Netwerk dat automatisch verbindt met het sterkste punt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 12:54
Hallo

Ik ben opzoek naar een netwerk waar verbonden apparaten automatisch verbinding maken met het sterkste acces point maken.

Ik weet niet wat nu de juiste technische term voor deze functie is , mesh/roaming?

Wil graag bestaande wandcontactdozen vervangen met acces points:

Zit naar deze te kijken: https://www.tp-link.com/n...access-point/eap230-wall/
Maar er zou ook een andere unit geplaatst kunnen worden zolang de unit maar groter is dan het gat van de wandcontactdoos en PoE voeding kan ontvangen. :9

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dat is dus 1 netwerk 1 ssid met meerdere ap's

Roaming is een cliënt functie.

En mesh is een achtergestelde functie voor ap die draadloos verbinden met andere ap,s. Niet gebruiken.

Wat je wil kan gewoon.
1 Poe switch
Meerdere in wall access points

Met de cliënt die wisseld tussen de verschillende accesspoints
Ik doe het met ubiquiti, 2 inwalls en een ap buiten. Werkt perfect

[ Voor 35% gewijzigd door jack zomer op 16-04-2022 13:09 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
jack zomer schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:06:
Dat is dus 1 netwerk 1 ssd met meerdere ap's

Roaming is een cliënt functie.

En mesh is een achtergestelde functie voor ap die draadloos verbinden met andere ap,s. Niet gebruiken.
Wat bedoel je met een ssd?

Maar ik zoek de juiste term voor zo een netwerk waar je 1 netwerk naam ziet maar er meerdere acces points zijn. Ik dacht eerst dat dat mesh heet , maar ik heb nu geen idee

[ Voor 21% gewijzigd door Mister-White op 16-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik bedoel ssid.. maar mijn telefoon vond ssd beter.
Netwerk naam. Ssid. Dus alles ap zenden home1 uit als netwerk.
En niet ap 1 home1. Ap2 home2 etcetc

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
jack zomer schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:11:
[...]

Ik bedoel ssid.. maar mijn telefoon vond ssd beter.
Netwerk naam. Ssid. Dus alles ap zenden home1 uit als netwerk.
En niet ap 1 home1. Ap2 home2 etcetc
Check! Precies ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Met de Omada controller software kan je ook fast roaming gebruiken.
https://community.tp-link.com/en/business/kb/detail/322

Maar dan moet je wel de controller software 24/7 draaiende hebben. Dus of zelf op een server, of met de oc200 controller of in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
frankyfn126 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:15:
Met de Omada controller software kan je ook fast roaming gebruiken.
https://community.tp-link.com/en/business/kb/detail/322

Maar dan moet je wel de controller software 24/7 draaiende hebben. Dus of zelf op een server, of met de oc200 controller of in de cloud.
Die oc200 controller is zelfde apparaat wat ook PoE geeft? Want die moet toch nog gekocht worden :P klinkt als 2 vliegen in 1 device

Ik lees wel: The APs should not be spaced too far away from each other. The wireless coverage between two APs should be overlapped for 20% at least. Otherwise, Fast Roaming is impossible to be available.

Wat is nu 20%? :?
Mijn plan is om 1 ap in woonkamer en 2e ap in de slaapkamer -> zolder bedraad met optie voor 3e punt

[ Voor 24% gewijzigd door Mister-White op 16-04-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Mister-White schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:19:
[...]
Die oc200 controller is zelfde apparaat wat ook PoE geeft? Want die moet toch nog gekocht worden :P klinkt als 2 vliegen in 1 device
Nee dat is weer een los extra apparaat (a 75euro + stroom kosten). Ligt dus heel erg aan wat je van de roaming verwacht en welke verdere management functies je van de controller software wilt gebruiken.
Als je al een server (NAS of pi) hebt kan je die gebruiken.

Je zult zowiezo nog een PoE injector (x aantal Accespoints) of PoE switch nodig hebben.
Bij mijn eap235wall zat geen injector in de doos.

