Slaapkamer zonder raam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-05 18:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ2aTdyCK2yYvFoPexpQE2dsUTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ycAh5q60LM3NVcLAtOsDKKGZ.jpg?f=user_large

Dag bouwers en klussers,

Informatieve discussies hier, steek er veel van op! Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat ik ben ingeloot voor een nieuwbouw woning op de NDSM. Leuk project, appartement van 72m2 met zij-uitzicht op het IJ.

Ik heb een week de tijd om het te overwegen, ik merk dat ik nogal heen en weer schiet qua gedachte’s. Eigenlijk had ik als harde eis 2 slaapkamers, ik en m’n vriendin zijn 32 en hebben nu nog geen concrete babyplannen maar dat kan in 1/2 jaar wellicht veranderen. Dit appartement heeft dus wel een 2e kamer, maar zonder raam naar buiten toe (wordt in advertentie verkocht als walk in closet/werkkamer).

De kamer is 6m2, het lijkt me dat als je werkt met een binnenraam/raam in deur dat er best een leuke (jonge) kinderkamer van te maken is. Zie de plattegrond die ik heb bijgevoegd, groen zou een hoog raam kunnen zijn (privacy naar 1e slaapkamer), blauw een groter raam en paars zou een raam in de deur kunnen zijn.

Iemand die hier ervaring mee heeft toevallig? Ik snap dat er wettenlijke eisen zijn waar een slaapkamer aan moet voldoen qua lichtinval/ventilatie, dezen lijken me haalbaar. Daarnaast moet ik mij natuurlijk afvragen tot in hoeverre dit houdbaar is, voor een jong kind van 0-3 lijkt het me geen probleem, boven die leeftijd zal ik waarschijnlijk willen/moeten verhuizen.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Als dit je enige kans is om de woningmarkt te betreden en je gelooft dat er na jullie een greater fool is dan kun je dit prima doen.

Wat betreft het raam: alle opties zijn ronduit beroerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:24
Ik heb mij laten vertellen dat het voor baby's/kleine kinderen heel belangrijk is om met daglicht wakker te worden, om zo aan het biologische ritme te kunnen wennen.
Ben echter geen deskundige o.i.d. Wellicht dat andere mensen hier meer over weten.

Je kunt ook nog altijd (proberen te) verhuizen om het moment dat de kleine eraan komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kun je die ruimte niet bij de slaapkamer trekken, dus de muren weglaten? Zo te lezen heb je die 2e kamer nu niet nodig, en het gebeurt wel vaker dat baby's de eerste jaren bij hun ouders op de kamer slapen. Eventueel kun je er tzt nog iets van een room divider plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
@Rukapul Het is niet perse de enige kans, alternatief zijn de 60m2 "schoenendozen" in Amsterdam met 2 slaapkamers waar momenteel +- 100K voor wordt overboden. Een huis buiten de stad ben ik nog niet aan toe. Daarnaast lijkt dit best een mooie kans om de woningmarkt te betreden: energie zuinig huis, lage onderhoudskosten, gewilde locatie, gunstigere hypotheek, geen kosten koper, waarde vast.

Maar je zou het zelf zeker niet doen begrijp ik. Zou je kunnen uitleggen waarom de optie met ramen beroerd zijn?

@Krijnemans Klopt mijn vriendin hamert hier ook op, ik vraag me dus af er genoeg daglicht zal zijn met binnen ramen. De aangrenzende slaapkamer heeft een zeer groot raam/veel lichtinval.

@sOid Ook zeker een optie, alleen qua privacy voor pam & mam niet echt ideaal 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
paulheetik schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:52:

@sOid Ook zeker een optie, alleen qua privacy voor pam & mam niet echt ideaal 😅
Vandaar de room divider ;)

Maar je kan er tzt natuurlijk ook een wandje plaatsen van metal stud oid. En dan de eventuele deur bij jullie in de slaapkamer.

Persoonlijk zou ik het zo aanpakken, als je niet direct een aparte ruimte nodig hebt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Tja daglicht... en dan hang je een verduisterend rolgordijn op omdat je kind doorslaapt tot het jou uitkomt...

Baby's worden wakker wanneer ze honger krijgen, niet omdat de zon opkomt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 21:49
paulheetik schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:52:
Zou je kunnen uitleggen waarom de optie met ramen beroerd zijn?
Raam naar slaapkamer:
Kamer als generieke kamer is alsnog onvolwaardig want licht kan niet aan als er geslapen wordt (de reden waarom iedereen die debiele bovenlichten bij slaapkamerdeuren uit de vorige decennia dichtmaakt).

Kamer als slaapkamer idem plus privacy. En datzelfde dus ook nog eens andersom.

Raam naar gang:
Kamer als generieke kamer is alsnog donker want de gang heeft geen directe lichtinval. Zelfs als je een deur open laat is het extreem matig.

Kamer als slaapkamer idem (erger zelfs want in dat geval kies je voor melkglas) plus afleiding/privacy. Dat doe je dus een rolgordijn voor wat je na verloop van tijd dicht laat.

Je koopt dus gewoon een 1-kamerflat met extra hok.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Moeten slaapkamers volgens bouwbesluit ook geen raam hebben?
Het is gewoon geen slaapkamer, en waar ga je al je zooi laten als je er wel iemand zou laten slapen?

