PV offertes, onenigheid over serie vs parallel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:44
Ook ik ben op zoek naar zonnepanelen, en heb een aantal offertes ontvangen. Puur gelet op de prijs is er een duidelijke winnaar, maar ik zou ook graag meer willen horen over de afweging "serie VS parallel" in onze situatie, want onder de PV-boeren die ik heb gesproken zijn hier nogal verschillende meningen over.
Foto's
Betreft een schuin dak op het west-zuidwesten. Aandachtspunt (en omcirkeld) is de boom aan de straat, welke aan het einde van de avond een zachte schaduw op het dak veroorzaakt. (De foto is bijvoorbeeld van 17:45u eergisteren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F1iI8fIaRUUqwp66LTjAFJpQiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZpLVggx4jOOd1hlv5wRdhoL.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Voldoende ruimte voor de panelen die aangeboden worden. Dakraam en ventilatie-pijpje zijn geen probleem.
Schaduw
De bomen aan de straat werpen aan het einde van de dag een schaduw op het dak. Ongetwijfeld meer schaduw zodra ze weer begroeid zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsKgYJo500a4FLWexX0-eeB-kDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fViNk0ZH8FPMv3KBNzNjygVY.png?f=user_large
Jaarverbruik
Afgelopen 12 maanden verbruikten we 2800kWh, maar we verwachten later dit jaar een klein dochtertje wat voor meer verbruik gaat zorgen. Ik rij elektrisch, maar heb geen eigen oprit en we zitten helaas vast aan stadswarmte. Ik voorzie dus geen verdere significante energie-behoeften de komende 10-20 jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Enkelfase 1x40A. Dit voldoet prima, aansluiting zal een PV-verdeler worden op de wasmachine-groep op zolder.
Budget en doel
Financieel voordeel behalen, maar ik wil ook een oplossing die minstens de komende 10-20 jaar weinig aandacht vereist en "gewoon zijn ding doet".
Wie gaat het project uitvoeren
De offerte-aanbieder.
Bijhouden van data
Ik heb een HomeWizard P1 meter om het grote plaatje te kunnen monitoren. Stats per paneel zijn een nice-to-have.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 3 offertes ontvangen tot nu toe (later deze week staat nog een adviesgesprek met aanbieder C gepland), en dit is waar ik nog geen eenduidig antwoord krijg op een vrij essentiële vraag: Serie of parallel?
  • Aanbieder A zweert bij de SMA serie-omvormer, omdat deze blijkbaar slim genoeg is om schaduw af te vangen op een paneel.
  • Aanbieder B zweert echter bij Enphase, omdat dit beter zou performen dan een serie-omvormer, en door de langere productgarantie uiteindelijk evenveel kost als een serie-omvormer die na 10-15 jaar vervangen moet worden. Volgens hun eigen doorrekening (niet ingezien) zou een serie-omvormer ook 300kWh minder opleveren per jaar.
Beide verhalen klinken plausibel, hoewel het schaduw-management verhaal van de SMA omvormer (SMA ShadeFix) wel heel erg lijkt op marketing van SMA.

Members only: Offertes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Regio
Almere. Aanbieder B is een lokale goed beoordeelde partij, aanbieder A is in een nabijgelegen stad een goed beoordeelde partij.
Concrete vragen
  • Wat is in mijn situatie nu wijsheid qua schakeling, serie of parellel? Is die schaduw van de bomen aan het einde van de dag nog significant genoeg om voor parallel te kiezen? Beide aanbieders zijn erg stellig in hun keuze. Is een SMA serie-omvormer inderdaad in staat om toch goed te leveren in geval van schaduw op een paneel?
  • Snijdt het verhaal van aanbieder B hout, dat een Enphase systeem nu misschien duurder is, maar uiteindelijk goedkoper omdat je in dezelfde levensduur een keer een serie-omvormer zal moeten vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je kunt lang twijfelen of Enphase de "meerprijs" waard is in jouw geval. Maar, welke meerprijs? De offerte met Enphase is in jouw geval een stuk goedkoper! Hoogste vermogen, kortste levertijd, laagste prijs? Dan zou ik niet langer twijfelen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
Goed punt, maar ik kan nog kiezen om te wachten op partij D (komende donderdag een adviesgesprek), of partij E (volgende week dinsdag een adviesgesprek), als serie wel beter is maar partij A mij probeert te flessen met een veel te dure offerte.