Die 20% overlap: weet ik ook niet precies hoe je dit meet of berekend.
Maar het principe om te goed kunnen roamen geld altijd (ook als je niet van fast roaming gebruikt maakt). Je wilt dat je overlap hebt in de dekking zodat je device over kan van het ene naar het andere Acces point zonder connectie te verliezen.
Fast roaming zal die hand over helpen.

Zelf heb ik ook 3 Omada Acces points zonder de controller 24/7 te draaien. Dus zonder fast roaming.
Als ik echt van boven naar beneden REN wil roaming nog wel eens niet soepel gaan.
Maar in de praktijk merk ik er weinig van.
Ik zal nooit al videobellen door het huis lopen.
Als ik mijn laptop waar dan ook in huis open klap zal hij netjes verbinden en mijn telefoon heeft altijd wifi bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
frankyfn126 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:47:
[...]

Nee dat is weer een los extra apparaat (a 75euro + stroom kosten). Ligt dus heel erg aan wat je van de roaming verwacht en welke verdere management functies je van de controller software wilt gebruiken.
Als je al een server (NAS of pi) hebt kan je die gebruiken.

Je zult zowiezo nog een PoE injector (x aantal Accespoints) of PoE switch nodig hebben.
Bij mijn eap235wall zat geen injector in de doos.

Die 20% overlap: weet ik ook niet precies hoe je dit meet of berekend.
Maar het principe om te goed kunnen roamen geld altijd (ook als je niet van fast roaming gebruikt maakt). Je wilt dat je overlap hebt in de dekking zodat je device over kan van het ene naar het andere Acces point zonder connectie te verliezen.
Fast roaming zal die hand over helpen.

Zelf heb ik ook 3 Omada Acces points zonder de controller 24/7 te draaien. Dus zonder fast roaming.
Als ik echt van boven naar beneden REN wil roaming nog wel eens niet soepel gaan.
Maar in de praktijk merk ik er weinig van.
Ik zal nooit al videobellen door het huis lopen.
Als ik mijn laptop waar dan ook in huis open klap zal hij netjes verbinden en mijn telefoon heeft altijd wifi bereik.
Ah kijk , dat fast roaming is optioneel (klinkt wel leuk om de optie te hebben)
Maar ik heb geen server of nas , dit is voor mij het begin van een nieuw thuis-netwerk. En ik probeer te kijken wat ik minimaal nodig heb om te starten.

Ik heb ziggo box in bridge modus > die komt in de meterkast. En vanaf daar wil ik kompleet nieuw netwerk.

Op dit moment gebruiken wij onze Apple Timecapsule uit 2010 voor wifi en bedraad (vooral bedraad)

Maar zonder gekkigheid wil minimaal x2 acces points ophangen en een router die dat aanstuurt.
Ik weet op dit moment nog niet eens of daar nog iets tussenmoet.

Want zoals ik het nu zie is het PoE switch> Accespoint(s). en klaar.
En ik hou van simpel hoor :P en opties om later dingen toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Cyphax

Moderator LNX
Mister-White schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:02:
[...]

Ah kijk , dat fast roaming is optioneel (klinkt wel leuk om de optie te hebben)
Maar ik heb geen server of nas , dit is voor mij het begin van een nieuw thuis-netwerk. En ik probeer te kijken wat ik minimaal nodig heb om te starten.
Als je de managed wifi (wat vaak "mesh" genoemd wordt, ook wel door tp-link) wil hebben moet je access points hebben en een controller. Die oc200 is een soort van kant-en-klare optie (ik moest mijn oc200 "downgraden") maar de software is ook los te downloaden zodat je ook een Raspberry Pi zou kunnen gebruiken, of een hypervisor, als je die toevallig hebt liggen.
Want zoals ik het nu zie is het PoE switch> Accespoint(s). en klaar.
En ik hou van simpel hoor :P en opties om later dingen toe te voegen.
Ik ben ook begonnen met losse access points en allemaal dezelfde SSID en dezelfde configuratie. Later heb ik een controller toegevoegd. Daarvoor heb ik niks met die access points hoeven doen; die hingen al en werkten al. Die controller hoeft alleen maar in hetzelfde netwerk te zitten, dan kan ie access points 'adopteren', en dan krijg je ook die fast-roaming-achtige features erbij.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
Even kijken of mijn geknutselde faq helpt

Geeft dit antwoord op je vraag?
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Als je in wall wilt dan is de tplink prima optie
Wel even opletten met iptv, dingen doen niet altijd igmp snooping

In wall geeft dacht ik ook iets minder dekking dan normaal (gepositioneerd) ap dus wellicht 1 extra
Nodig

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2022 16:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Cyphax schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:14:
[...]

