Pc is plotseling niet meer aan te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 21:38
Hé allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe videokaart gekocht. Alles werkte een poosje prima, tot ik vandaag besloot een clean install van Windows 10 te doen. 1 ssds en 2 harde schijven ontkoppeld, om te voorkomen dat de Reset my pc functionaliteit ook de andere schijven zou wipen.

Alles leek voorspoedig te gaan, tot ik mijn disks weer terug wilde plaatsen en daarvoor ook mijn gpu tijdelijk eruit moest halen. Sindsdien reageert mijn pc niet meer op de startknop. Geen enkele feedback, ook geen lampjes e.d.

Dit heb ik inmiddels zonder effect geprobeerd:

- Alles loskoppelen
- Andere PSU en kabel
- Jumpstart van power dmv pins
- Cmos reset
- Visuele check van mobo; ik zie geen schade. Wel brak het gpu-clipje bij het ontkoppelen, maar die heb ik sindsdien weer teruggeplaatst.

Heeft 1 van jullie misschien nog een suggestie?

Asrock B550 Pro4
AMD Ryzen 5 3600
Ripjaw 32gb ddr4 RAM
Gigabyte RTX3070 ti

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzeFejvMC-ZWrI6Z3V62h-lYugU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8U4Z2j0toCt6tAjlL9vnTSXY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1BBpr0PEFPZfYb7zTmORcppHgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ukD88efR4j8QjBwYxI6xTSv.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Joeridev op 17-04-2022 17:55)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:15
Joeridev schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:21:
Schakelaar en stopcontact gecheckt, beide in orde!

Het geheugen zat er gisteren dus niet zo in. Vanmorgen losgehaald nadat ik al 30 dingen had uitprobeerd. Stom genoeg niet goed terug gezet. Maar dat was dus niet de oorzaak van het probleem.

Ik denk dat ik inderdaad iets geraakt heb, of had simpelweg de voeding geheel uit moet schakelen. Ook al ging het alleen om het vervangen van een ssd, hd of gpu.

Wijze les...
Indien je dit niet hebt gedaan, dus niet de stekker uitgehaald hebt toen je met de pc bezig ging ,dan zal er zeker wat kapot zijn, als je pech hebt meerdere dingen.

Want er staat simpelweg nog spanning alle componenten op als voeding met de knop van de voeding niet uitgezet is

Altijd,maar dan ook echt altijd,systeem helemaal uitzetten en stekker eruit halen als je ermee bezig gaat

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 17:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
je hebt het geheugen er verkeerd om inzitten het 1ste bankje zit er verkeerd in.

Dus van het stroom afhalen en het geheugen omdraaien, check wel of het geheugen socket nog goed is en het reepje geheugen zelf ook.Als je daar namelijk te veel kracht op heb gezet, dan druk je die kapot

Hoe dan, dat het lipje van de gpu slot af gebroken, met teveel kracht gezet?
GPU wel zeker weten ook goed in het slot zitten nu?

[ Voor 87% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Oh, onhandig. Ik had die twee net even individueel eruit gehaald. Had helaas ook geen effect. Ram lijkt het niet te zijn.

Zojuist ook het moederbord buiten de kast aangesloten en dmv de power headers geprobeerd aan te zetten. Geen geluk.

En klopt, wat te hard gedrukt. Nu zit ie er echter wel weer goed in.

Ik begin inmiddels te vrezen dat het met het moederbord te maken heeft...

[ Voor 23% gewijzigd door Joeridev op 17-04-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
dat is nu dus de vraag of je het geheugen slot niet hebt geschadigd nu,zou die zeker als eerste bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Start de pc wel op zonder de videokaart aan te sluiten?

het lijkt wat op iets met het moederbord, of het geheugen. je kunt hem proberen te starten zonder het geheugen. of met alleen de rechter stick. kijken of hij dan wel iets doet (hij zou daarna meteen weer uit moeten gaan)

Het lijkt alsof het moederbord niet eens wilt starten, je zou met een multimeter kunnen kijken of er wel spanning op de 5vsb rail is na het aansluiten op de 24pin (moet je wel erbij kunnen van bovenaf.)

Het zou ook een kortsluiting kunnen zijn. je zou kunnen proberen het moederbord niet aan te sluiten en dan de voeding apart op te starten. door de Power on pin te verbinden met ground. en dan verschillende andere apparatuur aan of af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Nee, ik heb inmiddels elk onderdeel losgekoppeld. Ook met 1 RAM geprobeerd, mocht helaas niet baten.

Een multimeter heb ik helaas niet voor handen, maar wel weet ik dat het probleem zich met een andere (werkende) PSU ook voordeed.

Ik sluit élke kabel opnieuw aan, hopelijk heeft dat effect.

