Gebruikte trek fiets of nieuwe van lidl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-04 07:16
Hoi hoi,

Ik ben van plan een nieuwe e bike aan te schaffen.

2 opties

Trek lm5+ deze is 3-4 jaar oud. Met 25.000 gelopen. Er zit een Bosch motor in geen idee hoe lang deze meegaan (komt van een fietsenwinkel)
Lidl nieuw uit de doos maar is Chinees merk zover ik weet.

Wat is wijsheid om te doen? Een jong gebruikte fiets van een merk. Of een nieuwe?
Of verder kijken naar een jong gebruikte met minder kilometer?

Het is voor woon werk verkeer en in het weekend een klein rondje fietsen (stad/terras)

Dus zo’n 20 kilometer per dag.

Alvast bedankt voor jullie input,

Gr. Danny

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

"Het is voor woon werk verkeer"
Als het je belangrijkste vervoersmiddel wordt zou ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en gewoon een goede degelijk fiets met garantie zoeken. Met een beetje geluk kun je ook nog je werk mee laten betalen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:55
Wat voor garantie durft de fietsenmaker te geven?

Een Lidl fiets zou ik sowieso niet doen voor intensief gebruik. Dat soort fietsen wordt alleen gemaakt voor een lage verkoopprijs. Het is vragen om een fiets die onder je weg roest, tal van net niet dingen zal kennen en op termijn mogelijk nauwelijks te fixen issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-04 15:14
Ik zou zelf voor een gebruikte gaan. Ik ben geen fan van de budget merken.

Ik ga er vanuit dat de fietsenmaker er in elk geval een paar maanden garantie op geeft. Dan weet je dat de fiets een beurt gehad heeft.

Ik zou me er alleen van verzekeren dat de batterij vervangbaar is en hoe duur deze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
Garantie is 3 maanden.
Geen garantie op de accu.

Probleem is, ik ging voor een Sparta r5te kijken. Deze had nog geen 10.000 op de teller.
Ik ging fietsen op de trekLM5+ (prijs verschil €100) wat een verschil wat betreft rij gedrag zeg.

Hoef ik me geen zorgen te maken over die 25.000 kilometer van de Bosch motor?

Ik dacht dat er een compleet Bosch systeem in zit. Dus ook de accu. Deze kost +/- €800.
Als ik die op kort termijn moet vervangen kan ik beter nu die €800 beter besteden aan een andere fiets.

Verdere info. De fiets wordt enkel gebruikt met droge dragen. De rest van de dagen de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
De accu kan je voor een +/-300 (van mijne, Bosch wellicht 400) laten reviseren, mits de elektronica niet kapot gaat.
25.000 is wel veel voor een elektrische fiets.

Had zelf een t80+ van trek, accu kapot niet te reviseren. Vind het zelf het geld niet waard om nog in nieuwe accu te investeren. Ook omdat de andere onderdelen van het bionx systeem slecht verkrijgbaar zijn.

Nu de Sparta r5te. Inderdaad iets minder comfortabel, maar ben er tevreden over, vandaag nog 40 km op gefietst. (In 2 etappes).

Vrouw heeft nu een Fongers elektrische fiets, nadat haar 8 jaar oude gazelle gejat was. Betwijfel ten zeerste of die evenveel KM mee gaat als de gazelle (kost ook maar 50%), maar qua comfort is het geen achteruitgang. Daarbij ook niet voor dagelijks woon werk verkeer.

[ Voor 24% gewijzigd door Cyriel85 op 18-04-2022 20:09 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 17:41
ik weet niet over welke bedragen je praat, maar dit zou ook een optie kunnen zijn:
[Video: https://www.rtlnieuws.nl/tech/video/5284294/getest-deze-goedkope-e-bike-fietst-lekkerder-dan-vanmoof]

ik vind het een hele fraaie fiets voor 1600 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door 107mb op 18-04-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
107mb schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:09:
ik weet niet over welke bedragen je praat, maar dit zou ook een optie kunnen zijn:
[Video]

ik vind het een hele fraaie fiets voor 1600 euro.
Ik denk minder, voor dat zelfde geld heb je een nieuwe r5te, TS kijkt naar tweede hands lijkt het.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Cyriel85 schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:12:
[...]

