keuzes in aanschaf CV ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kk-klussen
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06-2022
Hallo allemaal,

Mijn oude CV-ketel heeft het na bijna 20 jaar begeven en ik moet nu een nieuwe uitzoeken. In de contacten met installateurs merk ik deels tegenstrijdige verhalen, waardoor ik niet goed weet wat ik moet kiezen. Ook ervaar ik grote prijsverschillen in de offertes.

Ik heb een appartement van circa 90m2 (jaren 30) met een inhoud van circa 225m3, verdeelt over 2 verdiepingen. De ene verdieping is al voorzien van dubbel glas, de ander nog niet (ga ik wel aanpakken). Mijn vorige ketel was een ATAG Perfect II PF-SHR24T (CW3). Mij is door mijn huidige ketelonderhoudsbedrijf geadviseerd om een ATAG P35C aan te schaffen, dit is echter een CW5 ketel. Voor een 1-persoonshuishouden (mijn huidige situatie) is dit m.i. overdreven maar nu ik mijn appartement ga verhuren en mogelijk over een paar jaar ga uitbreiden (naar ca. 115m2) kun je er makkelijk met 3 personen wonen en is de vraag wat wijsheid is. Ik voel er weinig voor om over een paar jaar weer een nieuwe CV ketel te moeten kopen. Een regendouche vind ik onzinnig, maar tegelijkertijd douchen en elders de kraan gebruiken zonder een koude douche te krijgen zou wel fijn zijn. Is een CW4 daarvoor voldoende of heb je dan echt een CW5 nodig? En stel je koopt voor de zekerheid wel een CW5, heb je dan een onnodig hoog verbruik of maak je gewoon geen volledig gebruik van de mogelijkheden van je CV ketel maar zijn je stookkosten identiek aan wanneer je een CW4 koopt? Bij navraag bij een ander bedrijf gaven zij juist aan dat installatie van een CW5 ketel voor mijn formaat huis tot problemen kan leiden bij de stabiliteit van de verwarming omdat deze ketel te zwaar is voor de benodigde verwarmingscapaciteit en daardoor in de war kan raken (en onnodig gaat afslaan?). Zij adviseren maximaal een ATAG P27C (CW4). Mijn huidige leverancier heeft daarop gezegd dat dit onzin is. De ketel kan namelijk zo afgesteld worden dat je hier geen last van hebt. Ik weet niet wie ik nu moet geloven.

Daarnaast ben ik op zoek naar eenvoudige middelen om energie te besparen. In dat kader overweeg ik een economizer versie van de ketel (ATAG P27EC of ATAG P35EC) aan te schaffen en/of radiatorafsluiters te laten plaatsen. Ook hierover krijg ik echter verschillende lezingen. Mijn huidige leverancier is niet zo enthousiast over de economizer versies, maar wel over radiatorafsluiters. De andere partij is wel enthousiast over de economizer versies en niet over de radiatorafsluiters. Van deze laatste denkt men ook dat het het functioneren van de ketel alleen maar in de war kan brengen.

Ondertussen merk ik ook dat partijen niet alle ketelversies in hun assortiment of op voorraad hebben. Ipv een ATAG P27EC kan ik dan bijv alleen een ATAG i28ECZ krijgen. De P-serie is de projectserie, de i-serie een iets luxere serie met meer instelmogelijkheden maar wat precies is mij onduidelijk.