Ik snap best dat je hoopt dat dit goed te praten is maar dat is het gewoon niet. Dit is een appartement met 1 slaapkamer en dat zal zo blijven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:02
Voor een stel te doen, maar met kind voor langere termijn af te raden. Heb zelf tijdelijk met een baby in een 2 bed apartement gezeten en qua ruimte wordt het snel te klein door dingen als een extra kledingkast, commode, box, kinderwagen, oneindige hoeveelheid speelgoed etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als ik je situatie zo lees zou ik even verder zoeken naar iets dat wat toekomstbestendiger is dan 4-5 jaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Krijnemans schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:04:
Ik heb mij laten vertellen dat het voor baby's/kleine kinderen heel belangrijk is om met daglicht wakker te worden, om zo aan het biologische ritme te kunnen wennen.
Ben echter geen deskundige o.i.d. Wellicht dat andere mensen hier meer over weten.

Je kunt ook nog altijd (proberen te) verhuizen om het moment dat de kleine eraan komt.
Maar moet dat perse daglicht zijn? Genoeg opties met smart lampen waarmee je het licht aan laat gaan als de zon op komt om zo daglicht te simuleren in kamers waar geen daglicht zelf komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -Paul-
  • Laatst online: 23:05
Zelf in de slaapkamer zonder raam gaan slapen en de baby in de grote kamer. Dan is het prima!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
Lijkt mij als babykamer zeer ongeschikt. Je wilt een slaapkamer naast zonlicht ook goed geventileerd hebben. Ik vind mijn badkamer zonder opengaand raam al vervelend. Maar voor een kamer waar je kind slaapt, heb ik liever goede ventilatie dan zonlicht. Ook al zou ik het zonlicht ook niet onderschatten. Je baby bij jullie op de slaapkamer laten slapen, is een optie, maar ik heb dat bewust niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
paulheetik schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:35:
Ik snap dat er wettenlijke eisen zijn waar een slaapkamer aan moet voldoen qua lichtinval/ventilatie, dezen lijken me haalbaar.
Qua lichtinval is hierboven ook al genoemd: volgens bouwbesluit moet een slaapkamer gewoon een raam hebben.

Waar ik daarnaast nog niemand over gehoord heb:
Hoezo denk je dat de eisen qua ventilatie haalbaar zijn in die situatie?
Ongewijfeld is het appartement voorzien van mechanische (balans) ventilatie, waarbij de leefruimtes dus zowiezo voorzien worden van verse lucht dmv ventilatie.
Hoe weet je zo zeker dat dit opslag/walkincloset-hok ook voorzien is van een ventilatietoevoer? Dat hóeft immers niet zo te zijn lijkt me... In dat geval heb je gewoon een dicht hok zonder luchttoevoer en zonder raam...
Hoe ga je die ventilatie-eis dan halen? (Zelf een in/uit ventilator in de muur boren naar een aangrenzende ruimte of zo??)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BrainCrash schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:28:
[...]

Qua lichtinval is hierboven ook al genoemd: volgens bouwbesluit moet een slaapkamer gewoon een raam hebben.

Ongewijfeld is het appartement voorzien van mechanische (balans) ventilatie, waarbij de leefruimtes dus zowiezo voorzien worden van verse lucht dmv ventilatie.
Hoe weet je zo zeker dat dit opslag/walkincloset-hok ook voorzien is van een ventilatietoevoer? Dat hóeft immers niet zo te zijn lijkt me... In dat geval heb je gewoon een dicht hok zonder luchttoevoer en zonder raam...
Hoe ga je die ventilatie-eis dan halen? (Zelf een in/uit ventilator in de muur boren naar een aangrenzende ruimte of zo??)
Hoe je dit natuurlijk ook had kunnen schrijven als: Check wel of er voldoende ventilatie aanwezig is doormiddel van de balansventilatie om als slaapkamer te dienen. Want het is een valide punt, hell misschien kan daar in de bouw nog rekening mee gehouden worden ook. Maar jij lijkt er nu wel heel erg zeker van te zijn dat het niet afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
BrainCrash schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:28:
[...]

In die 2e kamer zit een retourventiel voor ventilatie, ik moet wel nog checken of via meerwerk ook een toevoerventiel kan worden geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

FreakNL

Well do ya punk?

Zelf in die 2e kamer gaan slapen als er een baby is…

Moet je wel ergens anders je kleding kwijt.

Maar ik ben ook van mening;
Dit is eigenlijk gewoon een 1br, ongeschikt voor een gezin. Waar laat je op termijn een fietsje, step, kinderwagen, oneindig veel speelgoed etc

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 17-04-2022 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paulheetik
Als ik dit zo lees allemaal is mijn idee met binnen ramen gewoon niet te doen. Waarschijnlijk is het idee van @sOid het best: het wandje naar de slaapkamer toe (deels slopen) en hier een room divider plaatsen. In feite wordt het zo 1 grote slaapkamer, met in de hoek ruimte voor het kind/kleding kast. Zo komt er wel genoeg daglicht/lucht in deze ruimte en middels een room divider is er soort van privacy qua zicht. Maar natuurlijk totaal niet qua geluid.