Als je de managed wifi (wat vaak "mesh" genoemd wordt, ook wel door tp-link) wil hebben moet je access points hebben en een controller. Die oc200 is een soort van kant-en-klare optie (ik moest mijn oc200 "downgraden") maar de software is ook los te downloaden zodat je ook een Raspberry Pi zou kunnen gebruiken, of een hypervisor, als je die toevallig hebt liggen.

[...]

Ik ben ook begonnen met losse access points en allemaal dezelfde SSID en dezelfde configuratie. Later heb ik een controller toegevoegd. Daarvoor heb ik niks met die access points hoeven doen; die hingen al en werkten al. Die controller hoeft alleen maar in hetzelfde netwerk te zitten, dan kan ie access points 'adopteren', en dan krijg je ook die fast-roaming-achtige features erbij.
Ik heb even zitten kijken > router van tp link is circa 50 euro , PoE Switch 100 euro en dan 60euro per acces point.

Ik overweeg nu alternatieve , wellicht simpeler , goedkoper of duurder en wifi 6? Lekker shoppen.
Denk dat ik tot zo wel wel weer richting heb gevonden :P
laurens0619 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:24:
Even kijken of mijn geknutselde faq helpt

Geeft dit antwoord op je vraag?
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Als je in wall wilt dan is de tplink prima optie
Wel even opletten met iptv, dingen doen niet altijd igmp snooping

In wall geeft dacht ik ook iets minder dekking dan normaal (gepositioneerd) ap dus wellicht 1 extra
Nodig
Bedankt! nuttig ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Mister-White op 16-04-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Laten dan het reken sommetje correct maken.

Eap230 wall: 3x 66 euro
PoE switch tp link sg1005p a 40 euro pricewatch: TP-Link TL-SG1005P
=238 euro
Kan je denk ik of je huidige router gebruiken of standaard van ziggo

Voor dat zelfde bedrag kan je ook hebben:
Tp link deco x20
pricewatch: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...
Ook 3 nodes dus dat is prima te vergelijken.
SLUIT ZE WEL BEDRAAD AAN.

Voordelen van de deco
Wifi 6
Makkelijker uitbreidbaar met 1 extra node
Makkelijker te instaleren (ivm ombouwen wcd)
Makkelijker een dekkend netwerk te maken omdat je ze Makkelijker verplaatst (metertje naar links of recht)
Managed bij tp link (updates ed)
Kan ook als router dienen

Voordelen omada lijn met inwalls
Ziet er super super super strak uit (minimaal 10 bonus punten toch? Anders heb ik echt het verkeerde gekocht)
Geen losse kabels in je kamer
Uitbreidbaar met plafond type Acces points
Meer management mogelijkheden
Meer configureerbaar

Nog goedkoper zijn de tp link deco M4 of M5 maar die hebben geen wifi6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pas op dat alle genoemde Deco APs DFS missen en dus zelfde kanaal gebruiken, waardoor verkeer van ene AP de andere verstoort en je de capaciteit van een enkele AP door drie deelt, zelfs als je ze bedraad aansluit. Bij mesh (geen draadje) is dat onvermijdelijk met dualband apparaten, maar bij bedraad aansluiten is het niet nodig, niet wenselijk en zou ik apparaten die niet anders kunnen dus niet aanraden.

