Twee routers op één glasvezelaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-04 01:36
Hoi allemaal, ik zou graag wat advies willen hoe ik het volgende probleem kan oplossen.

Zeer recentelijk ben ik verhuisd. Mijn nieuwe woning deelt voordeur/huisnummer/meterkast met nog een andere woning (we hebben wel een eigen 'secundaire voordeur', zoals bij een galerijflat).

In die meterkast, die voor mij bereikbaar is, komt de oranje glasvezelkabel binnen en die eindigt, zoals gebruikelijk, in het glasvezelmodemkastje (zo noem ik het maar even).

Nu had ik al een internetabonnement afgesloten en de bijbehorende router opgehaald. Maar ik kan het glasvezelmodemkastje niet aansluiten op de WAN-poort van mijn router, want er loopt al een ethernetkabel vanuit dat kastje naar de andere woning.

De vraag is dus: kan de glasvezelaansluiting worden gedeeld door beide woningen? En kan ik dat zelf doen of moet de glasvezelnetwerkbeheerder dan voor een tweede kastje of zelfs voor een tweede glasvezelkabel zorgen?

Alvast hartelijk dank voor de reacties :)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:21
1 Glasvezel = 1 verbinding. Denk dat je even moet vragen of je buren nog internet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Maak eens een foto van 'het glasvezelkastje'.

Ik heb hier één kabel, maar er zijn twee vezels afgemonteerd. Idee om bij jou de tweede vezel te gebruiken indien mogelijk?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-04 13:44
Rare situatie, hoe zit het dan met de gas, water en licht wel allemaal eigen contract en wel eigen meters?

Is het een soort studentenhuis? Een woning kan natuurlijk niet zomaar worden verdeeld in twee woningen is er sprake van splitsing van het perceel? En is dit ook officieel gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
RollieBollie schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:09:
1 Glasvezel = 1 verbinding. Denk dat je even moet vragen of je buren nog internet hebben.
De buren waren er eerder dan ik er was en die hebben dus het enige glasvezelkastje op dit adres 'bezet'. Bij hen doet internet het prima >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar hoe heb jij op diezelfde aansluiting dan een nieuw abo kunnen afsluiten? Betaal jij nu voor hun verbinding?
Ligt er niet ook nog een coax aansluiting zodat jij die kan gebruiken (en je buren de glasvezel), of andersom?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
Bas1978 schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:23:
Rare situatie, hoe zit het dan met de gas, water en licht wel allemaal eigen contract en wel eigen meters?
Goeie vraag. Er is behalve slechts één glasvezelaansluiting ook maar één set meters op dit adres, waarmee dus beide huishoudens bemeten worden. De verhuurder/beheerder, die zelf als energieleverancier optreedt (ik kan dus niet zelf bijvoorbeeld bij Essent gas en stroom afnemen), stelt kennelijk op basis daarvan de afrekening van gas, stroom en water op. Hoe dan? Wordt het gewogen (dat andere huishouden heeft twee personen, ik ben hier alleen en bovendien altijd heel zuinig met energie)? Geen idee. Zie verder.
Is het een soort studentenhuis? Een woning kan natuurlijk niet zomaar worden verdeeld in twee woningen is er sprake van splitsing van het perceel? En is dit ook officieel gebeurd?
Officieel is het een opvanglocatie voor mensen die om wat voor reden dan ook tijdelijk (tot een jaar) niet meer in hun eigen huis kunnen wonen. Kadastraal is het één adres. Het wordt verhuurd en beheerd door de gemeente. Je zou zeggen dat het dan volgens de regels is gesplitst, maar ik betwijfel dat ernstig. Komende week ga ik dat eens vragen aan de beheerder, die dus bij de gemeente werkt. Ook hoe dat nu zit met die meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:59
Vraag glasvezel aan op het 2e aderpaar of anders delen met je buren.
Hebben jullie ook maar 1 postadres?