Mijn vragen zijn:
1. Wie heeft er gelijk? Kan een ketel daadwerkelijk te zwaar zijn voor een woning? Klopt het dat dit bepaald wordt door de minimum capaciteit van de ketel? En welke minimum capaciteit is dan passend voor mijn woning? (kan de waardes van de ATAG P35C / P27C hiervoor niet vinden, maar van de i-serie zijn deze 5,5 Kw resp. 5,0 Kw)
2. Kun je met een CW4 ketel warm douchen als elders de kraan gebruikt wordt of heb je dan per se een CW5 ketel nodig? (N.B.: de mij aangeraden CW4-ketels leveren 12,5-13,3 liter/min bij 40 graden; de CW5-ketels 16,7-17,5 liter/min bij 40 graden)
3. Stel je koopt een CW5-ketel terwijl een CW4-ketel achteraf ook voldoende was geweest, heb je dan de gehele levensduur onnodig hoge stookkosten?
4. Op basis van eerdere posts krijg ik de indruk dat het verstandig is om een vuilafscheider aan te schaffen. Wat is de meerwaarde van een luchtafscheider / automatische ontluchter en kun je daarvoor beter een aparte kopen of is een combiversie met een vuilafscheider ook prima? En is Fernox ook prima of is Spirotech het aan te schaffen merk?
5. Wat is de meerwaarde van een economizer versie? Maakt het echt verschil in het verbruik / de stookkosten? Of zijn het vooral zinloze toeters en bellen die tot meer onderhoud kunnen leiden?
6. Wat is de meerwaarde van (Danfoss) radiatorafsluiters? Is dit wel/niet aan te raden?
7. Wat is het verschil tussen een P-serie en een I-serie? Voegt een I-serie echt iets toe? Of zijn het vooral zinloze toeters en bellen die tot meer onderhoud kunnen leiden?

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alle reacties

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Combi afscheider werkt, maar minder goed als 2 losse afscheiders. Omdat lucht afscheider in de aanvoer moet en vuil in retour. Voor de garantie is een vuilafscheider bij bijna alle merken verplicht. Er zijn ook middelen als fernox welke het vuil bindt. Ook een aanrader bij een bestaand cv systeem.

Installateur heeft waarschijnlijk gevraagd of u doucht en warm water tegelijk gebruikt. U heeft hierop ja geantwoord, dus hij heeft een cw5 geadviseerd. Cw4 is meer dan zat.

Ook mag je je afvragen hoe vaak je beide tegelijk gebruikt. Zelden tot nooit, is cw3. Regelmatig is cw4.

Kijk ook naar de intergas extreme serie, deze moduleert vrij laag. Dat geeft meer comfort tijdens verwarmen.

Atag ben ik niet heel kapot van. Redelijk storings gevoelig.

Belangrijke vragen: wat is uw verbruik, als ook uit hoeveel personen bestaat het gezin? Welk afgifte systeem heeft u in huis? Dit in verband met mogelijke optie tot een warmtepomp.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb een aardige hoekwoning met 2 badkamers en gekozen voor een CW3 ketel. Hiervoor zat er een CW5 in.

Voor verwarming vond ik vooral belangrijk dat deze met laag vermogen kon stoken want dat heb je vaker nodig dan maximaal stoken.

Qua douchen merk je dat de straal wat minder hard gaat als de 2de douche aangaat. Dat was met de CW5 ook al. De diameter van de waterleiding is hier de beperkte factor en niet de CV ketel.

Heb nu een goedkoper, kleiner en stiller apparaat dan hiervoor. Helemaal prima.

Voor 95% van de huishoudens is een CW3 voldoende. Zeker voor appartementen met enkele badkamer is CW3 meer dan voldoende. Als er tijdens douchen iemand in huis wat gebruikt neemt de druk iets af maar kun je prima verder douchen.

Hoger is alleen zinvol als je een enorm verwarmingsvermogen nodig hebt en/of een enorme regendouche hebt en alle leidingen hebt vervangen door leidingen met voldoende diameter.

[ Voor 36% gewijzigd door Sethro op 18-04-2022 11:17 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Let er ook op dat je bij CW5 dikkere leidingen nodig hebt, minstens 15mm. In oude huizen kan mogelijk nog 12mm zitten. Dan heb je wel een mooie CW5, maar komt er te weinig water door de leiding....