Misschien gewoon niet te doen dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Deze plannen zijn verboden, een slaapkamer dient een raam te hebben(naar buiten) volgens het boywbesluit. Voor de toedreding van direct daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Qua licht kom je denk ik best een eind met de genoemde opties. Maar qua ventilatie: juist bij je newborn wil je niet de retourlucht uit andere ruimtes naar binnen jassen, met alle stof en tweedehands adem erin. Een retourkanaal maakt daarnaast ook meer lawaai dan een toevoerkanaal (N=3 ervaring). Lijkt me al met al een hoop moeite voor een heel kleine babykamer. Het minimale is toch wel een ledikant, kledingkast en commode.

Geneuzel met kamerschermen? Niet aan beginnen. Daarvoor maakt een baby veel te veel geluid.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Thijsmans schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:05:
Geneuzel met kamerschermen? Niet aan beginnen. Daarvoor maakt een baby veel te veel geluid.
Heb meerdere vrienden waarbij kind de eerste jaren bij ouders op de kamer heeft geslapen. In het begin zelfs met zo'n speciaal ding aan het bed van ouders vast (naam even kwijt).

Zou ook niet mijn keuze zijn, maar er zijn dus zat mensen die dat prima vinden.

Het is wel gemakkelijk met de nachtelijke voedingen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een co-sleeper, oh gruwel. Tja qua ruimte kan het voor TS schelen :P

* Thijsmans heeft zijn roggelende en pruttelende kuikens stipt bij 12 weken uit het nest geduwd :w

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:50

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

As het appartement op een leuke lokatie zit zou ik het gewoon doen. Lijkt me sowieso wel een leuk plekje.

Je kan het immers altijd doorverkopen.

En met kinderen zie je dan wel weer, je hebt dan toch nog enkele maanden om het een en ander te regelen ;-).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:32
Heb je een mogelijkheid om extra ventilatie in het raam of in de wand naar buiten aan te brengen? Dan zou je slaapkamer en een stukje kamer kunnen herindelen, waardoor beide kamers aan het grote raam grenzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWFAZa5o_2a86Rf6c4looo0FwxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lv5SDM4mqrQ6c5qaXtRd1he6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danime
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-05 09:43
Alle grote verbouwingen met muren en glaswanden, zijn een hoop moeite om je huis minder waard te maken. Het blijft een 1 slaapkamer appartement met als doelgroep een young professional of een jong stel zonder kinderen.

Je kan het huis kopen met de hoop dat de huizenmarkt blijft stijgen en je het huis over een paar jaar (zonder verlies) weer kunt doorverkopen. Gezinsuitbreiding in dit huis kan, dan slaapt de baby gewoon bij jullie op de kamer. Is te doen totdat die een jaar of 3 is. Daarna verder kijken voor een leuke gezinswoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wellicht ben ik een beetje een luxepaard, maar ik vind dit echt een eenpersoonsappartement. Je nuttige verblijfsruimte is echt minimaal, als je de slaapkamer meerekent wellicht net te doen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even snel gezocht en lijkt dit project:
https://levenopndsm.nl/nautisch-ndsm

prijslijst:
https://levenopndsm.nl/im...ijst_Nautisch_Fase_II.pdf

Kom zelf niet uit Amsterdam, maar dat zijn geen malse prijsjes. begint bij 450k t/m 650k

Als de kinder plannen nog niet echt concreet zijn kan je hier best een tijdje wonen. Ik zelf denk dat het wel een beetje krap wordt uiteindelijk, maar 3 tot 5 jaar kan.
Mocht je eenmaal aan een kind beginnen vraag ik me af of de locatie erg handig is. Het gemak van de stad is minder praktisch als je met een kleine zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Over de beschikbare ruimte kan ik geen inschatting doen

Over daglicht: tja we hebben in onze kinderkamer licht boven de deur en licht van een raam buiten

Het licht boven de deur is afgeklapt
Het licht naar de raam is geblokt door een rolgordijn wat geen licht doorlaat inclusief railing om de kieren weg te krijgen

Neuh geen daglicht op een kinderkamer zou ik niet wakker van liggen :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulheetik
Poeh de meningen zijn lekker verdeeld, beetje zoals mijn gedachte's ook alle kanten opspringen. Sommigen van jullie geven aan dat tot een jaar of 2/3 te doen is, maar echt ideaal blijft het gewoon niet.

@Viper® Klopt inderdaad, is dat project. Geen malse prijzen inderdaad, maar toch nog een stuk beter dan bestaande bouw waar in Amsterdam 100K wordt overboden gemiddeld + vaak nog renovatie kosten en kosten koper zijn. Vierkante meter prijs van 8000,- is aan de lage kant tegenwoordig in Adam

@Toke_gt Ik waardeer het meedenken/uittekenen! Nu ben ik zelf ook geen ingenieur, maar het lijkt me dat zelfs met deze indeling je het probleem blijft houden dat het raam in kleine kamer niet open kan.

@Grert Niet perse verboden volgens mij, maar ik kan het nooit als 2 slaapkamer appartement verkopen nee. Uiteraard blijft de vraag of ik dit mijn eventueel toekomstige kind wil aandoen.

