Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is enezrzijds voor mijn zoon om te gamen in het weekend (oa Valorant, Fortnite en nog een aantal shooters online&offline) en anderzijds om af en toe lightroom (en soms photoshop) te doen. Weekend vnlk gaming, in de week eens wat lightroom en soms photoshop (geen video!)
Momenteel gebruiken we twee systemen hiervoor + heb ik nog een oude laptop van 11j oud, maar allen lopen op hun laatste benen voor performantie, na vroegere SSD's upgrades. Ben dus zoek één performant systeem voor beide.
In een latere fase koop ik nog wel een goedkopere laptop voor wat surfen/office/..enz maar dat is voor later.
Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 1250 en 1450€; Ik heb zelf nog nooit een pc in elkaar gestoken, maar mijn zoon kent wel iemand die daar eventueel mee kan helpen. Enige waar ikzelf wat schrik voor heb is configuratie zelf en de processor en koeling ervan, de andere zaken verwacht ik niet superveel problemen mee als ik de tijd ervoor neem. Ik voorzie dan ook nog een licentie aan te kopen van Windows, maar hier niet in voorzien.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel mijn huidig scherm dat ik mogelijks op termijn zal vervangen (afhankelijk van restbudget). De SSD's die ik eerder (4j geleden) als upgrade had uitgevoerd gebruik ik nu als externe backup voor mijn foto's.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
wil toch 32GB RAM en 1TB SSD + 4TB HD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen voorkeur voor merk; Ik heb een intel en een amd systeem gemaakt.
Toestel staat onder bureau, stil is wel een voorkeur. Lichtjes en andere zaken niet bepaald nodig.
Heb wel een voorkeur om alle onderdelen indien mogelijk bij één leverancier te kopen, tenzij dit echt grote prijsverschillen zijn.
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?[i]
1. zijn mijn config's ok op vlak van compatibiliteit. Ben geen techneut, maar na enkele avonden zoeken, denk ik dat deze redelijk zijn, maar kan best zijn van niet?
2. Zijn er verbeteringen vatbaar/aangeraden binnen dit budget, en waarom?
3. Wat kan ik verwachten van mijn systeem op vlak van gaming? (vraag vd zoon)
Het systeem is enezrzijds voor mijn zoon om te gamen in het weekend (oa Valorant, Fortnite en nog een aantal shooters online&offline) en anderzijds om af en toe lightroom (en soms photoshop) te doen. Weekend vnlk gaming, in de week eens wat lightroom en soms photoshop (geen video!)
Momenteel gebruiken we twee systemen hiervoor + heb ik nog een oude laptop van 11j oud, maar allen lopen op hun laatste benen voor performantie, na vroegere SSD's upgrades. Ben dus zoek één performant systeem voor beide.
In een latere fase koop ik nog wel een goedkopere laptop voor wat surfen/office/..enz maar dat is voor later.
Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 1250 en 1450€; Ik heb zelf nog nooit een pc in elkaar gestoken, maar mijn zoon kent wel iemand die daar eventueel mee kan helpen. Enige waar ikzelf wat schrik voor heb is configuratie zelf en de processor en koeling ervan, de andere zaken verwacht ik niet superveel problemen mee als ik de tijd ervoor neem. Ik voorzie dan ook nog een licentie aan te kopen van Windows, maar hier niet in voorzien.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel mijn huidig scherm dat ik mogelijks op termijn zal vervangen (afhankelijk van restbudget). De SSD's die ik eerder (4j geleden) als upgrade had uitgevoerd gebruik ik nu als externe backup voor mijn foto's.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
wil toch 32GB RAM en 1TB SSD + 4TB HD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen voorkeur voor merk; Ik heb een intel en een amd systeem gemaakt.
Toestel staat onder bureau, stil is wel een voorkeur. Lichtjes en andere zaken niet bepaald nodig.
Heb wel een voorkeur om alle onderdelen indien mogelijk bij één leverancier te kopen, tenzij dit echt grote prijsverschillen zijn.
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?[i]
1. zijn mijn config's ok op vlak van compatibiliteit. Ben geen techneut, maar na enkele avonden zoeken, denk ik dat deze redelijk zijn, maar kan best zijn van niet?
2. Zijn er verbeteringen vatbaar/aangeraden binnen dit budget, en waarom?
3. Wat kan ik verwachten van mijn systeem op vlak van gaming? (vraag vd zoon)
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 235,- | € 235,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 107,90 | € 107,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G | € 514,25 | € 514,25 |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB | € 75,04 | € 75,04 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 141,85 | € 141,85 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M (2021) | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 98,95 | € 98,95 |
| Totaal | € 1.303,79 | |||
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12400F Boxed | € 189,- | € 189,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H DDR4 | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC | € 479,- | € 479,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB | € 75,04 | € 75,04 |
| 1 | Behuizingen | DeepCool CL500 | € 56,90 | € 56,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 32,95 | € 32,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 141,85 | € 141,85 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M (2021) | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 98,95 | € 98,95 |
| Totaal | € 1.244,49 | |||