Omnik 1,5k Isolation Fault bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-04 12:54
Goedendag,

Sinds 2013 heb ik 6 panelen op het dak (niet geaard) met een omnik 1,5k omvormer (wel geaard).
Dit heeft jarenlang goed gedraaid tot vorige herfst. Tijdens het opstarten (met dauw op de panelen) of tijdens hevige regenval krijg ik de melding :Isolation Fault.
Ik heb gelijk er een monteur bijgehaald, die kon niets vinden (kabels zien er goed uit) en bij het doormeten van strings met aarde ook niet.
(de monteur was er toen het droog was)
Hij gaf aan dat ik me pas zorgen moest maken als ik deze melding ook krijg bij gebruik bij droog weer.
Bij droog weer doen de panelen met de omvormer prima.

Klopt het wat de monteur zegt? Ik heb geen zin in brand of andere ellende.
Graag hoor ik jullie mening.
Alvast bedankt.

...

Beste antwoord (via Ironburn op 18-04-2022 19:17)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
Ironburn schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:27:
quote]Dre schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:25:
Hoe heeft hij de boel "doorgemeten" en wat waren de meetwaarden?
[/quote]

Dat durf ik u niet meer te vertellen. Ik heb het laten doen door een erkende installateur van zonnepanelen. De monteur gaf aan dat de waardes goed waren.
Dat heb ik monteurs heel vaak horen zeggen omdat er geen enkele monteur is die zin heeft om panelen los te halen en kabels te vervangen. Isolation Fault is de vervelendste fout in een zonnepanelen systeem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAvE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 22:37
Ik heb eind 2021 exact hetzelfde gehad, na 9 jaar probleemloos opwekken bij vochtig weer die beruchte insulation fault (kostal PIKO 3.6).
Bij mij bleek de mc4 van de omvormer naar het eerste paneel niet goed aangedraaid te zijn en heeft vervolgens de hele kabel aangetast. Nieuw stuk kabel en een nieuw paneel (ook die kabel was aangetast) heeft het probleem voor mij opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVyOOa2AS57eo9_PQlmO5DvcZ7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1Q8gg7h0z1HUpW1CFa5DGJb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door CAvE op 17-04-2022 23:09 . Reden: Foto bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Maar de kabels en de mc4 zouden goed zijn volgens de monteur. Optisch bekeken en doorgemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 18-04-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
[/quote]

Dat durf ik u niet meer te vertellen. Ik heb het laten doen door een erkende installateur van zonnepanelen. De monteur gaf aan dat de waardes goed waren.

[ Voor 36% gewijzigd door Ironburn op 18-04-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Maar ik denk dat het beste is als ik de stekkers allemaal vervang voor nieuwe exemplaren en is het verstandig om dan gelijk de panelen te aarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:40
Sowieso connectors vervangen en indien de kabel verweert is, die ook.

Als je dit laat liggen krijg je vroeg of laat meer problemen met mogelijk brand tot gevolg. Niets doen en afwachten of het erger wordt is wel het slechtste advies dat je kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
TLer schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:27:
Sowieso connectors vervangen en indien de kabel verweert is, die ook.

Als je dit laat liggen krijg je vroeg of laat meer problemen met mogelijk brand tot gevolg. Niets doen en afwachten of het erger wordt is wel het slechtste advies dat je kon krijgen.
Top. Dan gaan de panelen uit vandaag totdat de connectoren en kabels vervangen zijn. Dit is teminste een advies waar ik op vertrouw.
Dank.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
Ironburn schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:27:
[/quote]

Dat heb ik monteurs heel vaak horen zeggen omdat er geen enkele monteur is die zin heeft om panelen los te halen en kabels te vervangen. Isolation Fault is de vervelendste fout in een zonnepanelen systeem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
€100 aan kabels en connectoren. Ah daar heb ik een nieuw systeem voor. Zal gelijk de panelen aarde. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacknack
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Ook ik kan me aansluiten bij je verhaal.
Na een nacht regenbui of vocht heb ik ook bij het opstarten de melding Isolation Fault
De opmerking van je monteur kan ik trouwens wel begrijpen.
Omdat als alles droog is er feitelijk ook geen stroomlekkage is.
Je Omnik omvormer meet bij het opstarten of er geen stroom wegvloeit (lekstroom) die je in een dergelijke situatie een aardige stroomstoot kan uitdelen door op zo’n moment je panelen aan te raken als deze niet zijn geaard, wat in 2013 ook nog niet verplicht was.
Best dat je panelen ook geaard zijn.
Je Omnik omvormer waakt over je.