Simpele manier om te zien of WiFi-6 APs DFS ondersteunen: als ze 160MHz kanaalbreedte aankunnen moeten ze het hebben. Kunnen ze als de X20 maar 80MHz aan, dan weet je hoe laat het is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Correct me if I'm wrong
Maar de eap230 ondersteunen volgens mij ook geen dfs kanalen.
Althans niet alle Acces point uit de omada lijn.
Tav DFS in het algemeen, eens dat het beter is. In de praktijk zie ik bij veel mensen dat de snelheid beperking door hun internet provider komt ( glasvezel als uitzondering)
Ik zelf gebruik geen DFS kanalen maar heb overal in huis ten minste 90% van mijn verwachte snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frankyfn126 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:33:
Correct me if I'm wrong
Maar de eap230 ondersteunen volgens mij ook geen dfs kanalen.
Althans niet alle Acces point uit de omada lijn.
Tav DFS in het algemeen, eens dat het beter is. In de praktijk zie ik bij veel mensen dat de snelheid beperking door hun internet provider komt ( glasvezel als uitzondering)
Ik zelf gebruik geen DFS kanalen maar heb overal in huis ten minste 90% van mijn verwachte snelheid.
Idd is TP-Link ook met de Omada's inconsequent. Eap230 ken ik niet. De eap245 heeft het wel, de eap610 bijv niet.

En mbt snelheid - wat je op je (W)LAN haalt staat los van je internetprovider. Dan nog: ik heb prima WiFi en haal toch vrijwel nergens in huis de volle 500Mbps van m'n internetverbinding. Waar ik dat nodig heb gebruik ik gewoon draadje. Toch haal ik een stuk meer met meerdere apparaten tegelijk dan als ik geen DFS had en mijn APs dus niet op verschillende kanalen hadden kunnen zitten. Wat ook helpt is dat ik de high power-kanalen >=100 kan gebruiken waardoor ik met 1W IPV 200mW kan werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
dion_b schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:26:
Simpele manier om te zien of WiFi-6 APs DFS ondersteunen: als ze 160MHz kanaalbreedte aankunnen moeten ze het hebben. Kunnen ze als de X20 maar 80MHz aan, dan weet je hoe laat het is.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: welke mesh set kunnen wel gebruik maken van dfs kanalen?
Bij tp link kan ik het niet op de site vinden, zulke info wordt vaak weg gelaten voor dit soort producten. Enkel dat er een dedicated channel is voor de wirelessbackhaul maar ja dat hoeft niet een dfs channel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:03
frankyfn126 schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:14:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid: welke mesh set kunnen wel gebruik maken van dfs kanalen?
Bij tp link kan ik het niet op de site vinden, zulke info wordt vaak weg gelaten voor dit soort producten. Enkel dat er een dedicated channel is voor de wirelessbackhaul maar ja dat hoeft niet een dfs channel te zijn.
Uit mijn hoofd de orbi en velop

Linksys:
https://www.linksys.com/a...rticle/?articleNum=316762

Zijn niet allemaal mesh setjes, deze wel
WHW01
WHW03

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 17-04-2022 11:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Een andere oplossing is iets als een minimum-RSSI instelling op de AP's. Als het signaal tussen een client en een AP te zwak wordt (bijvoorbeeld omdat de client buiten bereik gaat) schopt het AP de client eraf en wordt laatstgenoemde geforceerd om een ander AP te zoeken (de sterkste op dat moment in de meeste gevallen).

https://help.ui.com/hc/en...Implementing-Minimum-RSSI legt het concept wel aardig uit (alleen de voorbeelden zijn UniFi-specifiek).

[ Voor 21% gewijzigd door spone op 17-04-2022 11:45 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
In een bedrijfsnetwerk is dat erg handig, omdat de client een ander AP heeft om naar te roamen. In een thuissituatie is het minder, omdat er vaak maar 2 of 3 AP’s zijn. Loop je bijvoorbeeld naar buiten, dan wordt je sneller van het AP af gekicked.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frankyfn126 schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:14:
[...]

Het is zelden expliciet te vinden in consumenten (of bij TP-Link zelfs prosumer) segment. Zoals gezegd, bij WiFi-6 staat 160MHz kanaalbreedte in de 5GHz garant voor DFS, want zonder DFS heb je simpelweg maar 80MHz ter beschikking in hele band. Bij WiFi-6E en 6GHz-band gaat dat trouwens niet op, daar heb je 480MHz non-DFS ruimte.