Als echter het advies is: de prijs van partij B is netjes, parallel is the way to go, dan is er geen reden om meer offertes af te wachten en kan ik vandaag nog een akkoord geven zodat de panelen zo snel mogelijk geplaatst worden.

In short: Ik ken mezelf, ik eindig in een soort analysis paralysis als ik niet oplet. :)

[ Voor 8% gewijzigd door dutchminator op 20-04-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoezo vast aan stadswarmte? Warmtepomp erin en die veel te dure stadswarmte eruit.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:05
Aanbieder A is wel erg duur. Het zou niet zo moeten zijn dat het systeem wat B aanbied goedkoper is dan wat A aanbied.

Ik zou dus nog wel even wachten op C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:46
Als ik dit zie: Enphase.

Beste offerte, aardige panelen. 25jr garantie. Zoekomst toevallig?
Groot voordeel van Enphase vind ik dat alles buiten zit, en je geen zware omvormer binnen hebt. Ook is er nauwelijks sprake van een opstartdrempel qua voltage. Ik heb hier wel eens een productie van 3 watt gehad.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Micro omvormers hebben een meerwaarde, zowel voor omgaan met schaduw als bijvoorbeeld de mogelijkheid om individuele panelen te monitoren.

The way to go? Tja, geen idee hoe desastreus jouw schaduw is. Dat zal natuurlijk ook afhangen van het legplan. Liggen er überhaupt panelen zo kort boven de goot? Liggen ze in portrait of in landscape oriëntatie? Hoeveel gaat de boom nog groeien?

Ook met een strengomvormer zijn er wellicht nog andere oplossingen (bijvoorbeeld optimizers voor de onderste panelen).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Lijken me wel weinig panelen op zo’n groot dak?
Mijn panelen zijn van 2018 en in die tijd had je wel andere maten om dakkie mooi vol te krijgen. Weet niet hoe het nu zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sd4pnMWVa349OrN4UwGAgdgKLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUPRNQX2XLu56FT1dO2mwna9.jpg?f=fotoalbum_large
Hier ook last van bomen. Erger dan bij jou. Ligging net iets verder dan ZW 234 gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkQxs_p7vkbDDmwDUo0gx67BYOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSnbBpOFklweSmquDeu14RjW.jpg?f=fotoalbum_large

SMA met schaduwmanagement aan. Onderste string van 10 panelen krijgt toch een flinke knauw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNKHR7CgGof7RVnT7xJNlcYeq84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FkPIAY6fO5xiU5j0TWUGa51.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:10
Als ik naar de offerte van A kijk, dan gaat het wss. om de Zonnefabriek. Ik had uiteindelijk dezelfde ervaring; vriendelijk en duidelijk, maar SunPower is duur en voor mij kwam het op hetzelfde neer; mijn aanbieder B (Coolblue) bood REC Alpha Pure Black met Enphase en was goedkoper voor meer WP, ook 25 jaar garantie op alles en vermogens garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 06:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

dutchminator schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:48:

Beide verhalen klinken plausibel, hoewel het schaduw-management verhaal van de SMA omvormer (SMA ShadeFix) wel heel erg lijkt op marketing van SMA.
Een aanbieder heeft altijd erg sterke voorkeur voor een merk dat hij kent. Ivm beheer, instellen, etc. Micro inverters "werken" altijd met elk soort schaduw, met elke mix van panelen, liggingshoeken, hellingshoeken, alles. Dus geen zeikende klanten. Enphase heeft de installatiemarkt goed "bediend" dus is erg populair onder installateurs. Maar het is duurder en lang niet altijd nodig.

