Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 20:27
Ik zoek een?
Vervanging voor mijn huidige POCO F1.
https://tweakers.net/pric...slag-blauw/specificaties/

Wat is je budget?
€250 - €350.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
zowel zakelijk als privé (dual Sim) Privé voornamelijk browsen, simpele games,e-mail Whatsapp etc. Zakelijk vooral Mail, NetIQ, agenda, bedrijfsportaal etc.

Ben vooral telefoons aan het vergelijken om een goede keuze te maken tussen een telefoon die ik van het bedrijf krijg (A52) of er zelf een kopen met een maandelijkse vergoeding.

Wat heb je zelf al gevonden?
• A52s - https://tweakers.net/pric...slag-zwart/specificaties/
• A53 - https://tweakers.net/pric...slag-zwart/specificaties/
• POCO F3 - https://tweakers.net/pric...opslag-wit/specificaties/

Welke vragen heb je hier nog over?
Als ik ze langs elkaar zet in de "vergelijk producten" optie zit er niet veel verschil in de specificaties, sterker nog wat betreft soc/werkgeheugen en opslag doet mijn huidige telefoon met een SD 845 niet veel onder, het verschil met een van de andere zal hem daarom vooral in het scherm zitten.

De A52s en A53 zitten ook dicht bij elkaar andere CPU/SOC (SD 778G vs Exynos 1280), de POCO F3 daarentegen heeft een nieuwere SD870 waar je wel weer langer mee vooruit kunt, daarnaast ook meer werkgeheugen en opslagcapaciteit voor hetzelfde geld. helaas is deze ook wel groter (bijna een cm langer).

Kortom ze lijken qua specs erg veel op elkaar dus het komt denk ik meer neer op gebruikers ervaring;
• hoe ligt die grotere POCO F3 in de hand
• is een vingerafdruk scanner handiger in het scherm of achter de volume knop (heb hem nu achterop wat ik ideaal vind)
• wat is dan de betere koop Samsung / POCO (software ondersteuning, hoe lang kun je er mee doen etc.)

Hopelijk hebben jullie nog wat insights / adviezen om een keuze te maken, of kan ik het mezelf beter makkelijk maken en voor de bedrijfstelefoon de A52 gaan :?

Beste antwoord (via vogels op 19-04-2022 19:15)

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De A52s en A53 zitten ook dicht bij elkaar andere CPU/SOC (SD 778G vs Exynos 1280), de POCO F3 daarentegen heeft een nieuwere SD870 waar je wel weer langer mee vooruit kunt, daarnaast ook meer werkgeheugen en opslagcapaciteit voor hetzelfde geld. helaas is deze ook wel groter (bijna een cm langer).

Kortom ze lijken qua specs erg veel op elkaar dus het komt denk ik meer neer op gebruikers ervaring;
• is een vingerafdruk scanner handiger in het scherm of achter de volume knop (heb hem nu achterop wat ik ideaal vind)
• wat is dan de betere koop Samsung / POCO (software ondersteuning, hoe lang kun je er mee doen etc.)

Hopelijk hebben jullie nog wat insights / adviezen om een keuze te maken, of kan ik het mezelf beter makkelijk maken en voor de bedrijfstelefoon de A52 gaan :?
De 778 is juist een paar maanden nieuwer. Wel is de 870 high-end en de 778 midrange. Dus de 870 is wel 30% sneller ongeveer. Wat ook wel veel scheelt is het soort flash en helaas heeft de A52s vrij trage flash. De A53 volgens mij ook. De F3 heeft wel snelle flash (UFS 3.1)

Van de Exynos 1280 weet ik niet zo veel, hij is pas net uit. Maar ik heb zelf de A52s en ik moet zeggen dat ik hem snel zat vind en een goede accuduur vind hebben. Dat laatste schort het bij de exynos nog wel eens aan de laatste tijd, maar het is nog niet duidelijk of dit bij de A53 ook zo is.

