Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Voor onze woning zijn we op zoek naar Zonnepanelen :).
Ik heb heel wat offertes aangevraagd, maar kreeg vaak naar mijn idee onnodig dure panelen aangeboden (Solaredge/Enphase) of extreem hoge prijzen. Nu een offerte van VEH ontvangen, die is naar mijn idee goed geprijsd.
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen dak waar panelen op komen is 11x6m (plat dak ca 8m hoogte)
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
Momenteel ca 2500kwh , daar komt in de toekomst een 9-12KW warmtepomp (binnen 1-2 jaar) + elektrische laadpaal bij (2-3 jaar)
Huidige elektriciteitsaansluiting
momenteel 1 fase (wordt 3 fase)
Budget en doel
Budget ca 10k en doel is energiekosten naar beneden krijgen
Wie gaat het project uitvoeren
Niet zelf
Bijhouden van data
Basics zijn leuk, maar hoeft niet heel geavanceerd
Reeds verkregen offertes
Offerte van VEH:
30x Jinko Solar 360 WP EUR 8.599 (ex btw)
of
30x Trina Solar 390 WP EUR 9.393 (ex btw)

Opstelling: Voorkeur voor Oost-west gezien de toekomstige warmtepomp.

Mijn idee is om 30x Trina Solar 390WP via VEH te nemen , wat is jullie idee/tips?
Op de foto is inderdaad een uitbouw te zien, maar ivm zicht wil mijn vrouw daar geen panelen op ;). En 30 panelen lijkt mij op zich al redelijk veel voor een woning.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2022 21:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:04
zouden ze ook alle 30 zuid passen ?

Het is een prima prijs verder. Misschien kun je wel 20 oost/west en 10 zuid leggen. Dan heb je elke kant 10 :)

[ Voor 61% gewijzigd door alwind op 16-04-2022 21:12 ]

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
alwind schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:10:
zouden ze ook alle 30 zuid passen ?
Op plat dak kun je in dit geval veel meer kwijt door ze oostwest te plaatsen. Aantal kwh dat per jaar opgewekt wordt per Wp zal iets minder zijn maar totaalopbrengst veel meer ivm meer panelen.

Prijs is best oke. Zelf doen kan nog een stuk goedkoper zijn. Maar als ze op korte termijn dit kunnen leveren dan is het een keurige aanbieding.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Op zuid passen er ook 30 (5x6)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
KappuhH schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:16:
[...]

Op plat dak kun je in dit geval veel meer kwijt door ze oostwest te plaatsen. Aantal kwh dat per jaar opgewekt wordt per Wp zal iets minder zijn maar totaalopbrengst veel meer ivm meer panelen.

Prijs is best oke. Zelf doen kan nog een stuk goedkoper zijn. Maar als ze op korte termijn dit kunnen leveren dan is het een keurige aanbieding.
Duurt minimaal 14 weken helaas.. En 150 euro betalen voordat ze de schouw komen doen, op zich niet erg maar als blijkt dat ze bv kabels buitenlangs willen leggen is dat weer jammer (wil ze vanaf dak naar binnen wegwerken)

• KappuhH
  • Niet online
Maar dan heb je geen ruimte tussen de panelen? Onder welke hoek staan ze dan?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
KappuhH schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:23:
[...]

Maar dan heb je geen ruimte tussen de panelen? Onder welke hoek staan ze dan?
geen/weinig ruimte idd, maar dat is bij oost-west ook het geval.
161 graden staan ze op zuid

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hellingshoek bedoelen we. Hoe ga je 3 panelen op zuid laten leggen? Op 10° en dan omhoog? Dan is de achterkant wel en meter hoog ofzo. Dat mag meestal niet.

Als je panelen zo dicht bij elkaar wilt leggen, worden het meestal gewoon "dakjes" (in dit geval 5 dakjes van elk 2x3 panelen). Als dit voor 10k incl installatie, montagesystemen en omvormer is, dan is dat een prima prijs.

11.700kwp is wel lastig met btw teruggave, dat weer wel.

[ Voor 47% gewijzigd door JvS op 16-04-2022 21:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
10 graden hellingshoek (tool van Solaredge).
Buren met hetzelfde dak hebben 4x6 (met veel ruimte tussen de rijen) en 5x6 (dak vol) op zuid (161 graden).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2022 21:33 ]

• KappuhH
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:27:
[...]

geen/weinig ruimte idd, maar dat is bij oost-west ook het geval.
161 graden staan ze op zuid
Ik bedoelde de hellingshoek van de panelen. Als je die op het zuiden plaatst moet je ruimte tussen de panelen houden: https://zonnepanelenenzo.nl/afstand-zonnepanelen-plat-dak/

Als je een plat dak zonder schaduw helemaal vol wilt leggen kun je dus meestal het beste voor oost/west gaan.