Ik denk minder, voor dat zelfde geld heb je een nieuwe r5te, TS kijkt naar tweede hands lijkt het.
De ebike van de lidl met middenmotor is ook 1250.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
Begon op €800 bij giant voor een fiets van 7/8 jaar. Werd mij afgeraden kwa leeftijd.
Nu zit ik rond de €1000 en €1100
Maar ben bereid meer uit te geven rond de €1500 (voor gebruikt)
Heb op een gazelle cityzen ook een hele fijne fiets. Deze was €1500
Kalkhoff endeavor gereden was €1400

Kan nog wel meer fietsen proberen maar er is altijd mooier en beter. het omslag punt naar nieuw wordt ook kleiner, al heb je dan wel andere specs.
Batavus/Cortina hebben instappers van €1800 geloof ik.

Maar goed de Trek wordt afgeraden omdat die toch wel veel kilometers heeft.
Lidl vanwege betrouwbaarheid op de lange termijn.

Even verder zoeken dan dus.
Julie nog tips voor een leuke dames/lage frame fiets (frame 55)
Moet de kleine nog naar school brengen. Dus dames of lage frame is wel een pre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Een nieuwe wordt een uitdaging momenteel en die Lidl fiets moet je niet eens aan willen denken. Dan liever een betrouwbare occasion van een goede fietsenmaker, dan weet je in ieder geval dat je iemand hebt om bij problemen op terug te vallen

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 18:16
Als de keus alleen tussen een Trek en een Lidl fiets gaat: 100% de Trek. Ik hoef niet eens te weten wat voor merk die Lidl fiets is.

Je kunt eens navragen hoe oud de accu is van die Trek.

[ Voor 27% gewijzigd door FastFred op 19-04-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@danny012 Hoe 'groot' is de accu van beiden ?
Na deze km 's is de capaciteit vaak nog 70-80%. Op de nieuwe fiets -wel van mindere kwaliteit- heb je wel volle garantie volgens de geldende wet bij consumentenkoop.

edit: Trek LM5+ komt met Bosch Active Line Plus (50Nm) en 500wh accu

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 19-04-2022 10:08 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 12:46
Heeft jou werkgever een Fietsplan?
Dat kan ook interessant zijn om naar te kijken als ze dat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:05

_Apache_

For life.

De broer van mijn vrouw is fietsenmaker. En heeft zijn handen vol aan 'goedkoop' spul.
Slecht lagerwerk, zwakke spaken, elektronica slecht bescherm tegen vochtigheid.

Zijn tip,
De Nederlands merkfietsen zijn gewoon een stuk beter. En als je die regelmatig bij een fietsenmaker brengt die grondig te werk gaat (alle smeerpunten naloopt, spaken natrekt) heb je er jaren plezier van.

Dat hoeft niet duur te zijn (voor een Urban Arrow bakfiets was ik 60 eu kwijt).

Koop een goede bandenpomp.
En als je merkt dat ergens de speling uitloopt, en het niet fijn fietst (schakelen, ketting ed), stel het zo snel mogelijk bij (of laat het bij stellen). Drie kwart van de zaken die vervangen moeten worden omdat het kapot gegaan is, waren prima te voorkomen door het op tijd weer strak te trekken.

Ik denk dat we - als samenleving - totaal onderschatten hoelang materiaal mee kan gaan als je het degelijk onderhoud. Mijn vader vertelde nog wel eens dat hij les heeft gehad in 'materiaal zorg' in zijn techniek les. Lijkt mij niet eens zo verkeerd.

[ Voor 36% gewijzigd door _Apache_ op 19-04-2022 10:48 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:20
Als je toch de Lidl overweegt kijk dan eens bij de Decathlon. die geven tenminste goede garantie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 13:59
Voor 10 km heen, waarom niet een trapfiets?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:53
Volgende keer graag alleen reageren als je iets constructiefs te melden hebt.

[ Voor 69% gewijzigd door deepbass909 op 19-04-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14

Videopac

Rommelt wat aan.

Volgende keer graag een topic-report maken in plaats van commentaar in het topic te leveren.

[ Voor 79% gewijzigd door deepbass909 op 19-04-2022 10:45 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 22:46
_Apache_ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:07:
De broer van mijn vrouw is fietsenmaker. En heeft zijn handen vol aan 'goedkoop' spul.
Slecht lagerwerk, zwakke spaken, elektronica slecht bescherm tegen vochtigheid.