Een ketel die op CV ver kan terugmoduleren is altijd verstandig. Veel te vaak wordt er naar het maximum vermogen gekeken, terwijl dat feitelijk alleen nodig is als het vriest dat het kraakt. Rustig kunnen opwarmen op een laag pitje komt veel vaker voor, en daar heb je juist een laag vermogen voor nodig. Als je bijv. kan kiezen tussen een CV die terug kan moduleren tot 7kW of 4Kw, is die van 4kW aan te bevelen.

Thermostatische radiatorafsluiters zijn altijd aan te bevelen. Ipv domweg "open-dicht" kan je deze afsluiters op temperatuur instellen, dus houdt de afsluiter altijd de ingestelde temperatuur aan die jij op de knop instelt. Optioneel geeft zo'n afsluiter je de mogelijkheid om je verwarming slim te maken met bijv thermostaatknoppen van Honeywell Evohome of Tado ofzo, zodat je elke radiator/ruimte via een app kan instellen en dus alleen verwarmt als het nodig is, ipv 24x7.

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 18-04-2022 11:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:27
In geval je in een appartementencomplex woont met gezamenlijke rookgasafvoer (CLV principe) dan moet je installateur even goed kijken welke ketel hij adviseert. Sommige modellen in de I serie hebben een terugslagklep die verplicht is in CLV systemen, de P serie is sowieso geschikt. De P serie van Atag is van binnen vrijwel identiek aan de I serie, de bediening ziet er vooral anders uit. De instelmogelijkheden zijn wel hetzelfde.

Qua vermogen kun je beter voor de P27 gaan. Het minimale vermogen is waarschijnlijk al voldoende voor je appartement, de P35 is te zwaar. Qua warm water kan de P27 ook voldoende leveren voor een regendouche. De economizer in de I serie zorgt voor een hoger rendement op tapwater en voor iets meer warm water. Zodra de driewegklep in tapwater stand gaat zal het koude binnenkomende water eerst door de economizer gaan en daarna verder opgewarmd worden in de platenwisselaar.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:27
Edit: foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Insert12 op 18-04-2022 11:19 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Microkid schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:12:
Let er ook op dat je bij CW5 dikkere leidingen nodig hebt, minstens 15mm. In oude huizen kan mogelijk nog 12mm zitten. Dan heb je wel een mooie CW5, maar komt er te weinig water door de leiding....
vergeet de diameter van de gas leiding niet.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-12 12:47
Hoog vermogen kies je alleen voor het warm water debiet. Voor je verwarming heb je tegenwoordig weinig nodig (tenzij enorm slecht geïsoleerd).

Wel moet je waterleiding een fatsoenlijk debiet hebben, en de druk bij de watermeter voldoende zijn, anders is die CW5 ook maar aan het niksen.

De moderne combiketels zijn doorgaans goed in staat terug te moduleren. Dus, wat dat betreft zou ik me minder zorgen maken.

Dus alleen als je meerdere tappunten voor warm water hebt, je leidingwerk voldoende capaciteit heeft, en de kans reëel is dat gelijktijdig warm water wordt getapt (gezin van 4) zou ik voor een grote capaciteit gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Flozem op 18-04-2022 11:41 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
Als je nog een gasketel wil, kan je best een nemen die zo laag mogelijk kan terugmoduleren, het is het zuinigst om heel rustig het huis warm te houden en voorkomt pendelen.
Voor warm water: overweeg een warmtepompboiler, dan heb je meer dan CW5 en ben je even goedkoop uit als op gas (met zonnepanelen of met eventueel toekomstig variabel tarief kan dit nog veel interessanter worden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-12 12:47
@naftebakje
Als topicstarter inderdaad een eenpersoonshuishouden is, is dat echt een opmerkelijk slecht advies imho. Die boiler moet de watervoorraad warm houden. Dat is pas energieverspilling… ook met een warmtepomp.

Dan is een lager vermogen ketel met doorstromer toch de betere optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Flozem op 20-04-2022 08:11 ]

Pagina: 1