Van hout en kruipruimte naar betonnen geïsoleerde vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:04
Wij hebben momenteel een tussenwoning uit 1912 in het westen van het land. Deze is voorzien van een houten balkenvloer. Deze is oud, gehorig, niet geïsoleerd en ook niet muis vrij (reden van vervanging is ook houtrot in een aantal balken).

Nu was het idee om de kruipruimte dicht te maken. Ons eerste plan was een oplossing met schuimbeton en een anhydriet dekvloer voorzien van vloerverwarming met betonlook linoleum. Ook kwam de beton op zand vloer voorbij. Eindstand nu is dat we mogelijk voor een schuimbeton isolatie gaan met een gevlinderde betonvloer met vloerverwarming (scheelt de kosten van een anhydriet en uiteindelijke imitatie afwerkvloer).

Gezien de betonvloer als afwerkvloer, kwam het idee van beton op zand ook weer terug. Probleem is dat de kruipruimte in totaal (tot en met de afwerkvloer nu) 70 cm diep is. Bodem is voorzien van een betonnen loopvloer. We zitten dus met de vraag of we deze volledig moeten dichtmaken met schuimbeton van 60 cm en dekvloer van 10 cm, of dat we voor een laag zand en daarna de reguliere diktes beton en isolatie. Al vraag ik me af of een zandlaag van minstens 30 cm wel zo verstandig is.

Iemand enig idee voor een goede oplossing voor deze diepte van een kruipruimte? Broodjesvloer is geen optie ivm ongedierteprobleem door gemetselde fundering wat lastig tegen te houden is.

Positieve ervaringen met partijen omgeving Den Haag/Rotterdam mogen naar de DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:08
Gewoon volgooien met schuimbeton, meer isolatie en veel minder werk van als wanneer je nog X aantal bigbags met zand moet gaan staan scheppen.
Zal iets duurder zijn maar zand kost ook geld en op isolatie wil je niet bezuinigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Ook beter ivm verzakking; ineens zo’n pakket gewicht toevoegen is niet slim, zeker aangezien je huis waarschijnlijk ook gewoon “op staal” gefundeerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Weet niet of je 70cm schuimbeton wilt, maar al eens gedacht aan opvullen met EPS ipv zand? Mijn ouders hebben 30cm EPS onder hun betonvloer, is goedkoper dan beton en minder werk dan zand. Fundering van hun huis staat op een betonplaat in de klei, daar wil je ook niet teveel gewicht op leggen.

Oorspronkelijk idee was ook schuimbeton, maar is gekozen voor normaal beton en een flink pak EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:04
Schuimbeton is volgens mij veelal lichter dan zand, vandaar dat dat ook de eerste keuze is. Uiteraard een combinatie met EPS zou lichter zijn, maar denk dat dat verschil niet heel groot is.

We hebben de bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente, maar gezien de gemetselde fundering gaan we al uit van fundering op staal. De buren hebben al een betonnen vloer, maar deze ligt er al een tijdje in waardoor zij niet weten hoe dat daarvoor is gedaan.

Ook zullen we moeten zien of de schrale betonnen loopvloer in de kruipruimte voldoet om er wat op te storten. Hopelijk zijn er geen luchtgaten ontstaan onder het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:20
Het verschil in s.g. van schuimbeton en EPS is wel behoorlijk groot, resp. ca. 400 en 30 kg/m3
Gewicht van schuimbeton is ook wel afhankelijk van de samenstelling en druksterkte.

Bij zo'n grote laag EPS kan er wat zetting optreden door samendrukking op de lange duur.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een droogbouw- of natbouw renovatievloer. De kruipruimte blijft dan behouden.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 17-04-2022 10:05 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:58

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Volstapelen met eps200 lijkt me een prima optie
Pagina: 1