Zijn tip,
De Nederlands merkfietsen zijn gewoon een stuk beter. En als je die regelmatig bij een fietsenmaker brengt die grondig te werk gaat (alle smeerpunten naloopt, spaken natrekt) heb je er jaren plezier van.

Dat hoeft niet duur te zijn (voor een Urban Arrow bakfiets was ik 60 eu kwijt).

Koop een goede bandenpomp.
En als je merkt dat ergens de speling uitloopt, en het niet fijn fietst (schakelen, ketting ed), stel het zo snel mogelijk bij (of laat het bij stellen). Drie kwart van de zaken die vervangen moeten worden omdat het kapot gegaan is, waren prima te voorkomen door het op tijd weer strak te trekken.

Ik denk dat we - als samenleving - totaal onderschatten hoelang materiaal mee kan gaan als je het degelijk onderhoud. Mijn vader vertelde nog wel eens dat hij les heet gehad in 'materiaal zorg' in zijn techniek les. Lijkt mij niet eens zo verkeerd.
100%. Dun plaatstaal spatborden, slechte cranks, banden goedkope rommel, algehele constructie onder de maat, en roest en nog eens roest. Na tig (kinder)fietsen hier heb ik wat ervaring opgedaan. Alleen nog Batavus of Gazelle hier. Sparta vind ik alweer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Op YouTube staan genoeg filmpjes van e-bikes die afbranden door accuproblemen of gewoon überhaupt rommel zijn. Er zijn enorm veel fabrikanten die nu deze markt in springen en het allemaal goedkoper en beter denken te kunnen.

Ik zou dus gewoon een merkfiets van een Nederlandse fabrikant kopen. Kost wel wat meer, maar dan weet je zeker wat je rechten zijn en wat je kunt verwachten.

Maar voor 10 kilometer is een elektrische fiets toch zeker gewoon luxe, dat kun je met een gewone fiets ook. Tenzij je zwaarwegende gezondheidsproblemen hebt die dit onmogelijk maken zou ik echt geen 1500 euro uitgeven om meer onderdelen te hebben die kapot kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oon schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:34:
Op YouTube staan genoeg filmpjes van e-bikes die afbranden door accuproblemen of gewoon überhaupt rommel zijn. Er zijn enorm veel fabrikanten die nu deze markt in springen en het allemaal goedkoper en beter denken te kunnen.

Ik zou dus gewoon een merkfiets van een Nederlandse fabrikant kopen. Kost wel wat meer, maar dan weet je zeker wat je rechten zijn en wat je kunt verwachten.

Maar voor 10 kilometer is een elektrische fiets toch zeker gewoon luxe, dat kun je met een gewone fiets ook. Tenzij je zwaarwegende gezondheidsproblemen hebt die dit onmogelijk maken zou ik echt geen 1500 euro uitgeven om meer onderdelen te hebben die kapot kunnen.
Zo denk ik er ook over, maar tegenwoordig lijkt het mode te zijn om dit soort fietsen te kopen. Mijn gedachte is ook om pas zo'n fiets aan te schaffen, als je niet meer in staat bent zelf te fietsen op deze afstanden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 18:16
Ik zie trouwens nu pas de te fietsen afstanden per dag. Daar zou ik geen e-bike voor kopen eigenlijk. Zoek een reguliere 'trap'fiets uit die weinig weegt en licht trapt (riem aandrijving bijvoorbeeld).

Heb nu een halfjaar een nieuwe fiets, een Trek District 3, ik doe er 1 of 2x per week woon-werk (26km per dag) mee en in het weekend pak ik voor bijna alles de fiets. 1200 euro en ik trap iedere 25km/h e-bike eruit
Hackus schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:38:
[...]

Zo denk ik er ook over, maar tegenwoordig lijkt het mode te zijn om dit soort fietsen te kopen. Mijn gedachte is ook om pas zo'n fiets aan te schaffen, als je niet meer in staat bent zelf te fietsen op deze afstanden.
Ik heb afgelopen weekend alles bij elkaar 70km recreatief getrapt en ik denk dat 80% van alle fietsen een e-bike was, ouderen, maar ook gewoon jonge mensen, mountainbikers e.d. En als ze nou doorfietsen, maar gewoon met 15-20km/h de boel een beetje op zitten houden... Terwijl ik zonder moeite 25km/h rij en dan heb ik niet eens een supergoeie conditie...

