Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvs1
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Casus:

Stel, rond de 30, beiden in loondienst met een vast contract, getrouwd in gemeenschap van goederen, spaarpotje van +/- €100.000.
In 2013 een appartement gekocht (€133.000). Huis staat op beider naam. De hypotheek die hier op rustte is inmiddels volledig afbetaald. Huidige WOZ waarde €210.000.
Zijn inmiddels aan het kijken naar een ander huis en willen huidige woning aanhouden om te verhuren om karig pensioenpotje alvast aan te gaan vullen.
Maximaal hypotheekbedrag zal zo rond de €450.000 liggen.

Er zijn nog een aantal onduidelijkheden:

1. Kan er gebruik worden gemaakt van de startersregeling mbt overdrachtsbelasting? Wij voldoen aan alle voorwaarden, zolang de koopprijs nieuwe woning onder de €400.000,- blijft. We gaan een woning kopen waar we langdurig in zullen gaan wonen maar we houden onze oude woning.

2. Bij verhuizing naar nieuwe woning zal de oude woning verhuizen naar box 3. Hier zal dus belasting over betaald moeten worden. Hier staat tegenover dat de huurinkomsten niet belast worden, correct?

3. Is het mogelijk bij aankoop nieuwe woning de oude hypotheek (welke niet is uitgeschreven) te verhogen om zo 1. de nieuwe hypotheek lager te laten zijn en 2. Het box 3 vermogen behoorlijk te drukken. Maw een hypotheek op huis A zetten, terwijl je dit voor huis B gebruikt.

Voordat dit alles in gang gezet gaat worden zullen we professioneel financieel advies inwinnen. Ik kom echter graag goed beslagen ten ijs en ben benieuwd naar jullie opmerkingen en of ik iets gemist heb.

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45
Wat ik niet terug zie, is verhuren wel mogelijk met de hypotheek op je appartement?
Zo nee, dan houdt het eigenlijk al op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Arunia schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:28:
Wat ik niet terug zie, is verhuren wel mogelijk met de hypotheek op je appartement?
Zo nee, dan houdt het eigenlijk al op.
De hypotheek die hier op rustte is inmiddels volledig afbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45
Ah helder, die regel had ik inderdaad gemist. Nog een keer naar gekeken, maar toch gemist. Dan is er weinig aan de hand voor dat huis. Denk dat ik het gemist heb omdat er over hypotheek eerste huis voor 2e huis gepraat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:04
mvs1 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:26:

3. Is het mogelijk bij aankoop nieuwe woning de oude hypotheek (welke niet is uitgeschreven) te verhogen om zo 1. de nieuwe hypotheek lager te laten zijn en 2. Het box 3 vermogen behoorlijk te drukken. Maw een hypotheek op huis A zetten, terwijl je dit voor huis B gebruikt.
Ik denk dat dit niet werkt, omdat je bij aanvraag hypotheek B moet aangeven dat je hypotheek A (gedeeltelijk) handhaaft. Dat beperkt je leenmogelijkheden enorm. Ik weet niet of je daarmee rekening hebt gehouden? Dat nadeel lijkt me groter dan het eventuele belastingvoordeel.

Misschien handiger om route andersom te bewandelen. Hypotheek A schrijf je uit. Je koopt huis B zonder overwaarde uit A, en zonder resterende hypotheek op A, waardoor je leencapaciteit maximaal is. Ik veronderstel dat je voor B een lagere rente kunt krijgen dan je voor A hebt?
Vervolgens neem je een nieuwe (kleine) hypotheek met lage rente op A om daar wat geld vrij te maken. Uiteraard wordt daar ook gekeken naar je huidige lastige lasten voor hypotheek B, maar die heeft minder beperkingen omdat het gevraagde leenbedrag voor A veel lager is. Eventueel los je daarmee een klein leningdeel met een korte looptijd voor B af, zodat je de lasten drukt.