Maar dat je de lekkage in de kabels moet zoeken betwijfel ik ten zeerste
Nadat ik 2 keer al de kabels had vervangen, de panelen (Canadian) maar eens goed met een loep bekeken, en ik denk dat daarin vooral de boosdoener te vinden is namelijk de zogenaamde microcracks.
Zie https://zonnepaneel-info.nl/nl/microcracks.html
Ik heb helaas nog nergens kunnen vinden of hier misschien toch een oplossing voor is bijvoorbeeld door een Nano coating of zoiets dergelijks. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ironburn
Intussen op alle panelen nieuwe connectoren gezet en panelen geaard en kabels vervangen van omvormer naar panelen. Sinds dien geen storing meer gehad zelfs niet na flinke regenbui. :-)
Maar voor de zekerheid nieuwe panelen besteld..

[ Voor 11% gewijzigd door Ironburn op 02-07-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ironburn schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:43:
Intussen op alle panelen nieuwe connectoren gezet en panelen geaard en kabels vervangen van omvormer naar panelen. Sinds dien geen storing meer gehad zelfs niet na flinke regenbui. :-)
Maar voor de zekerheid nieuwe panelen besteld..
Hoi @Ironburn,

Ik had vanmorgen ook 'Isolation Faults' op mijn 10 jaar oude zonnepanelen met Omnik omvormer.
Bij 'Googlen' vond ik deze thread.

Heb wel 20 panelen van 260Wp dus misschien net andere versies, maar denk wel het zelfde euvel, de Isolation Fault.
En misschien dat na 10 jaar de panelen ook aan (economische) vervanging toe zijn (genoeg verbruik met elektrische auto en thuisladen).

Maar:
1. Die connectoren + aarden + kabels, is dat iets wat je zelf gedaan hebt of hebt laten doen? Zelf kan ik nog net een stekker vervangen of een lamp op een kroonsteentje zetten qua elektra.
2. Nieuwe panelen is dat dan niet ook een nieuwe omvormer met hogere capaciteit?
3. Heb in ieder geval de omvormer nu uitgezet, is volgens mij wel een veilig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Hé @pkuppens

Intussen heb ik nieuwe panelen met een ander systeem.

1. Ja stekkers en systeem aarden heb ik zelf gedaan en daarna heeft het zich niet meer voorgedaan. Maar voor de zekerheid hebben we nieuwe panelen met micro omvormers. Omdat dit systeem natuurlijk al oud was en omnik ook niet meer bestaat.

2.nieuwe panelen kunnen wel tot op een zekere hoogte, niet meer dan de capaciteit vd omvormer, maar wat zou de meerwaarde zijn? Met een nieuw systeem heb je meer rendement.

3. Ik begreep van de installateur dat het geen kwaad kon, het is een veiligheid schakeling in je omvormer. Maar met dit weer haal je ook niet veel binnen en zekerheid voor op. Ik schakelde ze ook handmatig af.

Dus als je zekerheid wilt dan zou ik er een installateur er naar laten kijken. En anders oriënteren naar een nieuw systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Bedankt!

Ik denk inderdaad dat het een nieuw systeem gaat worden. Misschien ook wel met een thuisaccu als de installateur me kan overtuigen. En wat overgedimensioneerd, vooruitlopend op een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ironburn
Goededag,

Ik ben nog wat terughoudend in de thuis accu's. De systemen zijn nog niet goed door ontwikkeld. Nu heb je naar mijn mening nog een te dure accu met niet genoeg capaciteit voor al het gebruik. Maar goed het is druk in ontwikkeling, dus ik verwacht dat we over een jaar vast wel weer verder zijn. Maar dat is mijn mening. En de meeste bekende omvormers hebben al ruimte voor toekomstige thuisbatterijen.
Succes met u zoektocht.
Pagina: 1