Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-05 13:52
Mijn vraag
Ik wil mijn CPU upgraden omdat deze al verouderd is. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit best aanpak. De nieuwe CPU is compatibel met al mijn componenten. Ik wil het graag goed doen zonder problemen want mijn nieuwe CPU kost 600-700 euro

Alvast bedankt, iemand die er iets van kent maar niet genoeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:55
Welke CPU heb je gekocht en welk moederbord heb je? Is het een zelfbouw pc? Welke koeling gebruik je? Dat het compatibel is wil nog niet zeggen dat het 100% goed gaat werken. Denk aan je voeding, koeling, geheugen, CPU energievoorziening op de moederbord. Mogelijk is er een bios update nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door megabeat op 17-04-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:20
Als je er niet genoeg van kent, zou ik er niet direct zelf mee bezig gaan. Zeker wanneer je geen risico wil lopen. Laat het dan doen door iemand die er wel verstand van heeft en het je kan leren.

Heel moeilijk is het niet, koeler eraf, socket ontgrendelen, oude cpu verwijderen, nieuwe plaatsen, socket weer vergrendelen en als laatste de koeler weer plaatsen. Er kan echter genoeg misgaan bij deze stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:17
Indien je het zelf niet vertrouwd, zorg dan dat je hulp krijgt van iemand die het vaker gedaan heeft of laat het doen door de een medewerker van de winkel waar je het gekocht hebt

Als je het zelf doet,
zorg dan dan je echt rustig bent op dat moment en geen andere dingen moet doen.
Belangrijk is dat je goed kijkt hoe die in het socket moet(kan maar op 1 manier) en de cpu voorzichtig in het socket legt,

Denk vooral ook aan ESD, zorg dus dat je een anti statisch bandje hebt bv.
Of dat je in ieder geval jezelf ontladen hebt voordat je de cpu aanraakt

Welke cpu gaat het om en welk moederbord..
Check ook vooral dat het moederbord de goede bios heeft voor je cpu ,voordat je de cpu instaleerd

Er zijn genoeg you tube filmpjes over te vinden, zou die zeker bekijken

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
megabeat schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:54:
Welke CPU heb je gekocht en welk moederbord heb je? Is het een zelfbouw pc? Welke koeling gebruik je? Dat het compatibel is wil nog niet zeggen dat het 100% goed gaat werken. Denk aan je voeding, koeling, geheugen, CPU energievoorziening op de moederbord. Mogelijk is er een bios update nodig.
Zelf gebouwd en al aan gewerkt maar CPU is iets waar ik zeker onzeker over ben
Moederbord: MSI Z370 Krait Gaming
Voeding: Corsair RM1000X, 1000 Watt voeding
Koeling: CooMas Master Liquid Lite 240
Ram: capaciteit van 32 GB (veel maar nodig)
nieuwe CPU: Core i9-9900K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:04
Ik hoop dat je geen 700 euro aan een nieuwe processor hebt uitgegeven; dan kan je beter overwegen om een nieuw moederbord + processor + (eventueel afhankelijk van wat je had) nieuw ram te kopen.

[ Voor 63% gewijzigd door manzonderdas op 17-04-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
manzonderdas schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:18:
Ik hoop dat je geen 700 euro aan een nieuwe processor hebt uitgegeven; dan kan je beter overwegen om een nieuw moederbord + processor + (eventueel afhankelijk van wat je had) nieuw ram te kopen.
Bij alles wat ik doe, merk ik dat mijn CPU op max draait en dan ook vaak vertraagd is. Ik werk met meerdere schermen en heb ook meerdere zaken open staan. GPU staat ook op het to do lijstje om te upgraden. Vandaar dat ik denk om CPU en GPU up te graden. Misschien overschooting van mij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:04
Alleen is een z370 bord zwaar achterhaald. De 9900k gaat voor zijn geld niet veel meerwaarde bieden. Voor die prijs kan je een msi b660 + 12700 + 32 GB ram nieuw kopen, die ongeveer 25% sneller gaat zijn dan de 9900k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Vreemd verhaal je hebt zelf je huidige PC gebouwd maar je opent je Topic met een vage vraag.