Edit: helaas niet. Ik vrees dat ik een nieuw moederbord moet kopen. Ik vind het alleen raadselachtig hoe die stuk is gegaan. Het enige dat ik heb gedaan is mijn harde schijven en GPU loskoppelen en koppelen. Bovendien vind ik het raar dat ik nul feedback krijg: geen klikje in de PSU, geen lampje, niks.

[ Voor 34% gewijzigd door Joeridev op 17-04-2022 16:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:12
Joeridev schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:06:
...
Ik vrees dat ik een nieuw moederbord moet kopen. Ik vind het alleen raadselachtig hoe die stuk is gegaan. Het enige dat ik heb gedaan is mijn harde schijven en GPU loskoppelen en koppelen. Bovendien vind ik het raar dat ik nul feedback krijg: geen klikje in de PSU, geen lampje, niks.
Je beseft niet dat RAM verkeerd plaatsen grote gevolgen geeft?
Lees

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Shit, dan heb ik wat dat betreft mazzel dat het moederbord geen stroom krijgt, haha. RAM zat er gewoon goed in toen ik er gisteren mee aan het werk was. Heb er pas aangezeten toen de problemen zich voordeden, om uit te sluiten dat het probleem niet daarmee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Joeridev schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:54:
Shit, dan heb ik wat dat betreft mazzel dat het moederbord geen stroom krijgt, haha. RAM zat er gewoon goed in toen ik er gisteren mee aan het werk was. Heb er pas aangezeten toen de problemen zich voordeden, om uit te sluiten dat het probleem niet daarmee te maken heeft.
Het zal er niet ineens verkeerd om in ,dat bankje zal je het er echt uit moeten hebben gehaald.

Verkeerom erin plaatsen geeft kortsluiting en je sloopt dus zowel het geheugen als het bord,als je pech hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:46
Hoe kun je RAM verkeerd om plaatsen? Er zit toch een uitsparing buiten het midden van de connector waardoor je het bankje er niet verkeerd om in kan doen?

Tenzij je hard duwt natuurlijk, maar dan is je RAM bankje ook stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Sito schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:00:
Hoe kun je RAM verkeerd om plaatsen? Er zit toch een uitsparing buiten het midden van de connector waardoor je het bankje er niet verkeerd om in kan doen?

Tenzij je hard duwt natuurlijk, maar dan is je RAM bankje ook stuk :)
Precies dat, als je maar hard genoeg drukt,
Maar je ziet op die foto ook ,dat dat reepje hoger zit als de ander,dus heeft niet goed vast gezeten,.

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ik waardeer het advies, was een noob fout, maar het probleem deed zich dus al eerder voor. Toen de RAM er gewoon goed in zat.

Kort gezegd is het probleem begonnen na:
- Loskoppelen en opnieuw aansluiten SSDs en HD
- Loskoppelen en opnieuw aansluiten GPU (bij loskoppelen heb ik het lipje met een kleine schroevendraaier ingedrukt, omdat ik er anders niet bij kwam. Toen schoot het lipje los, waarna ik het weer terug heb geklikt).

Sindsdien geeft de pc nul reactie. Dat moet dus als gevolg zijn van 1 van bovenstaande acties, en het is me een raadsel waarom. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:37

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

heb je de schakelaar van de voeding niet per ongeluk uitgezet?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Joeridev schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:02:
Ik waardeer het advies, was een noob fout, maar het probleem deed zich dus al eerder voor. Toen de RAM er gewoon goed in zat.

Kort gezegd is het probleem begonnen na:
- Loskoppelen en opnieuw aansluiten SSDs en HD
- Loskoppelen en opnieuw aansluiten GPU (bij loskoppelen heb ik het lipje met een kleine schroevendraaier ingedrukt, omdat ik er anders niet bij kwam. Toen schoot het lipje los, waarna ik het weer terug heb geklikt).

Sindsdien geeft de pc nul reactie. Dat moet dus als gevolg zijn van 1 van bovenstaande acties, en het is me een raadsel waarom. |:(
Bij het loschieten van het clipje ook niet wat geraakt met de schroevendraaier?( een component op het bord wat er vlakbij zit?)

En als het geheugen er al zo in zat toen je het systeem uitprobeerde,dan kan het wel degelijk de oorzaak zijn, je krijgt simpelweg kortsluting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:37

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Krijgt het stopcontact wel stroom?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev

Het geheugen zat er gisteren dus niet zo in. Vanmorgen losgehaald nadat ik al 30 dingen had uitprobeerd. Stom genoeg niet goed terug gezet. Maar dat was dus niet de oorzaak van het probleem.