Voor WiFi-5 is er geen dergelijke indicatie, dan moet je specs uitpluizen. Los van DFS zelf kun je kijken naar 802.11h (amendement van WiFi-standaard waar DFS in beschreven is), ondersteuning in EU (ETSI-domein) van frequenties boven de 5250MHz, of ondesteuning in EU (ETSI-domein) van 1W zendsterkte (wat dus alleen mag vanaf kanaal 100 en dus DFS vereist). Vuistregel: als het er niet staat, is het er ook niet.
Bl@ckbird schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:59:
In een bedrijfsnetwerk is dat erg handig, omdat de client een ander AP heeft om naar te roamen. In een thuissituatie is het minder, omdat er vaak maar 2 of 3 AP’s zijn. Loop je bijvoorbeeld naar buiten, dan wordt je sneller van het AP af gekicked.
Ook thuis wil j overal goede dekking hebben. Als je ergens <-70dBm hebt, zal daar performance traag zijn, <-75dBm en het wordt instabiel. Ook zonder deze feature wil je dat niet. Heb je wel overal goede dekking, dan is min RSSI een prima manier om sticky clients minder sticky te maken - met de kanttekening dat het afgelopen jaren veel minder nodig is dan voorheen aangezien meeste mobile devices prima zelf roamen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Enige usecase voor min RSSI zijn high density omgevingen, waarbij je de cellgrootte klein wil houden. (Waardoor de overall capaciteit toeneemt.) In een thuissituatie is dat niet het geval.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bl@ckbird schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:24:
Enige usecase voor min RSSI zijn high density omgevingen, waarbij je de cellgrootte klein wil houden. (Waardoor de overall capaciteit toeneemt.) In een thuissituatie is dat niet het geval.
De use case "sticky clients die ondanks correcte instellingen op de APs alsnog niet roamen" is een valide die ook thuis van toepassing kan zijn. Gelukkig niet meer zoveel als vroeger, maar komt absoluut nog wel voor.

Onderschat trouwens niet in hoeverre al die hippe mesh sets hier ook op vertrouwen. In eerste instantie roamen clients zelf, doen ze dat niet, dan zal een AP 802.11v proberen. Helaas is client support daarvoor vrij karig. Lukt ook dat niet? Dan krijgt de sticky client een rotschop en wordt het geblacklist op de AP waar het vandaan geschopt wordt. Feitelijk exact zelfde mechanisme als bij minRSSI.

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 17-04-2022 12:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogarts
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-04-2022
dion_b schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:52:
[...]

De use case "sticky clients die ondanks correcte instellingen op de APs alsnog niet roamen" is een valide die ook thuis van toepassing kan zijn. Gelukkig niet meer zoveel als vroeger, maar komt absoluut nog wel voor.
Let er wel op dat het ook nadelen heeft, zeker thuis.

Zakelijk laat je normaliter hiervoor een setje metingen uitvoeren zodat je zeker bent dat je overal een minimale waarde haalt en dat je dus overal een rotschop kan geven om een client over te laten schakelen.

Thuis is dat veelal veel minder van toepassing waardoor men opeens spontaan de verbinding kan verliezen op de meest rare plekken etc.

Ook het uitgangspunt is meestal simpelweg anders. Als bedrijf wil je meestal je AP's aan de buitenmuren ophangen en naar binnen stralen zodat je de meeste overlap hebt.
Als consument wil men juist meestal de AP in het midden zetten zodat je het meeste bereik hebt. Met de extra punten op moeilijke plekken etc.
Waardoor je als consument dus op de moeilijke plekken wel overlap creëert, alleen bijv in je woonkamer heb je geen overlap en in de tuin al helemaal niet. Als dan de enige AP die daar is je eraf kicked dan heb je simpelweg een internetstoring op je device.

