Het gebruik van fitness supplementen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:49
Beste mensen

Ik wil gaan beginnen met sporten. Wil voornamelijk aankomen ben zelf te licht voor mijn lengte. Ook wil ik aan mijn conditie gaan werken. Nu heb ik een goede app gevonden waar van ik zie dat veel mensen op het world wide web tevreden over zijn namelijk stronglift.

Maar mijn grote vraag is het gebruik van suplementen. Mijn vraag bestaat uit 2 delen:
-Is het wetenschappelijk of mischien zelfs empirisch onderzocht dat het werkt?
-Zoja is het gezond. Nu ben ik geen supergezonde gast ofzo, maar zie echt veel ingrediënten in bepaalde suplementen. Of het nou creatine of weight gainers zijn.

Zou er graag gebruik van willen maken vooral weight gainers of iets wat me helpt om aan te komen en spiermassa te kweken.

P.S ik weet dat als je wilt aankomen meer calorieën binnen moet krijgen dan je verbrand. Maar kan me voorstellen dat het me niet altijd gaat lukken.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 14:24
Ik zou eerst in beeld brengen wat je nu aan calorieën binnenkrijgt op een dag en hoe dat onderverdeeld is in vet/koolhydraten/eiwit. Het belangrijkste bij spieropbouw is eiwitten binnenkrijgen. Ikzelf hield altijd vast aan 1,5-2,0 g eiwit/kg lichaamsgewicht al zijn hier de meningen oververdeeld. Vetten hield ik vast aan 1-1,2 g/kg lichaamsgewicht en de rest vul je op met koolhydraten. Aanbevolen calorieën-inname voor mannen is 2500 per dag en voor vrouwen 2000. Ga hier 500 boven zitten een tijdje en kijk of je aan komt i.c.m. sporten.

Supplementen zijn geen wondermiddelen. Als je wilt aankomen moet je hoe dan ook meer binnenkrijgen dan je verbrand, supplement of niet. Creatine is inderdaad voorzichtig bewijs van dat het helpt met krachtsporten maar ik zou hier persoonlijk pas later mee beginnen. In het begin zal je zoveel progressie boeken dat je die extra rep door de creatine echt nog niet nodig hebt. Weight gainer is gewoon een calorie-rijke shake en als dat past binnen je dieet en calorieën, top. Heb je het echt nodig? Niet echt want je kunt het met 'normale voeding' ook gewoon binnen krijgen. Het is vooral makkelijk. Hetzelfde geldt voor eiwitshakes. In een shake zit doorgaans ongeveer 25 gram eiwit en je drinkt het makkelijk weg. Je kan ook 250 gram kwark eten, heb je ook je 25g eiwit binnen.

Maak het in het begin vooral niet te moeilijk. Zorg dat je genoeg eet en focus op je houding tijdens de oefeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 11:06
Supplementen zijn over het algemeen niks meer dan eiwitten (eiwit shake) en/of koolhydraten (mass gainers) en dit kan allemaal uit andere bronnen gehaald worden (vloeibare eiwit/kip en havermout/rijst als voorbeeld), kijk maar eens naar de ingrediënten. In plaats van een mass gainer nemen kan je gewoon de "classic" rijst met kip en brocolli eten. Iedereen is anders, dus hoeveel calorieën, eiwitten en koolhydraten je binnen moet krijgen om te groeien zal verschillend zijn per persoon.

Of het gezond is? Niet als je 500mg caffeine pre-workout neemt. Over het algemeen zitten er veel zoetstoffen in supplementen zoals sucrose/aspartaam om de calorieën van de suiker te elimineren en sommige mensen willen zulke zoetstoffen misschien liever vermijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:15
Ik zou eerst eens een sportritme zien te krijgen en dit proberen vol te houden.
Idd zorgen dat je genoeg eten binnen krijgt zoals hierboven beschreven. Oftewel de basis op orde krijgen.

