Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cris-99
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05-2023
Weet iemand hoeveel een omvormer zelf aan stroom verbruikt? Ik zie online wel wat getallen van 5 watt standby. Maar weet iemand of dat klopt en vooral hoeveel kwh verbruikt de omvormer als de panelen stroom opwekken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:46

Zenix

BOE!

De omvormer staat uit als er geen zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:32
normaal zit de efficiency van een omvormer rond de 96-98%. dit betekent dat 2-4% van de DC input verbruik is en meestal in warmte omgezet wordt. je kunt dit zien als je de DC input uitrekent/afleest en dit afzet tegen de AC levering.

Wat er bij nullast verbruikt wordt zou je op een spec sheet moeten vinden en ligt in de grootte orde van 5w

[ Voor 5% gewijzigd door peter-rm op 17-04-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:32
Zenix schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:29:
Nope. Ik zie toch echt 0.8 tot 5W gedurende de nacht bij mijn Solaredge inverter.

Edit:
Wat @naftebakje hieronder dus ook aangeeft

[ Voor 21% gewijzigd door significant op 17-04-2022 20:47 . Reden: Iemand post sneller... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 15:07
Er zijn 2 waardes, het zelfverbruik in standby ('s nachts bijvoorbeeld, invoer zonnepanelen lager dan startspanning, 1 tot enkele W). Daarop loopt de monitoring, schermpje, microcontroller, ...
Daarnaast heb je het rendement, zal in de richting van 95% zijn, dat is de verhouding van inkomende energie (DC uit zonnepanelen) en de opgewekte energie (AC op net). Daar zit het verlies vooral in de transistoren van de wisselrichten, schakelverliezen en weerstand in geleiding.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
ok, ff of ik het goed begrijp. Ik begrijp dat het 's nachts te verwaarlozen is. Maar als de panelen opwekken (stel 3000kwh op jaarbasis) dan verbruikt de omvormer daar dus 150kwh van zelf van.
Ik zie echter ook dat je panelen iets meer moet opwekken dan je verbruik omdat er verlies is. Wordt daar het verbruik van de omvormer dan met bedoelt of is er ook verlies in het paneel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-06 22:32
5W is dan toch best veel? Volgens de specificaties (https://www.zonneplan.nl/one) gebruikt die hier in huis < 0,2 W ‘s nachts

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
5watt x 24uur x 365 dagen x 0,23 cent: 10,- op jaarbasis dat vind ik wel meevallen. Het gaat me vooral om het wattage als de panelen opwekken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 15:07
cris-99 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:50:
....
Ik zie echter ook dat je panelen iets meer moet opwekken dan je verbruik omdat er verlies is. Wordt daar het verbruik van de omvormer dan met bedoelt of is er ook verlies in het paneel zelf?
Getallen in de datasheet van de omvormer, gaat over de omvormer zelf. Maar er zitten overal verliezen.
Om je een id te geven, beste gewoon verkrijgbare zonnepanelen halen 22% rendement. Volle zon in ideale omstandigheden op aarde geeft zo'n 1000W per m², dat kan je niet volledig oogsten; opbrengst zonnepanelen is wat er uitkomt in ideale omstandigheden.

In de opbrengsttabellen wordt rekening gehouden met alle verliezen (dakhoek en oriëntatie, hogere temperaturen, omvormer rendement, draadverliezen, eventueel aftoppen, bewolkte dagen, variabele zonnestand door het jaar, ...) en krijg je opgegeven wat er finaal wordt opgewekt (doorgaans ook opgesplitst per maand) je kan ook zelf spelen met sunny designer en dergelijke om een id te krijgen. Schrik niet als er wat verschil op zit, het gaat altijd om een inschatting (zo weet je nu niet hoeveel zonuren je de komende 25 jaar zal hebben).