Kijk, natuurlijk kan je het goed inrichten zodat het perfect werkt. Echter als ik het volgende lees dan heb ik toch echt het idee dat het een standaard consumenten instelling is. Waarbij je dus beneden kans hebt op overlap onder de slaapkamer, maar niet aan de andere kant van de benedenverdieping.
En op zolder zal je sneller van wifi gegooid worden zonder 3e punt, puur omdat je daar gewoon nul overlap hebt.
Mister-White schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:19:
[...]
Mijn plan is om 1 ap in woonkamer en 2e ap in de slaapkamer -> zolder bedraad met optie voor 3e punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hogarts schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:08:
[...]

Let er wel op dat het ook nadelen heeft, zeker thuis.

Zakelijk laat je normaliter hiervoor een setje metingen uitvoeren zodat je zeker bent dat je overal een minimale waarde haalt en dat je dus overal een rotschop kan geven om een client over te laten schakelen.

Thuis is dat veelal veel minder van toepassing waardoor men opeens spontaan de verbinding kan verliezen op de meest rare plekken etc.
Juist - dat is exact voordeel ervan: dat je erachter komt waar je dekking onvoldoende is. Want zolang je geen gekke waardes instelt qua RSSi weet je bij voorbaat dat op plekken waar je RSSI te laag is, je ervaring gewoon waardeloos gaat zijn.

Bedenk dat meest voorkomende WiFi klacht niet is helemaal geen dekking, maar zodanig trage/instabiele verbinding dat het frustrerend en onbruikbaar is. Dat is exact wat je op die plekken overhoudt. Daar wordt sowieso niemand blij van. Beter om duidelijk verbinding kwijt te zijn en te weten dat je iets moet verplaaten of bijplaatsen.
Ook het uitgangspunt is meestal simpelweg anders. Als bedrijf wil je meestal je AP's aan de buitenmuren ophangen en naar binnen stralen zodat je de meeste overlap hebt.
Als consument wil men juist meestal de AP in het midden zetten zodat je het meeste bereik hebt. Met de extra punten op moeilijke plekken etc.
Waardoor je als consument dus op de moeilijke plekken wel overlap creëert, alleen bijv in je woonkamer heb je geen overlap en in de tuin al helemaal niet. Als dan de enige AP die daar is je eraf kicked dan heb je simpelweg een internetstoring op je device.

Kijk, natuurlijk kan je het goed inrichten zodat het perfect werkt. Echter als ik het volgende lees dan heb ik toch echt het idee dat het een standaard consumenten instelling is. Waarbij je dus beneden kans hebt op overlap onder de slaapkamer, maar niet aan de andere kant van de benedenverdieping.
En op zolder zal je sneller van wifi gegooid worden zonder 3e punt, puur omdat je daar gewoon nul overlap hebt.

[...]
Gemiddelde consument pakt het inderdaad beroerd aan, maar dat hoeft niet. Ik ben misschien niet gemiddelde consument, maar toen ik huidige woning betrok had ik het druk genoeg dat ik heel sterk voorkeur had om de bestaande, deels onhandig geplaatste, Ethernetaansluitingen te gebruiken voor WiFi-dekking. Enige wat ik hoefde te doen om na te gaan of dat mogelijk was, was om even een site survey te doen met een AP: hang dat ding op een geschikte locatie, loop rond en doe in iedere kamer op minstens een plek - liefst verst van deur - een meting van RSSI. Vervolgens AP naar andere locatie en oefening herhalen. Uitgaande van drie locaties heb je het in halfuur gedaan. Dan gewoon kijken naar beste RSSI per locatie. Als dat overal >-70dBm is, zit je goed. >-65dBm in verblijfslocaties waar je WiFi veel gaat gebruiken is een pre. Constatering was dat ik alles met twee AP's voldoende kon dekken - eentje aan voorzijde links beneden, eentje aan achterzijde rechts boven. Uitgerekend exact de plekken waar ik Ethernetaansluitingen had. Alsof de vorige bewoner exact hetzelfde gedaan had.