Ik neig ernaar deze kans voorbij te laten gaan, baal er wel van. Hoor altijd dat nieuwbouw een top investering is en goedkoper zullen de huizen er niet op worden, nu ook nog met die stijgende rente..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
https://www.bouwbesluiton...%20een%20schuifpui%20zijn.

en

Om te voorkomen dat de spuiventilatie in een verblijfsruimte uitsluitend via een deur kan plaatsvinden, moet iedere verblijfsruimte ten minste één te openen raam hebben. Dit raam mag ook een schuifpui zijn.

Ik had vroeger een beneden woning met een voor en achter kamer. Daartussen in zat een kleine ruimte wat de huisbaas een kamertje noemde. Omdat ik toen een conflict kreeg over de service kosten en bij de huurcommissie een zaak aanhangig maakte (gewonnen) leerde ik dat een kamer zo der raaam geen kamer is . Nu heb ik het over 33 jaar gelee. Zie in ieder geval bovenstaande artikelen. En. Google is je vriend.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:37
paulheetik schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:55:
Poeh de meningen zijn lekker verdeeld, beetje zoals mijn gedachte's ook alle kanten opspringen. Sommigen van jullie geven aan dat tot een jaar of 2/3 te doen is, maar echt ideaal blijft het gewoon niet.

Ik neig ernaar deze kans voorbij te laten gaan, baal er wel van. Hoor altijd dat nieuwbouw een top investering is en goedkoper zullen de huizen er niet op worden, nu ook nog met die stijgende rente..
Ik zou deze kans niet voorbij laten schieten. Verkopen kan altijd nog. En vanzelfsprekend zal dat met overwaarde zijn 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
FirePuma142 schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:16:
Wellicht ben ik een beetje een luxepaard, maar ik vind dit echt een eenpersoonsappartement. Je nuttige verblijfsruimte is echt minimaal, als je de slaapkamer meerekent wellicht net te doen.
Tsja, dat kan je ook over de TS zeggen. NDSM met uitzicht op 't IJ. Leuk, hip, maar je betaald er wel (flink!) voor. In de randgemeenten heb je daar een kleine eengezinswoning of een een ruimer appartement voor minder.
Wijziging in de kinderplannen in 1/2e jaar is ook kort. Nog voordat je er goed en wel zit, kom je ruimte tekort denk ik. Ik weet ook niet hoe je met werk zit. Werk je veel thuis? Dan ga je met deze ruimte in de knoop zitten.
Je mist niet alleen een kinderkamer, ook een werkruimte ontbreekt.

Aan de TS de vraag, wil je wat voor nu, of voor straks?
Je zal deze week denk ik een goed gesprek moeten hebben over jullie kinderwensen. Is dat korte termijn, dan zou ik persoonlijk wat praktischere keuze zoeken.
Zit daar nog wat jaren vrijheid tussen, dan kan dit een leuke tussenoplossing zijn.

Nog een laatste ding om bij stil te staan. De hypotheek, mocht dit een tophypotheek zijn voor jullie tweeën, dan spaar je ook minder. En ik hoor van iedereen in mijn omgeving, kinderen kosten bakken met geld. Daar staat tegenover dat speculatief appartementen in Amsterdam een leuke speculatieve optie kunnen zijn. Echter is dat met nadruk speculatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tsurany schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:13:
[...]

Maar moet dat perse daglicht zijn? Genoeg opties met smart lampen waarmee je het licht aan laat gaan als de zon op komt om zo daglicht te simuleren in kamers waar geen daglicht zelf komt.
Het klinkt een beetje muf een kleine slaapkamer zonder raam. Daar kan je kind niet spelen en slapen (een kind zit veel meer in die kamer dan de ouders die meestal de masterbedroom nemen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 07-05 16:04
@paulheetik soms hoop je op goede feedback, waarmee je aan de slag kunt gaan.
Ik denk dat je in deze casus moet kiezen tussen twee kwaden:
- of de woning niet kopen
- of hier geen kinderen willen krijgen

Ik denk dat de ouders die hier gereageerd hebben, goed voor ogen hebben wat een kleine letterlijk en figuurlijk met zich meebrengt. Spullen, heel veel spullen. Zelfs als je weinig speelgoed zou geven: heel veel spullen. Om een kind goed tot zijn recht te laten komen is denk ik deze woning ongeschikt.
Als er nog iets van een echte tuin bij zou zijn, had je denk ik de overweging best kunnen maken.
Ik wens je oprecht succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hier een ouder en zoals @BvZwolle terecht opmerkt is een baby krijgen een oneindige toevoer van spullen en zooi :P

Wij kregen een baby in een tussenwoning (inmiddels 2/1 kap) van 100m2, drie slaapkamers. Misschien pure luxe hoor maar wij vonden de woning met één kind en thuiswerken echt te klein. Denk dat de babykamer trouwens rond de 12 M2 was en die was al redelijk vol met ledikantje, commode en kleding kast. Deur had een bovenlicht. Glas vervangen door hout want dat licht is waardeloos. Voor het raam verduisteringsrolgordijn EN een extra deken over het gordijn vanwege licht langs de randen :') Dus daarmee vallen al je opties met ramen in wanden om licht te creëren af. Is echt geen optie!

