Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vladimirkr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 07:49
Mijn vraag

Voor mijn nieuwbouw woning ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik zo goed mogelijk mijn dak kan vol leggen met zonnepanelen. aangezien het een zijbeuk woning betreft kom ik er niet helemaal uit. hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Foto's
Aangezien een plaatje meer zegt;
de rechterkant staat op het zuiden, maar vanwege de zijbeuk zal er dan in de ochtend en in de namiddag/avond schaduw komen op het onderste gedeelte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KtulaFbPl8Pnkvt7Gu2zdadYeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b03PBRbjm1m5IVEFtfWqdcO2.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
dit zijn de afmetingen van het dak;
dak zelf is 13,6 meter en iedere plaat is 1.05 meter
linkerdakvlak is dan +/- 4.5 meter aan de onderkant en 7.3 meter aan de bovenkant
rechterdakvlak is dan +/- 3.5 meter aan de onderkant en 6.3 aan de bovenkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODue_n33D3gL5ElB0RcvovN8xxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xsE73I4wyMvVTFiRY03deVce.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
door de zijbeuk verwacht ik in de ochtend en einde van de middag schaduw. voor de rest geen bomen etc in de buurt
Jaarverbruik
er komt een warmtepomp en voor nu nog geen elektrische auto.
eerste schatting 8kwh verbruik
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25a
Budget en doel
liever in 1x goed dan in twee keer.
Wie gaat het project uitvoeren
ga in elk geval uitbesteden.
Bijhouden van data
ja zal ik gaan inregelen op mijn nas.
Reeds verkregen offertes
nvt
Regio
Groningen

mijn eerste gedachte was dan 15 panelen aan de linkerkant en 9 aan de rechterkant met een string omvormer.

maar twijfel nu of ik niet moet kiezen voor bijvoorbeeld een SMA omvormer met shadefix of microomvormers of solaredge.

of zelfs nog een andere manier.

hopelijk hebben jullie advies voor mij.

Alle reacties

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Ik neem aan dat je niet 8kWh per jaar verwacht te gaan gebruiken, maar 8MWh (8.000 kWh)?

24 panelen klinkt op zich als een aardig plan. Hoe grote panelen had je in gedachten? Er is nogal een range van mogelijkheden.

Qua in 1x klaar zijn zou ik dan gewoon nu zoveel als fatsoenlijk past installeren. EV of PHEV gaat er op termijn wel komen en het helpt je ook als de salderingsregeling straks wordt afgebouwd. Met de terugleververgoedingen op dit moment is het ook financieel prima te doen om te future proofen.

Een stringomvormer voor dit vermogen is goed mogelijk. Bijvoorbeeld een SMA tripower 8kW (afhankelijk van hoe groot de panelen worden, maar een 8kW is voldoende tot ~10kWp aan panelen) met 2 MPPT's. 1 MPPT per dakdeel. Dat kan dan redelijk goed met de schaduw omgaan. Met optimizers/micro's kun je er nog een beetje meer uit persen, maar dat weegt waarschijnlijk niet op tegen de meerkosten.

Gebruik Sunny Design van SMA om het systeem te ontwerpen. Dat is echt een top tool die je heel veel inzicht geeft.

SMA is trouwens niet de goedkoopste omvormer, maar ben zelf wel fan van de kwaliteit en goede service, dus dat past wel goed bij de in 1x klaar gedachte.