Internet naar bijgebouw via electrische kabels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 14:03
Hallo,
We hebben in een bijgebouw de sauna verwijderd en dit nu omgetoverd tot kantoortje. Er lopen diverse YMvK electra kabels direct daarnaartoe, wat helaas inhoudt dat ik geen netwerkkabels kan trekken (het betreft geen leidingen waar ik het electrisch draad uit kan halen, omdat het all-in-one kabels zijn). Ik heb nu wel meer dan genoeg electrische kabels die ik zou kunnen gebruiken. Het is hoog kwalitatief, zou het mogelijk zijn van enkele strengen samen het netwerksignaal te vervoeren? Wel gepiel om er stekkertjes van te makne, maar in theorie zie ik mogelijkheden. Koper is koper toch? Of zie ik hier iets fundamenteels over het hoofd.
Alternatief is powerline adapters gebruiken, maar daar lees ik niet veel goede berichten over. Hoewel het hier dus wel mogelijk dit binnen een eigen electrische groep te kunnen doen, en dan de kans op interference wellicht klein is.
Iemand hier ideeen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:57
de aders van een electrakabel voor netwerkdoeleinden gebruiken zal niet gaan werken, tenzij je genoegen neemt met enkele kbps.

Netwerkkabels kennen een strakke twist per paar om het opvangen van stoorsignalen zo veel mogelijk te voorkomen. Voor 100MBitps heb je 2 getwiste aderparen nodig, voor 1Gbitps 4 getwiste aderparen.

het eenvoudigste is toch een van de kabels dedicated voor een powerline connectie gebruiken. in huis op de spanning aansluiten+powerline-adapter en in het kantoor alleen de powerline-adapter er op. geeft de minste kans op storing. Neem dan wel een kwalitatief goede powerline

[ Voor 20% gewijzigd door peter-rm op 17-04-2022 19:52 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:18

Umbrah

The Incredible MapMan

"koper is koper" maar we hebben het hier over absurd strakke timings, wat gelijk de reden is waarom "koper is koper gedraaid op zeer specifieke manieren" -- via een set rechte kabels ga je zelden tot nooit 100mbit of meer halen. Je zou het kunnen proberen (je hebt 4 paar nodig), maar persoonlijk geef ik het niet veel kans van slagen.

Ligt er coax? Dan zou je moca kunnen overwegen. Powerline... is zeer twijfelachtig maar mits dezelfde groep & fase zou je redelijke resultaten kunnen krijgen. Straalverbinding met Wifi6 een optie? Als het puur voor een wireless backbone is kan je redelijke resultaten krijgen.

Overigens is te veel signaal over grond-koper rechtstreeks op switches op een redelijke afstand/open gebied een bliksem risico (voor aangesloten tech, surge protection óp datakabels is niet zoveel voorkomend...)

[ Voor 14% gewijzigd door Umbrah op 17-04-2022 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
Croqy schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:38:
Koper is koper toch? Of zie ik hier iets fundamenteels over het hoofd.
Je ziet het twisted gedeelte van "Unshielded Twisted Pair" over het hoofd.

Er zijn wel oplossingen voor "Ethernet over 2-wires".

Dat gaat mogelijk werken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q29P2wARawQYepL5NZdXdFw2aMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/69lNHehMtqHTmSJyHfUcAgBt.jpg?f=user_large

Zelf geen ervaring mee.

De meeste zijn beperkt tot 100MBps en bedacht voor bewakingacamera's e.d. lijkt het, maar blijkbaar bestaan er ook gigabit oplossingen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als je er echt geen utp kabel bij kan krijgen.

Dan is het volgende beste ding antennes.
Neem bv 2 ubiquiti 5ac locos. En maak gemakkelijk een nette/snelle verbinding.

In elk geval dat heeft mijn voorkeur Ipv internet over stroom of ander gekloot/gepruts

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:38
Ook 2 wire ethernet heeft twisted aders nodig.
Ethernet zonder getwiste kabel gaat zelfs over 2m niet werken.

Gebruik gewoon wifi of desnoods powerline.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
https://www.bol.com/nl/nl...2-stuks/9200000009814400/

Ik zou het eens met zoiets proberen (of een wat kwalitatief beter equivalent). Op zichzelf niet heel duur en dan weet je snel genoeg of het afdoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou er niet graag op gamen maar de meeste powerline setjes op dezelfde groep zijn snel genoeg voor gewoon kantoorwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:43
Heb je line of sight?

Pak dan een setje Wireless wire.

pricewatch: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit

Zeker op korte afstand en met line-of-sight haal je gewoon strak 1Gbit met dat spul.

Werkt op 60Ghz en is, itt 5Ghz, een stuk vlotter.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 17-04-2022 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wilke schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:26:
https://www.bol.com/nl/nl...2-stuks/9200000009814400/

Ik zou het eens met zoiets proberen (of een wat kwalitatief beter equivalent). Op zichzelf niet heel duur en dan weet je snel genoeg of het afdoende is.
Powerline zou in deze use-case een goede optie kunnen zijn, maar inderdaad, raad niet het meest low-end spul aan. TS heeft het over YMvK kabel, daar zit aarding bij. Neem dan een Powerline-set die daar gebruik van maakt voor hogere snelheid en vooral stabiliteit. Kijk bijv naar de Devolo Magic 2, dat is op dit moment meest performante set in NL, want MIMO (waarmee het dus aarde gebruikt) en G.hn wave 2. Het zal doorgaans onder gelijke omstandighedenongeveer zesvoudige presteren van een low-end SISO set als waar jij naar linkt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1