Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:58

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Wil zo snel mogelijk -voor zover dat kan- panelen op het dak laten leggen.
Aanvragen gaan nu de deur uit en maak alvast dit topic aan om te updaten als er meer info is en advies te vragen van jullie. Het euvel waar we al langer tegenaanlopen is het dak. De buren twijfelen ook en de ene installateur zegt dat het wel kan en de ander niet..

Enfin, nu dus zelf maar installateurs laten kijken en uitnodigen (als ze al fysiek willen langskomen) om het te dubbel checken. Vereniging eigen huis zojuist ingeschreven maar daar verwachten we uiterlijk 19 juli pas een offerte. Dus ook maar even andere offertes aanvragen, voor tips qua installateurs regio Amersfoort hou ik mij aanbevolen, voor nu ga ik lukraak overal aanvragen. Ben op de hoogte dat hoe dichter bij de 1 euro grens per wattpiek des te beter is.
Foto's
Foto's om de helling van het dak te laten zien:
Buitkant
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oK772YI.jpg

Binnenkant huis
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OwC7w3P.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g4M5bSU.png

Dak (soort van schrootjes?)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qYgso3V.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ef7Cuug.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WKWkwXG.png

Begint volgens 3DBAG met 8,4 meter en loopt richting voorkant van het huis af naar 7,9 meter.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Orh3V4F.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ovrbMRQ.png
Beschikbare (dak)ruimte
Oppervlak is 5,48m breed en ongeveer iets van 7 meter in lengte.
Schaduw
Voor zover wij weten is er geen enkele schaduw en de hele dag zon.
Jaarverbruik
We zitten op een normaal jaar op 2800 kWh, maar sinds begin dit jaar hebben we twee airco's geïnstalleerd die in de zomer waarschijnlijk veel aan zullen staan. Gok dat we dan naar de 3500 kruipen? Geen idee eigenlijk.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Als ik mij niet vergis 3fase zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MsB0q4a.jpg
Budget en doel
Besparen op stroomkosten door eenmalige investering te doen.
Meer stroom en steeds minder gas verbruiken is ook het doel.
Wie gaat het project uitvoeren
Geen idee, aanvraag gedaan bij vereniging eigen huis maar die offerte ontvangen we pas uiterlijk 19 juli dus ik ga lokale organisaties aanschrijven en wat grotere partijen.
Bijhouden van data
Via een app in te zien is prima voor ons.
Reeds verkregen offertes
Aanvraag gedaan bij vereniging eigen huis maar die offerte ontvangen we pas uiterlijk 19 juli dus ik ga lokale organisaties aanschrijven en wat grotere partijen.
Regio
Utrecht - Soest - Amersfoort

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:49

Zenix

BOE!

https://eu.esdec.com/nl/clickfit-evo-staaldak/ is het staaldak? Want dan is het goed te monteren, plat is geen probleem. Ik zou wel drainclips kopen https://m.nl.aliexpress.com/item/1005002709619969.html zodat water minder goed blijft staan en je minder vervuiling hebt. Vervolgens panelen 1x per jaar schoonmaken.

Bij het opvragen van offertes vragen om een string omvormer, omdat je geen schaduw hebt.

[ Voor 78% gewijzigd door Zenix op 18-04-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zenix schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:56:
Bij het opvragen van offertes vragen om een string omvormer, omdat je geen schaduw hebt.
Ook als ze niet allemaal onder dezelfde hoek komen te liggen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DukeBox schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:28:
[...]

Ook als ze niet allemaal onder dezelfde hoek komen te liggen ?
De meeste string omvormers hebben twee trackers, dus je kan de panelen die onder andere hoek zitten op de tweede tracker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Zenix schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:43:
De meeste string omvormers hebben twee trackers, dus je kan de panelen die onder andere hoek zitten op de tweede tracker doen.
De panelen gaan zowel portrait als landscape meerdere hoeken krijgen over de 7m lengte als je ze met het dak meelegt (ik ga er even vanuit dat TS zoveel mogelijk wilt plaatsen) dus ik denk niet dat je met 2 trackers genoeg hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Binnen 15 graden hoek afwijking is er over het algemeen nauwelijks opbrengst verlies door afwijking in hoek onderling.