Een SMA kan ten eerste twee strings maken, zodat je zonnige panelen geen last hebben van je beschaduwde panelen. En de shadefix werkt echt. Het werkt alleen wel door een paneel gewoon te bypassen als dat in totaal meer opbrengt. Dus een paneel dat met zachte schaduw nog best wat op kan brengen, wordt gewoon helemal uitgeschakeld. De rest van de panelen gaan dan wel full power verder dus in die zin werkt het prima. Maar het werkt wel met afstand het best met echt harde schaduw en echt flinke dippen in de power van het beschaduwde paneel die dan de output van de hele set naar beneden haalt, dat dan voorkomen wordt. Met zachte schaduw werkt het (veel) minder goed, maar de impact is ook minder en je kan het evt ook met slimme strings opzoeken.

Hier is niet echt een eenduidig antwoord voor, behalve als de kosten enorm verschillen. Hier zijn de micro's ook nog eens het cheapst. dus tja

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JvS schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:39:
[...]

Een SMA kan ten eerste twee strings maken, zodat je zonnige panelen geen last hebben van je beschaduwde panelen. En de shadefix werkt echt. Het werkt alleen wel door een paneel gewoon te bypassen
hang er vanaf of alle bypase diodes worden aangesproken. sma kan ook prima 1/3e van een paneel uitschakelen met schaduwmanagment. daarom is het belangrijk hoe het paneel is onderverdeeld met de bypase diodes. en hoe je dat dan plaatst tenopzichte van de te verwachte schaduw. Doe je dat onhandig zal idd het hele paneel uitvallen door een klein beetje schaduw, doe je dat slim blijft 2/3e gewoon meedoen.

Maakt veder weinig uit, met deze offertes is Enphase een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 06:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

twain4me schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:54:
[...]

hang er vanaf of alle bypase diodes worden aangesproken. sma kan ook prima 1/3e van een paneel uitschakelen met schaduwmanagment.
Yes, alleen 1/3e uitschakelen werkt wel alleen soepel bij "harde" schaduw. SMA shadefix kan niet zo lekker met "zachte schaduw" (van bomen) omgaan dus.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
JoKo schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:12:
Lijken me wel weinig panelen op zo’n groot dak?
Wat betreft dit punt: beide partijen A en B adviseren om niet (veel) meer op te wekken dan wat ik werkelijk verbruik op jaarbasis. Het zou, vooral na afbouw salderen, kosten-technisch niet interessant zijn? Ik kan natuurlijk vragen om meer panelen, al zullen we even moeten zoeken waar dat nog erbij past. Dit is het legplan van partij B voor 11 panelen. Dit zou op jaarbasis al 3400-3500 kwh opleveren. In verband met een toekomstige vervanging en verbreding van de dakkapel wil ik (nog) niks op het dak aan oostzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wa-2YNdbev6nbf3nVEsH963zMwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrdZaFlUrwW8lpQmHewpJCiI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Kan die ventilatiepijp naar de andere kant van de dak?
Of met zoiets oplossen. https://www.adr-dakwinkel...0qsdDt-7RK1YaAudLEALw_wcB

Optisch zou het er veel beter uitzien met 2 panelen meer.

Wat partijen A en b zeggen is onzin. Dakvlak volleggen en extra productie tegen goeie prijs terugleveren.
Het grote terugleververgoeding topic

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dutchminator schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:37:
[...]

Wat betreft dit punt: beide partijen A en B adviseren om niet (veel) meer op te wekken dan wat ik werkelijk verbruik op jaarbasis. Het zou, vooral na afbouw salderen, kosten-technisch niet interessant zijn? Ik kan natuurlijk vragen om meer panelen, al zullen we even moeten zoeken waar dat nog erbij past. Dit is het legplan van partij B voor 11 panelen. Dit zou op jaarbasis al 3400-3500 kwh opleveren. In verband met een toekomstige vervanging en verbreding van de dakkapel wil ik (nog) niks op het dak aan oostzijde.