Ik denk dat ik inderdaad iets geraakt heb, of had simpelweg de voeding geheel uit moet schakelen. Ook al ging het alleen om het vervangen van een ssd, hd of gpu.

Wijze les...

[ Voor 29% gewijzigd door Joeridev op 17-04-2022 17:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Joeridev schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:21:

Wijze les...
Indien je dit niet hebt gedaan, dus niet de stekker uitgehaald hebt toen je met de pc bezig ging ,dan zal er zeker wat kapot zijn, als je pech hebt meerdere dingen.

Want er staat simpelweg nog spanning alle componenten op als voeding met de knop van de voeding niet uitgezet is

Altijd,maar dan ook echt altijd,systeem helemaal uitzetten en stekker eruit halen als je ermee bezig gaat

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Oerstom, inderdaad. Ik ga morgen een nieuw moederbord halen. Dank voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gpu voedingsstekker er wel weer ingestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Yep! Gelukkig blijkt inmiddels alleen het moederbord stuk. De rest (voeding, gpu, etc) werkt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

freaky35 schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:38:
[...]
Onzin, je kunt prima wat dingen vervangen met de voeding aan. Het is helemaal niet zeker dat er daardoor dingen kapot zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

Compizfox schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:54:
[...]

Onzin, je kunt prima wat dingen vervangen met de voeding aan. Het is helemaal niet zeker dat er daardoor dingen kapot zijn.
Dat het misschien af en toe lukt is geen reden om het ook te doen... Waarom zou je in hemelsnaam je pc aan de stroom laten als je er mee gaat klooien?

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bezulba schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:28:
[...]

Dat het misschien af en toe lukt is geen reden om het ook te doen... Waarom zou je in hemelsnaam je pc aan de stroom laten als je er mee gaat klooien?
Ik zeg nergens dat ik het aanraad.

Ik bestrijd alleen het idee dat onderdelen gegarandeerd kapot gaan als je dat doet. Het is geen kwestie van "dat het misschien af en toe lukt", maar eerder dat het af en toe niet goed gaat.

In standby (dus met de voeding aan, maar met de PC uit), is de enige rail van een ATX voeding die gepowered is +5VSB. Dit is, zoals de naam al zegt, een low-power 5 V rail waar altijd spanning opstaat, ook in standby.

Op je moederbord wordt dit gebruikt om de power button, de BIOS, en features als wake-on-LAN te poweren. Het is niet alsof je hele moederbord stiekem aan staat in standby. Realistisch betekent dit dat je de meeste onderdelen gewoon moet kunnen vervangen in standby zonder gekke consequenties. Ik zeg niet dat je het ook moet doen (het is een kleine moeite om de knop achterop je voeding even om te zetten), maar het is onzin om te claimen dat het zeer zeker je onderdelen sloopt.

Fun fact: veel bussen zoals PCIe en SATA zijn zelfs hot-pluggable, want betekent dat je gewoon SSDs/HDDs/PCIe-kaarten kunt in/uit-pluggen terwijl de PC draait. Als je je ooit hebt afgevraagd waarom sommige goldfingers korter zijn: dat is dus hiervoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 17-04-2022 22:57 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Compizfox schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:53:
[...]

Ik zeg nergens dat ik het aanraad.

Ik bestrijd alleen het idee dat onderdelen gegarandeerd kapot gaan als je dat doet. Het is geen kwestie van "dat het misschien af en toe lukt", maar eerder dat het af en toe niet goed gaat.

In standby (dus met de voeding aan, maar met de PC uit), is de enige rail van een ATX voeding die gepowered is +5VSB. Dit is, zoals de naam al zegt, een low-power 5 V rail waar altijd spanning opstaat, ook in standby.

Op je moederbord wordt dit gebruikt om de power button, de BIOS, en features als wake-on-LAN te poweren. Het is niet alsof je hele moederbord stiekem aan staat in standby. Realistisch betekent dit dat je de meeste onderdelen gewoon moet kunnen vervangen in standby zonder gekke consequenties. Ik zeg niet dat je het ook moet doen (het is een kleine moeite om de knop achterop je voeding even om te zetten), maar het is onzin om te claimen dat het zeer zeker je onderdelen sloopt.

Fun fact: veel bussen zoals PCIe en SATA zijn zelfs hot-pluggable, want betekent dat je gewoon SSDs/HDDs/PCIe-kaarten kunt in/uit-pluggen terwijl de PC draait. Als je je ooit hebt afgevraagd waarom sommige goldfingers korter zijn: dat is dus hiervoor ;)
precies dat, je kan beter jezelf aanleren om de pc gewoon helemaal uit te schakelen en de stekker eruit te trekken,dan loop je helemaal geen risico.
Pagina: 1