Dit ontdekt door jaren lange praktijk ervaring

Je hebt met jou dak dus genoeg aan twee trackers, 1 voor plat en links, de ander voor rechts.

[ Voor 22% gewijzigd door Lardman op 18-04-2022 14:29 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mocht de kromming te groot zijn (of de panelen te lang) voor clickfit. valk solar heeft ze ook en die zijn wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Zenix schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:56:
Mijn vader zegt juist van niet en die heeft zelf allemaal apart geschakeld zodat hij elk paneel afzonderlijk kan inzien en zo weet als er een paneel stuk is. Wat is wijsheid?

Moet er nog even meer induiken qua string of parallel bijv. Die clips zien er prima uit, maar zonder die dingen loopt water er niet af begrijp ik?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Oekol schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:43:
[...]

Mijn vader zegt juist van niet en die heeft zelf allemaal apart geschakeld zodat hij elk paneel afzonderlijk kan inzien en zo weet als er een paneel stuk is. Wat is wijsheid?

Moet er nog even meer induiken qua string of parallel bijv. Die clips zien er prima uit, maar zonder die dingen loopt water er niet af begrijp ik?
Dat is de het enige voordeel in dit geval, individuele monitoring. Het nadeel, het kost zo'n 80~100 euro per paneel, als een optimizer/micro omvormer stuk gaat moet je het dak op. Bij een string omvormer kan je ook zien of een paneel stuk is, als die opeens slechter doet qua performance. Bij een setup met flink wat panelen, zoals dit dak, kan het dus flink in de papieren lopen. Het heeft voordelen bij veel schaduw of veel verschillende dakvlakken, maar dat is hier niet het geval.

Het water loopt er wel af, maar blijft een beetje in de rand staan bij 20graden en minder en daardoor blijft vuil ook achter. Als je minder vaak wil schoonmaken, dan zijn die drainclips wel handig om te hebben, maar als je 2-3 keer per jaar het dak wil schoonmaken, dan kan je ze ook achterwege laten. Je kan ze ook in Nederland kopen, kost alleen wat meer https://www.solar-bouwmar...teriaal-solspil-clip.html ook nog een mooi filmpje erbij :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 18-04-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59
Oekol schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:43:
[...]

Elke euro die je extra uitgeeft moet je eerst weer terugverdienen.
Ja, het is enorm cool om per paneel te monitoren, maar hoeveel extra wil je uitgeven voor stats in een app?

De clips zorgen er voor dat je panelen net even schoner blijven door betere afwatering.
Vandaag de tweede set op de camping gecontroleerd en nagenoeg geen vuil opbouw meer met de clips.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

te veel tabbladen open? ;)

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 18-04-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Hier in Amersfoort een Solaredge systeem aan laten leggen door Zontech (ook Amersfoort). Netjes opgeleverd, nette werknemers en een nette prijs. Ik zat in november onder de 1 euro per wattpiek, dat is netjes voor Solaredge.

[ Voor 21% gewijzigd door spaarpot op 18-04-2022 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je airco’s hebt kan je er ook meer verwarmen hoor, als het een beetje goede units zijn. Kan je in elk geval al minder gas verbruiken!

Als je ook zonnepanelen hebt dan heb je goedkope stroom en kan je voor heel weinig er toch warm bij zitten.

Verder gewoon hele dak volleggen hoor! Hoe meer hoe beter, en zoals genoemd, inderdaad is een string omvormer een veel goedkopere optie hier die kwa opbrengst hetzelfde doet, en veel economischer is. Panelen gaan eigenlijk nooit stuk, maar extra elektronica die je op je dak monteerd om te zien welk paneel of welke elektronica (zichzelf!) stuk gaat kan wel stuk!

“Optimizers zijn handig om te zien welke optimizer stuk is” Komt hier wel eens voorbij :9~

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Gerco-M schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:34:
Als je airco’s hebt kan je er ook meer verwarmen hoor, als het een beetje goede units zijn. Kan je in elk geval al minder gas verbruiken!