[Afbeelding]
lol, Na afbouw salderen heb je er helemaal geen kosten meer aan, alleen daarom al links laten liggen.

let op met toekomst plannen, als je geen concrete plnnen hebben binnen een jaar of 2 gewoon geen rekening mee houden, de kans dat het niet gaat gebeuren is behoorlijk groot. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 18-04-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja daarom ook zou ik gewoon beide kanten van het dak helemaal volleggen!

Die met enphase is een goede offerte, maar met een stringomvormer zoals bv SMA en beide kanten van het dak volleggen kan de prijs per wp nog een stuk naar beneden.
Ja de opbrengst met de stringomvormer zal iets lager zijn dan dan met bv Enphase maar geen enkel systeem maakt van schaduw zon maar met een stringomvormer zou het wel veel goedkoper moeten zijn en met 2 kanten van het dak vol heb je zowiezo nog steeds veel meer opbrengst.

Ja wat meer opbrengst dan je gebruik nu, maar met de huidige teruglevertarieven kan je daaraan goed verdienen! En als saldering afgeschaft is heb je tenminste nog steeds voldoende opbrengst om weinig of niet voor energie te hoeven betalen ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
Gooi A maar weg, veeeeeeeel te duur. Niet gek want die panelen die ze aanbieden zijn dubbel zo duur dan normale panelen. Paar extra overwegingen:

1. Garantie op omvormers is bullshit, dat verhaal over enphase dat er langer garantie is en dus minder vervangingskosten kun je negeren. Dat bedrijf bestaat waarschijnlijk over 10 jaar niet meer en krijg dan nog maar eens je garantie. Gewoon naast je neerleggen dus.

2. Die schaduw stelt echt weinig voor. NAtuurlijk zou de boom hoger kunnen worden, maar als dit nu pas rond 17.45 een beetje speelt dan gaat het echt weinig invloed hebben op je jaaropbrengst.

3. Als je het geld hebt zou ik mooi het dak volleggen aan beide zijdes met een mooie stringomvormer, stel je doet nog 6 panelen aan de achterkant. Dat levert dan echt veel meer $$$$$$$$ op dan dure Enphase om dat beetje schaduw weg te managen. Hell, 1 paneel aan de achterkant vangt al het schaduw-geneuzel al ruim af.

neemt niet weg dat die Enphase-aanbieding behoorlijk scherp is qua prijs, zou sterk overwegen hen te vragen ook de andere kant te leggen en kijken of ze dan onder de 1,25 Eur/Wp kunnen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
Bedankt voor alle tips so far! Erg nuttige informatie en inzichten.
  • Ik check bij partij B of ze er nog 1 of 2 panelen bij kunnen passen, indien mogelijk met vervanging van de ventilatiepijp door een lager model zoals hierboven gesuggereerd. Ik weet niet of zoiets ten koste kan gaan van ventilatie-capaciteit (het is afvoer van de mechanische ventilatie), maar ik kan mensen vragen die dat wel weten.
  • De noodzakelijke investering om stadswarmte (inclusief warm tapwater) volledig te vervangen door een warmptepomp+boiler achtige installatie is het mij nu niet waard.
  • De oostzijde van het dak wil ik echt nog vrij houden, als ik nu al opgeef op mijn plannen met dat dak dan komen ze helemaal nooit meer uit. Daar gaat nog voldoende geld in zitten en daarna zie ik wel verder hoeveel panelen daar eindigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

dutchminator schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:48:
Huidige elektriciteitsaansluiting
Enkelfase 1x40A. Dit voldoet prima, aansluiting zal een PV-verdeler worden op de wasmachine-groep op zolder.

[..
[/list]
Ik dacht dat dit niet meer mocht?

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
FreakNL schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:37:
[...]

Maar wel lekker makkelijk voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
FreakNL schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:37:
[...]

Wat bedoel je? Wat ik erover kan vinden is dat het wel kan/mag, zolang er slechts 1 directe consumer (wasmachine) naast zit, selectiviteit geborgd blijft (dus meterkast 20A automaat, en 16A alamat in verdeler) en er niet meer dan 3680W geleverd wordt op de groep zodat ten alle tijden er maximaal 16A over de kabels gaat. Dit zou nog goed gaan met 12x295W per iq7+.

