Speakers te stil, extra versterker met PM80 als preamp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Hoi, ik heb een vraag over mijn hifi installatie

Mijn setup:
- AUNE X1s DAC verbonden met mijn pc via optische kabel
- Marantz PM80 versterker, verbonden met de aune via koperen RCA kabel
- Magnat quantum edelstein naast pc beeldscherm in de living. Kabellengte ~3 meter 2,5mm²
- Elac Debut DF62 naast de TV (ook aangesloten op pc). Kabellengte ~7m 6mm².

De elacs waren ter vervanging van mijn Magnat vector 205's waarvan één tweeter defect was. Het geluid van de elacs is veel minder aangenaam, hoge tonen zijn te hoog, middentonen te stil. Bas is meer dan oké. Ook is het volume niet meer het zelfde, beide magnat sets waren bijna even luid - maar de elacs zijn duidelijk stiller tegenover de edelsteins. Nu wanneer ik een film kijk zet ik de pc speakers uit, maar voor muziek te luisteren heb ik graag beide sets aan

Ik vermoed dat de PM80 niet genoeg vermogen heeft om de ELAC's deftig aan te sturen, gezien de speakers tot 140w verdragen maar de PM80 maar 100w per kanaal heeft. Of misschien zijn de elacs niet als stand alone stereo speakers ontworden en heb ik een center speaker nodig?

Zou het mogelijk zijn om de marantz versterker als preamp te gebruiken en een tweede 5.1 versterker te kopen, deze aan te sluiten op de ELAC's en er een extra center speaker bij te zetten? Of moet de pc dan direct op de 5.1 versterker aangesloten worden, gezien de AUNE dac alleen stereo output geeft?

Of laatste optie, zijn de ELACS gewoon slecht? Ik geraak er niet aan uit, uw help is van harte welkom :)

Beste antwoord (via L4Z4RU5 op 18-04-2022 20:04)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

L4Z4RU5 schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:47:
Ik neig ook naar die oplossing. Laatste 2 vragen:
- is het karakter van een speaker te emuleren door gebruik van een equaliser? Dat is verreweg de goedkoopste oplossing
Nee, het enige dat je kan beinvloeden is de lineaire respons. Maar de klank wordt door een veel complexere in room respons bepaald. En die heeft (als de lineaire respons goed is) grotendeels met de directiviteit, interactie met de ruimte als gevolg daarvan en in mindere mate met de hoeveelheid vervorming te maken.

Dat equialize je niet goed
- Zullen speakers met 92db gevoeligheid en 8ohm over een kabel van 7m ongeveer even luid zijn per wat als speakers met 90db, 8ohm over 3m?
Ik begrijp niet wat je met "even luid" bedoelt. De subjectieve ervaring van luidheid is niet in die getallen uit te drukken. Ook niet in decibel.

Als je de objectieve geluidsdruk in het vrije veld bedoelt en met gelijk vermogen? Geen idee, kan je uitrekenen. Maar is niet echt een zinvolle berekening. Je kan dan beter met en met een 5.1 versterker de speakerlevels gelijk zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 18-04-2022 19:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Er zit een verschil in de gevoeligheid van de luidsprekers. Ca 5dB zie ik zo snel.
Dat houdt in dat bij dezelfde stand van de volumeknop de Elac luidsprekers 5dB zachter klinken. En dat is een goed hoorbaar verschil.
Zegt niks over de kwaliteit van het geluid.
Ik ga er van uit dat je de versterker harder kunt zeuren? Gewoon doen, niks aan de hand!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Ja de speakers kunnen veel luider gaan dan wat aangenaam is, maar het probleem is eerder dat de kleine edelsteins veel beter klinken, zelfs als ik het volume aanpas zodat ze beide even luid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gevoeligheid en rendement is de oorzaak dat ze niet even hard klinken. Simpelweg op te lossen door het volume wat verder open te draaien.

Wat je verder ervaart is dat iedere luidspreker anders klinkt. Dat heeft te maken met hoe ze gebouwd zijn en welke onderdelen er gebruikt zijn.
Makkelijkste manier om dat aan te passen is er een equalizer tussen zetten, al is dat in jouw geval lastig omdat je zo te horen de zelfde versterker gebruikt, en dan dus ook de Edelsteins mee afregelt. En dat wil je net niet.

Je bent op zoek naar het geluid dat de Magnats produceren. Dan moet je bij magnat gaan zoeken. Ergo: de Elacs verkopen en een paartje nieuwe Magnats neer zetten. Of alsnog de tweeter vervangen door een nieuwe.