Als je ook zonnepanelen hebt dan heb je goedkope stroom en kan je voor heel weinig er toch warm bij zitten.

Verder gewoon hele dak volleggen hoor! Hoe meer hoe beter, en zoals genoemd, inderdaad is een string omvormer een veel goedkopere optie hier die kwa opbrengst hetzelfde doet, en veel economischer is. Panelen gaan eigenlijk nooit stuk, maar extra elektronica die je op je dak monteerd om te zien welk paneel of welke elektronica (zichzelf!) stuk gaat kan wel stuk!

“Optimizers zijn handig om te zien welke optimizer stuk is” Komt hier wel eens voorbij :9~
Klopt doen we ook, maar ze hangen op kantoor en in de gang boven. Juist beneden hebben we er (nog) geen 1. Alle radiatoren op de verdiepingen uit, echter in de woonkamer is het even niet anders en daar staan ze wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Eerste offerte is binnen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zie toch dat er ook 10 optimizers zijn toegevoegd, dus het kan nog goedkoper want het is geen stringomvormer?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gDhPN7V.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ADNb9d.png

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 19-04-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 14:05
Liggen de panelen vlak op het dak?(lijkt er wel op gezien de prijs van het montagemateriaal).

Prijstechnisch niet heel gek op dit moment, zeker niet met solaredge, persoonlijk zou ik er echter een goedkopere string-omvormer op aansluiten.

Daarnaast, waarom maar 10 panelen?
Nu plaatsen is goedkoper dan later bijplaatsen en die stroom kom je toch wel kwijt, verwarmen met je airco's in de winter, auto opladen etc...

En anders, de terugleververgoedingen zijn ook heel hoog tegenwoordig...

Passen er ook wel makkelijk 14-15 op als ik je afmetingen zo zie...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
BjornHero schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:35:
Liggen de panelen vlak op het dak?(lijkt er wel op gezien de prijs van het montagemateriaal).

Prijstechnisch niet heel gek op dit moment, zeker niet met solaredge, persoonlijk zou ik er echter een goedkopere string-omvormer op aansluiten.

Daarnaast, waarom maar 10 panelen?
Nu plaatsen is goedkoper dan later bijplaatsen en die stroom kom je toch wel kwijt, verwarmen met je airco's in de winter, auto opladen etc...

En anders, de terugleververgoedingen zijn ook heel hoog tegenwoordig...

Passen er ook wel makkelijk 14-15 op als ik je afmetingen zo zie...
Volgens mij plat ja!

Geen idee waarom 10, denk omdat ik een bepaald jaarverbruik had opgegeven. Auto opladen kan helaas niet geen eigen oprit. Verder is het verwarmen op de slaap verdiepingen te verwaarlozen denk ik, vooral de beganegrond stoken we. Toch maar eens gaan zoeken hoe we daar een airco kunnen plaatsen.

Die goedkopere stringomvormer toch maar eens aangeven bij de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 14:05
Oekol schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:53:
[...]

Volgens mij plat ja!

Geen idee waarom 10, denk omdat ik een bepaald jaarverbruik had opgegeven. Auto opladen kan helaas niet geen eigen oprit. Verder is het verwarmen op de slaap verdiepingen te verwaarlozen denk ik, vooral de beganegrond stoken we. Toch maar eens gaan zoeken hoe we daar een airco kunnen plaatsen.

Ja, het ontwerpen op basis van jaarverbruik is een tijd lang de standaard geweest (en vaak nog steeds) maar zal in de toekomst snel achterhaald zijn, zeker wanneer de saldering regeling afgebouwd is..

Zelf zou ik vragen voor een dak maximaal vol en eventueel een string omvormer (zeker als je geen schaduw hebt, dat schoorsteentje geeft ook schaduw;))

Een string omvormer met een paar tigo ts4 optimizers rond dat pijpje kan ook...