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 17-04-2022 18:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
Orion84 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:16:
Maar hoe heb jij op diezelfde aansluiting dan een nieuw abo kunnen afsluiten?
Volgens de gegevens die mijn provider (Ziggo) heeft, is op dit adres een glasvezelaansluiting aanwezig. En dat klopt ook. Maar Ziggo kan waarschijnlijk niet zien dat die al 'bezet' is. Ik betaal gewoon abonnementskosten aan Ziggo, maar kan geen gebruik maken van dat abonnement omdat de enige glasvezelaansluiting al op de WAN-poort van de router van de andere woning op dit adres is aangesloten. Ja, rare situatie.
Ligt er niet ook nog een coax aansluiting zodat jij die kan gebruiken (en je buren de glasvezel), of andersom?
Goeie suggestie. Daar ga ik vanavond even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ziggo levert alleen op COAX toch? Of zijn er plekken waar ziggo daadwerkelijk glas in huis levert?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
mr_evil08 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:31:
Vraag glasvezel aan op het 2e aderpaar of anders delen met je buren.
Domme vraag waarschijnlijk, maar *is* er een tweede aderpaar en kun je dit zo inzetten dat je dan feitelijk twee separate aansluitingen (elk met een eigen IP-adres) hebt? En zo ja, wie zou daar dan voor moeten zorgen?
Hebben jullie ook maar 1 postadres?
Ja. Eén voordeur naar de straat met één huisnummer en achter die voordeur dus één gezamenlijke meterkast met één stroom-, gas- en watermeter, en waar dus één glasvezelkabel binnenkomt die eindigt in één kastje waarop je één ethernetkabel kunt aansluiten. Maar wel twee woningen met elk een eigen huishouden in dat pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
Orion84 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:41:
Ziggo levert alleen op COAX toch? Of zijn er plekken waar ziggo daadwerkelijk glas in huis levert?
Bij het afsluiten van het abonnement werd op de site van Ziggo eerst gecheckt of er een glasvezelaansluiting op het adres aanwezig was (ja dus) en vervolgens kon ik dat abonnement afsluiten. Ziggo weet dus dat de verbinding via glasvezel tot stand komt. Of zou moeten komen, in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Andijvie schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:47:
[...]

Bij het afsluiten van het abonnement werd op de site van Ziggo eerst gecheckt of er een glasvezelaansluiting op het adres aanwezig was (ja dus) en vervolgens kon ik dat abonnement afsluiten. Ziggo weet dus dat de verbinding via glasvezel tot stand komt. Of zou moeten komen, in mijn geval.
Dat verklaard waarom de andere bewoners nog internet hebben. Ziggo "glasvezel" is waarschijnlijk Giganet. Dat betekend glasvezel tot de wijkkast en daarna kabel naar de woningen. Jouw "signaal" staat dus op de coax kabel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-04 13:44
Wat ik uit je verhaal opmaak is het dus maar 1 woning, als de gemeente het verhuurd als (tijdelijke)opvang locatie worden inderdaad meestal alle kosten (gas, water en licht) verdeeld over de bewoners.Maar meestal zorgt de gemeente dan ook voor een (goedkope) internet verbinding waar alle bewoners dan via Wifi gebruik van kunnen maken en waarvan de kosten weer in het huurbedrag zitten samen met de nuts voorzieningen. Ik zou dit voor de zekerheid nog even navragen bij je contactpersoon bij de gemeente. Wat ik denk is dat de internetverbinding ook gewoon verzorgt is en dan kun je de Wifi gegevens van de gemeente krijgen zonder dat je zelf een (duur) abonnement hoeft af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

xh3adshotx schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:50:
[...]