Voor het milieu is dan ook wat te zeggen, een elektrische auto is beter voor het milieu dan een verbrandingsmotor. Maar een elektrische fiets is dat niet als je dat vergelijkt met een normale fiets, kijk eens wat dat kost aan materialen, de accu, chips (waar toch al tekort aan is). Voor ouderen of mensen met gezondheidsproblemen snap ik het helemaal, prachtig dat die mensen nog naar buiten kunnen om een rondje te fietsen zoals mijn vader met Parkinson of mijn moeder met slechte knieën.

[ Voor 62% gewijzigd door FastFred op 19-04-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
corporalnl schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:04:
Heeft jou werkgever een Fietsplan?
Dat kan ook interessant zijn om naar te kijken als ze dat hebben.
Helaas geen fietsplan. Eind dit jaar willen ze gaan bekijken wat de opties zijn om dit door te voeren.

Dus denk dat dit nog wel even duurt voordat alles geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
DiedX schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:19:
Meer een luxe probleem en je komt minder bezweet op het werk aan.
Ik had een cortina met zo’n krat voorop. Een fiets waar je niet snel mee fietst. (Mijn mening)

Eigenlijk niet over nagedacht om een sportievere fiets te proberen. Zoals hier genoemd (Trek District 3).
ik dacht gelijk aan een e-bike zoals vele 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Zonder motor krijg je wel veel meer kwaliteit voor je geld...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-04 15:14
Je zit natuurlijk met het tijd aspect. Ik snap een e-bike heel goed. Je bent sneller en komt minder bezweet aan. Ik zie liever iemand op een e-bike dan in een auto.

Voor het plezier kun je altijd voor een niet gemotoriseerde fiets gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Seriph op 20-04-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:05

_Apache_

For life.

Als je serieus een fiets gaat gebruiken, 'bezuinig' dan niet op versnellingen. Heb ooit een fiets gekocht met maar 3 versnelingen, dat is echt te weinig. Ten minste 5, of traploos fiets veel fijner.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
_Apache_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:36:
Als je serieus een fiets gaat gebruiken, 'bezuinig' dan niet op versnellingen. Heb ooit een fiets gekocht met maar 3 versnelingen, dat is echt te weinig. Ten minste 5, of traploos fiets veel fijner.
https://www.12gobiking.nl/blog/shimano-naafversnellingen

Ik heb vroeger altijd 3-speed naven van Sturmey Archer gehad, daarna een 5-speed naaf van Sturmey Archer, die waren niet zo heel erg degelijk, doormidden getrapt. Vervolgens een nieuwe Batavus fiets met 7-speed shimano nexus naaf gekocht, voldoet prima. De ebike die er later bij is gekomen voor vriendin heeft een 8-speed naaf en is net wat fijner. In bovenstaande blog wordt uitgelegd wat de verschillen zijn.

Betere ebikes hebben gewoon een 8-speed shimano naaf, die 7-speed op de lidl fietsen is gewoon kostenbesparing. Moet toch ergens weg komen...

Wat betreft kwaliteit en waterdichtheid: ik heb een eerste generatie Batavus ebike, daarvan heb ik al eens het bedieningspaneel open mogen maken en weggeroeste schakelaars mogen vervangen. Tegenwoordig gebruiken de grote merken gewoon universeel en goed verkrijgbaar spul van Bosch, wat je bij de goedkope merken nog maar af moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
_Apache_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:36:
Traploos betekent een Nuvinci en daarmee mag je pakweg 15 tot 20% van je bescheidenh energie in warmte omzetten, voor een Ebike misschien okee....
Ik heb liever een 3 V naaf dan een naaf waarmee ik de buitenlucht zit op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

DiedX schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:19:
Dit. Ik fiets een langere afstand naar het werk en dat heb ik eerst met een elektrische fiets geprobeerd, maar het probleem is dat de fiets behoorlijk zwaar is, dus lastig met bochten in de stad en bij 27km/h stopt de ondersteuning en dat rijdt heel vervelend.
Ik heb bewust voor een damesframe gekozen, want nu rijdt mijn vrouw op die fiets.

Koop een goede fiets die fijn en soepel trapt zonder motor en zware accu.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
Vandaag wezen kijken naar de volgende fietsen.