Mocht hij aangeven geen standaard string omvormers te willen plaatsen is een SE met een paar extra panelen ook al heel fijn (maar wellicht kan het goedkoper)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
BjornHero schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:00:
[...]

Ja, het ontwerpen op basis van jaarverbruik is een tijd lang de standaard geweest (en vaak nog steeds) maar zal in de toekomst snel achterhaald zijn, zeker wanneer de saldering regeling afgebouwd is..

Zelf zou ik vragen voor een dak maximaal vol en eventueel een string omvormer (zeker als je geen schaduw hebt, dat schoorsteentje geeft ook schaduw;))

Een string omvormer met een paar tigo ts4 optimizers rond dat pijpje kan ook...

Mocht hij aangeven geen standaard string omvormers te willen plaatsen is een SE met een paar extra panelen ook al heel fijn (maar wellicht kan het goedkoper)
Snap hem niet helemaal. Salderen is nu nog interessant (dus meer panelen leggen dan je nodig hebt want levert geld, als ik het goed snap). Als Salderen aan banden is gelegd krijg je minder geld voor terugleveren en dan lijkt me juist je eigen stroomverbruik +X% toch interessanter? Anders verhoog je de terugverdientijd aanzienlijk?

Last maar ik zat fout:
Het verschil tussen salderen en terugleveren zit hem in het aftrekken van energie van de rekening of juist het teruggeven hiervan aan de leverancier. Het aftrekken van de opgewekte kWh van de rekening wordt 'salderen' genoemd, terwijl 'terugleveren' het teruggeven van de teveel opgewekte kWh aan de leverancier is.
We leggen het deels neer voor verlagen rekening, vergroeiing en (kleine)stijging woning. Verwacht dat ik hier niet meer woon over 3 tot 5 jaar. Wil dan graag ergens met eigen oprit & garage wonen.

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 19-04-2022 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Oekol schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:05:
[...]

Snap hem niet helemaal. Salderen is nu nog interessant (dus meer panelen leggen dan je nodig hebt want levert geld, als ik het goed snap). Als Salderen aan banden is gelegd krijg je minder geld voor terugleveren en dan lijkt me juist je eigen stroomverbruik +X% toch interessanter? Anders verhoog je de terugverdientijd aanzienlijk?

Last maar ik zat fout:

[...]

We leggen het deels neer voor verlagen rekening, vergroeiing en (kleine)stijging woning. Verwacht dat ik hier niet meer woon over 3 tot 5 jaar. Wil dan graag ergens met eigen oprit & garage wonen.
Met de gestegen energiekosten is de terugverdientijd zowat gehalveerd. Je hebt maar 1 keer echt op BTW teruggave en er hoeft maar 1 keer iemand het dak op.
Met een shitload aan panelen zorg je ook dat je op minder zonnige dagen toch een redelijk opbrengst hebt. Ook vroeg in de ochtend en aan het end van de middag.
Als het budget er is dan is het gewoon aan te raden om je dak vol te plempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

com2,1ghz schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:12:
Je hebt maar 1 keer echt op BTW teruggave ..
Dat is niet waar, binnen hetzelfde aangifte jaar en na 3 jaar mag je het ook indienen. De forfait betaal je wel dubbel voor de eerste leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Oekol schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:51:
Eerste offerte is binnen:

***members only***

Zie toch dat er ook 10 optimizers zijn toegevoegd, dus het kan nog goedkoper want het is geen stringomvormer?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit suggereert dat er niet meer panelen geplaatst worden in het geval van oost/west. Waarom zou je dan oost/west doen? De truc is juist dat je meer op een plat dak kwijt kan door dakjes te maken waarmee je geen afstand hoeft te houden. Op randgevallen na leveren dakjes (ongeacht de oriëntatie) meer kWh/m2 op dan puur zuid.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik me minder druk maken om string/micro's of SolarEdge, maar vooral of ze een fatsoenlijke bevestiging/mooie installatie kunnen maken.

