Dag,
Ik heb al een aantal keer nieuwe computers samengesteld en in elkaar gestoken maar deze keer zit ik wat te prutsen. Ik had namelijk een paar jaar geleden een server gemaakt voor mijn home domotica, gaming servers, VPN server, enz.
Hier had ik per ongeluk 64GB non-ECC RAM ipv ECC besteld dat ik niet kon terugsturen (ouch). Ik heb deze bijgehouden met het idee dit te verwerken in een toekomstige nieuwe PC Build. De build die ik nu wil maken dus.
Het probleem? Het is 8X8GB (Corsair, DDR4 3200 MHz Vengeance RGB Pro) en moederborden met 8 slots voor RAM zijn kennelijk iets moeilijker te vinden dan vroeger? Vaak lastige CPU Sockets ervoor ook.
Wat hulp om hierrond een mooi systeem samen te stellen zou super zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn werk:
* Programmeren in Visual Studio (vaak 5 of meer instances ervan open) .NET applicaties (C# Libraries, WPF, Xamarin, ...) Vooral xamarin compilen kan 'hard' zijn voor CPU en memory en kan vaak tergend langzaam zijn.
* Soms 3-5 RDP sessies tegelijk naar verschillende servers.
* Een one note met GB's aan data die graag een volledige core opvreet om te syncen.
* The usual software: teams, browsers, office, ...
Voor mijn hobby's:
* HD Gaming (tot nu toe, old school 1080p gebleven op alles, maar wil gerust eens beginnen harder gaan)
* Zware simulatie games: Zero-K, Dyson Sphere, Satisfactory, ...
* Veel HD Video streaming (youtube 4K, amazon prime, ...)
* 5.1 Soundsystem
* Optie om in toekomst een VR Setup te proberen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget tot max 3500 euro heb ik ervoor over (maar minder mag zeker...), dit is een systeem voor hopelijk weer een goed aantal jaren en die centraal zal staan bij werk & hobby.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
RAM: 8X8GB DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO (non-ecc)
Opslag: 1 X Samsung SSD 840 EVO 250 GB Sata2.5
Opslag: 2 X Samsung SSD 870 EVO 1TB Sata2.5
Opslag 1 X WDC WD10EZRX-00L4HBO 1TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel heb ik het volgende opgezocht als eerste draft:
Case: MetallicGear NEO Qube (119 EUR)
PSU: Corsair RM850x 80+Gold (150 EUR)
Mobo: Asus ROG STRIX X299-E GAMING II (430 EUR)
Graphics Card: Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR) (1100EUR)
CPU: Intel Core i9 10920X X-series - 3.5 GHz (800 EUR)
CPU Cooler: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB waterkoeling (75 EUR)
Case Fans: Corsair Air Series AF120 LED (2018) White - Triple Pack case fan (40 EUR)
Totaal: +-2750 EUR
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Indien mogelijk zou een 'stil' systeem dat een centrale zichtbare plaats mag krijgen op de tafel wel leuk zijn.
Daarom die waterkoeling, clear case en aantal RGB zaken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik tot nu toe enkel nog maar fan's geinstalleerd heb voor CPU koeling. Dus dit wordt een 'first'. Ook niet zeker als die 3 case fans nog nodig zijn?
Ga je overklokken?
Heb ik weinig ervaring ermee en ook geen echte interesse.
Wat verwacht je van ons?[i]
1) Zijn er componenten dat niet gaan samen werken met de Mobo?
De RAM (8x8 64GB DDR4)
De CPU, i9 X Series LGA2066 socket.
De CPU Cooling?
...
2) Zijn er componenten uit balans? CPU vs Grafische kaart, de PSU te weinig of te groot? De mobo slechte keuze? Case te klein?
3) zijn er betere alternatieven voor wat ik wil doen? Kan ik goedkoper voor beter of ga ik ietsje duurder voor een paar 'great to have' features?
Alvast bedankt!
Mvg,
Jan
Ik heb al een aantal keer nieuwe computers samengesteld en in elkaar gestoken maar deze keer zit ik wat te prutsen. Ik had namelijk een paar jaar geleden een server gemaakt voor mijn home domotica, gaming servers, VPN server, enz.
Hier had ik per ongeluk 64GB non-ECC RAM ipv ECC besteld dat ik niet kon terugsturen (ouch). Ik heb deze bijgehouden met het idee dit te verwerken in een toekomstige nieuwe PC Build. De build die ik nu wil maken dus.
Het probleem? Het is 8X8GB (Corsair, DDR4 3200 MHz Vengeance RGB Pro) en moederborden met 8 slots voor RAM zijn kennelijk iets moeilijker te vinden dan vroeger? Vaak lastige CPU Sockets ervoor ook.
Wat hulp om hierrond een mooi systeem samen te stellen zou super zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn werk:
* Programmeren in Visual Studio (vaak 5 of meer instances ervan open) .NET applicaties (C# Libraries, WPF, Xamarin, ...) Vooral xamarin compilen kan 'hard' zijn voor CPU en memory en kan vaak tergend langzaam zijn.
* Soms 3-5 RDP sessies tegelijk naar verschillende servers.
* Een one note met GB's aan data die graag een volledige core opvreet om te syncen.
* The usual software: teams, browsers, office, ...
Voor mijn hobby's:
* HD Gaming (tot nu toe, old school 1080p gebleven op alles, maar wil gerust eens beginnen harder gaan)
* Zware simulatie games: Zero-K, Dyson Sphere, Satisfactory, ...
* Veel HD Video streaming (youtube 4K, amazon prime, ...)
* 5.1 Soundsystem
* Optie om in toekomst een VR Setup te proberen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget tot max 3500 euro heb ik ervoor over (maar minder mag zeker...), dit is een systeem voor hopelijk weer een goed aantal jaren en die centraal zal staan bij werk & hobby.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
RAM: 8X8GB DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO (non-ecc)
Opslag: 1 X Samsung SSD 840 EVO 250 GB Sata2.5
Opslag: 2 X Samsung SSD 870 EVO 1TB Sata2.5
Opslag 1 X WDC WD10EZRX-00L4HBO 1TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel heb ik het volgende opgezocht als eerste draft:
Case: MetallicGear NEO Qube (119 EUR)
PSU: Corsair RM850x 80+Gold (150 EUR)
Mobo: Asus ROG STRIX X299-E GAMING II (430 EUR)
Graphics Card: Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR) (1100EUR)
CPU: Intel Core i9 10920X X-series - 3.5 GHz (800 EUR)
CPU Cooler: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB waterkoeling (75 EUR)
Case Fans: Corsair Air Series AF120 LED (2018) White - Triple Pack case fan (40 EUR)
Totaal: +-2750 EUR
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Indien mogelijk zou een 'stil' systeem dat een centrale zichtbare plaats mag krijgen op de tafel wel leuk zijn.
Daarom die waterkoeling, clear case en aantal RGB zaken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik tot nu toe enkel nog maar fan's geinstalleerd heb voor CPU koeling. Dus dit wordt een 'first'. Ook niet zeker als die 3 case fans nog nodig zijn?
Ga je overklokken?
Heb ik weinig ervaring ermee en ook geen echte interesse.
Wat verwacht je van ons?[i]
1) Zijn er componenten dat niet gaan samen werken met de Mobo?
De RAM (8x8 64GB DDR4)
De CPU, i9 X Series LGA2066 socket.
De CPU Cooling?
...
2) Zijn er componenten uit balans? CPU vs Grafische kaart, de PSU te weinig of te groot? De mobo slechte keuze? Case te klein?
3) zijn er betere alternatieven voor wat ik wil doen? Kan ik goedkoper voor beter of ga ik ietsje duurder voor een paar 'great to have' features?
Alvast bedankt!
Mvg,
Jan