Kalkhoff endauvour
Trek district 3
Koga F3 4.0

Gefietst op de Koga en trek.
Wat zijn dat verassende fijne fietsen!

Wat zijn jullie ervaringen met deze merken?
Moet ik ook nog naar kijken naar de Batavus en gazelle?

Wat is volgens jullie de betere koop? Of is dat echt te persoonlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Keezx schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:39:
[...]

Traploos betekent een Nuvinci en daarmee mag je pakweg 15 tot 20% van je bescheidenh energie in warmte omzetten, voor een Ebike misschien okee....
Ik heb liever een 3 V naaf dan een naaf waarmee ik de buitenlucht zit op te warmen.
Plus dat er ook een grote kans op defecten aan de naven is. De enviolonaven gaan bij 1 op de 3 urban arrows kapot. Bron: fietsenmaker die voor z'n beetje alle bezorgbedrijven de fietsen onderhoudt. ) Kan natuurlijk nog aan de zware bakfietsen liggen of aan de rijstijl van de meeste fietskoeriers, maar dan nog.

Wat er niet op zit, kan ook niet stuk. En zeg zelf, z'n systeem dat altijd de juiste versnelling kiest is leuk, maar is het ook echt nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 20-04-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

timovd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:47:
[...]

Dit. Ik fiets een langere afstand naar het werk en dat heb ik eerst met een elektrische fiets geprobeerd, maar het probleem is dat de fiets behoorlijk zwaar is, dus lastig met bochten in de stad en bij 27km/h stopt de ondersteuning en dat rijdt heel vervelend.
Ik heb bewust voor een damesframe gekozen, want nu rijdt mijn vrouw op die fiets.

Koop een goede fiets die fijn en soepel trapt zonder motor en zware accu.
Same here, ik laat de ebike van vriendin behalve bij zeer sterke wind het liefst staan en trap nog liever op een oude studentenfiets. Boven de 28-30 km/u zijn die ebikes niet vooruit te branden door weerstand vanuit de motor. In ieder geval een Batavus Dinsdag dan. Waar toch gewoon een Bosch motor in zit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Hahaha , dat is niet de weerstand van de motor, maar de luchtweerstand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:35
danny012 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:54:
[...]
Ik had een cortina met zo’n krat voorop. Een fiets waar je niet snel mee fietst. (Mijn mening)
Zo'n Cortina is niet te vergelijken met de Trek of Koga die je inmiddels hebt geprobeerd. Dat heb je inmiddels ook zelf gemerkt.

Ik ben enthousiaste fietser, dus ik ga mezelf niet als maatstaf nemen. Maar even wat cijfertjes om het verschil te duiden wat het verschil is op 10 kilometer fietsen:

- elektrische fiets: gemiddelde snelheid 24 km/h (wanneer je vooral in het buitengebied fietst. In de stad gaat je gemiddelde snel naar 20 km/h door stoplichten en ander verkeer), dan doe je er ca 25 minuten over.
- lichtlopende fiets (zoiets als de prima Koga F3 4.0): gemiddeld 18 km/h, dan doe je er 34 minuten over. Als getrainde fietser ga ik daar niet van zweten. Wanneer dat voor jou anders is: wellicht kun je je opfrissen op je werk, een washandje/handdoek/deo is meestal voldoende. Wanneer sporten niet jouw ding is, dan zal je gemiddelde nog wat verder zakken, maar na een paar maanden fietsen trap je echt wel wat sneller.

Om prettig te fietsen helpt het ook om goede kleding te hebben (licht maar goed winddicht jack, evt regenkleding).

Ik zou voor 10km voor een goede lichtlopende fiets gaan i.c.m. goede fietskleding. Dan ben je alsnog goedkoper uit in aanschaf en over de jaren heen ook nog goedkoper uit in onderhoud. En je conditie zal beter zijn. Het scheelt je een sportschool-abonnement.

Welke fiets dan? Je hebt met de Trek en Koga al prima opties gevonden. Probeer ook een paar andere modellen uit (iets sportievere zit). Je kan er dagen over lezen, maar uitproberen is de manier om te ervaren of het wat voor jou is.
Mocht je toch voor elektrisch gaan: kijk dan ook eens naar Victoria, een prima Duits merk dat bovendien goed verkrijgbaar is.
Pagina: 1