Hogarts schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:08:
[...]
Let er wel op dat het ook nadelen heeft, zeker thuis.
Zakelijk laat je normaliter hiervoor een setje metingen uitvoeren zodat je zeker bent dat je overal een minimale waarde haalt en dat je dus overal een rotschop kan geven om een client over te laten schakelen.
Thuis is dat veelal veel minder van toepassing waardoor men opeens spontaan de verbinding kan verliezen op de meest rare plekken etc.
Juist - dat is exact voordeel ervan: dat je erachter komt waar je dekking onvoldoende is. Want zolang je geen gekke waardes instelt qua RSSi weet je bij voorbaat dat op plekken waar je RSSI te laag is, je ervaring gewoon waardeloos gaat zijn.
Bedenk dat meest voorkomende WiFi klacht niet is helemaal geen dekking, maar zodanig trage/instabiele verbinding dat het frustrerend en onbruikbaar is. Dat is exact wat je op die plekken overhoudt. Daar wordt sowieso niemand blij van. Beter om duidelijk verbinding kwijt te zijn en te weten dat je iets moet verplaaten of bijplaatsen.
Ook het uitgangspunt is meestal simpelweg anders. Als bedrijf wil je meestal je AP's aan de buitenmuren ophangen en naar binnen stralen zodat je de meeste overlap hebt.
Als consument wil men juist meestal de AP in het midden zetten zodat je het meeste bereik hebt. Met de extra punten op moeilijke plekken etc.
Waardoor je als consument dus op de moeilijke plekken wel overlap creëert, alleen bijv in je woonkamer heb je geen overlap en in de tuin al helemaal niet. Als dan de enige AP die daar is je eraf kicked dan heb je simpelweg een internetstoring op je device.
Kijk, natuurlijk kan je het goed inrichten zodat het perfect werkt. Echter als ik het volgende lees dan heb ik toch echt het idee dat het een standaard consumenten instelling is. Waarbij je dus beneden kans hebt op overlap onder de slaapkamer, maar niet aan de andere kant van de benedenverdieping.
En op zolder zal je sneller van wifi gegooid worden zonder 3e punt, puur omdat je daar gewoon nul overlap hebt.
[...]
Gemiddelde consument pakt het inderdaad beroerd aan, maar dat hoeft niet. Ik ben misschien niet gemiddelde consument, maar toen ik huidige woning betrok had ik het druk genoeg dat ik heel sterk voorkeur had om de bestaande, deels onhandig geplaatste, Ethernetaansluitingen te gebruiken voor WiFi-dekking. Enige wat ik hoefde te doen om na te gaan of dat mogelijk was, was om even een site survey te doen met een AP: hang dat ding op een geschikte locatie, loop rond en doe in iedere kamer op minstens een plek - liefst verst van deur - een meting van RSSI. Vervolgens AP naar andere locatie en oefening herhalen. Uitgaande van drie locaties heb je het in halfuur gedaan. Dan gewoon kijken naar beste RSSI per locatie. Als dat overal >-70dBm is, zit je goed. >-65dBm in verblijfslocaties waar je WiFi veel gaat gebruiken is een pre. Constatering was dat ik alles met twee AP's voldoende kon dekken - eentje aan voorzijde links beneden, eentje aan achterzijde rechts boven. Uitgerekend exact de plekken waar ik Ethernetaansluitingen had. Alsof de vorige bewoner exact hetzelfde gedaan had.
Doet iedereen dit? Nee, helaas niet. *Kan* iedereen dit doen? Jazeker. Onder Windows kan het native in CLI, MacOS heeft het (weggestopt) in de GUI. Android kan het met een gratis open-source app. En iOS... nope, maar dan heb je meestal alsnog een MacBook ofzo.