Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcos Hermanos
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-03 23:30
Goedemorgen medetweakers,

Mijn eerste vraag ooit op dit forum. Ben dan ook wel een beetje confused.

Heb ik een kat in de zak gekocht? Of is er een simpele oplossing?

Om mijn dekking flink te verbeteren heb ik 3 accesspoints EAP610 + controller OC200 in gebruik genomen.
Dekking is nu fantastisch. Mijn wifi IoT dingetjes werken niet meer. :X Alles heeft goed gewerkt.

Om een paar rolluiken via Homekit te bedienen heb ik een paar Shelly 2.5 gemonteerd die ik heb voorzien van Mongoose. Werkte feilloos. Nu niet meer: in Homekit de melding 'Geen reactie'.
Ik kan wel nog steeds bij de webinterface van de Shelly's.

Op een net aangeschafte Macbook kan ik de printer niet installeren als ik me op begane grond bevind (waar 1 van de drie AP's staat). Wel als ik op zolder zit (waar de printer staat en ook 1 van de drie AP's staat).
Ook kan ik vanaf een iPhone niet meer afdrukken dmv Airprint, tenzij ik op zolder zit.

Alle Hue spulletjes werken feilloos.

Ik kom tot de conclusie dat het Bonjour/mdns-gebeuren (ik ben leek) niet werkt.
Dat zie ik ook wel hier en daar voorbij komen als ik zoek naar een oplossing.
Maar oplossingen zijn er niet echt. Althans: ik zie ze niet
Wat ik zie is dat anderen soortgelijke problemen hebben en dat mdns (nog) niet werkt met EAP610 AP's (en andere) en de controller.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MacOS
- iOs
- Brother MFC- L2750DW
- TP-Link EAP610 accespoint (3x)
- OC200
- Shelly 2.5 + Mongoose firmware
- Hue spullen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Shelly's opnieuw geflashed.
Suf zoeken naar oplossing via Reddit etc.
Relevante instellingen op de OC200 zoeken (maar nog te zeer leek...)

Weten jullie iets?
Ben het spoor even bijster.

Alvast bedankt.

Marc
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klinkt alsof je minstens één van de AP's in router mode hebt aangesloten; dan heb je twee netwerken en komen de MDNS broadcasts niet aan op het andere segment
OK, FF door de simulator geklikt; 't ding kan niet in router mode.
't Zou kunnen dat je het vinkje "guest" aangezet hebt bij één of meerdere SSID's. Dan wordt de verbing met bedrade apparaten geblokkeerd

[ Voor 40% gewijzigd door Brahiewahiewa op 18-04-2022 14:27 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 20:19

duderuud

Sliden is koel

Gebruik je verschillende SSID's met bijbehorende security rules?

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Omada setup. Ik kreeg 2 IoT devices met geen mogelijkheid op internet.
Uiteindelijk de Omada setup versimpeld met maar 2 SSID's en minder uitgebreide security rules.

Toen werkte alles gelijk perfect.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een EAP615 en EAP610. Printer zit op een apart 2.4 Ghz SSID. Printen met airprint werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcos Hermanos
Mr_gadget schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:42:
Ik heb een EAP615 en EAP610. Printer zit op een apart 2.4 Ghz SSID. Printen met airprint werkt prima.
De printer is bekabeld aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcos Hermanos
duderuud schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:39:
Gebruik je verschillende SSID's met bijbehorende security rules?

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Omada setup. Ik kreeg 2 IoT devices met geen mogelijkheid op internet.
Uiteindelijk de Omada setup versimpeld met maar 2 SSID's en minder uitgebreide security rules.

Toen werkte alles gelijk perfect.
Ik heb nog geen security rules aangemaakt, en ik gebruik maar 1 SSID, voor beide banden.
Mijn setup is bijna out of the box eigenlijk. Niks heftigs of exotisch ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik sluit me aan bij @Brahiewahiewa

Het kan niet zo zijn dat je op zolder wel middels mDNS een printer kunt toevoegen maar elders niet. Er moet dan een AP zijn die geen verbinding heeft met de rest of zelf routeert en de boel blokkeert.

Staan ze allemaal in AP modus en doet alleen je cloud controller routering?
Zijn alle AP’s bekabeld aangesloten of hebben ze draadloze connectie met elkaar?

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 18-04-2022 08:45 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:46
Een multicast (bv iptv) stream kan een wifi signaal omver trekken. Om deze reden zie je accesspoints soms wat multicast/broadcast filtering doen om dit te voorkomen.

Ik heb wel vaker accesspoints dit zien doen namelijk. Geen idee of dat het geval is bij jouw ap

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:49
een wel en de rest niet? Meestal is dat een optie die je zelf aan moet zetten, puur om dit soort geintjes te voorkomen. Ik sluit mij ook aan bij de rest, klinkt inderdaad alsof er een ap in routing mode staat.

Ik zou kijken of wanneer je beneden zit je wel je printer boven kunt pingen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcos Hermanos
Brahiewahiewa schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:25:
Klinkt alsof je minstens één van de AP's in router mode hebt aangesloten; dan heb je twee netwerken en komen de MDNS broadcasts niet aan op het andere segment
OK, FF door de simulator geklikt; 't ding kan niet in router mode.
't Zou kunnen dat je het vinkje "guest" aangezet hebt bij één of meerdere SSID's. Dan wordt de verbing met bedrade apparaten geblokkeerd
Hi Brahiewahiewa, ik ga dat vanavond eens bekijken. uit mijn hoofd gezegd heb ik geen guest netwerk aangemaakt.

Nog even ter verduidelijking (en ws. overbodig): de webinterface van die Shellys kan ik overal vandaan opvragen. Waar ik ook zit, op zolder woonkamer, ik kan de Shelly van zolder of eerste verdieping benaderen, etc. etc.

Op zolder kan ik Airprint gebruiken bij de printer die op zolder staat. Elders niet.

Op zolder kan ik deze printer installeren in MacOS, elders niet.

In de woonkamer geeft de Shelly in die woonkamer reactie (en kan ik hem bedienen); ben ik elders - dan niet.

Op grond hiervan zou je zeggen: op de eerste verdieping zou ik dan ook de Shelly's van de eerste verdieping moeten kunnen zien, ze zitten op dezelfde AP als de telefoon. Maar nee.

Soms denk ik dat het te maken kan hebben met de switches. Die zijn managed. Misschien dat ik daar eens naar moet kijken ? :?
Maar dan nog: het heeft allemaal gewerkt met wat Airports express en een Airport Extreme. Ik vind het wat hoor...

Bedankt allen voor jullie antwoorden tot zover.

Gr. Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Marcos Hermanos schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:28:
[...]
Soms denk ik dat het te maken kan hebben met de switches. Die zijn managed. Misschien dat ik daar eens naar moet kijken ? :? ...
Wat let je om te kijken? Daar maak je niks stuk mee. In ieder geval niet stukker dan het nu is. Je zou ook de switch(es) een factory reset kunnen geven.

Overigens hoort het gebruik van managed switches wel in de startpost, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcos Hermanos
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:34:
[...]

Wat let je om te kijken? Daar maak je niks stuk mee. In ieder geval niet stukker dan het nu is. Je zou ook de switch(es) een factory reset kunnen geven.

Overigens hoort het gebruik van managed switches wel in de startpost, natuurlijk
Yup, sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcos Hermanos
Hallo allemaal,

Pfff.
Het uit- en aanzetten van 2 switches lijkt de oplossing.
Alle Shelly's zijn weer in beeld.

Allemaal zeer bedankt voor het meedenken.

Gr.
Marc
Pagina: 1