Onze kleine ging na drie weken op haar eigen kamer slapen. Babys maken veel geluid en m'n vrouw ook. Gevolg was dat ik meer wakker was dan de baby haha. Dus een roomdivider gebruiken tsja, ik zou het nooit aanraden! Bovendien heb je als ouders ook 0,0 privacy en dat lijkt mij wel belangrijk om te hebben.

Hebben jullie wel een berging in het project? Neem aan van wel?

Hoe dan ook, ik vind de keuzes van @BvZwolle de enige juiste twee overwegingen die TS kan maken. Je kunt hier naar mijn mening geen kinderen beginnen zonder de tweede volwaardige slaapkamer. Wil je de komende jaren geen kinderen EN zit je te springen om woonruimte dan kan het mijns inziens.

Vergeet overigens niet dat voordat je er in woont ,je wellicht een jaar verder bent!

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Agent op 18-04-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Toke_gt schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:44:
Heb je een mogelijkheid om extra ventilatie in het raam of in de wand naar buiten aan te brengen? Dan zou je slaapkamer en een stukje kamer kunnen herindelen, waardoor beide kamers aan het grote raam grenzen.

[Afbeelding]
Origineel idee! Maar gaat never gebeuren natuurlijk. Daar gaat a)de aannemer niet mee akkoord want veel extra werk en b) de architect niet want dan is er een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Toke_gt schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:44:

[Afbeelding]
Origineel idee! Maar gaat never gebeuren natuurlijk. Daar gaat a)de aannemer niet mee akkoord want veel extra werk en b) de architect niet want dan is er één afwijkend raam in het complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
Ik heb in 1 kamer een vaste raam met een ventilatierooster die ik als slaapkamer wilde gebruiken.
Na een paar weken heel snel hiervan kamer geswitcht. Ik kon er niet in slapen, veel te weinig ventilatie.
Er moet gewoon een raam open kunnen.
Die gaat ook alleen maar dicht als het buiten echt onder nul is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 13:37
Je kan ook de baby je slaapkamer geven en zelf een bed / slaapbank achtig iets in je woonkamer creëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:38
Ik zou het niet doen
Los van het feit dat je tweede kamer feitelijk een berging is, (klein, geen daglicht, slechte ventilatie) lijkt het me dat je hopeloos in de knel gaat zitten in deze woning. Over 3 jaar wil je misschien een tweede -> kan niet. Amsterdam en NDSM is dan nog steeds tof, zo niet toffer (je woont eindelijk niet meer in een bouwput) en je wil er niet weg. Verhuizen kan niet want alles groter is te duur, en je wil de stad neit uit… ook dan niet.

Daarbij heeft deze woning maar aan één kant daglicht, niet superchill zegmaar. Ik weet niet hoe de ligging op de zon is, maar zuid(west) betekent ‘s avonds een bloedhete woning waar je de warmte niet uit kan krijgen. Noord-ish betekent geen zon op je balkon. Entree loopt voor iedereen via het gang gedeelte zie ik. Dus iedereen komt door jou (gehorige?) binnengang. Ook jij trouwens met tweelingkinderwagen (zei ik at al? Zal wel een grap zijn, als je een tweeling krijgt :) )
Ook spuien kan je niet: warmte kwijt door ramen tegenover elkaar open te zetten? Nope…. Oja, eitje aan laten bakken? Succes! De MV zuigt het er op den duur wel uit…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Shadow_Agent schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:11:
[...]

Origineel idee! Maar gaat never gebeuren natuurlijk. Daar gaat a)de aannemer niet mee akkoord want veel extra werk en b) de architect niet want dan is er één afwijkend raam in het complex.
De aannemer van het project niet, maar na oplevering kun je een eigen aannemer laten doen wat je wilt natuurlijk. En het raam, dat klopt, daar begint mijn post ook mee. Hangt er enorm vanaf hoe de ramen straks zijn ingedeeld. Op de verkoopschets (als hierbovengenoemde link inderdaad project is van TS) staat er een heel groot raam zonder openingen ingetekend. Dat zal het sowieso niet zijn. Ergens moet er een ventilatiemogeljjkheid zitten en misschien kun je daarvan gebruik maken. Overigens zijn er ook systemen om ruimte te ventileren als er geen raam is of als het onwenselijk is dat dat open staat (lawaai bijv).

Verder denk ik dat dit voor Amsterdamse begrippen wel een mooie aankoop is. Vergelijk het maar met andere appartementen in de stad; daar betaal je of veel meer, of het is kleiner. Of het de beste optie is voor TS en partner hangt ook af van hun huidige woonsituatie. Los daarvan: het kan nog wel 3-5 jaar duren voor er een kind is. Nu heb je deze kans om in te stappen in een overspannen markt; die zou ik niet zomaar laten lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Toke_gt op 18-04-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Toke_gt schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:48:
[...]

De aannemer van het project niet, maar na oplevering kun je een eigen aannemer laten doen wat je wilt natuurlijk. En het raam, dat klopt, daar begint mijn post ook mee. Hangt er enorm vanaf hoe de ramen straks zijn ingedeeld. Op de verkoopschets (als hierbovengenoemde link inderdaad project is van TS) staat er een heel groot raam zonder openingen ingetekend. Dat zal het sowieso niet zijn. Ergens moet er een ventilatiemogeljjkheid zitten en misschien kun je daarvan gebruik maken. Overigens zijn er ook systemen om ruimte te ventileren als er geen raam is of als het onwenselijk is dat dat open staat (lawaai bijv).

