Verstopte loze leiding. Harde substantie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regent
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Hi iedereen!

Onlangs heb ik geprobeerd in mijn woning (10-15 jaar oud) kabels te trekken door twee loze leidingen. Gemotiveerd als ik was, schafte ik een trekveer aan bij de bouwmarkt zodat het avontuur snel kon beginnen. Na een tijdje duwen en duwen dacht ik bijna het eindpunt te bereiken totdat een obstakel roet in het eten gooide.

De kabel leek er onmogelijk doorheen te komen. Gelukkig kon ik de trekkabel moeiteloos terugtrekken. Wel hoorde ik boven de buis de trekveer betwegen; hij was er bijna! Na een grondige inspectie in de buis, kon ik een substantie vastleggen die mogelijk het obstakel vormde. Zie foto's.

Met een schroevendraaier heb ik gepoogd de substantie af te breken en kijken hoe hard het is. Het is vrij hard, maar ik kon mijn schroevendraaier een cm erin prikken waardoor die vastzat. Daarna kon ik 'm terugtrekken.

Heeft iemand enig idee wat dit substantie kan zijn en hoe ik het kan weghalen? Alle nuttige tips zijn welkom!

Wat betreft de tweede leiding: Deze begint beide in een scherpe bocht waardoor het niet mogelijk is om te kijken wat het tegenhoudt. Ook hier loopt de trekveer aan het einde ergens tegen een obstakel.

Hoop dat de foto's duidelijk zijn!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00_-5QK_v473e0cCVA7GIb8WGqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KUZ9xKCODlzzW3kwRqCgpcX0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr2fLHHX4aCb-nVsmDhNW0oXIUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/acwMaaxR3zLvYVeASNWOrgav.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door Regent op 16-04-2022 13:58 . Reden: Ik drukte op enter waardoor die al gepost werd.. ]

Beste antwoord (via Regent op 16-04-2022 16:37)

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:50
Je stofzuiger op de aansluiting duct tape en kijken of je het eruit kan zuigen.

En als dat niet lukt kijken of je in de meterkast wel lucht hoort zuigen. Als dat zo is zuig je er een visdraad doorheen.

Bind een aantal eindjes wol om de eerste 30 centimeter van die visdraad. Dan wordt hij makkelijker mee gezogen. Net een beetje mazzel trek je de visdraad langs de verstopping en kan je je draden er langs trekken of net zo lang vrutten dat het los en mee komt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

D'r lijkt een stukje van je post te missen...

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regent
Blerp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:48:
D'r lijkt een stukje van je post te missen...
Drukte op enter waardoor die al gepost werd... is nu geupdatet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Als er nog ruimte langs dat obstakel is zou je kunnen proberen om eerst een draad door de buis te zuigen met een stofzuiger om de kabels er langs te trekken. Stofzuiger op de ene kant drukken en aan de andere kant iets van vliegertouw met eventueel een stukje boterhamzakje er aan vast geknoopt invoeren.

Je kunt nu ook niet zien tot hoe diep dat spul zit, je weet dus ook niet of het er simpel uit te breken is of dat de leiding nutteloos is...

Insert vies grapje hier

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:50
Je stofzuiger op de aansluiting duct tape en kijken of je het eruit kan zuigen.

En als dat niet lukt kijken of je in de meterkast wel lucht hoort zuigen. Als dat zo is zuig je er een visdraad doorheen.

Bind een aantal eindjes wol om de eerste 30 centimeter van die visdraad. Dan wordt hij makkelijker mee gezogen. Net een beetje mazzel trek je de visdraad langs de verstopping en kan je je draden er langs trekken of net zo lang vrutten dat het los en mee komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waar is die foto precies genomen? Kan het zijn dat iemand een gat in de muur (en de leiding) geboord heeft en er een plug ingestopt heeft? Dat had de vorige bewoner van ons vorige huis dus gedaan, op 2 plaatsen vlakbij elkaar, toen hij een deurbel ophing. Leiding was bij ons alleen niet loos. Zat gewoon elektra in en de draden waren wonder-boven-wonder niet beschadigd. Later is die bel verwijderd en hebben ze de muur gestuct. De bel is daarna op een andere plek teruggehangen. Daar zag je vanuit de buitenkant dus echt niets van. Opgelost met hamer en beitel. Stukje tape op de gaten in de leiding geplakt en muur weer dichtgesmeerd met een vuller.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-04-2022 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Compressor en lucht er door heen blazen?
realiseer mij dat niet iedereen er eentje heeft maar er is vast wel een tweaker in uw buurt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Regent
Allereerst bedankt voor alle reacties!

De leiding op de foto's is inderdaad een nutteloze leiding. Ik kan daar niks mee, maaaar...

Ik heb de stofuigzer aan de ene kant dichtgetapet. In de meterkast hoorde ik de stofzuiger zuigen. Ik probeerde een stuk touw in de desbetreffende buis te stoppen, maar zonder succes. Ik probeerde de andere leiding... idem dito. Tot mijn verbazing ontdekte ik nog een derde leiding. Het draad erin gestopt en jawel, dat was 'm!

Touw bleek te kort, snel naar de Action gehold en een stuk touw van nog geen eens een euro aangeschaft. Het touw erin gestopt met de stofzuiger aan en het touw werd moeiteloos door de stofzuiger opgezogen! Heb het touw vervolgens aan de trekveer vastgeknoopt en met enige kracht is de trekveer er eindelijk aan de andere kant uit! Het echte werk kan nu beginnen!

Iedereen super bedankt voor het meedenken. De stofzuiger truce heeft haar werk gedaan!
Pagina: 1