Wel nog een ander puntje: de A52s heeft nog een 3,5mm jack. Ik vond dat zelf wel belangrijk. De A53 niet meer. Ik heb ook wel bluetooth headsets maar ik gebruik op mijn werk een Jabra headset met USB die ook een 3,5mm jack heeft, en het is fijn dat ik die dan snel in mijn telefoon kan prikken als ik gebeld word.

Ik vind een vingerafdrukscanner in het scherm fantastisch. Die van de A52s is echter wel vrij langzaam, je moet je vinger er een seconde ofzo op houden. Dat is voor mij vervelend omdat ik die van mijn OnePlus 8 gewend was die ik alleen maar aan hoef te raken. Daardoor krijg ik bij de A52s steeds de melding dat ik het te kort heb gedaan.

Ik vind verder Samsung's OneUI veel prettiger dan MIUI maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. De Poco zou ik om die reden niet eens overwegen tenzij ik er lineage op zou zetten, maar dat heeft weer gevolgen voor eventueel gebruik voor je werk natuurlijk. Samsung levert lange software updates en de A52s (en volgens mij ook de A53) hebben lange support omdat die ook als 'enterprise' model verkocht worden.

Mijn A52s is ook van het werk en als je die krijgt lijkt me dat een prima keuze. Ik ben zelf ook de A52s permanent gaan gebruiken toen ik hem kreeg, ik ben niet zo heel blij met de OnePlus op andere gebieden (overname door OPPO) en de A52s presteerde prima. Dus die heb ik nu in gebruik.

Als je echter de gewone A52 krijgt, weet ik niet of het verhaal nog zo positief is. Die heeft wel een wat langzamere processor dan de A52s.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 16-04-2022 11:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• GekkePrutser
  • Niet online

De 778 is juist een paar maanden nieuwer. Wel is de 870 high-end en de 778 midrange. Dus de 870 is wel 30% sneller ongeveer. Wat ook wel veel scheelt is het soort flash en helaas heeft de A52s vrij trage flash. De A53 volgens mij ook. De F3 heeft wel snelle flash (UFS 3.1)

Van de Exynos 1280 weet ik niet zo veel, hij is pas net uit. Maar ik heb zelf de A52s en ik moet zeggen dat ik hem snel zat vind en een goede accuduur vind hebben. Dat laatste schort het bij de exynos nog wel eens aan de laatste tijd, maar het is nog niet duidelijk of dit bij de A53 ook zo is.

Wel nog een ander puntje: de A52s heeft nog een 3,5mm jack. Ik vond dat zelf wel belangrijk. De A53 niet meer. Ik heb ook wel bluetooth headsets maar ik gebruik op mijn werk een Jabra headset met USB die ook een 3,5mm jack heeft, en het is fijn dat ik die dan snel in mijn telefoon kan prikken als ik gebeld word.

Ik vind een vingerafdrukscanner in het scherm fantastisch. Die van de A52s is echter wel vrij langzaam, je moet je vinger er een seconde ofzo op houden. Dat is voor mij vervelend omdat ik die van mijn OnePlus 8 gewend was die ik alleen maar aan hoef te raken. Daardoor krijg ik bij de A52s steeds de melding dat ik het te kort heb gedaan.

Ik vind verder Samsung's OneUI veel prettiger dan MIUI maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. De Poco zou ik om die reden niet eens overwegen tenzij ik er lineage op zou zetten, maar dat heeft weer gevolgen voor eventueel gebruik voor je werk natuurlijk. Samsung levert lange software updates en de A52s (en volgens mij ook de A53) hebben lange support omdat die ook als 'enterprise' model verkocht worden.

Mijn A52s is ook van het werk en als je die krijgt lijkt me dat een prima keuze. Ik ben zelf ook de A52s permanent gaan gebruiken toen ik hem kreeg, ik ben niet zo heel blij met de OnePlus op andere gebieden (overname door OPPO) en de A52s presteerde prima. Dus die heb ik nu in gebruik.