Welke software en welke problemen loop je tegenaan?
Als je een i9 met 32GB op 100% laat lopen zou je toch ook wel moeten kunnen uitzoeken waar je bottleneck zit? Hoe kom je opeen op een GPU upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
VDVLo1 schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:14:
[...]

Zelf gebouwd en al aan gewerkt maar CPU is iets waar ik zeker onzeker over ben
Moederbord: MSI Z370 Krait Gaming
Voeding: Corsair RM1000X, 1000 Watt voeding
Koeling: CooMas Master Liquid Lite 240
Ram: capaciteit van 32 GB (veel maar nodig)
nieuwe CPU: Core i9-9900K
Welke cpu heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
manzonderdas schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:28:
Alleen is een z370 bord zwaar achterhaald. De 9900k gaat voor zijn geld niet veel meerwaarde bieden. Voor die prijs kan je een msi b660 + 12700 + 32 GB ram nieuw kopen, die ongeveer 25% sneller gaat zijn dan de 9900k
Wat is die 12700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
GTX 1060 (feel the shame xD) wordt binnenkort RTX 3080 Ventus 12GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Of heb je die 9900k al thuis liggen? Zo ja jammer, want voor dat bedrag dan had je ook wat nieuws gehad wat sneller is.

Die 12700 is nieuwe cpu van Intel en die had je voor dat bedrag zeker kunnen kopen

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:15

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verhaal is warrig en incompleet; als je goed advies wilt begin dan eens met uitleggen wat je ermee wilt gaan doen en waarom. Wat je nu precies wel en niet in huis hebt. Is het nu puur een isntallatie vraag of nog een aankoopadvies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Uit zijn vorige thread:
VDVLo1 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:25:
[...]

het is specifiek bij 1 game dat dit gebeurd.
mijn specs:
  • MSI 6GB GTX 1060 gaming X
  • intel core i5-8400
  • MSI interceptor gaming DS200
  • MSI Z370 Krait gaming
  • Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
  • Corsair RM1000X, 1000 Watt voeding
  • WD Red, 1 TB SSD
Voor de rest eens met hierboven. De 9900K is een rare keus. Ik zou eerst eens überhaupt beginnen met loggen en checken waar het hem in zit voor je 700 euro stuk slaat in een oud platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Aha,ok dan is het dus ook maar de vraag of cpu het probleem oplost, omdat er nu al stabiliteits problemen zijn, als ik die oude thread zo lees dan.

Want als ik het zo zie ook geen troubleshoot gedaan op de andere componenten zoals het geheugen bv.

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:51
Je hebt €700 uitgegeven aan een 9900K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
freaky35 schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:57:
[...]

Of heb je die 9900k al thuis liggen? Zo ja jammer, want voor dat bedrag dan had je ook wat nieuws gehad wat sneller is.

Die 12700 is nieuwe cpu van Intel en die had je voor dat bedrag zeker kunnen kopen
Nee nog niet gekocht. Maar mijn moederbord ondersteunt 8 en 9de generatie. Mijn moederbord zal die niet kunnen ondersteunen of wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 18:57
VDVLo1 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:40:
[...]

Nee nog niet gekocht. Maar mijn moederbord ondersteunt 8 en 9de generatie. Mijn moederbord zal die niet kunnen ondersteunen of wel dan?
Vandaar dat ook wordt aangeraden je moederbord te upgraden naar een B660 bord als je gaat kijken naar een 12e gen Intel processor, je huidige moederbord ondersteunt dat idd niet.
Upgraden naar een 9900K lijkt me het geld echt niet waard, tenzij je er toevallig een goedkoop en betrouwbaar tweedehands kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
Wekko306 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:44:
[...]