Verder denk ik dat dit voor Amsterdamse begrippen wel een mooie aankoop is. Vergelijk het maar met andere appartementen in de stad; daar betaal je of veel meer, of het is kleiner. Of het de beste optie is voor TS en partner hangt ook af van hun huidige woonsituatie. Los daarvan: het kan nog wel 3-5 jaar duren voor er een kind is. Nu heb je deze kans om in te stappen in een overspannen markt; die zou ik niet zomaar laten lopen.
Oef je maakt het mij niet makkelijk. Ik ben me ervan bewust het het financieel een goeie slag is. Nieuwbouw is gewild, energie zuinig, lage onderhoudskosten, NDSM steeds meer gewild etc etc. Vierkante meter prijs is idd vergeleken met bestaande bouw nog laag. Toch ben ik bang dat ik deze kans moet laten schieten.

Ik ga morgen wel nog even balletje opgooien of jouw schets mogelijk is, maar het lijkt me niet. Dan moet er een afwijkend raam komen in het gebouw, lijkt me sterk dat een verkopende partij of later een VVE daarmee akkoord gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Wat ik me afvraag, al die ouders hier die het hebben over privacy en een pasgeboren kind in de slaapkamer. Wat gebeurt er in die slaapkamer wat een pasgeboren kind zou kunnen zien of horen en niet mag weten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulheetik
No Hands schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:07:
Wat ik me afvraag, al die ouders hier die het hebben over privacy en een pasgeboren kind in de slaapkamer. Wat gebeurt er in die slaapkamer wat een pasgeboren kind zou kunnen zien of horen en niet mag weten?
Haha goeie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
paulheetik schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:12:
[...]

Oef je maakt het mij niet makkelijk. Ik ben me ervan bewust het het financieel een goeie slag is. Nieuwbouw is gewild, energie zuinig, lage onderhoudskosten, NDSM steeds meer gewild etc etc. Vierkante meter prijs is idd vergeleken met bestaande bouw nog laag. Toch ben ik bang dat ik deze kans moet laten schieten.

Ik ga morgen wel nog even balletje opgooien of jouw schets mogelijk is, maar het lijkt me niet. Dan moet er een afwijkend raam komen in het gebouw, lijkt me sterk dat een verkopende partij of later een VVE daarmee akkoord gaat.
De projectontwikkelaar gaat dit zeker niet voor je aanpassen. Kost hem veel te veel tijd en moeite. Dus dit moet je zelf doen na oplevering. Apart raam lijkt mij ook te veel gevraagd, maar mogelijk kun je gebruik maken van ventilatierooster in het bestaande raam (is misschien over de hele breedte). Of je maakt gebruik van een systeem voor ventilatie zonder ramen, in combinatie met overdag het raam en deur slaapkamer open.
Maar je kunt er natuurlijk ook gaan wonen zoals het is en de ontwikkelingen afwachten.

Is dit appartement wel een grote vooruitgang ten opzichte van hoe je nu woont? Dat kan dan misschien nog doorslag geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Toke_gt schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:22:
[...]

De projectontwikkelaar gaat dit zeker niet voor je aanpassen. Kost hem veel te veel tijd en moeite. Dus dit moet je zelf doen na oplevering. Apart raam lijkt mij ook te veel gevraagd, maar mogelijk kun je gebruik maken van ventilatierooster in het bestaande raam (is misschien over de hele breedte). Of je maakt gebruik van een systeem voor ventilatie zonder ramen, in combinatie met overdag het raam en deur slaapkamer open.
Maar je kunt er natuurlijk ook gaan wonen zoals het is en de ontwikkelingen afwachten.

Is dit appartement wel een grote vooruitgang ten opzichte van hoe je nu woont? Dat kan dan misschien nog doorslag geven?
Maar je kan niet echt een muur tegen een raam aan zetten toch? Dus dan zal ik zelf het raam volledig moeten vervangen/aanpassen na oplevering, kan me voorstellen dat een VVE er ook niet vrolijk van wordt.

Vooruitgang valt mee. Huur nu ook een nieuwbouw woning, 60m2 met 1 slaapkamer (en berging beneden), in een leukere wijk (Amstelkwartier) en met stuk mooier uitzicht. Denk dat NDSM pas zover is over 4/5 jaar, en dan heb je ook nog de pontjes daar.

Vooruitgang is vooral dat ik niet meer elke maand 1400 euro hoef weg te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
paulheetik schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:37:
[...]

Maar je kan niet echt een muur tegen een raam aan zetten toch? Dus dan zal ik zelf het raam volledig moeten vervangen/aanpassen na oplevering, kan me voorstellen dat een VVE er ook niet vrolijk van wordt.

Vooruitgang valt mee. Huur nu ook een nieuwbouw woning, 60m2 met 1 slaapkamer (en berging beneden), in een leukere wijk (Amstelkwartier) en met stuk mooier uitzicht. Denk dat NDSM pas zover is over 4/5 jaar, en dan heb je ook nog de pontjes daar.