Dat verklaard waarom de andere bewoners nog internet hebben. Ziggo "glasvezel" is waarschijnlijk Giganet. Dat betekend glasvezel tot de wijkkast en daarna kabel naar de woningen. Jouw "signaal" staat dus op de coax kabel. :)
Dat lijkt mij ook, ja. Ziggo levert geen diensten over glasvezel die thuis binnenkomt, er is ofwel een COAX aanwezig ofwel er gaat iets enorm fout hier.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:06
Tijger schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:59:
Ziggo levert geen diensten over glasvezel die thuis binnenkomt
Op een aantal plaatsen levert Ziggo via DPON (RFoG), maar de kans dat dat bij TS het geval is is klein. Ziggo is namelijk weer eens lekker met de misleiding bezig: “Op jouw adres is tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabelnetwerk van Ziggo”, er ligt hier alleen koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hcQd schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:08:
[...]

Op een aantal plaatsen levert Ziggo via DPON (RFoG), maar de kans dat dat bij TS het geval is is klein. Ziggo is namelijk weer eens lekker met de misleiding bezig: “Op jouw adres is tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabelnetwerk van Ziggo”, er ligt hier alleen koper.
ja..en door het -kabel stukje mag het dus gewoon gebruikt worden in de reclame uitingen :S

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je geeft aan dat je een router hebt opgehaald, maar Ziggo kennende krijg je gewoon een doos thuisgestuurd met modem en het verdere installatie materiaal dat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
Orion84 schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:28:
Je geeft aan dat je een router hebt opgehaald, maar Ziggo kennende krijg je gewoon een doos thuisgestuurd met modem en het verdere installatie materiaal dat je nodig hebt.
Ik haal mijn pakketten meestal op bij een PostNL-ophaalpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
Bas1978 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:58:
Wat ik uit je verhaal opmaak is het dus maar 1 woning, als de gemeente het verhuurd als (tijdelijke)opvang locatie worden inderdaad meestal alle kosten (gas, water en licht) verdeeld over de bewoners.Maar meestal zorgt de gemeente dan ook voor een (goedkope) internet verbinding waar alle bewoners dan via Wifi gebruik van kunnen maken en waarvan de kosten weer in het huurbedrag zitten samen met de nuts voorzieningen. Ik zou dit voor de zekerheid nog even navragen bij je contactpersoon bij de gemeente. Wat ik denk is dat de internetverbinding ook gewoon verzorgt is en dan kun je de Wifi gegevens van de gemeente krijgen zonder dat je zelf een (duur) abonnement hoeft af te sluiten.
Goeie suggestie. In de huurovereenkomst staat er niets over, maar ik ga het toch even vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Andijvie schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:52:
[...]

Ik haal mijn pakketten meestal op bij een PostNL-ophaalpunt.
Maar wat zat er precies in dat installatie pakket dan (type modem)? En wat zeggen de instructies? Dat je de boel op de glasvezelaansluiting moet aansluiten, of op de coax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andijvie
PD2JK schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:13:
Maak eens een foto van 'het glasvezelkastje'.
Hier zijn foto's van de meterkast. Er komen 3 kabels binnen. Het is mogelijk dat er een coax bij zit die nu door Ziggo voor Giganet wordt gebruikt. Het kan ook gewoon nog oude zooi zijn die nooit is weggehaald. De enige aansluiting die bij mijn woning binnenkomt is een (oude maar mogelijk herbestemde) coax-tv-aansluiting (foto bijgevoegd). Ik ga het eens uittesten.