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 18-04-2022 13:30 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
En zou het mogelijk zijn een 5.1 versterker aan te sluiten aan de marantz, en de edelsteins direct van de marantz te laten spelen en de elacs van de 2de versterker?

Dan zou ik een versterker met ingebouwde equalizer nemen, om de treble hoger te zetten. Ook, als ik een extra center speaker wil inbouwen, heb ik daarvoor een 5.1 versterker nodig of kan dat ook met stereo speakers?

Edit: Zal wellicht goedkoper zijn magnat vloerstaanders te kopen, jammer want die ELACs waren niet bepaald goedkoop

[ Voor 13% gewijzigd door L4Z4RU5 op 18-04-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tweedehands 5.1 receiver met ingebouwde eq en pre-outs kan ook odd, hoeft de wereld niet te kosten. Zeker als je geen behoefte hebt aan HDMI.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Dus de volgende configuratie is mogelijk?

Pc -> Optische kabel -> Aune X1s -> PM80
-> Quantum edelstein
-> 5.1 versterker -> ELAC debut DF 62 -> ELAC debut center speaker

Welk vermogen is minimaal aan te raden? En welke output moet ik gebruiken op de PM80? Ik moet wel zeggen dat de processor van mijn PM80 defect is, dus kan de ingebouwde equaliser niet gebruiken. Wanneer ik de Proc knop induw krijg ik geen geluid meer.

[ Voor 16% gewijzigd door L4Z4RU5 op 18-04-2022 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Je hebt meer dan genoeg vermogen. Als de klank niet bevalt moet je andere luidsprekers kopen, want een andere versterker veranderd de klank niet. Als je een 5.1 opstelling wilt zou ik alles laten aansturen door de receiver.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-04-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
@Anoniem: 159816

Het is niet dat het geluid "slecht" is, gewoon minder goed omdat ik de balans niet goed vind. Maar zou het niet goedkoper zijn een gebruikte 5.1 versterker te kopen met equaliser en de settings aanpassen dan 700 eur aan speakers met verlies te verkopen en duurdere magnats te kopen?

De reden dat ik liefst de magnats op de marantz aansluit is zodat ik het volume dan gelijk kan stellen, althans dat hoop ik. Is het mogelijk om zowel speakers aan te sluiten en evenwel het gelijk door te geven? Ik weet dat de audiojack dat wel kan, eventueel moet ik een adapter vinden voor 6.3mm jack -> RCA en die aan te sluiten op de input van de 5.1 versterker

EDIT:
Zou deze speakers goed passen bij de quantum edelsteins? https://doublepoint.nl/do...nature-503-speakers-zwart

gevoeligheid is 92db tegen over de 87 van de elacs, en 90 van de edelsteins. Zo ver ik versta is hoger beter, maar gezien de langere kabels en extra weerstand zouden ze ongeveer hetzelfde volume hebben en ook dezelfde geluidscharacteristiek?

Niet dat ik die 2 extra bookspeakers nodig heb, maar ze kunnen boven ook dienst doen. Prijs voor twee 507's is immer hetzelfde als de set van 4.

[ Voor 29% gewijzigd door L4Z4RU5 op 18-04-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:43
De Marantz heeft meer dan genoeg vermogen om bijna elke luidspreker aan te sturen als deze in goede conditie is.

Volgens mij hebben deze serie Marantz versterkers zwakke punten die eventueel aangepakt moeten worden.

Ook oppassen als je twee paar luidsprekers op de Marantz aansluit, dat deze 8 Ohm zijn en niet 4Ohm (per stuk)

Waarschijnlijk vind je de Elac's gewoon niet goed klinken, een andere versterker heeft daar weinig tot geen invloed op.

Is het een optie om via de importeur de magnat 205's luidsprekers te laten repareren?
Of eventueel bij : https://www.total-speaker-repair.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-04-2022 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:53:
Tweedehands 5.1 receiver met ingebouwde eq en pre-outs kan ook odd, hoeft de wereld niet te kosten. Zeker als je geen behoefte hebt aan HDMI.
Marantz PM-80 is kwalitatief beter dan de meeste 5.1 receivers. Heb je niks met dat hele videogebeuren kun je ook een goede tweede (eind)versterker kopen. Door een tape-out van de ene versterker te verbinden met een ingang van de andere versterker heb je 2x 2-kanalen versterking die je apart kunt regelen en zo kun je het verschil in gevoeligheid compenseren (want dat is inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak van het volumeverschil).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Wil je de verschillende luidsprekers tegelijkertijd gebruiken? Dan is het met een stereoversterker inderdaad wel moeilijk.
Anders, geef de Elac’s de tijd. Dan khnnjenaan het geluid wennen. Dan wil je misschien niet meer anders. Luidsprekers hebben echt ieder hun eigen karakter en dat is heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Zo ver ik weet zijn de tweeters van de vecor 205's met ferrofluid, dus zou ik beide moeten vervangen voor een uniform geluid - ik kan mij niet voorstellen dat dat goedkoop is.