Volgens mij is er een veel betere reden dat je iets meer panelen moet leggen dan je verbruik: in juli en augustus heb je over, vroeger had men de waanidee dat dat verlies was. Vandaag beseffen meer mensen dat er nog 10 andere maanden zijn; en dat je net dan meer electriciteit nodig hebt; zorg dat je ook dan nog wat opwekt (net genoeg leggen voor de zomer geeft tekort in de herfst, winter en lente).
Andere redenen genoeg:
Ook degraderen panelen ietsje over tijd, en weet je niet hoe je verbruik evolueert over 15-25 jaar ver.
Op vandaag is, als je niet moet lenen, zoveel leggen als maar kan financieel het interessantst. Ook in België waar niet kan gesaldeerd worden, win je 'overbodige' panelen met enkel teruglevertarief op 2.5jaar terug (offerte vergelijken op verbruik en op 25% meer dan verbruik leggen, prijsverschil afstrepen met 100% teruglevering van die 25%).
Als regering of marktwerking ingrijpt en teruglevertarief véél lager zet tov verbruik, kan je gemakkelijk een thuisbatterij bijzetten, weer iets 'verlies' in de 2 beste maanden, rest van het jaar is 'alle' opwek zelf te verbruiken dus extra panelen is meer winst.
...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

cris-99 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:02:
5watt x 24uur x 365 dagen x 0,23 cent: 10,- op jaarbasis dat vind ik wel meevallen. Het gaat me vooral om het wattage als de panelen opwekken....
Als je maar 0,23 cent per kWh betaalt, zeg me even waar. Daar wil ik ook wel mijn stroom afnemen ;).

Kun je niet meer info vinden in de gebruiksaanwijzing van de omvormer?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In datasheets van Goodwe (DNS) of Growatt (TL-XE) zie ik standby verbruik van <1W. Dat maakt 8,87kWh per jaar. En dit is worst case volgens mij, daar eigen verbruik volgens mij al in het efficiëntie cijfer zit. Ofwel, je moet eigenlijk dus alleen rekenen met de uren dat je geen opwekking hebt.

En ja, efficiëntie kan je op veel manieren naar kijken, ligt er vooral aan wat je het systeem vind. Getal dat de fabrikant van de omvormer geeft is alleen het rendement tussen stroom in en stroom uit. Verliezen van kabels en de panelen zitten hier dan niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
cris-99 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:02:
Dat boeit dus niet want je gaat het niet kunnen meten en je gaat het ook niet terugzien. Gewoonlijk gaat het ongeveer als volgt:

je legt een hoeveelheid zonnepanelen met een bepaald vermogen, bijv. 3000 Wp totaal aan panelen

daar leg je een omvormer bij van bijv. 3kW vermogen (of een 2,5 ofzo)

afhankelijk van de orientatie van je panelen (bijv. vol op zuid of niet) en de hellingshoek doe je dan het volgende sommetje:

3000 Wp * 0,95 =2850 kWh opwek per jaar (stroom van 230V die je huisinstallatie/het stroomnet ingaat)

als je oost/west legt is de factor 0,95 vaak lager, bijv. 0,85

Het "verbruik" van je omvormer tijdens werkingsproces is verwaarloosbaar. Dus maak je niet druk, koop gewoon een mooi systeem en ga zonnestroom oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:29:
SMA is altijd bereikbaar.
Handig als je in de avonduren wilt testen met de modbus tcp/ip uitlezing of webconnect.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:30
AUijtdehaag schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:49:
[...]

SMA is altijd bereikbaar.
Handig als je in de avonduren wilt testen met de modbus tcp/ip uitlezing of webconnect.
Ik heb een Sofar Solar 2700TL-G3 omvormer. Deze is 's avonds niet meer te bereiken...dat is inderdaad best vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clipson
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-12-2023
niemand die de titel leest hoeveel verbruikt een omvormer....
dat is niet standby of verlies in rendement.
Het gaat om stroom ze verbruiken voor de naar ac tegaan.
antwoord is ergens tussen 75w en 150w afhankelijk van de grote.
pakweg 2400w/dag
of
876kwh

Ja alles gemeten met slimme meters en ook alle zekeringen uit. meerdere tests gedaan
Pagina: 1