Doet iedereen dit? Nee, helaas niet. *Kan* iedereen dit doen? Jazeker. Onder Windows kan het native in CLI, MacOS heeft het (weggestopt) in de GUI. Android kan het met een gratis open-source app. En iOS... nope, maar dan heb je meestal alsnog een MacBook ofzo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogarts
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-04-2022
dion_b schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:00:
[...]
Gemiddelde consument pakt het inderdaad beroerd aan, maar dat hoeft niet.
...
Doet iedereen dit? Nee, helaas niet. *Kan* iedereen dit doen? Jazeker.
Je vergeet nog even de requirement dat je net een huis ingetrokken moet zijn waardoor alles nog open staat qua inrichting etc.

Ik heb geen 100% wifi-ontvangst in mijn huis, ik kan je perfect aanwijzen waar ik iets moet plaatsen om wel 100% wifi-ontvangst in en om het huis te krijgen.
Echter ik heb zo ongeveer de volgende keuzes :
- Het voorlopig accepteren en mee leren leven totdat de noodzaak om overal wifi te hebben hoger wordt
- Het AP plaatsen en op de bank mogen slapen totdat het AP daar weer weg is.
- Een grove verbouwing aan het plafond gaan doen zodat het AP (inclusief draad) onzichtbaar wordt.
- De hele kamer opnieuw gaan inrichten zodat het ideale punt niet net het punt is waar de ogen op gericht zijn.

Praktisch gezien kies ik voor optie 1, pick your battles heb ik geleerd...

Zou het een leeg huis zijn dan is bijv iets als kabels vrij makkelijk te doen door gewoon overal langs het plafond een kabelgoot te leggen, dan is het uniform, of je gooit het idee op om een verlaagd plafond met spotjes te gaan plaatsen oid.
Maar dat werkt niet echt als je het jarenlang niet gehad hebt en het nu noodzakelijk zou zijn om betere wifi te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hogarts schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:04:
[...]

Je vergeet nog even de requirement dat je net een huis ingetrokken moet zijn waardoor alles nog open staat qua inrichting etc.

Ik heb geen 100% wifi-ontvangst in mijn huis, ik kan je perfect aanwijzen waar ik iets moet plaatsen om wel 100% wifi-ontvangst in en om het huis te krijgen.
Echter ik heb zo ongeveer de volgende keuzes :
- Het voorlopig accepteren en mee leren leven totdat de noodzaak om overal wifi te hebben hoger wordt
- Het AP plaatsen en op de bank mogen slapen totdat het AP daar weer weg is.
- Een grove verbouwing aan het plafond gaan doen zodat het AP (inclusief draad) onzichtbaar wordt.
- De hele kamer opnieuw gaan inrichten zodat het ideale punt niet net het punt is waar de ogen op gericht zijn.

Praktisch gezien kies ik voor optie 1, pick your battles heb ik geleerd...

Zou het een leeg huis zijn dan is bijv iets als kabels vrij makkelijk te doen door gewoon overal langs het plafond een kabelgoot te leggen, dan is het uniform, of je gooit het idee op om een verlaagd plafond met spotjes te gaan plaatsen oid.
Maar dat werkt niet echt als je het jarenlang niet gehad hebt en het nu noodzakelijk zou zijn om betere wifi te krijgen.
Ik vergeet helemaal niets. Erachter komen waar je dekking tekort komt en kijken wat je eraan doet zijn twee verschillende zaken. Als je het weet en je hebt geen zin het werk te doen kun je altijd bewust ervoor kiezen om de zwakke plekjes zwak te laten zijn, zoals jij doet. Doe je dat niet, dan blijft het een mysterie waarom soms WiFi 'ruk' is - iets waar dagelijks topic over voorbij komen.

En het wordt eens tijd dat mensen, in ieder geval Tweakers die goede WiFi willen, wel erover na gaan denken als ze net in huis trekken en nog moeten beginnen aan inrichting. Je gaat ook niet een maand later na alle afwerking klagen dat je geen waterleiding hebt naar een wasbakje in de slaapkamer... Betekent niet dat mensen die er nu tegenaan lopen gelijk alles opentrekken, wel dat ze volgende keer misschien wel nadeken als ze verhuizen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1