Vooruitgang is vooral dat ik niet meer elke maand 1400 euro hoef weg te gooien.
Ik had in een vorig huis een grote slaapkamer in tweeën gedeeld, zodat mijn kinderen allebei een eigen slaapkamer hadden. Wand sloot inderdaad niet naadloos aan bij verwarming en (schuif)raam, maar als ze zo klein zijn, is dat totaal niet relevant (en je hebt eigenlijk meteen het ventilatieprobleem opgelost). Het was een tijdelijke situatie, maar daardoor ook weer makkelijk anders toe te passen door de volgende eigenaar.

Maar wat je daarna schrijft over je huidige woning, dat lijkt me belangrijker. Als je er qua wonen niet eens fors op vooruitgaat, niet in omgeving en niet in hoeveelheid kamers, dan zou ik inderdaad wachten op een betere kans. Komen er op NDSM geen driekamerappartementen beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Matadores schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:29:
[...]

Ik zou deze kans niet voorbij laten schieten. Verkopen kan altijd nog. En vanzelfsprekend zal dat met overwaarde zijn 😃
Ik neem aan dat je sarcastisch bent m.b.t. het dikgedrukte? Het feit dat de afgelopen 9 jaar zulke absurde stijgingen met zich meebrachten zegt niets over de komende jaren. Met name gezien de rentes en overige marktomstandigheden.

Op zich zijn er al veel creatieve ideeën voorbij gekomen om het toch enigszins passend te maken; het is echter wel een geval van krampachtig willen rechtvaardigen hier te gaan wonen met een kinderwens op korte termijn. Een toekomstbestendigere woning op een klein halfuur met de fiets of het ov zou gepaster zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:24
Tsurany schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:13:
[...]

Nu overvraag je me.. Ik denk dat simuleren theoretisch ook wel zou kunnen maar durf dat niet zeker te zeggen.
Ik zou mijn eigen kind niet als experiment gebruiken :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:06
Knal die hypothetische kleine gewoon de eerste jaren bij je op de slaapkamer. Geen enkel probleem. Gezellig en vertrouwd. En tenzij jullie met kettingen en zwepen losgaan, slaapt die kleine heus wel door jullie ouderlijke meuk heen, waar je straks met kleine toch al minder energie voor gaat hebben :+

En na een paar jaar, trek die rotstad uit en zoek een huis met tuin waar in gespeeld kan worden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:37
finsdefis schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:31:
[...]

Ik neem aan dat je sarcastisch bent m.b.t. het dikgedrukte? Het feit dat de afgelopen 9 jaar zulke absurde stijgingen met zich meebrachten zegt niets over de komende jaren. Met name gezien de rentes en overige marktomstandigheden.

Op zich zijn er al veel creatieve ideeën voorbij gekomen om het toch enigszins passend te maken; het is echter wel een geval van krampachtig willen rechtvaardigen hier te gaan wonen met een kinderwens op korte termijn. Een toekomstbestendigere woning op een klein halfuur met de fiets of het ov zou gepaster zijn dan.
Nope, dat ben ik niet. Ingeloot worden voor een nieuwbouwwoning is een lot uit de loterij en daar hoort geen euro overbieden bij. Op het moment dat het koopcontract getekend is kun je al spreken van overwaarde. Er is nog sprake van een groot woningtekort, ook de komende jaren, dus kopers staan nog steeds in de rij om je nieuwbouwwoningen van je over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Matadores schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 01:09:
[...]

Nope, dat ben ik niet. Ingeloot worden voor een nieuwbouwwoning is een lot uit de loterij en daar hoort geen euro overbieden bij. Op het moment dat het koopcontract getekend is kun je al spreken van overwaarde. Er is nog sprake van een groot woningtekort, ook de komende jaren, dus kopers staan nog steeds in de rij om je nieuwbouwwoningen van je over te nemen.
Ook na de vorige economische crisis was er sprake van nog steeds sprake een woningtekort. Toch zagen we toen een hele andere prijsontwikkeling. Als je in 2008 kocht en in 2013 moest verkopen was je de sjaak als je geen courante woning had.

In een kopersmarkt is zo'n woning als dit helemaal niet courant voor deze prijzen. Ik zou zeker niet speculeren met bedragen van meer dan een half miljoen als je zeker weet dat je in het ergste geval van onderwaarde niet wil blijven zitten, maar ieder z'n meug.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 19-04-2022 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20

PB-powell

Mr. Laziness

Hier ouders van een kind van 1,5 jaar. Die van ons sliep na 2 weken al op zijn eigen kamer omdat wij anders niet sliepen. Qua privacy gebeurt er de eerste 6 maanden weinig waar de kleine niet iets van mee hoeft te krijgen, daarna kwam die behoefte wel (maar dat was voor ons dus geen probleem). Maar elk stel en elk kind gaat anders om met slapen op de kamer van de ouders. En wat je van tevoren ook bedenkt, je weet pas hoe het gaat worden als het kind er is.
Ik zou dit appartement niet doen als je zeker weet dat je binnen nu en 2 jaar een kind hoopt te krijgen en er nog andere opties zijn. Want zoals door vele andere al genoemd, de spullen die een kind met zich meebrengt...