Mijn ervaring was dat de (iets duurdere) SolarEdge aanbieder wat meer ervaring leek te hebben met vreemde daken (ik heb bitumen met 10 graden helling). Een andere partij die wel een String omvormer met een paar optimisers aanbood had zelf zitten puzzelen welke bevestiging ze gingen gebruiken. Dat was dan de eerste keer geweest voor hun en de offerte was dan ook niet super scherp, maar de meerprijs voor SolarEdge had ik ook volledig willen betalen, want ik wil geen geëxperimenteer op het dak.

Jouw dak is niet een 13 in een dozijn dak (plat met schansen of schuin met pannen) en ziet er architectonisch ook wel aardig uit. Zeker als je over 3-5 jaar wilt verhuizen wil je wel dat het er een beetje aardig uit blijft zien (niet te hoog van het dak, geen schansjes die je van de grond ziet, etc)
In jouw geval is het misschien zo'n 10% of €500, maar als de zonnepanelen er lelijk op liggen kost dat je veel meer bij de verkoop van je huis.

En het dak uiteraard gewoon volleggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
[...]

Volgens mij plat ja!

Ik ken deze aanbieder, ik verwacht dat je panelen onder een hoek van 10 graden komen te liggen. Hier standaard plat dak, ook 10 graden constructie. Jouw dak is minder standaard, wellicht komt hier een andere oplossing voor.

[ Voor 3% gewijzigd door spaarpot op 20-04-2022 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
TheGhostInc schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:33:
[...]

Persoonlijk zou ik me minder druk maken om string/micro's of SolarEdge, maar vooral of ze een fatsoenlijke bevestiging/mooie installatie kunnen maken.

Mijn ervaring was dat de (iets duurdere) SolarEdge aanbieder wat meer ervaring leek te hebben met vreemde daken (ik heb bitumen met 10 graden helling). Een andere partij die wel een String omvormer met een paar optimisers aanbood had zelf zitten puzzelen welke bevestiging ze gingen gebruiken. Dat was dan de eerste keer geweest voor hun en de offerte was dan ook niet super scherp, maar de meerprijs voor SolarEdge had ik ook volledig willen betalen, want ik wil geen geëxperimenteer op het dak.

Jouw dak is niet een 13 in een dozijn dak (plat met schansen of schuin met pannen) en ziet er architectonisch ook wel aardig uit. Zeker als je over 3-5 jaar wilt verhuizen wil je wel dat het er een beetje aardig uit blijft zien (niet te hoog van het dak, geen schansjes die je van de grond ziet, etc)
In jouw geval is het misschien zo'n 10% of €500, maar als de zonnepanelen er lelijk op liggen kost dat je veel meer bij de verkoop van je huis.

En het dak uiteraard gewoon volleggen. ;)
String/ Micro/ Solaredge moet ik nog zelf induiken. Heb hem nu gevraagd om twee offertes te maken met string en wat hij nu had + dan het hele dak volleggen.

Dit was de reactie overigens qua ligging:

Members only:
spaarpot schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:54:
[...]

Ik ken deze aanbieder, ik verwacht dat je panelen onder een hoek van 10 graden komen te liggen. Hier standaard plat dak, ook 10 graden constructie. Jouw dak is minder standaard, wellicht komt hier een andere oplossing voor.
Zie hierboven inderdaad, gaat echt de bolling van het dak volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Allereerst even een rare vraag. Er is een installateur die zegt: "heb je wel 3 fasen".
Ik denk van wel, er staat namelijk op mijn meter:

"3x230V/400V" en ook drie driehoekjes op het scherm staan aan bij uit mijn hoofd gezegd F1, F2, F3.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TmTwJeC.png

Als ik inlog op stedin krijg ik echter: 1x 50A te zien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6MoB3SO.png

Als ik google bij Liander, Stedin etc zie ik überhaupt het bestaan niet van 1x 50A.

Weet wel dat de oude bewoners een sauna op de 2e verdieping hebben gehad, maar die was voor de verkoop al weg. Is er hier iemand die hier iets van snapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Als tweede hebben we nu weer offertes ontvangen, had gevraagd voor string omvormer zoals hier aangeraden. Er zit wel een soort van pijp op het dak die wellicht schaduw kan geven dus dat is nog even de vraag.