Vandaar dat ook wordt aangeraden je moederbord te upgraden naar een B660 bord als je gaat kijken naar een 12e gen Intel processor, je huidige moederbord ondersteunt dat idd niet.
Upgraden naar een 9900K lijkt me het geld echt niet waard, tenzij je er toevallig een goedkoop en betrouwbaar tweedehands kan krijgen.
Moederbord vervange is niet zo moeilijk dacht ik hé? Gewoon zorgen dat die past in de desk zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 18:57
VDVLo1 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:48:
[...]

Moederbord vervange is niet zo moeilijk dacht ik hé? Gewoon zorgen dat die past in de desk zelf
Echt ingewikkeld is het niet nee, als je maar gewoon even de tijd neemt als het geen routine voor je is. Kwestie van alle kabels loskoppelen, moederbord schroeven losdraaien en er voorzichtig uit halen. En daarna in omgekeerde volgorde je nieuwe moederbord (incl CPU) weer terug inbouwen.

Let er wel op dat je installatie soms gekke dingen doet als je je moederbord vervangt. Mogelijk kan je dus het best Windows ook opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
VDVLo1 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:40:
[...]

Klopt, koop die dus ook niet zou mijn advies zijn dan, koop liever een 12700k met een z690 of b660 moederbord.

moderbord en cpu vervangen, ik kan alleen zeggen, neem de tijd daarmee en doe voorzichtig met het instaleren van beide dan moet het goed komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad, nu 700 euro uitgeven voor een bijna 4 jaar oude CPU is echt weggegooid geld. Zonder nu concrete benchmarks te gaan zoeken gok ik dat zelfs een recente mid-range CPU zoals een i5 12400 of Ryzen 5 5600 even snel is, of misschien nog wel sneller, voor veel minder geld. Zeker single-threaded is dat een stuk sneller (lees: gamen, dat lijkt wat je ermee wil doen).

Een tweedehandsje voor 100 euro, ja, leuke upgrade voor een leuk prijsje. Maar ga er echt geen serieus bedrag aan uitgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 17-04-2022 22:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:21
ik zou iemand in de buurt zoeken met verstand van zaken, leuk zon topic maar erg warrig en niet echt aangevuld met het doel van gebruik, die 1060 is niet eens zo heel slecht of je moet op 4k gaan zitten maar dat lijkt me niet.

zou maar gewoon luisteren naar de tweakers hier verkoop je moederbord cpu en ram en schaf aan wat aanbevolen word. Als je zelf al niet weet past het? dan heb je juist geen kennis van zaken misschien is het handig om een advertentie te plaatsen hulp gezocht ( iemand op tweakers in de regio) tik je 50 euro af en dan heb jij geen kopzorgen en een goed lopend snel nieuw systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Op de cpu staat altijd een markering, op het moederbord staat ook altijd dezelfde markering. Deze markeringen moeten bij elkaar zitten. Dat is de enige manier waarop de cpu past.

Moederbord vervangen moet je ook even kijken of de afstandhouders correct geplaatst zijn. Is vooral van belang als je naar een ander formaat bord gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

milotic schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:15:
Als je zelf al niet weet past het? dan heb je juist geen kennis van zaken misschien is het handig om een advertentie te plaatsen hulp gezocht
Mwah, er kan niet heel veel fout gaan. De CPU moet compatibel zijn moet je moederbord (support list van je moederbord opzoeken, inclusief of er nog een minimale BIOS-versie nodig is) en en dat was het uitzoekwerk wel. Wat betreft plaatsing moet je de CPU er niet verkeerd in doen maar dat spreekt vrij voor zich, en verder vooral geen enorme klodders koelpasta op je CPU smeren. Meer kan er in de praktijk eigenlijk niet fout gaan als je een beetje voorzichtig te werk gaat. Dat kan je prima in je eentje met desnoods één van de tienduizend youtube-tutorials erbij.

Tuurlijk, áls het fout gaat heb je een stuk hardware gesloopt van honderden euro's, dus als je echt twee linkerhanden hebt kun je om hulp vragen, maar ik gok dat bijna iedereen dit gemakkelijk zou moeten kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 18-04-2022 10:07 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1