Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neuh
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04-2022
Wat is jullie ervaring met het isoleren van funderingen / perimeter-isolatie op een bestaand woning?

Wij zouden graag ons huis nog wat meer hermetsich geïsoleerd willen vooral om vocht en warmteverlies te voorkomen aan de uitbouwkant van ons huis.

Vragen:
> Heeft iemand ervaring met fundering(en) isolatie / Perimeterisolatie?
> Is dat zelf te doen?
Zo ja, zouden jullie jullie ervaring kunnen delen (type materiaal, kosten, foto's... en meer, links van jullie eigen of van een ander blog/website kunnen delen)?
> Hebben jullie dat laten doen?
Zo ja, bij welk bedrijf?
> Hebben jullie andere informatie... graag deze hier delen.
> Wanneer men fundering isoleert moet men ook de binnenmuren in de kruipruimte ook worden geïsoleerd?
> Heeft u meer informatie van mijn nodig? Graag mij laten weten welke.

Meer informatie:
>> Ons huis en uitbouw: Voorlopig hebben weinig informatie over de bouwconstructie, deze zijn opgevraagad bij onze gemeente.

>> Ons huis is een rijtjeswoning van 1998.
>> De uitbouw:
- Wij hebben geen informatie over hoe/wanneer de uitbouw is uitgevoerd en ook over de funderingen.
- is kort na ons huis geplaatst en is volgens ons niet genoeg geisoleerd.
- staat aan het zuiden (en de voorgevel aan de noordkant).

Vriedenlijk bedankt,
Neuh

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zoektermen:
Buitenmuur / Buitenmuren / Fundering / Funderingen / isolatie / isoleren / Perimeterisolatie / Perimeterisoleren / Perimeter-isolatie / Perimeterisoleren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Hi, wellicht had je beter op een bouwforum kunnen inschrijven dan een tech.

Des al niet te min. Ik denk dat je eerst je termen even juist moet gebruiken/ opzoeken.

Je wil denk ik je beganegrondvloer isoleren?

In je hele verhaal heb je het over je fundering, echter is dat de balk die in de grond zit. Die kan je inderdaad ook isoleren maar voegt vrij weinig toe aan je thermische schil.

Je kan beter een adviseur vragen om eens lang te komen bij je thuis, dan krijg je passend advies. Elke situatie is namelijk anders.

Kijk eerst eens in je kruipruimte, waarschijnlijk heb je al een geïsoleerde kanaalplaatvloer. Deze is dus al geïsoleerd met waarschijnlijk 10cm eps. Hier valt weinig winst meer te halen. (Luik bij je voordeur even open maken en meten hoe dik de isolatie is)

Je kan beter kijken naar de isolatie op je zolder, dan buitengevels, hr++ glas of beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@BBB-Nick Perimeter isolatie is weldegelijk een ding! Zeker voor grote gebouwen is het veel efficienter om de perimeter te isoleren in plaats van de vloer. Je isoleert dan een strook rondom het gebouw (horizontaal of verticaal), waardoor de warmte niet uit de bodem onder het gebouw weg kan. Werkt alleen bij niet aanwezig of zeer langzaam/niet stromend grond water natuurlijk. Voordeel is dat de bodem onder het gebouw fungeert als een gigantische buffer voor de warmte in de winter en als heat sink in de zomer.

In een meer huiselijke setting heeft @mkleinman er wel ervaring mee:
https://www.familie-klein...012-fundering-geisoleerd/

Staat hier ook op het forum beschreven lijkt me zo. Even in de archieven duiken!