Aan de ELACs wennen, ik probeer het wel maar telkens dat ik aan de pc zit gebruik ik enkel de magnat edelsteins en het verschil in karakter stoort mij. Bijvoorbeeld als ik een episode van star trek bekijk, zijn de stemmen te stil, en de hoge tonen zijn veel te prominent, dat heb ik niet met de magnats. Dan wil ik het luider zetten tijdens de dialogen en stiller zetten wanneer er actie is.

Dus op de tapeout een RCA kabel verbinden met een andere gelijkwaardige versterker zou het probleem van volume verschil oplossen, niet van geluidscharacteristiek. En zelfs met meer gevoelige speakers, zoals de signature 507, zal er dan nog een groot verschil zijn in volume?

De ELAC's zijn 6 ohm, de magnats 8 ohm. Dat zal wellicht ook een groot verschil maken in volume, niet?

Ik gebruik ze beide alleen voor naar muziek te luisteren (of achtergrond muziek bij bezoek), voor aan de pc gebruik ik enkel de magnats, voor de tv enkel de elacs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

L4Z4RU5 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:48:
@Anoniem: 159816

Het is niet dat het geluid "slecht" is, gewoon minder goed omdat ik de balans niet goed vind. Maar zou het niet goedkoper zijn een gebruikte 5.1 versterker te kopen met equaliser en de settings aanpassen dan 700 eur aan speakers met verlies te verkopen en duurdere magnats te kopen?

De reden dat ik liefst de magnats op de marantz aansluit is zodat ik het volume dan gelijk kan stellen, althans dat hoop ik. Is het mogelijk om zowel speakers aan te sluiten en evenwel het gelijk door te geven? Ik weet dat de audiojack dat wel kan, eventueel moet ik een adapter vinden voor 6.3mm jack -> RCA en die aan te sluiten op de input van de 5.1 versterker

EDIT:
Zou deze speakers goed passen bij de quantum edelsteins? https://doublepoint.nl/do...nature-503-speakers-zwart

gevoeligheid is 92db tegen over de 87 van de elacs, en 90 van de edelsteins. Zo ver ik versta is hoger beter, maar gezien de langere kabels en extra weerstand zouden ze ongeveer hetzelfde volume hebben en ook dezelfde geluidscharacteristiek?

Niet dat ik die 2 extra bookspeakers nodig heb, maar ze kunnen boven ook dienst doen. Prijs voor twee 507's is immer hetzelfde als de set van 4.
Dan zou ik andere luidsprekers kopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
- is het karakter van een speaker te emuleren door gebruik van een equaliser? Dat is verreweg de goedkoopste oplossing
- Zullen speakers met 92db gevoeligheid en 8ohm over een kabel van 7m ongeveer even luid zijn per wat als speakers met 90db, 8ohm over 3m?

Bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

L4Z4RU5 schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:47:
Nee, het enige dat je kan beinvloeden is de lineaire respons. Maar de klank wordt door een veel complexere in room respons bepaald. En die heeft (als de lineaire respons goed is) grotendeels met de directiviteit, interactie met de ruimte als gevolg daarvan en in mindere mate met de hoeveelheid vervorming te maken.

Dat equialize je niet goed
Ik begrijp niet wat je met "even luid" bedoelt. De subjectieve ervaring van luidheid is niet in die getallen uit te drukken. Ook niet in decibel.

Als je de objectieve geluidsdruk in het vrije veld bedoelt en met gelijk vermogen? Geen idee, kan je uitrekenen. Maar is niet echt een zinvolle berekening. Je kan dan beter met en met een 5.1 versterker de speakerlevels gelijk zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 18-04-2022 19:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Okay, dat was duidelijk

Ik zal mijn speakers vervangen, en als het volume verschil te hoog is zet ik er een extra stereo eindversterker bij zodat ik de beide speaker sets een verschillend vermogen kan geven.

Niet bepaald goedkoop, maar heb het er wel voor over.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:43
L4Z4RU5 schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:02:
Zo ver ik weet zijn de tweeters van de vecor 205's met ferrofluid, dus zou ik beide moeten vervangen voor een uniform geluid - ik kan mij niet voorstellen dat dat goedkoop is.

........

De ELAC's zijn 6 ohm, de magnats 8 ohm. Dat zal wellicht ook een groot verschil maken in volume, niet?
Het repareren van de tweeters hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes per stuk door totalspeakerrepair (geen aandelen).