Gewoon zo snel mogelijk laten leggen. Je elektracontract naar Eneco modelcontract omzetten en je hebt in no-time de kosten weer terug verdiend ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door KappuhH op 16-04-2022 21:37 ]

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sport_Life schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:32:
10 graden hellingshoek (tool van Solaredge).
Buren met hetzelfde dak hebben 4x6 (met veel ruimte tussen de rijen) en 5x6 (dak vol) op zuid (161 graden).
Die hebben 5 of 6 panelen op een rij die op 1 schans op het zuiden liggen? Dus een grote schuine "helling" met panelen? Zie niet vaak.

Zegmaar zo'n schans dus:
https://solargarant.nl/zo...30-panelen-6x5-landscape/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYUWGRtSVM7n0p7oUPOYaZ5jVkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w3dq8ogXpiWuXzajsSzQagOs.png?f=user_large

btw:
Opstelling: Voorkeur voor Oost-west gezien de toekomstige warmtepomp.
De enige reden om OW te doen is om minstens 20% meer panelen op je dak kwijt te kunnen dan wanneer je het zuid richt. Een warmtepomp of "meer spreiding" is (zeker op hoeken als 10°) echt een non-argument.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 16-04-2022 21:39 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:37:
[...]

Die hebben 5 of 6 panelen op een rij die op 1 schans op het zuiden liggen? Dus een grote schuine "helling" met panelen? Zie niet vaak.

Zegmaar zo'n schans dus:
https://solargarant.nl/zo...30-panelen-6x5-landscape/

[Afbeelding]

btw:

[...]

De enige reden om OW te doen is om minstens 20% meer panelen op je dak kwijt te kunnen dan wanneer je het zuid richt. Een warmtepomp of "meer spreiding" is (zeker op hoeken als 10°) echt een non-argument.
zie pm voor mijn buren :)

Volgens mij passen er zowel oost west als zuid 30 panelen op, als ik zo de tool van Solaredge volg.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sport_Life schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:40:
[...]

zie pm voor mijn buren :)

Volgens mij passen er zowel oost west als zuid 30 panelen op, als ik zo de tool van Solaredge volg.
Sportlfe haalt een "NZ" dakjes opstelling die zijn buren hebben door de war met een "zuid opstelling". Dat is wat verwarrend. In dit geval zou ik gewoon OW doen. Die aanbieiding ziet er (mits technisch goed uitgevoerd met een goede omvormer) uitstekend uit, al is de 10kwp grens oversteken wel een dingetje qua btw teruggave

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 16-04-2022 21:47 ]

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:30
Via VEH gaat alles volgens de regeltjes en met een plat dak op 8 meter moet er dan ruimte zijn voor valbeveiliging en zou het mij niets verbazen als er dan maar 16 panelen geplaatst kunnen worden.
Op mijn eigen dak had ik ook een offerte van 8 panelen, maar toen puntje bij paaltje kwam wilden ze er maar 4 plaatsen. Toen heb ik er vanaf gezien en heb ik zelf 8 panelen geplaatst. Ik kreeg toen wel netjes de 150€ schouwkosten terug.
Mijn platte dak is een kubus die op een groter plat dak staat, daardoor kon je in werkelijkheid maar 1 verdieping vallen, maar volgens de regels was het driehoog, dus via VEH was valbeveiliging noodzakelijk.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Oost west :Y

Welke omvormer bieden ze aan?

Wise enough to play the fool

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
teacher schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:52:
Oost west :Y

Welke omvormer bieden ze aan?
Growatt.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
wlmpie schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:50:
Via VEH gaat alles volgens de regeltjes en met een plat dak op 8 meter moet er dan ruimte zijn voor valbeveiliging en zou het mij niets verbazen als er dan maar 16 panelen geplaatst kunnen worden.
Op mijn eigen dak had ik ook een offerte van 8 panelen, maar toen puntje bij paaltje kwam wilden ze er maar 4 plaatsen. Toen heb ik er vanaf gezien en heb ik zelf 8 panelen geplaatst. Ik kreeg toen wel netjes de 150€ schouwkosten terug.
Mijn platte dak is een kubus die op een groter plat dak staat, daardoor kon je in werkelijkheid maar 1 verdieping vallen, maar volgens de regels was het driehoog, dus via VEH was valbeveiliging noodzakelijk.
Dat zou wel jammer zijn, heb zoals gezeg wel andere offertes:
18k voor panelen met Enphase micro omvormers
Offerte van andere partij moet ik nog ontvangen, maar dat was alleen Huawei en daar ben ik niet zo'n fan van..
Onze aannemer wilde ze ook wel plaatsen eventueel.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Check. Enneh.... doe ook gewoon die uitbouw. Dat ga je toch later alsnog doen, zo is de ervaring. ;)

Wise enough to play the fool

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
teacher schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:01:
Check. Enneh.... doe ook gewoon die uitbouw. Dat ga je toch later alsnog doen, zo is de ervaring. ;)
Uitbouw is deels in de schaduw van bomen dus dan wordt de prijs per wp op grote dak ook duurder.

• wlmpie
Wellicht dat ze voor 30 panelen ook wel steigers om je huis willen zetten voor de valbeveiliging. Dan passen 30 panelen wel. Als ze uiteindelijk niet conform je offerte kunnen aanbieden krijg je de schouwkosten gewoon weer terug.

die enphase of solaredge aanbiedingen zijn vooral goed voor de portemonnee van de aanbieder en als die dingen stuk gaan moet er ook weer iemand het dak op. Een defecte stringomvormer op zolder is veel makkelijker te vervangen. Check wel even of de omvormer veel geluid maakt en of er iemand in de nabijheid moet slapen.

[ Voor 41% gewijzigd door wlmpie op 16-04-2022 22:10 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
wlmpie schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:07:
Wellicht dat ze voor 30 panelen ook wel steigers om je huis willen zetten voor de valbeveiliging. Dan passen 30 panelen wel. Als ze uiteindelijk niet conform je offerte kunnen aanbieden krijg je de schouwkosten gewoon weer terug.
Valbeveliging is wel n goed punt. Ook voor dak onderhoud, hoe gaat de dakdekker met z'n ladder over 15 jaar een gat in bitumen repareren als alles vol ligt?
Ik heb wel gemerkt dat de meeste dakdekkers nergens bang voor zijn , maar er moet ook ruimte zijn om te lopen lijkt me

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2022 22:09 ]

• wlmpie
Sport_Life schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:09:
[...]

Valbeveliging is wel n goed punt. Ook voor dak onderhoud, hoe gaat de dakdekker met z'n ladder over 15 jaar een gat in bitumen repareren als alles vol ligt?
Ik heb wel gemerkt dat de meeste dakdekkers nergens bang voor zijn , maar er moet ook ruimte zijn om te lopen lijkt me
Wij hebben eerst de bitumen laten overlagen, alvorens de zonnepanelen te plaatsen. Want als je bitumen vervangen moeten worden moeten de panelen eraf.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
wlmpie schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:11:
[...]

Wij hebben eerst de bitumen laten overlagen, alvorens de zonnepanelen te plaatsen. Want als je bitumen vervangen moeten worden moeten de panelen eraf.
Er komt over een paar weken nieuw bitumen op, dat is nu geregeld vandaar dat ik nu pas bezig ben met panelen.
Meeste panelenboeren leggen ook niet op platte daken ouder dan 15jr.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2022 22:13 ]

• wlmpie
Bij ons was de bitumen al 22 jaar oud en nog in best goede staat (lag wel grind overheen). Dus ik hoop dat de bitumen het net zo lang volhouden als de levensduur van de zonnepanelen.
Is jouw dak trouwens sterk genoeg voor 30 panelen op 8 meter hoogte met ballast. Er moet serieus ballast onder die panelen om te voorkomen dat ze wegwaaien. Bij een oostwest opstelling in dakjesvorm is er minder oppervlak voor de wind om onder te slaan, dus ook minder ballast nodig. Dus ik zou idd voor oost west opstelling gaan.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Update . Vorige week gebeld met de leverancier. Hij begon inderdaad over de valbeveiliging, er passen max 26 panelen op (oost-west opstelling).
Dan komen we op 10140WP, dus geen btw teruggave (of met werkelijk rendement, maar dat wil ik niet).
Dus het worden waarschijnlijk 25 panelen a 390WP (EUR 8.109 ex btw) of 26 panelen a 360WP (EUR 7.680 ex btw).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2022 14:25 ]

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:18
Ik heb ook een plat dak (5*10m) - offerte VEH lijkt goedkoper te zijn dan het zelf doen....

Zelfbouw (incl btw):
20 panelen = 20* 170
Goodwe = 1100
Montage materiaal EW = 20 * 100
Bekabeling en schakelmateriaal = 500
Totaal = EUR 7000

VEH = EUR 8000

Ik zou het graag zelf doen (en de electra in de meterkast uitbesteden), maar het verschil wordt wel erg klein.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Inmiddels is men begonnen met het aanbrengen van nieuwe bitumen dakbedekking incl extra isolatie. Bovenop bestaande 8cm pir wordt 8 cm extra pir gelegd (rc 3.5 > rc 6) aan de randen loopt het af zodat er een gootje ontstaat. Lood wordt wel vervangen maar niet opgehoogd.
Midden van het dak komt dus iets boven de rand uit.
Volgens mij worden panelen zo'n 50cm van de dakrand geplaatst, dat zou dan precies goed uitkomen? Of betekent dit dat er een rij panelen minder op past?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2022 22:57 ]

Pagina: 1