Hij beantwoorde die met:
Members only:

Heb nu weer twee nieuwe offertes gekregen (we hebben elkaar niet helemaal goed begrepen, want ik wilde graag twee offertes seriestring & parallel om het verschil in prijs te zien voor 18 panelen elk) voor 10 en 18 panelen in string geschakeld.

Heb er maar even screenshots van gemaakt, ik denk dat dat wat lekkerder leest.

Offerte 1 ----- 4250/3800 = 1,12 euro per watt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zbrm3TL.png

Offerte 2 ----- 3700/3800 = 0,97 euro per watt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KPMDawQ.png

Offerte 3 ----- 6000/6840 = 0,88 euro per watt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rvJB9c5.png

Het legplan zal als volgt zijn met 18 panelen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kTafhhn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Goodwe heeft shadow mppt, gewoon dus vol leggen. Heb ook pijpjes met Goodwe. Laatste offerte ziet er redelijk uit. Ik heb ook Longi panelen, zijn goede kwaliteit.

Zijn zwarte panelen nog een vereiste? Anders zou ik dat ook aangeven, panelen die niet volledig zwart zijn, zijn soms goedkoper en leveren soms meer op.

Ik zou een foto maken van je meterkast en hier neerzetten met de vraag of het 3-fase is. Ik heb daar persoonlijk geen verstand van.

[ Voor 86% gewijzigd door Zenix op 20-04-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Zenix schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:32:
Goodwe heeft shadow mppt, gewoon dus vol leggen. Heb ook pijpjes met Goodwe. Laatste offerte ziet er redelijk uit. Ik heb ook Longi panelen, zijn goede kwaliteit.

Zijn zwarte panelen nog een vereiste? Anders zou ik dat ook aangeven, panelen die niet volledig zwart zijn, zijn soms goedkoper en leveren soms meer op.

Ik zou een foto maken van je meterkast en hier neerzetten met de vraag of het 3-fase is. Ik heb daar persoonlijk geen verstand van.
Had foto's in een bericht hierboven gezet maar kwam ook dit tegen op de jaarafrekening van Oxxio.
Gewoon 3 fasen dus.... Waar die 1x50A vandaan komt geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gJRGxTt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Dat een string omvormer sneller gaat leveren is onzin. Huidige (lees recente) omvormers zoals aps ds3-l leveren al vanaf 16 volt per paneel, bij de genoemde omvormer is dat 380v dus vandaar de optimizers om overal de spanning te boosten waar dat nodig mocht zijn. Persoonlijk vind ik optimizers niet gelijk aan micro converters. Ze geven een heel klein beetje verlies (bruto) en behouden nog steeds de nadelen van een omvormer in huis en omgekeerd ook nog steeds een mogelijke fout oorzaak onder je paneel terwijl de netto kosten niet veel lager zijn.

Ik heb zelfs wel eens terwijl het donker was buiten 1 watt opwekking gezien door omgevingslicht op mijn ds3.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 20-04-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Willen jullie meekijken om uiteindelijk de beste beslissing te maken?
Heb nu twee offertes 18 panelen zonder solaredge en 20 panelen met solaredge.
Bij dezelfde aanbieder in Amersfoort.

Offerte 18 panelen in string ------- 6000/6840 = 0,88 euro per watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/2410566bffb9010e7f331406ae270c90dbf7d598/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FrvJB9c5.png

Met het volgende legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/b50cad7b2cda148f836b0e2b82a9b510b8a24a54/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FkTafhhn.png

Dit omdat we last hebben van dit object:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9pdIM6V.png

Offerte 20 panelen + Solaredge ------- 7200/7600 = 0,95 euro per watt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yOHhz2D.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zjdUNPF.png

Met de volgende opmerking wat het advies van de installateur zou zijn:
Members only:

