Hoi :wave:
Amateurfotograaf hier. Ik maak zo nu en dan foto's van dieren, landschappen en de natuur in het algemeen. Ik ben absoluut geen pro, maar gewoon een hobbyist.
Ik loop al een tijdje tegen het feit aan dat lang niet al mijn foto's scherp zijn. Ik denk dan altijd dat ik toch teveel bewogen heb, m'n sluitertijd te langzaam heb staan of dat ik het verkeerde diafragma gekozen heb.. Ik leg het probleem dus vaak bij mijzelf. Echter gebruik ik wat vaker een statief om onscherpte door beweging uit te sluiten. Toch zijn mijn foto's dan niet scherp. Ik ben benieuwd of het dan aan mijzelf ligt, of toch de hardware.
Dan de voorbeelden:
Deze zijn geschoten met de Canon EOS 2000D en een Canon EF-S 10-18mm F/4.5-5.6 IS STM met een statief. Scherpstellen via Live View van de camera. IS van de lens uitgeschakeld. Camera instellingen:
- AF FlexiZone - Single (live view)
- Shutter timer op 2 sec
Als ik niet op Live View scherp stel dan gebruik ik:
- AI Focus AF
- Evaluative metering mode
Heb overigens ook wel eens last van onscherpe foto's met de Canon 50mm 1.8 of de Canon 55-250mm lens.:strip_exif()/f/image/U3IYjpUq0DjGs9FrZeYCUSze.jpg?f=fotoalbum_large)
18mm - ISO 100 - f/8 - 1/640s
Scherp gesteld op de trekker
Bomen en dak schuur lijken niet scherp:strip_exif()/f/image/021mpMDwqapWztmgBKIlmi4Q.jpg?f=fotoalbum_large)
18mm - ISO 100 - f/11 - 1/320s
Scherp gesteld op de dakrand
Bomen en dak sanitair unit lijken niet scherp:strip_exif()/f/image/x7SCjG9m5zNGU2JSSKdvdaPy.jpg?f=fotoalbum_large)
18mm - ISO 500 - f/9 - 1/1000s
Scherp gesteld op het bord (twijfel of hier toevallig de IS aan gestaan heeft)
Gehele foto beetje onscherp
Kan best zijn dat ik te hoge verwachtingen heb van de gear die ik heb, maar toch vraag ik mij af of ik iets verkeerds doe. (Of dat ik misschien onscherpte zie die er niet is, ofzo... dunno
)
Amateurfotograaf hier. Ik maak zo nu en dan foto's van dieren, landschappen en de natuur in het algemeen. Ik ben absoluut geen pro, maar gewoon een hobbyist.
Ik loop al een tijdje tegen het feit aan dat lang niet al mijn foto's scherp zijn. Ik denk dan altijd dat ik toch teveel bewogen heb, m'n sluitertijd te langzaam heb staan of dat ik het verkeerde diafragma gekozen heb.. Ik leg het probleem dus vaak bij mijzelf. Echter gebruik ik wat vaker een statief om onscherpte door beweging uit te sluiten. Toch zijn mijn foto's dan niet scherp. Ik ben benieuwd of het dan aan mijzelf ligt, of toch de hardware.
Dan de voorbeelden:
Deze zijn geschoten met de Canon EOS 2000D en een Canon EF-S 10-18mm F/4.5-5.6 IS STM met een statief. Scherpstellen via Live View van de camera. IS van de lens uitgeschakeld. Camera instellingen:
- AF FlexiZone - Single (live view)
- Shutter timer op 2 sec
Als ik niet op Live View scherp stel dan gebruik ik:
- AI Focus AF
- Evaluative metering mode
Heb overigens ook wel eens last van onscherpe foto's met de Canon 50mm 1.8 of de Canon 55-250mm lens.
Voorbeeld 1
:strip_exif()/f/image/U3IYjpUq0DjGs9FrZeYCUSze.jpg?f=fotoalbum_large)
18mm - ISO 100 - f/8 - 1/640s
Scherp gesteld op de trekker
Bomen en dak schuur lijken niet scherp
Voorbeeld 2
:strip_exif()/f/image/021mpMDwqapWztmgBKIlmi4Q.jpg?f=fotoalbum_large)
18mm - ISO 100 - f/11 - 1/320s
Scherp gesteld op de dakrand
Bomen en dak sanitair unit lijken niet scherp
Voorbeeld 3
:strip_exif()/f/image/x7SCjG9m5zNGU2JSSKdvdaPy.jpg?f=fotoalbum_large)
18mm - ISO 500 - f/9 - 1/1000s
Scherp gesteld op het bord (twijfel of hier toevallig de IS aan gestaan heeft)
Gehele foto beetje onscherp
Kan best zijn dat ik te hoge verwachtingen heb van de gear die ik heb, maar toch vraag ik mij af of ik iets verkeerds doe. (Of dat ik misschien onscherpte zie die er niet is, ofzo... dunno
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW