schrootjes plafond vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02 15:24
-

[ Voor 99% gewijzigd door wooshx op 10-07-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:33
Als de schrootjes recht en vlak hangen kan je hier gewoon overheen met gipsplaten, dit is niet een heel erg ingewikkelde klus om zelf te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als het goed vast zit, waarom dan niet de gipsplaten tegen de schrootjes aan?

Dat zou ik overwegen,. Je hebt nu een mooie vlakke (hoop ik) constructie
Welke als netjes is gedaan op latten zitten die weer in iets anders zitten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je het laat stucen, waarom zou je er dan weer gipsplaten opzetten?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@wooshx
Het makkelijkste is natuurlijk het plafond netjes wit te verven.
Vervolgens de optie om gipsplaten er direct overheen te zetten, maar dat is niet de juiste manier om het goed te doen.
Het beste is alles eraf halen (kan je direct de Elektra aanpassen indien nodig) en gips erop.
Kan je prima zelf doen.

Op het internet genoeg te vinden:
YouTube: Home RenoVision DIY

Erg goed kanaal voor heel veel onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
evilution schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:56:
Als je het laat stucen, waarom zou je er dan weer gipsplaten opzetten?
Alle schrootjes kunnen los van elkaar werken, heb je denk ik enorm veel van dat anti scheur band nodig.

Als je het goedkoop wilt doen, gipsplaat er tegen aan en randen/naden dicht kitten of dicht plamuren

Als je het mooi strak wilt doen, laten stucen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 00:02

JW1

Ik zou kijken wat je wilt met de elektra. Denk bijvoorbeeld aan de plaatsing van de lamp.
De schrootjes zou ik verwijderen, die zijn op hun beurt natuurlijk ook ergens tegenaan geïmiteerd.
Edit: by the way: gefeliciteerd met de aankoop.

[ Voor 11% gewijzigd door JW1 op 18-04-2022 18:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:35
Ik heb het zelf ook in een huis uit 1965. Die schrootjes zitten er jaren in en zijn nu kurkdroog.Ik heb ze er uit gehaald, plafond geïsoleerd, nieuwe electra er in, gipsplaten aangebracht en over 2 weken wordt het gespoten. Is echt een onderschat brandgevaar.
Er uit met die zooi en netjes renoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:44
Is het hout of plastic?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:56

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik zou sowieso niet de gipsplaten tegen de schrootjes hangen... Die leven heel anders dan je gipsplaten doen. Dus scheuren krijgen is heel erg reëel.

Of je haalt de schrootjes weg en je maakt een nieuw ophangsysteem met metalstuds, of je laat je plafond 10cm zakken ook met metalstuds.

Maar als je nog nooit met gipsplaten hebt gewerkt/afgesmeerd zou ik het laten doen, op een plafond zie je het minste foutje.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:13
Je kunt de schrootjes en de latten eronder prima zelf weghalen en de gaten vullen. Vervolgens laat je het stucen. Dat zou ik niet zelf gaan proberen, want dat is echt vakwerk. (Wat @Jellabie zegt: je ziet elk foutje).
Gipsplaten tegen de schrootjes zou ik zeker niet doen. Het is maar zeer de vraag hoe de schrootjes zijn bevestigd en of die constructie berekend is op het gewicht van de platen en de laag (stuc/verf) die je daarop aanbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02 15:24
Thanks voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:39
Het is ook belangrijk om te kijken of het plastic of houten schrootjes zijn. Want plastic schrootjes zijn geen pretje qua brandveiligheid (als dat gaat branden en gaat smelten gaat het druipen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

Dido

heforshe

bronce schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:35:
Want plastic schrootjes zijn geen pretje qua brandveiligheid (als dat gaat branden en gaat smelten gaat het druipen).
Voordat straks half GoT in paniek de schroten van het plafond gaat trekken, een en ander hangt nogal af van welk soort "plastic" er gebruikt is. PVC, een veelgebruikte kunststof voor schroten (maar ook kozijnen en dergelijken) brandt bijvoorbeeld heel lastig en is zelfdovend.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54
bronce schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:35:
Het is ook belangrijk om te kijken of het plastic of houten schrootjes zijn. Want plastic schrootjes zijn geen pretje qua brandveiligheid (als dat gaat branden en gaat smelten gaat het druipen).
Als dat plafond van geverfde houten schrootjes in de fik vliegt is het óók geen pretje om daar nog onder te zitten hoor :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Schrootjes er af en stuken, mits het plafond er boven uiteraard een mooi vlak geheel is en niet bestaat uit nog meer hout.

In het geval van hout ; gips er tegenaan, krimpband er tussen en stuken.

Bij een houten plafond bestaat er meer kans op werking, dus meer scheuren in de toekomst, dit kan je helaas niet tegengaan, dus ik hoop voor jullie dat er gewoon beton boven zit.
In het andere geval zou je bijvoorbeeld over kunnen gaan op een gespannen plafond, dit ziet er ook strak en netjes uit. Dit geeft dan ook weer een voordeel voor bijvoorbeeld schilderen aan de muur, deze kan je in de zijspanners verwerken.

Persoonlijk ; zie mijn eerste alinea

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 12:46
Schrootjes er af en wie weet zit er een mooi balken plafond onder (y) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip_eg4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-03 15:17

flip_eg4

Youtube: PhMotorsports

Schrootjes eraf zou ik doen...bij mijn huis (ook uit 60'er jaren) zaten ook schrootjes met twijfelachtige constructies als ik hier ook nog eens gipsplaten aan had gehangen was beslist naar beneden gekomen :).

Punt is, je weet niet hoe het is afgewerkt achter de schrootjes. Ik zou de gok niet nemen als je besluit het te vervangen met gipsplaten.

https://www.youtube.com/@PhMotorsports

Pagina: 1