Een andere installateur geeft nu aan de telefoon een optie aan van string en twee optimizers met de panelen die bij het pijpje liggen. Ga bovenstaande installateur er eens over bellen of dat wellicht nog een idee is. 6000 vs. 7200 voor twee extra panelen klinkt gewoon extreem duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Even voor de zekerheid, is je dak vlak is zit er een kromming in (zoals het lijkt op de foto's van binnen je huis) ?
Als het met een kromming loopt kan de optimizer variant nog best leuk zijn qua opbrengst op de lange termijn maar de terugverdientijd is ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:45:
Even voor de zekerheid, is je dak vlak is zit er een kromming in (zoals het lijkt op de foto's van binnen je huis) ?
Als het met een kromming loopt kan de optimizer variant nog best leuk zijn qua opbrengst op de lange termijn maar de terugverdientijd is ook hoger.
Exact inderdaad. Het dak loopt van hoog (zuid westen) af naar laag (noord oosten). Van de uiterste punten schat ik in dat het een centimeter of 10 afloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Oekol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:19:
Het dak loopt van hoog (zuid westen) af naar laag (noord oosten). Van de uiterste punten schat ik in dat het een centimeter of 10 afloopt?
Ja maar vlak of in een kromming (radius) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:27:
[...]

Ja maar vlak of in een kromming (radius) ?
In een kromming zoals ongeveer te zien is op die binnen foto's inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Oekol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:38:
In een kromming zoals ongeveer te zien is op die binnen foto's inderdaad.
Als dan de hoek niet gecorrigeerd kan worden (zodat ze allemaal gelijk liggen) in de draagconstructie zou ik puur uit interesse willen weten welke het beste wanneer opwekken.. ik zou daar de €500 aan optimizers wel voor over hebben maar ik ben dan ook een stats freak. Ook inzicht of er eventueel een rot paneel tussen zit die de rest omlaag haalt kom je zo te weten (maar die kans is wel héél erg klein).

Of je er ook iets aan terug verdiend betwijfel ik, hooguit dat de string wat sneller inschakelt en later uit schakelt, met 20 panelen kan dat nog best wat(t) opleveren maar veel zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:54:
[...]

Als dan de hoek niet gecorrigeerd kan worden (zodat ze allemaal gelijk liggen) in de draagconstructie zou ik puur uit interesse willen weten welke het beste wanneer opwekken.. ik zou daar de €500 aan optimizers wel voor over hebben maar ik ben dan ook een stats freak. Ook inzicht of er eventueel een rot paneel tussen zit die de rest omlaag haalt kom je zo te weten (maar die kans is wel héél erg klein).

Of je er ook iets aan terug verdiend betwijfel ik, hooguit dat de string wat sneller inschakelt en later uit schakelt, met 20 panelen kan dat nog best wat(t) opleveren maar veel zal het niet zijn.
500 aan optimizers wel, maar ook andere omvormer en je bent zo 1200 euro ex btw verder. Dat is wel een twijfel gevalletje. Meer ook omdat ik toch wel verwacht dat ik het meer voor een ander doe, aangezien we verwacht ik tussen 3 en 5 jaar wel gaan verhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Als je gaat verhuizen binnen/op de terugverdientijd moet je voor de laagste Wp prijs gaan, zonde om er dan extra aan uit te geven.

Dat had je wel eerder mogen vertellen 😉 (of heb ik het ergens gemist?).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 21-04-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:30:
Als je gaat verhuizen binnen/op de terugverdientijd moet je voor de laagste Wp prijs gaan, zonde om er dan extra aan uit te geven.

Dat had je wel eerder mogen vertellen 😉 (of heb ik het ergens gemist?).
Oekol schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:05:
[...]
Ik neem het je niet kwalijk. Alles wordt wat onoverzichtelijker in een topic op een gegeven moment. Dank voor je advies, denk inderdaad dat ik maar voor de offerte ga met twee strings. Die van 6000 euro, vind het een nette prijs. Als we buren mee zouden laten doen gaat er nog 10% af van de installatieprijs. Vind ik niet eens de moeite waard eigenlijk, de installatieprijs is onder de 1000 euro.

Pagina: 1