Audiostreamer en versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Ik zou graag buiten op het terras een luidspreker installeren. Wees gerust, we wonen afgelegen dus gaan niemand ten laste zijn ;)

Ik kan een kabel trekken tot aan de gewenste plaats, wel zet ik liever maar 1 speaker dus die speaker moet wel stereo kunnen aangesloten worden. Ik ben fan van Focal dus dacht aan volgende speaker:

https://www.focal.com/sit...8_specification-sheet.pdf

Ik kan vanuit de meterkast luidspreker kabel trekken tot aan de luidspreker buiten maar dan heb ik dus nog een versterker en netwerkstreamer nodig, liefst met ondersteuning voor AirPlay & Spotify Connect.

Maar na lang zoeken blijkt die combo moeilijk te vinden, ik kom dan rap uit op 2 aparte toestellen, een versterker en streamer apart, voor mij ook goed maar kom er toch niet uit. Ik moet een mono versterker hebben vermoed ik gezien ik maar 1 luidspreker wil aansluiten? Ook is de Focal 8ohm, en 1 kanaal op 8ohm versterker vind ik precies ook niet.

Of zit ik met mijn gehele denkwijze volledig fout?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Ik zou vooral de eis van de weerstand laten vallen en/of negeren als er bijvoorbeeld 6 Ohm staat. Dat maakt de zoektocht alleen lastiger terwijl je je daar helemaal niet op hoeft te focussen. Idem met zoeken naar exoten als een mono versterker. Een beetje receiver doet voor mijn gevoel wat je wilt: vermogen leveren naar de speakers en netwerkdiensten als Spotify en Airplay. Ja, dan gebruik je een berg van de functies van de receiver niet maar daar zou ik niet van wakker liggen. Je hebt dan keuze uit tientallen devices wat de prijs aanzienlijk leuker maakt dan zoeken naar exoten.

Maar ik snap de wens van één speaker niet. Hoe ga je dat aansluiten? Alleen Front Left of Front Right vanaf de versterker? Dan ga je een kanaal missen in de weergave. De Focal die je linkt is ook gewoon mono? Een versterker die stereo ontvangt (zoals het gros van de muziek op is genomen) en mixt naar één output ken ik niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sonos amp en softwarematig op mono zetten. :?
Bluesound powernode doet hetzelfde.

[ Voor 29% gewijzigd door jadjong op 18-04-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
FeaR schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:30:
Een beetje receiver doet voor mijn gevoel wat je wilt: vermogen leveren naar de speakers en netwerkdiensten als Spotify en Airplay. Ja, dan gebruik je een berg van de functies van de receiver niet maar daar zou ik niet van wakker liggen.
Klopt, zelf heb ik in huis een Marantz SR5009 en die kan dat bijvoorbeeld allemaal, maar dan zou ik nog zo 1 moeten kopen voor in de meterkast en hoopte een iets gepaster alternatief te vinden aangezien ze toch niet onder de 500€ uit komen, ook niet bij Denon bijvoorbeeld.
FeaR in "Audiostreamer en versterker":
Maar ik snap de wens van één speaker niet. Hoe ga je dat aansluiten? Alleen Front Left of Front Right vanaf de versterker? Dan ga je een kanaal missen in de weergave. De Focal die je linkt is ook gewoon mono? Een versterker die stereo ontvangt (zoals het gros van de muziek op is genomen) en mixt naar één output ken ik niet.
De reden is voornamelijk plaatsing, heb niet zoveel opties en als ik er 2 moet hangen, gaan ze bij wijze van spreken bijna naast elkaar hangen, lijkt me ook niet zo nuttig. Stereo input omvormen naar een mono output heb ik toch al vaker gezien in zo'n opstellingen waar er maar 1 speaker vereist is?
jadjong schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:42:
Sonos amp en softwarematig op mono zetten. :?
Bluesound powernode doet hetzelfde.
Die Sonos Amp kan inderdaad wat we hierboven bespreken, stereo naar mono:
Sonos Amp and Port may optionally output mono instead of stereo. Dual Mono is ideal when speaker placement is not suitable for stereo listening (e.g. open spaces or outdoor configurations). When in this mode, a mono signal is sent to all speakers regardless of connection to an L or R terminal.
Maar dat spel kost 750€ :|

Nu ben ik ook niet getrouwd met Focal dus het moet niet persé die speaker zijn, heb eens gekeken bij Sonos maar hun outdoor speakers zijn altijd per paar en die zijn ook al gauw 900€ :| (en dan heb je nog de Sonos Amp van 750€ nodig!) Laten we stellen dat ik een max budget van 500€ in mijn hoofd had voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor dat geld zal je zelf iets moeten gaan knutselen met losse componenten. Zoek je overigens niet blind op een 1-kanaals versterker. Je kan ook een 99-kanaals versterker gebruiken en er 98 niet gebruiken... Zolang het apparaat voor de versterker in te stellen is op mono, of je moet een kabeltje solderen die ongeveer hetzelfde doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
Uiteindelijk toch maar budget verhoogd en besteld:

1x Sonos AMP
2x Focal 100 OD6

In totaal een kleine 1.200€. Bij nader inzien kan ik 2 speakers plaatsen (ipv 1) die 2à3m uit elkaar hangen en volgens zoekwerk op internet blijkt dit een goede afstand te zijn voor stereo. Blijkt het niet te klinken, kan ik de Sonos AMP in de instellingen aanpassen van stereo naar 'dubbel mono'. Ook heb ik door de Sonos Airplay 2 en allerhande streaming features dus denk dat alles afgetikt is met deze setup.
Pagina: 1