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06-2024
Potentieel impopulaire mening: Een kind heeft in de eerste levensjaren echt geen eigen kamer nodig.

Het kan voor de nachtrust van de ouders misschien wel wenselijk zijn om een kind in een eigen kamer te laten slapen. Ik slaap zelf echter prima met dochterlief op de kamer. Als jullie makkelijke slapers zijn dan kun je hier prima een paar jaar zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:14
Ik zie eigenlijk nog een ander probleem, er wordt veel gesproken over "als" er een kleine komt dan kan je aanpassen.

Echter zeg je zelf dat over 1/2 jaar de kinderwens anders kan zijn.. gezien de woning pas 2024 opgeleverd wordt is er een dikke kans dat je vanaf het moment dat je intrekt meteen de extra kamer nodig hebt..

Ik zou hier nooit aan beginnen om eerlijk te zijn..

Toevallig een kennis die in de nieuwbouw daar nu huurt, wel 2 slaapkamer (al vind ik zowel master als extra slaapkamer eeeeerg klein), maar die krijgt nu eerste kindje en eigenlijk is het huis meteen te klein want er is geen plek in de slaapkamer om een fatsoenlijke kast te plaatsen.. en een berging is er ook niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:51
@iketot
De wens voor een kamer met raam vind ik logisch maar "klein" is ook maar relatief natuurlijk. We zijn in Nederland waarschijnlijk ook gewoon te verwend geraakt de afgelopen decennia. Het aantal vierkante meters per persoon is enorm toegenomen dacht ik. Als je de kasten van huizen in vinex wijken vergelijkt met de gemiddelde arbeiderswoning van voor WOII schrik je. Met de huidige woningnood zullen we het wellicht ook gewoon met wat minder ruimte moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 01-05 11:35

BLACKfm

o_O

Ik ben geen (binnenhuis)architect, maar hoe je het ook bekijkt, het lijkt niet geschikt te maken voor een echt aparte kinderkamer, en met oog op de toekomst zeker niet echt 'gezinsproof' zonder ergens consessies te doen.

Ik dacht zelf zo mogelijk nog aan de mogelijkheid om de wand aan de raam kant gewoon van glas te maken, een grotendeels glazen (schuif)deur met een glazen wand, al dan niet 'frosted' om enigszins de privacy te waarborgen.

Of je maakt een dichte wand tussen de slaapkamers met een extra tussendeur (wat in de toekomst mogelijk kan worden verwijderd/dichtgemaakt), waarbij in de bovenste rand (dus tegen het plafond) kamerbreed ramen zitten. Zodat in ieder geval een deel van het daglicht de kamer in komt.
Een extra deur vanuit de woonkamer zou dan wel nodig zijn om niet elke keer door die kamer heen te moeten.
Die 'hal' die nu naar de 'walk-in closet' en de slaapkamer gaat is eigenlijk gewoon loze ruimte, daar kun je helemaal niks mee, door die hal onderdeel te laten maken van een slaapkamer maak je in ieder geval optimaal gebruik van het vloeroppervlak.

Veel meer kan ik er eigenlijk niet van maken, al denk ik dat de 2e optie wat toekomstbestendiger is mocht je toch niet zo snel willen/kunnen verhuizen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ntvt99Z/opties1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qRLDzKz/optie2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DMw8n5F/3d.png
Render is een beetje donker, maar het is voor het idee :)

[ Voor 10% gewijzigd door BLACKfm op 24-04-2022 02:31 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zo'n baby wordt uiteindelijk een kind...

Wat is hier de langetermijnvisie?
En wat als je twee baby's krijgt i.p.v. een?

Dan maar iets verder van het ij wonen, maar wel een gezinswoning?
Of (nog) niet aan kinderen beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
Gewoon het huis nemen en terzijne tijd weer verder verhuizen. Op basis van de aflossing, overwaarde en afwerking is dat weer de basis van de volgende woning.

Ik zou zelf geen kamers bouwen zonder ramen tenzij het berging of een badkamer betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Je gaat alle kanten op omdat je teveel variabelen in de mix gooit. Zoals gezegd is dit een kamer voor een jong stel, niet voor kinderen. Als je op korte termijn kinderen gaat nemen dan is dit prima, maar je kan er niet lang in wonen. Ze worden groter en vereisen meer ruimte en dus zal je je wat moeten aanpassen.

Het is heel simpel: verwacht je kinderen, dan moet je over een paar jaar weer verhuizen. Wil je dat niet, dan zou ik meteen een woning kopen. Kinderen en zo'n klein appartement gaat moeilijk samen. Kan het? Zeker, maar over een paar jaar kom je erachter dat het verre van praktisch is. Koop op de toekomst of op het moment. Beide zal niet gaan in dit appartement..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:47
Afhankelijk van de kinderwens en de timing en hoe knudde de woningmarkt is, is het misschien wel een moment om te beginnen met een eerste woning. Als de kinderwens nog 4 jaar op zich laat wachten heb je wel overwaarde, je zou nu een hypotheek kunnen pakken met een lage rente die toekomstbestendig is enz.
Tegen de tijd dat je kindje dan geboren wordt zit je misschien al in een groter appartement of woning.
Pagina: 1