Hoe het belastingtechnisch uitpakt, kan ik niet goed beoordelen. Dat is mijn expertise niet, maar op deze manier kun je wel beter met een combinatie van hypotheken uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:31
1. Kan er gebruik worden gemaakt van de startersregeling mbt overdrachtsbelasting? Wij voldoen aan alle voorwaarden, zolang de koopprijs nieuwe woning onder de €400.000,- blijft. We gaan een woning kopen waar we langdurig in zullen gaan wonen maar we houden onze oude woning.
Ja dat kan. Zolang je nog nooit eerder van de regeling gebruik hebt gemaakt.
2. Bij verhuizing naar nieuwe woning zal de oude woning verhuizen naar box 3. Hier zal dus belasting over betaald moeten worden. Hier staat tegenover dat de huurinkomsten niet belast worden, correct?
Correct. Je gaat op dit moment VRH betalen over de WOZ waarde van de woning. Dit gaat in de toekomst wel veranderen: zie artikelen in FD van vandaag.
Ik denk niet dat dit handig is omdat je officieel (lees: officieel) niet mag verhuren met je huidige hypotheek. Wat je wel kunt doen is bij je nieuwe woning een deel aflossingsvrij financieren omdat dit deel sowieso in box 3 valt. Hiermee druk je dus je vermogen in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:01
ColeJ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:25:
[...]

Ik denk niet dat dit handig is omdat je officieel (lees: officieel) niet mag verhuren met je huidige hypotheek. Wat je wel kunt doen is bij je nieuwe woning een deel aflossingsvrij financieren omdat dit deel sowieso in box 3 valt. Hiermee druk je dus je vermogen in box 3.
Dat is nu nog aantrekkelijk, maar in de "Kamerbrief over contourennota voor box 3-heffing op basis van werkelijk rendement" staat:
Het zal dus niet meer mogelijk zijn voor belastingplichtigen om de waarde van hun bezittingen, waaronder onroerende zaken, in box 3 te salderen met de waarde van hun schulden in box 3.
In de huidige box 3 zou je in deze casus een groot gedeelte van de waarde van het appartement weg kunnen salderen. In het gunstigste geval wordt een nieuwe woning van tegen de € 400.000 gekocht, en als deze daar ook op wordt getaxeerd, kun je bijna € 200.000 aflossingsvrij lenen. Op die manier kun je onbelast gaan verhuren. In de nieuwe box 3 is dit niet meer mogelijk, maar wellicht kunnen rentekosten van een verhuurhypotheek daarin wel worden afgetrokken van de huurinkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Klopt helemaal. Maar in datzelfde rapport staat dat Capgemini ernstige twijfels heeft over de haalbaarheid en planning. Ik moet het allemaal nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawei
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 07:50

Voordat dit alles in gang gezet gaat worden zullen we professioneel financieel advies inwinnen. Ik kom echter graag goed beslagen ten ijs en ben benieuwd naar jullie opmerkingen en of ik iets gemist heb.

Alvast bedankt!!
1: ja
2: box 1 naar box 3 kost ansich geen belasting.
3: je zal de hypotheek op het appartement uit moeten laten schrijven en evt een verhuurhypotheek moeten nemen hierop. Rente% zal stuk hoger liggen dan hypotheekrente op eigen woning, denk aan 1-2%. Het is dan ook aan te raden de hypotheek op eigen woning zo hoog mogelijk te krijgen voordat je met een verhuurhypotheek begint. Tevens krijg je door de overwaarde te maken met een eigenwoning reserve. Over dit bedrag krijg je geen hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb je de rekensom gemaakt wat je netto overhoudt? (In %).
Dus (jaarlijkse huuropbrengst -/- jaarlijkse kosten) / verkoopwaarde .

Ik gok dat dat ergens rond de 2% zit, is het je dan waard als de hypotheekrente ook 2% is? En wellicht over 10 jaar de spaarrente 1-2% zonder risico en gedoe ? ;).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2022 08:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:54:

Ik gok dat dat ergens rond de 2% zit, is het je dan waard als de hypotheekrente ook 2% is? En wellicht over 10 jaar de spaarrente 1-2% zonder risico en gedoe ? ;).
2% is denk ik wel erg pessimistisch, maar ja, van wat ik altijd heb gezien zijn de huuropbrengsten niet echt heel significant als je geen hefboom hebt (oftewel zoveel mogelijk hypotheek). En natuurlijk als je een goede huurder hebt, wel hele consistente inkomsten, maar dat is wel afhankelijk van je huurder. (En je prima betalende huurder kan ook in de financiele problemen komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 16:01
ColeJ schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:12:
Klopt helemaal. Maar in datzelfde rapport staat dat Capgemini ernstige twijfels heeft over de haalbaarheid en planning. Ik moet het allemaal nog zien.
Dat er een wijziging in de belastingheffing komt is denk ik wel zeker. Wanneer en hoe is inderdaad nog onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Sport_Life schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:54:

En de waardestijging van het onroerend goed rekenen we niet mee? Bij aandelen kijken we toch ook niet alleen naar het dividendrendement?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kan verhuur een probleem zijn met de VvE? Check de akte van splitsing.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Casus:

Stel, rond de 30, beiden in loondienst met een vast contract, getrouwd in gemeenschap van goederen, spaarpotje van +/- €100.000.
In 2013 een appartement gekocht (€133.000). Huis staat op beider naam. De hypotheek die hier op rustte is inmiddels volledig afbetaald. Huidige WOZ waarde €210.000.
Zijn inmiddels aan het kijken naar een ander huis en willen huidige woning aanhouden om te verhuren om karig pensioenpotje alvast aan te gaan vullen.
Maximaal hypotheekbedrag zal zo rond de €450.000 liggen.

Alvast bedankt!!
Je noemt de huidige WOZ waarde van de woning, wat ik mis, wat is de geschatte verkoopwaarde :?
Het kan ook nog interessant zijn om de toko te verkopen en de opbrengst op een saaie ETF te zetten aangezien jullie nog relatief jong zijn.
Gemiddeld 6-8% rendement per jaar levert waarschijnlijk meer op dan verhuren. Plus, geen gedoe met onderhoud (nieuwe badkamer/keuken hakt flink in op t rendement) of slecht betalende huurders, of huurders die overlast veroorzaken.

Dan de spaarpot deels gebruiken voor de nieuwe woning zodat daar ook geen maximale hypotheek op zit en de sneeuwbal begint langzaam te rollen :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 18-04-2022 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ColeJ schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:45:
[...]

En de waardestijging van het onroerend goed rekenen we niet mee? Bij aandelen kijken we toch ook niet alleen naar het dividendrendement?
Door er huurders in te zetten gaat de waarde meteen 20% naar beneden.
Dan nog stijgende rente.
En maar 1-2% rendement bij een stijgende rente.

Maar jij hebt er vast meer kennis van ;).

Anyway ik zou er zelf niet aan beginnen , veel indicatoren staan op rood atm.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:37

Perkouw

Moderator General Chat
ColeJ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:25:
[...]

Correct. Je gaat op dit moment VRH betalen over de WOZ waarde van de woning. Dit gaat in de toekomst wel veranderen: zie artikelen in FD van vandaag.
Kleine nuance hier. Je gaat VRH betalen over de WOZ-waarde in verhuurde staat van de woning waarbij je, afhankelijk van de hoogte van de huur, nog een reductie mag toepassen. Zie ook deze pagina v.d. belastingdienst, klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:45:
[...]

In principe een valide punt hoor, maar dan kan TS net zo goed een huis van 2 ton duurder kopen om in te wonen. Heeft hij mooier huis, profiteert hij van diezelfde waardestijging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Perkouw schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:31:
[...]

Kleine nuance hier. Je gaat VRH betalen over de WOZ-waarde in verhuurde staat van de woning waarbij je, afhankelijk van de hoogte van de huur, nog een reductie mag toepassen. Zie ook deze pagina v.d. belastingdienst, klik.
Die reductie gaat dus verdwijnen. Tevens mag je schulden ook niet meer salderen in het nieuwe plan. Anyway, ik geloof niet dat het plan het gaat halen maar dat is mijn persoonlijke visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Sport_Life schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:45:
[...]

Door er huurders in te zetten gaat de waarde meteen 20% naar beneden.
Dan nog stijgende rente.
En maar 1-2% rendement bij een stijgende rente.

Maar jij hebt er vast meer kennis van ;).

Anyway ik zou er zelf niet aan beginnen , veel indicatoren staan op rood atm.
Door die huurders ga je juist minder belasting betalen (in het huidige stelsel). Je gaat natuurlijk niet verkopen met huurders er in.