Tot zover iedereen bedankt. Ik was nooit op het idee gekomen dat het signaal mogelijk via de coax binnenkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIkysOWyJKv1pzg-ghI8R3gzQ7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKzHx3WGDLO6VoUGasCm2HoE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2OCFOirWvqVZ4fhnuNlRHHeqZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYSrhZlxewzB6JM9U5ZE7Ojz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL9Kh3MdOljzSovSf9rVJ4BL0fk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPKJB6JhgbG0TniT07EaQgAR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFvOdiE0uvg8rFp1pW49J_AfEdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnIXkiaY0TuhxLFtCEci5EnY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz2Cp0ssvqEc3C2iV0V39hbb4bM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fq568cRaR29YxY4ypxPl7kQm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRjTRDoNyMmJ_OAlfq-LxiGtPg0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWWZN1qLRznqH6nu22kCnymh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L-Iot6ZV6gaGxn-eza3CL8Zw-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgcA4xS2s5apYHcVk35kYdAs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGwVAnZP4y1xnXiQb52hOg496rg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wtr39njRoWm6CGZO3grOeaRp.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:24
Zoals hierboven al gezegd levert ziggo (Voormalig UPC) via de coax.
In de meterkast zie je het witte UPC kastje waar het coax signaal binnen komt.
Of deze naar de "oude" coax tv aansluiting doorlinkt zou je inderdaad even moeten testen, en anders even nazoeken waar de coax kabels naartoe gaan.

Het modem van ziggo sluit je overigens ook aan via de coax aansluiting en niet via de wan poort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:59
Andijvie schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:42:
[...]

Domme vraag waarschijnlijk, maar *is* er een tweede aderpaar en kun je dit zo inzetten dat je dan feitelijk twee separate aansluitingen (elk met een eigen IP-adres) hebt? En zo ja, wie zou daar dan voor moeten zorgen?
Ja elk adres heeft een 2e aderpaar, kan zijn dat die wel eerst geactiveerd moet worden door de netbeheerder voordat providers erover mogen leveren, veelal wordt de dienst dan geleverd op een huisadres met tussenvoegsel zoals huisnummer 2a ipv 2 bijvoorbeeld.

Die 2e aderpaar is hetzelfde als een gewone glasvezel aansluiting.

Edit: Wat is die witte glasvezel kastje daar onder? lijkt een lege dummy te zijn(ik bedoel niet de zwarte).

Als je 2 lijnen op 1 glasvezel wil kan ook maar dan moet je zakelijk nemen en krijgt je vezel 2 internet ip adressen die de router gaat verdelen tussen jouw buren en jij(wordt dan virtueel gescheiden), het probleem daarmee is dat je vast gaat zitten aan 1 provider voor de buren en jij, in praktijk levert dat altijd gezeur op op termijn.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 19-04-2022 12:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andijvie
Orion84 schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:20:
[...]

Maar wat zat er precies in dat installatie pakket dan (type modem)? En wat zeggen de instructies? Dat je de boel op de glasvezelaansluiting moet aansluiten, of op de coax?
Brandonvds schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:29:
Zoals hierboven al gezegd levert ziggo (Voormalig UPC) via de coax.
In de meterkast zie je het witte UPC kastje waar het coax signaal binnen komt.
Of deze naar de "oude" coax tv aansluiting doorlinkt zou je inderdaad even moeten testen, en anders even nazoeken waar de coax kabels naartoe gaan.

Het modem van ziggo sluit je overigens ook aan via de coax aansluiting en niet via de wan poort
Jullie hebben gelijk >:) Ik had het modem nog niet in huis, nu wel en het is inderdaad een coax-aansluiting. Was beetje op het verkeerde been gezet doordat Ziggo zegt dat ik een 'glasvezelabonnement' had afgesloten. Dat geldt dus niet voor de lokale aansluiting.

Dan nog kan ik de boel niet aansluiten want de aansluitconfiguratie van die coax is verouderd, ben ik inmiddels achter. Zie de foto's: het AOP is de bovenkant van dat witte boxje met drie uitgangen waar UPC op staat. Dit topic uit 2004 (!) gaat er ook over. Geen van die drie uitgangen kan worden aangesloten op het Ziggo-modem zodanig dat er een verbinding ontstaat. En daar kan ik zelf dus niks aan doen, maar iemand van Ziggo komt de boel upgraden binnenkort :D

Conclusie: de vraag is niet meer van toepassing, maar de redding is nabij.

Dank iedereen voor het meedenken.
Pagina: 1