Supplementen zijn geen wondermiddelen. Daar kan je je beter eens in verdiepen als je wat langer traint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Thx voor de reacties guys! Ja weet je wat het ook is wil eigenlijk gewoon goed beginnen. Ben toch ergens beetje bang dat ik de minimum van 2500 calorieën niet ga halen. Ik weet ook wel dat supplementen geen wondermiddellen zijn maar was toch het meest geïnteresseerd naar bijvoorbeeld die proteïne pancakes of proteine granola, dan heb ik bij wijze een extra ontbijt/lunch naast de havermout en volkorenbrood die ik eet.

Iemand hier ervaring mee of verstand? Kan ook zijn dat ik te hard van stapel loop hoor, maar zoals ik al zei, wil een goede start maken! Heb daarnaast ook kikkererwten poeder gehaald zit. Zit toch al 4/5 eiwitten in van de totale in inname.

En nu ik toch bezig ben... ik neem aan dat julie stronglifts kennen? Wil 3 dagen in de week trainen en hun schema gebruiken en dit opbouwen. Daarnaast misschien wat cardio oefeningen. Dat is toch gewoon een goed schema? Weet even niet hoe ik een plaatje moet plaatsen, maar zal dat even doen als dat nodig is.

Enige training en of voedingstips zijn altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 11:06
Nietdatikweet schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:03:
Thx voor de reacties guys! Ja weet je wat het ook is wil eigenlijk gewoon goed beginnen. Ben toch ergens beetje bang dat ik de minimum van 2500 calorieën niet ga halen. Ik weet ook wel dat supplementen geen wondermiddellen zijn maar was toch het meest geïnteresseerd naar bijvoorbeeld die proteïne pancakes of proteine granola, dan heb ik bij wijze een extra ontbijt/lunch naast de havermout en volkorenbrood die ik eet.

Iemand hier ervaring mee of verstand? Kan ook zijn dat ik te hard van stapel loop hoor, maar zoals ik al zei, wil een goede start maken! Heb daarnaast ook kikkererwten poeder gehaald zit. Zit toch al 4/5 eiwitten in van de totale in inname.

En nu ik toch bezig ben... ik neem aan dat julie stronglifts kennen? Wil 3 dagen in de week trainen en hun schema gebruiken en dit opbouwen. Daarnaast misschien wat cardio oefeningen. Dat is toch gewoon een goed schema? Weet even niet hoe ik een plaatje moet plaatsen, maar zal dat even doen als dat nodig is.

Misschien een idee om te kijken of er een personal (fitness) trainer in de buurt is die een training en voeding schema voor je kan samenstellen.

Dat terzijde, een tip is om de eerste paar dagen of weken bij te houden hoeveel je binnen krijgt qua voedingsstoffen met een app. MyFitnessPal is een handige app, maar er zijn ook andere te vinden https://fitchannel.com/blog/zes-gratis-apps-calorie

Na een paar dagen/weken heb je een goede overzicht van wat je binnen krijgt en wat je kan aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Zoals @Mick3112 al aangeeft: Zorg eerst voor een (sport) ritme en ga daarna pas kijken naar voeding. De meeste mensen haken na een maand af omdat ze het sporten niet leuk vinden/niet trekken. Bijna niemand haakt af vanwege lastige voedingsschema's.

Als je eenmaal een ritme hebt, dan komt de voeding vanzelf wel. Dat is iets waar je langzaam in moet groeien.
Trainen zonder goed voedingsschema kan je nog best ver brengen. Een goed voedingsschema zonder training brengt je nergens.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 14:24

Meten is weten, zoals @Stroopwafels ook aangeeft. Installeer een app waarbij je je calorie intake bij kunt houden. Zo weet je ook precies waar je nog wat kunt tweaken en wat je moet veranderen binnen je dieet. Met kleine aanpassingen kun je ook al een eind komen. Net een iets dikkere laag pindakaas op je brood, een extra boterham, een handje ongezouten noten tussendoor, schaal kwark aan het eind van de dag, wat meer pasta bij je kip of gehakt, 20 gram extra havermout bij je ontbijt, enzovoorts. De eerste week moet je wel wennen om meer te eten en tegen je zin eten. De week er na is je lichaam er al aan gewend en gaat het een stuk makkelijker. Als dingen als proteine-granola en pancakes je gaan helpen om extra te eten kun je dat gewoon proberen natuurlijk, lijkt me dat daar geen hele extreme dingen in zitten.

