Acties:
  • +2Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:19
Hallo,

De oorlog in Oekraïne laat ook de Commodore 64-gebruikersgemeenschap niet onbetuigd. De gemeenschap achter deze onsterfelijke computer zit vol met getalenteerde programmeurs, grafici en componisten en dat leidt ertoe dat er momenteel veel werken verschijnen met de Oekraïense oorlog als thema.

En omdat dit een duidelijk link is tussen de oorlog en zaken die tweakers interesseren, wil ik hier wat werken delen... met als waarschuwing dat bij oorlog dingen al snel gevoelig liggen, maar het is allemaal goed door de makers bedoeld.

We beginnen met de hoofdprijs: Strikeback. Neem de besturing van een Bayraktar in handen en ontferm je over Russische tanks. Gemaakt door Sarah Jane Avory, bekend van enkele grote recente C64-titels. Ze heeft het spel gemaakt om geld op te halen en te doneren aan slachtofferhulp voor de oorlog:

Dan enkele andere creaties:

Peace (Commodore 128 VDC-kunstwerk):

Peace a dream (C64-demo):

Put in (C64-demo):

Cargo 200 (C64-kunstwerk):

4KYiV (C64-kunstwerk):

Ukraina 2022 (C64-demo):

Tree of peace (C64-demo):

Requiem for Vladimir MiniPeePee (C64-muziekstuk):

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:37
Niks mis mee. Persoonlijk besteed ik mijn tijd als gamer liever aan iets als Dark Souls/Sekiro/Elden Ring.

Ik denk verder niet dat dit topic genoeg reacties gaat krijgen om zichtbaar en actief te zijn. Misschien zit ik er naast, geen idee hoe groot de community rond C64 nog is.
In mijn omgeving hoor ik er al heel lang niks meer over, maar dat zegt niet alles.

Alsnog zag wat ik heb gezien er voor een C64 spel wel goed uit, respect en bedankt voor het starten van het topic. Interessant om over te horen.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:19
Ik schat het aantal in gebruik zijnde C64-machines zelf op ongeveer 20.000 met een absoluut minimum van 10.000. C64-spellen die hedentendage commercieel uitgebracht worden verkopen doorgaans ongeveer 1000 stuks, met uitschieters naar 3000.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 18:14

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

dmantione schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:05:
We beginnen met de hoofdprijs: Strikeback. Neem de besturing van een Bayraktar in handen en ontferm je over Russische tanks. Gemaakt door Sarah Jane Avory, bekend van enkele grote recente C64-titels. Ze heeft het spel gemaakt om geld op te halen en te doneren aan slachtofferhulp voor de oorlog:

[YouTube: C64 Longplay: STRIKEBACK v0.1 [MiSTer FPGA]]
Wat prachtig toch, dat die spelstijl, de muziek, de spartaanse settings, gewoon nog steeds gemaakt worden!
(en door een vrouw! yeeeee! Ik heb haar gelijk geliked op Facebook).

Het mooiste detail vind ik nog dat als ze een tank neerschiet, het onderstel gelijk wordt weggesleept door een (Oekraïens) traktortje...

heidiulrich.nl | adventura.nl / eigenzinnige rugzakavonturen in europa

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee