CV verliest alle druk, warm tapwater werkt nog wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 11:17
Mijn CV Remeha Calenta CW5 gedraagt zich vreemd.
Ik heb deze sinds kort in “geyser mode” staan. Dat mag volgens manual. Geyser mode is dat het CV circuit is kortgesloten met een korte 1,5m pijp met vulkraan en klein expansievat.
Na bijvullen loopt de druk snel terug naar nul. Geen zichtbare lekkage op verbindingen.
Via de condenswater slang zie ik na bijvullen water wegdruppelen in de afvoer.
Maar nu het vreemde: warm tapwater werkt gewoon ondanks druk nul.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nvt
...
Geprobeerd:
Bijvullen. Meermalen. Druk loopt steeds terug naar nul.
...

SJoepie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tapwater gebruikt intern in de CV een ander circuit dan het CV water. Heb je het expansievat al gecheckt? Als die lek is, verzameld al het water zich daarin.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
Tapwater gebruikt ook het CV circuit volgens mijn. Uit de manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmt6g1C97NDncxjjLxN67ahrY9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBVBsSuFH4A9iMSQSihjrERL.jpg?f=fotoalbum_large

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik bedoelde idd via de warmtewisselaar. Maar goed, je zal moeten kijken waar het water blijft. Overstortventiel, overdrukventiel, expansievat, er zijn meerdere plekken waar de CV zijn water kan verliezen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:31
Dit klinkt al een druksensor. Had ik bij mijn installatie ook. Warm water kreeg ik wel gewoon maar geen druk op de meter.
Ik kwam er pas achter toen de temperatuur over weken langzaam daalde in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:58
En waar meet je de druk?
In tapwater stand zit je driewegklep zo dat uitgang 7 is afgesloten.
Als er op 4 een terugslagklep zit meer je CV zelf geen druk meer als de pomp stil staat.

Als je een losse drukmeter ergens op een leiding hebt zitten buiten de CV, dan is je expansievat waarschijnlijk stuk. Dan raak je alle druk kwijt door je ontluchtingsventielen en overdruk stort.

En als laatste, is de druk wel normaal als je de CV in tap+CV stand zet?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
ericwhar schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:28:
Dit klinkt al een druksensor. Had ik bij mijn installatie ook. Warm water kreeg ik wel gewoon maar geen druk op de meter.
Ik kwam er pas achter toen de temperatuur over weken langzaam daalde in huis
Dat zou wel eens kunnen kloppen. De sensor geeft verkeerde druk aan, waardoor ik ging bijvullen tot veel te hoge druk. Als dat gebeurt gaat het overstortventiel wat condenswater afvoeren, precies wat ik gezien heb.
Ik ga dus de druksensor laten checken!

SJoepie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
Het overstortventiel is vervangen. Nog steeds water wat wegloopt via overstort en druk die na 24 uur weer op nul gaat. Uiteindelijk bleek de voordruk in het (nieuwe) expansievat te hoog! Voor dit kleine circuit van 2 meter buis is weinig voordruk ca. 0,5 bar nodig, terwijl die op 3,0 bar stond. Dus kwestie van stikstof laten weglopen via het ventiel onderop. Door de hoge voordruk is er in feite geen expansieruimte. Zodra er warm water getapt wordt loopt de druk op en loost er water via overdrukventiel en gaat de druk na afkoelen ver omlaag.
Raadsel opgelost. :)

SJoepie

Pagina: 1