Zelf ben ik niet bekend met stronglifts maar aan de naam te zien zal het vooral om compound oefeningen gaan (Squat, deadlift, barbell row, bench press, military press) met zwaar gewicht en weinig herhalingen. Lijkt me goed om mee te beginnen omdat dit allemaal belangrijke oefeningen zijn en je alle grote spiergroepen traint. Zorg wel dat je iemand hebt die meekijkt naar je houding. Ik denk dat je hier in relatief korte tijd veel progressie mee boekt en je snel gaat merken dat je sterker wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:15
ChojinZ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:42:
Zoals @Mick3112 al aangeeft: Zorg eerst voor een (sport) ritme en ga daarna pas kijken naar voeding. De meeste mensen haken na een maand af omdat ze het sporten niet leuk vinden/niet trekken. Bijna niemand haakt af vanwege lastige voedingsschema's.

Als je eenmaal een ritme hebt, dan komt de voeding vanzelf wel. Dat is iets waar je langzaam in moet groeien.
Trainen zonder goed voedingsschema kan je nog best ver brengen. Een goed voedingsschema zonder training brengt je nergens.
Absoluut. Ik denk zelfs dat de overgang van niet sporten naar wel sporten met een heel strikt eetschema ook een te grote omschakeling van gedrag is waardoor je sneller de kans loopt om de handdoek in de ring te gooien.

Het vergt best wel een switch in mindset om in je vrije tijd een beetje voor de lol aan de ijzers te gaan hangen.
In het begin is het een kwestie van volhouden en de eerste succesjes boeken. Ik weet nog wel dat ik toen de eerste complimentjes ontving vanuit mijn sociale omgeving. Dat was bij mij wel echt de trigger om nog meer gemotiveerd te raken. Dat was voor mij wel het moment om mij nog meer te gaan verdiepen in alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Ja laat me maar gewoon beginnen met sporten en dat proberen vast te houden. Ondertussen kijk ik of ik met voeding mijn calorieën behaal. Thx voor de input jongens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 06:23
Ik zou toch gewoon standaard als je begint met sporten vitamine D in nemen. Eventueel aangevuld met een dagelijkse eiwit shake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Eärwen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:05:
Ik zou toch gewoon standaard als je begint met sporten vitamine D in nemen. Eventueel aangevuld met een dagelijkse eiwit shake.
Ja ben daar nalatig in laatste tijd. Ga er maar weer eens mee beginnen, icm met magnesium poeder en water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Nietdatikweet schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:12:
Ja laat me maar gewoon beginnen met sporten en dat proberen vast te houden. Ondertussen kijk ik of ik met voeding mijn calorieën behaal. Thx voor de input jongens.
Het belangrijkste om mee te beginnen is bewustzijn van wat je binnen krijgt vs. wat je doet en daarmee hoeveel je binnen zou moeten krijgen. En dan bekijk je eerst wat je daarbij aan kunt passen om dat in balans te krijgen. Supplementen moeten nl. ook echt de extra's zijn, en zonder goede basis zorgen ze eerder voor een onbalans dan dat je er beter van wordt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:51
Zoek een voedings- en sportcoach bij de sportschool voor een goed, onderbouwd advies.

Niks mis met professionele, op maat gemaakte begeleiding voor een serieuze vraag :-)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Het belangrijkste is om een realistische verwachting te hebben. Supplementen zijn niet het wondermiddel die je ineens omtoveren tot een topatleet.

