stoppen (je file-system) met zeer beperkte meta-informatie. En dan gaan klagen dat je niet genoeg informatie hebt om die mails van elkaar te kunnen onderscheiden.[/rant]

Mocht je daadwerkelijk redenen hebben om die e-mails als file beschikbaar te willen hebben, bijvoorbeeld omdat ze machine readable moeten zijn, ofzo, dan moet je gaan automatiseren. Een vb-scriptje maken wat die e-mails meteen bij binnenkomst naar schijf dumpt: dan staan ze gesorteerd op ontvangst tijd/datum. Of een geavanceerd scriptje wat de verzendtijd opspoort in het mailtje en die op één of andere manier aan het file systeem doorgeeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Ik heb beslist dat het inderdaad handiger zou zijn om een archief in Outlook zelf aan te leggen dan eigenzinnig mijn eigen weg te gaan op hd :) Werkt super zolang een duidelijke mappenhiërarchie gehanteerd wordt.

Pagina: 1