De nominale impedantie is vooral belangrijk als je twee paar luidsprekers op een versterker aansluit, deze worden parallel geschakeld dus twee paar van 8Ohm is 4 Ohm. Twee paar luidsprekers van 4 Ohm is 2Ohm wat meestal te weinig is voor een HiFi versterker, een tweede eind versterker is zo-wie-zo een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Roderiktweaker schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:59:
[...]

Het repareren van de tweeters hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes per stuk door totalspeakerrepair (geen aandelen).

De impedantie is vooral belangrijk als je twee paar luidsprekers op een versterker aansluit, deze worden parallel geschakeld dus twee paar van 8Ohm is 4 Ohm. Twee paar luidsprekers van 4 Ohm is 2Ohm wat absoluut te weinig is voor een HiFi versterker, een tweede eind versterker is zo-wie-zo een goed idee.
Of 2 Ohm te weinig is hangt van de versterker af: er zijn versterkers die er geen problemen mee hebben, maar de meeste versterkers zijn er niet blij mee, inderdaad. Overigens is de impedantie afhankelijk van de frequentie en vaak heeft een luidspreker een impedantieminimum dat duidelijk lager is dan de opgegeven impedantie.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

L4Z4RU5 schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:06:
Okay, dat was duidelijk

Ik zal mijn speakers vervangen, en als het volume verschil te hoog is zet ik er een extra stereo eindversterker bij zodat ik de beide speaker sets een verschillend vermogen kan geven.

Niet bepaald goedkoop, maar heb het er wel voor over.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Kun je toelichten hoe je de speakers precies gebruikt, want ik snap het echte probleem nog niet helemaal. Heb je de ene set op aansluiting A en de andere set op aansluiting B zitten en schakel je die dan in en uit? Of gebruik je ze gelijktijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
bartvl schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:18:
[...]

Kun je toelichten hoe je de speakers precies gebruikt, want ik snap het echte probleem nog niet helemaal. Heb je de ene set op aansluiting A en de andere set op aansluiting B zitten en schakel je die dan in en uit? Of gebruik je ze gelijktijdig?
De magnat quantums zijn aangesloten op aansluiting A, de ELAC's op aansluiting B. Voor pc gebruik (muziek tijdens het werken / zoom meetings etc) gebruik ik enkel A, voor TV / films enkel B. Voor muziek in de living gebruik ik zowel A als B. Met de oude magnat vectors werkte dat prima, met de ELACs niet echt. Maar de reden dat ik niet tevreden ben met de ELAC's is dat ze in mijn opinie minder goed klinken dan de oude vectors, zonder dat de magnat quantums aanstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:22
L4Z4RU5 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:32:
Dus de volgende configuratie is mogelijk?

Pc -> Optische kabel -> Aune X1s -> PM80
-> Quantum edelstein
-> 5.1 versterker -> ELAC debut DF 62 -> ELAC debut center speaker

Welk vermogen is minimaal aan te raden? En welke output moet ik gebruiken op de PM80? Ik moet wel zeggen dat de processor van mijn PM80 defect is, dus kan de ingebouwde equaliser niet gebruiken. Wanneer ik de Proc knop induw krijg ik geen geluid meer.
De Marantz PM80 heeft geen ingebouwde processor. ;) Een externe processor kan aangesloten worden op de PROC in en out aansluitingen op de achterkant. En dan met de knop PROC de processor wel of niet gebruiken.
Heb ik ooit gebruikt om KEF's met een actief filter te gebruiken. Bijvoorbeeld Bose 901 heeft iets soortgelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Marcel Br schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:31:
[...]

De Marantz PM80 heeft geen ingebouwde processor. ;) Een externe processor kan aangesloten worden op de PROC in en out aansluitingen op de achterkant. En dan met de knop PROC de processor wel of niet gebruiken.
Heb ik ooit gebruikt om KEF's met een actief filter te gebruiken. Bijvoorbeeld Bose 901 heeft iets soortgelijks.
Haha okay dat verklaard waarom de proc knop niet werkt! Dus je kan technisch gezien zelf een high/low pass filter op aansluiten. Maar mijn PM80 heeft bass / treble draaiknoppen die niets doen, ik neem aan dat dat wel degelijk defect is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

L4Z4RU5 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:28:
[...]

Haha okay dat verklaard waarom de proc knop niet werkt! Dus je kan technisch gezien zelf een high/low pass filter op aansluiten. Maar mijn PM80 heeft bass / treble draaiknoppen die niets doen, ik neem aan dat dat wel degelijk defect is
Als je de “source direct” knop in(uit)drukt: doet de toonregeling het dan wel?

Pagina: 1