Elk resultaat kost tijd en inspanning, ook wanneer je de condities optimaliseert. De valkuil is dat je er nu 110% voor gaat en na 5 maanden afhaakt omdat je het niet volhoudt en/of het resultaat achterblijft bij je verwachtingen. Is mij ook gebeurt en nu sport ik helemaal niet meer (waar mijn lichaam overigens beter op reageert, maar dat is een ander verhaal).

Weet ook dat spiermassa niet zonder vetmassa komt, dus je zal waarschijnlijk eerder een buikje krijgen dan een sixpack. Is niet erg, dat train je er later weer af, maar wel goed om je te realiseren.

Zorg dat je een uitdaging hebt in het sporten. Het doel meer spiermassa, of zwaarder worden is prima, maar dat is wel echt lange termijn. Kijk evt of je met iemand samen kunt sporten.
Nietdatikweet schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:11:
P.S ik weet dat als je wilt aankomen meer calorieën binnen moet krijgen dan je verbrand. Maar kan me voorstellen dat het me niet altijd gaat lukken.
Het is makkelijker dan je denkt, tenzij je echt de hele dag door met je werk bezig bent en regelmatig de tijd verliest en maaltijden mist. Dan kun je je ook afvragen of je wel je sportdoel moet nastreven. Het makkelijkste is om naar 6 maaltijden/eetmomenten te gaan, dat is in het begin even wennen, maar dan gaat het beter.
Weet dat voeding en rust net zo belangrijk zijn dan de inspanning zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik ben ooit begonnen met elke dag twee liter pakken volle melk drinken bovenop de normale voeding. In principe gewoon alles eten wat je kan voor een paar maanden en dan weer terug naar gezond maar wel de grote hoeveelheden aanhouden. Uiteraard in combinatie met zwaar trainen. Dit heeft mij van nooit zwaarder dan 80 kilo naar 100+ gebracht.

Van alle supplementen zijn in mijn ervaring alleen creatine en eiwitpoeder de moeite en alleen creatine ‘nodig’

De rest is zonde van je geld.

[ Voor 15% gewijzigd door Johan Bogle op 19-04-2022 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Nietdatikweet schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:12:
Hi @Nietdatikweet , we zijn inmiddels 2 maanden verder en ik kom toevallig dit topic tegen. Hoe gaat het sporten inmiddels? Heb je daarnaast al een beetje balans gevonden in je voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
@Kenny_026

Thx voor het vragen!
Ben om precies te zijn rond half mei begonnen.
Heb mezelf voorgenomen om elke dag meer te eten en dat gaat goed, maar hou het niet echt bij vanwege luiheid. Doe momenteel oefeningen thuis zoals opdrukken triceps oefeningen en ab roller gebruiken. In een maand tijd 4.6 kilo aangekomen! Niet slecht voor iemand die nog niet naar de gym gaat. Heb niet echt een excuus maar heb mezelf beloofd wel te gaan. Ben van plan deze maand nog in te schrijven. Weet niet in hoeverre deze grafiekje van de smartwatch klopt maar om jullie een beeld te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjHdpg7DQPqj_k2uz7Ks1YHkwlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAxVkFUzOtEmdLyZ6rwLqDO3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Als je je benodigde koolhydraten of eiwitten niet uit je huidige voedingspatroon haalt kan je het gemis prima supplementeren met bijvoorbeeld whey eiwitten, een weight gainer of de pancakes die je al eerder noemde.

Lekker makkelijk, niets ongezonds aan en mits besteld bij een goede webshop ook erg smakelijk.

Maar... Als het kennelijk al lastig is je in te schrijven in een sportschool en je je dagelijkse intake niet bijhoudt vanwege zelfgenoemde 'luiheid' voorzie ik wel een klein probleempje mbt het halen van je doelen. :)

/edit:
[..]

Cardio lijkt mij niet echt productief als je doel 'aankomen' is. :)

[ Voor 34% gewijzigd door MrJ op 20-06-2022 12:52 ]

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathantechman
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-07-2022
*knip*
Het promoten van producten of eigen gemaakte video's is niet toegestaan.

[ Voor 76% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2022 17:03 ]

Pagina: 1