Advies gevraagd bij vlekken op scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 14:18

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik een Samsung Galaxy Book2 Pro in mijn bezit. Wat mij direct opviel was dat er op het scherm (wanneer dit uit staat) 'vlekken' te zien zijn. Ik heb hier geprobeerd een foto van te maken.

De meeste overeenkomsten zie ik in olievlekken, wat verder niet opvalt als ik de laptop gebruik. Bij donkere vlakken, zoals tijdens een film, dan valt het wel op als er zonlicht aanwezig is in de ruimte. Het is overigens niet weg te krijgen met LCD cleaner.

Ik kan hier nergens iets over terug vinden. Zat zelf te denken dat het misschien kan liggen aan de gebruikte OLED techniek, maar mijn smartphones met OLED panelen hebben dit nog nooit gehad.

Wellicht heeft iemand advies voor mij, zodat ik eventueel er mee terug kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV3nt7ZTxRROf8p-2njc20CLNWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBiZVpZV6InVdTy5X9xBSqRV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:18
Ik denk dat je daar gelijk je porbleem hebt, LCD cleaner.
Het probleem wat je ziet (lastig goed te zien op deze foto)is beschadigde coating.

LCD cleaners zitten chemicaliën die bepaalde coatings kunnen beschadigen

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Topicstarter
freaky35 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:39:
Ik denk dat je daar gelijk je porbleem hebt, LCD cleaner.
Het probleem wat je ziet (lastig goed te zien op deze foto)is beschadigde coating.

LCD cleaners zitten chemicaliën die bepaalde coatings kunnen beschadigen
Voor de zekerheid, de vlekken waren direct uit de doos. De gebruikte cleaner heeft daar niets in veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Topicstarter
Even nog een specifiek gebied omlijnd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5S9lMZrn89uAek9mY9R0C10bO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLZOO37Z8sgaoyxUqcH0Hxub.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:18
je zult echt een scherpere foto moeten laten zien,deze is zeer onscherp.

trouwens gewoon een licht vochtige microvezel doek gebruiken, werkt net zo goed tegen vlekken, zonder kans op beschadigde coating,dat terzijde dan.

Ook al komt dit niet door de lcd cleaner in dit geval dan.

Wat dit echt nog steeds is beschadiging, verkleuring van de coating,die vlekken zoals je noemt.Maar betere foto is nodig om het goed te kunnen beoordelen.

[ Voor 81% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Topicstarter
Geprobeerd nog wat scherpere foto's te maken, maar kreeg het onvoldoende goed/scherp op beeld. Voor de zekerheid gekozen laptop te retourneren, waar ik wel van baal, want het was verder een top laptop. Alleen die 'olievlekken' zorgden niet voor een goede ervaring 😉

Kreeg overigens het idee dat het niet de toplaag was van het scherm, maar er juist onder. Kan ik helemaal verkeerd hebben, maar alsof er iets niet helemaal correct was gegaan tijdens het fabricage proces. Allemaal speculatie aan mijn kant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1762102

Het is inderdaad zeer onduidelijk.

Nu wij hebben een gelijkaardig probleem met de tv, maar die is natuurlijk wel al enkele jaren oud.
In het begin waren er geen vlekken. Maar toen kwam er plots een vlek, maar die zijn enkel zichtbaar als de zon/ licht erop zit of als het beeld van zichzelf een donkere achtergrond heeft.

Nu zitten er al zo'n 8 van die vlekken in ze vallen op maar geven geen hinder bij het kijken/ gamen. Nu die vlekken zitten in het scherm en kun je dus niet "schoonmaken".

Door het feit dat de laptop nieuw is, zou ik deze inderdaad retour sturen. Maar valt de vlek op als je de pc gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Topicstarter
Anoniem: 1762102 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:54:
Het is inderdaad zeer onduidelijk.

Nu wij hebben een gelijkaardig probleem met de tv, maar die is natuurlijk wel al enkele jaren oud.
In het begin waren er geen vlekken. Maar toen kwam er plots een vlek, maar die zijn enkel zichtbaar als de zon/ licht erop zit of als het beeld van zichzelf een donkere achtergrond heeft.

Nu zitten er al zo'n 8 van die vlekken in ze vallen op maar geven geen hinder bij het kijken/ gamen. Nu die vlekken zitten in het scherm en kun je dus niet "schoonmaken".

Door het feit dat de laptop nieuw is, zou ik deze inderdaad retour sturen. Maar valt de vlek op als je de pc gebruikt?
Lijkt heel erg op mijn ervaring inderdaad. Ik heb het zekere voor het onzekere maar genomen. Tijdens regulier gebruik viel het niet meteen op, maar het is net als wanneer je weet dat er een dode of vastzittende pixel aanwezig is...dan ga je toch meer opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1762102

Uit ervaring kan ik zeggen als het een LED scherm is met een vlek in het scherm gaat het er niet beter op worden.

Die vlek kan er 3 dagen zitten zonder erger te worden maar evengoed 3 jaar.

Dus ik zou zeggen terugsturen die handel.
Pagina: 1