nieuwe cpu en moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etiopp
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-04-2022
Mijn vraag
ik wou graag mijn pc upgraden ik heb al een 1660 super geïnstalleerd maar dat was niet zo ingewikkeld nu ben ik met iets bezig waar ik niet zo veel over van weet dus ik wou mijn moederbord en CPU veranderen maar ik weet niet of ik moet doen (speciaal) of is het gen de oude eruit en de nieuwe in plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:12
In principe stel je een vrij simpele vraag, maar omdat wij niet weten uit welke componenten jou pc bestaat word het toch heeel ingewikkeld. 🙂

Maak even een lijstje met jou componenten en zet dat hier neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

etiopp schreef op zondag 17 april 2022 @ 01:49:
of is het gen de oude eruit en de nieuwe in plaatsen?
Ja, behalve dat het veel meer gedoe is omdat alle hardware en aansluitingen op je moederbord aangesloten zitten, dus het is meer werk om het te verwisselen. Verder moeten er geen verschillen zijn in aansluitingen die het onmogelijk maken om je overige oude hardware mee te nemen: type geheugen moet hetzelfde zijn, en de CPU-koeler moet compatibel zijn met het socket als je die ook mee wil nemen. Aansluitingen voor HDD's/SSD's zullen bij een nieuw moederbord wel goed zitten, tenzij je een heel dozijn HDD's had of zo. Voeding zal doorgaans ook wel compatibel zijn, al is een heel oude voeding op een heel nieuw platform misschien geen goed idee.

Het formaat van het moederbord zelf is gewoon gestandaardiseerd, doorgaans ATX maar eventueel mATX of een dergelijke variant, dus als je hetzelfde formaat neemt past een nieuw moederbord gewoon in je kast.

Last but not least, bij een nieuwe videokaart moet je eventueel wat drivers verwijderen en nieuwe installeren, bij een nieuw moederbord is een complete her-installatie van je OS wel nodig (en in geval van een OEM-licentie heb je mogelijk een nieuwe licentie nodig).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Zonder eigen inzet geen topic. Waar loop je specifiek tegenaan en wat heb je zelf gevonden? Dicht bij gebrek aan eigen inzet.

Mocht je uiteindelijk toch niet uitkomen, open dan een nieuw topic. Vermeld dan ook al je hardware en wat je zelf hebt gevonden.

Dit topic is gesloten.