Ook ik ben op zoek naar zonnepanelen, en heb een aantal offertes ontvangen. Puur gelet op de prijs is er een duidelijke winnaar, maar ik zou ook graag meer willen horen over de afweging "serie VS parallel" in onze situatie, want onder de PV-boeren die ik heb gesproken zijn hier nogal verschillende meningen over.
/f/image/oZpLVggx4jOOd1hlv5wRdhoL.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/fViNk0ZH8FPMv3KBNzNjygVY.png?f=user_large)
Foto's
Betreft een schuin dak op het west-zuidwesten. Aandachtspunt (en omcirkeld) is de boom aan de straat, welke aan het einde van de avond een zachte schaduw op het dak veroorzaakt. (De foto is bijvoorbeeld van 17:45u eergisteren)/f/image/oZpLVggx4jOOd1hlv5wRdhoL.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Voldoende ruimte voor de panelen die aangeboden worden. Dakraam en ventilatie-pijpje zijn geen probleem.Schaduw
De bomen aan de straat werpen aan het einde van de dag een schaduw op het dak. Ongetwijfeld meer schaduw zodra ze weer begroeid zijn.:fill(white):strip_exif()/f/image/fViNk0ZH8FPMv3KBNzNjygVY.png?f=user_large)
Jaarverbruik
Afgelopen 12 maanden verbruikten we 2800kWh, maar we verwachten later dit jaar een klein dochtertje wat voor meer verbruik gaat zorgen. Ik rij elektrisch, maar heb geen eigen oprit en we zitten helaas vast aan stadswarmte. Ik voorzie dus geen verdere significante energie-behoeften de komende 10-20 jaar.Huidige elektriciteitsaansluiting
Enkelfase 1x40A. Dit voldoet prima, aansluiting zal een PV-verdeler worden op de wasmachine-groep op zolder.Budget en doel
Financieel voordeel behalen, maar ik wil ook een oplossing die minstens de komende 10-20 jaar weinig aandacht vereist en "gewoon zijn ding doet".Wie gaat het project uitvoeren
De offerte-aanbieder.Bijhouden van data
Ik heb een HomeWizard P1 meter om het grote plaatje te kunnen monitoren. Stats per paneel zijn een nice-to-have.Reeds verkregen offertes
Ik heb 3 offertes ontvangen tot nu toe (later deze week staat nog een adviesgesprek met aanbieder C gepland), en dit is waar ik nog geen eenduidig antwoord krijg op een vrij essentiële vraag: Serie of parallel?- Aanbieder A zweert bij de SMA serie-omvormer, omdat deze blijkbaar slim genoeg is om schaduw af te vangen op een paneel.
- Aanbieder B zweert echter bij Enphase, omdat dit beter zou performen dan een serie-omvormer, en door de langere productgarantie uiteindelijk evenveel kost als een serie-omvormer die na 10-15 jaar vervangen moet worden. Volgens hun eigen doorrekening (niet ingezien) zou een serie-omvormer ook 300kWh minder opleveren per jaar.
Members only: Offertes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Regio
Almere. Aanbieder B is een lokale goed beoordeelde partij, aanbieder A is in een nabijgelegen stad een goed beoordeelde partij.Concrete vragen
- Wat is in mijn situatie nu wijsheid qua schakeling, serie of parellel? Is die schaduw van de bomen aan het einde van de dag nog significant genoeg om voor parallel te kiezen? Beide aanbieders zijn erg stellig in hun keuze. Is een SMA serie-omvormer inderdaad in staat om toch goed te leveren in geval van schaduw op een paneel?
- Snijdt het verhaal van aanbieder B hout, dat een Enphase systeem nu misschien duurder is, maar uiteindelijk goedkoper omdat je in dezelfde levensduur een keer een serie-omvormer zal moeten vervangen?