Ik heb er niet meer verstand van hoor, ben hier om te sparren :). Wel ben ik actief in het verhuren van vastgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ColeJ schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:10:
[...]

Door die huurders ga je juist minder belasting betalen (in het huidige stelsel). Je gaat natuurlijk niet verkopen met huurders er in.

Ik heb er niet meer verstand van hoor, ben hier om te sparren :). Wel ben ik actief in het verhuren van vastgoed.
In de meest gunstige situatie ga je niet zonder huurders verkopen, maar wie zegt dat de huurders eruit zijn als je wilt (of moet) verkopen?

Ik zou zelf de waardestijging van afgelopen jaren niet doortrekken, is eigenlijk ook niet relevant zolang je niet verkoopt. Relevanter is mi het netto rendement en die is niet heel gunstig meer met de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
De waardestijging doortrekken lijkt mij ook niet realistisch. Maar dat lijkt me bij aandelen ook niet.

Wat je je ook moet realiseren is dat als je nu een woning verkoopt, je nog maar moet afvragen of je er ooit weer aan kunt komen. Dan zit je met 9% overdrachtsbelasting en zelfbewoningsverplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
ColeJ schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:59:
De waardestijging doortrekken lijkt mij ook niet realistisch. Maar dat lijkt me bij aandelen ook niet. Wat je wel hebt is een solide bron van maandelijkse inkomsten met eventueel een waardestijging van het pand.

Wat je je ook moet realiseren is dat als je nu een woning verkoopt, je nog maar moet afvragen of je er ooit weer aan kunt komen. Dan zit je met 9% overdrachtsbelasting en zelfbewoningsverplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Gezien het feit dat je op de nieuwe woning nog hypotheek houdt lijkt mij het verlagen van de hypotheek het meest effectief. Verhuren kent risico's (denk aan wanbetaling compleet uitwonen etc) maar je ziet ook steeds meer maatregelen komen om dit soort verhuur tegen te gaan.
Persoonlijk zou ik het geld in de nieuwe woning stoppen en deze afbetalen. Of eventueel geld in een beleggingsfonds of pensioen stoppen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nog even voor de goede orde op de juiste plek gezet in PFSL.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Mag je van de VVE wel verhuren? Dat mag niet in alle gevallen.

Ah zie dat Gambieter dit ook al vroeg.

[ Voor 25% gewijzigd door Barrycade op 22-04-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Dat mag van de Vve in 99.99999 procent van gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
En wat heb he uiteindelijk besloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

ColeJ schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:12:
Wel toevallig dat ik dan 2 voorbeelden heb waarin dat niet toegestaan is. Net die 0,000001% dan waarschijnlijk.

In beide gevallen is in het regelement opgenomen dat de eigenaar zelf de woning moet bewonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:37
Mijn voorstel zou eerder zijn om het oude appartement toch te verkopen.
Dat levert je een veel lagere hypotheek en maandlasten op voor de nieuwe woning.
Doordat je lagere maandlasten hebt kan je de nieuwe woning versneld aflossen zodat je evt een kleine lage hypotheek overhoud. Dan kan je later altijd nog flexibel bekijken hoe je voor je pensioen kan sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28

3. Is het mogelijk bij aankoop nieuwe woning de oude hypotheek (welke niet is uitgeschreven) te verhogen om zo 1. de nieuwe hypotheek lager te laten zijn en 2. Het box 3 vermogen behoorlijk te drukken. Maw een hypotheek op huis A zetten, terwijl je dit voor huis B gebruikt
Hypotheekrecht heeft niets te maken met wat je in box 1 of box 3 opvoert. Een persoonlijke lening die je volledig aan je huis uitgeeft mag je in box 1 opvoeren. Als je een hypotheek op je huis afsluit om er een zeiljacht van te kopen moet de lening naar box 3.
Je hoeft in dit geval dus niet moeilijk te doen met hypotheekrecht op het appartement. Je kunt een deel van de financiering van je nieuwe huis naar box 3 brengen. Sowieso door een deel aflossingsvrij af te sluiten. In de huidige situatie kun je die schuld dan verrekenen in box 3. Maar het is niet gezegd dat dit zo blijft, en je keuze voor een box is wél definitief.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Barrycade schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Wel toevallig dat ik dan 2 voorbeelden heb waarin dat niet toegestaan is. Net die 0,000001% dan waarschijnlijk.