Sinds wanneer zou dit niet mogen en waar vind ik dat? Want dan spreek ik de adviseur hierop aan. Dat is zeker niet de bedoeling.

[ Voor 0% gewijzigd door dutchminator op 19-04-2022 15:37 . Reden: 3600 -> 3680 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
dutchminator schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:29:
[...]

Wat bedoel je? Wat ik erover kan vinden is dat het wel kan/mag, zolang er slechts 1 directe consumer (wasmachine) naast zit, selectiviteit geborgd blijft (dus meterkast 20A automaat, en 16A alamat in verdeler) en er niet meer dan 3680W geleverd wordt op de groep zodat ten alle tijden er maximaal 16A over de kabels gaat. Dit zou nog goed gaan met 12x295W per iq7+.

Sinds wanneer zou dit niet mogen en waar vind ik dat? Want dan spreek ik de adviseur hierop aan. Dat is zeker niet de bedoeling.
Volgens de norm hoort het niet maar er is voor woningen een uitzondering. Je moet wel zeker weten dat er geen aftakkingen zijn en dat de kabel overal 2.5mm is.
"Netbeheerders en NEN 1010-commissie accepteren ontbreken van selectiviteit bij overbelasting"
(De selectiviteit tussen de huisinstallatie en het net wordt niet aangetast. Maar in je eigen huisinstallatie mag je selectiviteit opgeven. Dat is je eigen keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:26
dutchminator schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:49:
Bedankt voor alle tips so far! Erg nuttige informatie en inzichten.
  • Ik check bij partij B of ze er nog 1 of 2 panelen bij kunnen passen, indien mogelijk met vervanging van de ventilatiepijp door een lager model zoals hierboven gesuggereerd. Ik weet niet of zoiets ten koste kan gaan van ventilatie-capaciteit (het is afvoer van de mechanische ventilatie), maar ik kan mensen vragen die dat wel weten.
  • De noodzakelijke investering om stadswarmte (inclusief warm tapwater) volledig te vervangen door een warmptepomp+boiler achtige installatie is het mij nu niet waard.
  • De oostzijde van het dak wil ik echt nog vrij houden, als ik nu al opgeef op mijn plannen met dat dak dan komen ze helemaal nooit meer uit. Daar gaat nog voldoende geld in zitten en daarna zie ik wel verder hoeveel panelen daar eindigen. :)
Wie kan mij wat vertellen over het ventilatiepijpje. Het is inderdaad mooier en rendabeler om daar een platte afvoer van te maken, maar wie regelt dat dan? Kan de installateur van de zonnepanelen dat direct regelen? Of moet dat door een installateur gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
BektLekker schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:30:
[...]

Wie kan mij wat vertellen over het ventilatiepijpje. Het is inderdaad mooier en rendabeler om daar een platte afvoer van te maken, maar wie regelt dat dan? Kan de installateur van de zonnepanelen dat direct regelen? Of moet dat door een installateur gedaan?
In mijn vorige huis heeft de zonnepanelenboer dat gedaan, Het hele dak was mooi plat daarna, en helemaal vol panelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
BektLekker schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:30:
[...]

Ik heb de vraag ook bij partij B neergelegd of zij die ventilatiepijp kunnen en willen vervangen. Nog geen reactie gehad vandaag, zal wel een langer Paasweekend zijn ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
Nieuwe offerte binnen! Let's call them partij C.

Members only: Offertes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is in lijn met de "ga voor serie"-feedback hierboven, ze zeggen sneller te kunnen installeren, maar de prijs per Wp ligt nog wel wat hoger dan partij B. Dit corrigeert hopelijk nog wat bij een afname van meer panelen.

UPDATE 2022-04-26: Het is partij B geworden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door dutchminator op 26-04-2022 15:51 ]

Pagina: 1