Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 07:13
Hoi :wave:

Amateurfotograaf hier. Ik maak zo nu en dan foto's van dieren, landschappen en de natuur in het algemeen. Ik ben absoluut geen pro, maar gewoon een hobbyist.

Ik loop al een tijdje tegen het feit aan dat lang niet al mijn foto's scherp zijn. Ik denk dan altijd dat ik toch teveel bewogen heb, m'n sluitertijd te langzaam heb staan of dat ik het verkeerde diafragma gekozen heb.. Ik leg het probleem dus vaak bij mijzelf. Echter gebruik ik wat vaker een statief om onscherpte door beweging uit te sluiten. Toch zijn mijn foto's dan niet scherp. Ik ben benieuwd of het dan aan mijzelf ligt, of toch de hardware.

Dan de voorbeelden:
Deze zijn geschoten met de Canon EOS 2000D en een Canon EF-S 10-18mm F/4.5-5.6 IS STM met een statief. Scherpstellen via Live View van de camera. IS van de lens uitgeschakeld. Camera instellingen:
- AF FlexiZone - Single (live view)
- Shutter timer op 2 sec

Als ik niet op Live View scherp stel dan gebruik ik:
- AI Focus AF
- Evaluative metering mode

Heb overigens ook wel eens last van onscherpe foto's met de Canon 50mm 1.8 of de Canon 55-250mm lens.
Voorbeeld 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp5uhb8HSQEhuzIhEW6CWVxL6fI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3IYjpUq0DjGs9FrZeYCUSze.jpg?f=fotoalbum_large
18mm - ISO 100 - f/8 - 1/640s
Scherp gesteld op de trekker
Bomen en dak schuur lijken niet scherp
Voorbeeld 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiOkn3uyL0lRKe_X7RcS9oTXXVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/021mpMDwqapWztmgBKIlmi4Q.jpg?f=fotoalbum_large
18mm - ISO 100 - f/11 - 1/320s
Scherp gesteld op de dakrand
Bomen en dak sanitair unit lijken niet scherp
Voorbeeld 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgSpd6hIsgrcCCt6hD00uySVaro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7SCjG9m5zNGU2JSSKdvdaPy.jpg?f=fotoalbum_large
18mm - ISO 500 - f/9 - 1/1000s
Scherp gesteld op het bord (twijfel of hier toevallig de IS aan gestaan heeft)
Gehele foto beetje onscherp

Kan best zijn dat ik te hoge verwachtingen heb van de gear die ik heb, maar toch vraag ik mij af of ik iets verkeerds doe. (Of dat ik misschien onscherpte zie die er niet is, ofzo... dunno :P )

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Mijn eerste reactie zou zijn dat je inderdaad iets te hoge verwachtingen hebt. Simpel voorbeeld: als je op de tractor hebt scherpgesteld dan is het logisch dat een boom geheel op de achtergrond niet scherp is. Die staat een flink stuk achter het scherpstelvlak in je scene.

Ik vermoed ook (maar ken de camera/lenzencombinatie zelf niet) dat er wellicht een wat zacht beeld uit deze combinatie komt. Nog iets: Er staan tegenwoordig een hoop foto's op sociale media sites die ontzettend gepushed zijn qua scherpte en daardoor ziet een 'normale' foto er al snel wat zacht uit.

Je gebruikt diafragma's waarmee je met deze lenzen nog wel een stukje scherptediepte zou moeten hebben, maar bijvoorbeeld bij de tractor zit er dan een stuk van dit gebied voor de tractor (dichter bij jou) en er net achter. Als je de tractor en een stuk hier achter scherp zou willen hebben moet je eigenlijk uitzoeken hoe je net voorbij de tractor kan scherpstellen zodat de tractor net in het begin van je scherptediepte zit.

Probeer eens een foto met f16 of meer te maken, met zoveel mogelijk je diafragma dicht, en kijk dan eens hoe dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Dank voor je input @Archer_VC10 . Is het niet zo dat je met die tractor dan al op de hyperfocal distance zou moeten zitten? Voor de 18mm zou dat punt op 2.3m moeten zitten geloof ik, en die afstand tot de tractor heb ik wel.. Mijn eerste ingeving is vaak om een landschap op f/11 te schieten, zodat de hyperfocal distance op 1.5m ofzo zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Als je hier gaat zitten rekenen: https://www.dofmaster.com/dofjs.html dan kom je wel ongeveer op die getallen uit inderdaad, maar bedenk wel dat je dan praat over een 'acceptable sharpness' wat je in dat bereik hebt. Of dat voor jou acceptabel is.... blijkbaar niet helemaal. Ik hoop dat er iemand iets kan zeggen over de verwachte scherpte van die lens of lenzen, aangezien dat denk ik ook een rol kan spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 11:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je krijgt op f/11 ook al te maken met diffractie, kijk eens of het op f/5.6 of f/8 beter wordt.

Daarbij is het ook gewoon een niet zo super scherpe lens maar vergeet niet dat je met een beetje sharpening dit met dit soort foto's wel redelijk bij te spijkeren is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Er is ook aardig wat Chromatische aberratie (CA) aanwezig. Dit komt de scherpte ook niet ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-05 20:06
Ik heb zelf de lens ook, maar op een andere camera (80D). Scherpte valt bij mij ook af en toe wat tegen (helemaal aan de randen), maar heb het idee dat het wel wat scherper is dan op jouw foto's.
Waarschijnlijk zijn dit onbewerkte RAWs die je naar jpg hebt geconverteerd? Gegeven de hoeveelheid CA denk ik niet dat ze als jpg geschoten zijn. Mocht het wel als jpg geschoten zijn dan zal het in de camera al verscherpt zijn en zou ik helemaal wat betere resultaten verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
@Flow ik heb idd de onbewerkte RAWs direct naar JPG geexporteerd om ze hier te tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 22:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Het zou ook nog mogelijk kunnen zijn dat de lens die je gebruikt een front focus of backfocus issue heeft.
Zit er in jouw camera de mogelijkheid om correcties van de lens in te kunnen stellen?

Er zijn calibratiekaarten te vinden waar je dit zelf kan checken: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Je kunt het bijvoorbeeld ook door een pro laten doen bij chipclean bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

18mm F8 zou toch voldoende scherptediepte moeten bieden. Denk dat het inderdaad gevalletje te hoge verwachtingen is. Die trekker is ook niet haarscherp en het dak doet er niet heel veel voor onder.

Zo ventieldopje al zegt: gewoon ff klein beetje verscherping toevoegen en klaar is Kees. Los daarvan valt de het lichte gebrek aan scherpte pas op als je in gaat zoomen of groot afdrukken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1