In beide gevallen is in het regelement opgenomen dat de eigenaar zelf de woning moet bewonen.
Waarschijnlijk is dat dan net die 1% procent inderdaad. In beginsel heeft de VvE daar niets over te zeggen. Nu zijn er wel uitspraken geweest van rechtbanken waarbij het toch is verboden. Er is dus wel jurisprudentie om het verbod te handhaven. Het moet dan wel expliciet zijn vermeld in de akte van splitsing. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt en praat dan over tig appartementen.

Tsja, het blijft een moeilijke keuze wat te doen. Ik heb besloten om een appartement verkopen in plaats van te verhuren. Maar dan komt inderdaad de tweede vraag: wat te doen met de centen? Heb je het eindelijk voor elkaar dat je een hypotheek tegen 1,4% procent hebt afgesloten en dan ga je die aflossen? Zo goedkoop kun je nooit meer lenen waarschijnlijk. Daarnaast, ben je tevreden met 1,4% rendement?

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 18-05-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-05 18:34

spartacusNLD

This is Sparta!!

ColeJ schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:12:
Onzin, bij mijn VvE mag dat ook niet.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Barrycade schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Bij ons ook.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:06
spartacusNLD schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:05:
[...]

De VvE heeft in zoverre er niet direct iets over te zeggen/invloed op omdat dit doorgaans dan opgenomen is in de splitsingsakte en om die aan te passen moet minimaal 80% van de bewoners het er mee eens zijn (icm het bestuur) of 100% van alle bewoners.

(alternatief is een gang naar de rechter..)

Ook kost het aanpassen van de akte uiteraard geld (uurtarief van de notaris) waardoor het niet snel naar voren komt in een vergadering. (waarom zouden wij als mede bewoners nou eenmaal betalen zodat jij kan verhuren?)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ja, dat kan. Het aankoopbedrag exclusief kosten koper mag niet hoger zijn dan 4 ton. Stel je wil een woning heel graag, en je weet dat meerdere mensen tot 4 ton gaan bieden. Dan kan je 4 ton plus bijv. 5k voor over te nemen ''inboedel'' (die je niet overneemt in de praktijk) bieden. Die 5k voor inboedel ziet de belastingdienst niet als aankoopbedrag. Zo maak je meer kans op het krijgen van de woning en scheelt het 8k overdrachtsbelasting. Ik zou zeer duidelijk apart opnemen in het bod, of je aankoopmakelaar vragen dit goed te regelen.

Als het ''extra bod'' echter niet in verhouding staat met de ''over te nemen inboedel'' lijst kan een notaris moeilijk gaan doen, dus zorg dat dit in orde is. Verder moeten de verkopers hier ook aan mee willen werken. Zij krijgen het ''extra bod'' dan ook als losse overboeking. Je kan bijv. afspreken dat je dit overmaakt één dag voor overdracht. Als bescherming voor de verkoper kan je in de overeenkomst opnemen dat zonder dit overgemaakte bedrag de overdracht niet door gaat.
Huurinkomsten zijn niet belast in Nederland inderdaad.
Dit zal niet bij elke geldgever mogelijk zijn, goede uitzoek klus voor een onafhankelijke adviseur.

[ Voor 24% gewijzigd door spartacusNLD op 18-05-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-04 13:14
In een zelfde situatie gezeten, echter moest ik mijn hypotheek gedwongen uit laten schrijven toen ik voor mijn nieuwe huis een hypotheek wilde hebben. De verstrekker gaf aan dat er dan een mogelijkheid bestond dat ik de oude afgeloste hypotheek weer wilde opnemen. Ik verwacht dat ze dat ook bij jou gaan verlangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
spartacusNLD schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Staat het expliciet in de splitsingsakte of is het door de VVE maar even zelf in het huishoudelijk reglement geplaatst? Of in een vergadering, even snel, besloten?

Als het in de splitsingsakste staat mag het inderdaad echt niet. Al het andere is niet rechtsgeldig.
Pagina: 1