Als je echter de gewone A52 krijgt, weet ik niet of het verhaal nog zo positief is. Die heeft wel een wat langzamere processor dan de A52s.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 16-04-2022 11:31 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:01
Voor updates, Samsung garandeert minimaal 5 jaar vanaf release, dus A52 nog 4 jaar, A52s nog 4,5 jaar en A53 nog 5 jaar want is net uit.
Poco garandeert niets, maar is wel makkelijker met custom roms om er op aan de slag te gaan. Wel vraag of dat problemen oplevert met bedrijfsportaal?

Wat de Samsung A52 VS A52s, de processor is iets sneller, voor de rest geen verschil. Mijn ouders hebben de A42 met zelfde processor als A52 en is prima voor hun gebruik, internet, Whatsapp, navigeren, kaartspel.

Het potentiële voordeel (buiten weer iets snellere processor) van de A53 , is dat 5G implementatie mogelijk beter en energie zuiniger is vanwege doorontwikkeling.

Zelf heb ik ook een Samsung dual sim zakelijk en privé en werkt goed.

Hoe vaak krijg je een nieuwe van het bedrijf? En wat gebeurt met de oude op dat moment? Mag je die houden? Hoeveel moet je bijleggen?
Stel je legt 100 Euro bij voor A53, en over 2 jaar een andere telefoon, en je verkoopt deze voor 200 Euro op marktplaats? Of je pakt A52 en verkoopt over 2 jaar voor 100 Euro? Beide gevallen waren de kosten 0 voor jou.

Nu de Poco F3, gezien je van de F1 komt en daar blij mee bent, houd hem in een winkel vast. 1 CM groter is merkbaar, maar of je er last van hebt, hangt van individuele zaken af als formaat handen, grip, formaat zakken, of tas waarin je opbergt. Ik ken iemand met een draadloze lader in de auto waardoor een telefoon in dat vakje moest passen. Dus formaat moet je zelf ervaren.

• GekkePrutser
  • Niet online
swhnld schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:28:
Voor updates, Samsung garandeert minimaal 5 jaar vanaf release, dus A52 nog 4 jaar, A52s nog 4,5 jaar en A53 nog 5 jaar want is net uit.
Voor de A-serie toch 4 jaar dacht ik? Dacht dat de S als enige 5 jaar had, maar misschien heb ik het mis. Ik heb het overzicht even niet bij de hand.
Poco garandeert niets, maar is wel makkelijker met custom roms om er op aan de slag te gaan. Wel vraag of dat problemen oplevert met bedrijfsportaal?
Inderdaad, bij ons is dat zeker een probleem. Heb het zelf geprobeerd (was zelf admin van 60.000 toestellen en ben altijd - met toestemming - aan het klooien om te zien hoe 'hard' onze beveiliging is }) ) maar onze beveiligingssoftware detecteert dat prima. Je mist je safetynet enzo. Ik geloof wel dat Intune het zonder toegevoegde beveiligingsapp echter niet detecteert. Al kan dat ook per week verschillen want Intune is extreem in ontwikkeling momenteel. Qua andere beheer produkten, die hebben we wel gebruikt maar heb ik dit nooit mee geprobeerd.

In het kort denk ik dat je in het algemeen het wel zo kan stellen: Bij een groot bedrijf heb je grote kans op problemen omdat ze veel budget hebben voor security oplossingen. Bij een klein bedrijf zullen ze gewoon gebruiken wat de pot schaft en zal het wel meevallen.
Het potentiële voordeel (buiten weer iets snellere processor) van de A53 , is dat 5G implementatie mogelijk beter en energie zuiniger is vanwege doorontwikkeling.
De A53 is niet sneller, hij is ergens tussen een kwart en een derde langzamer (afhankelijk van wat er getest wordt) dan de A52s, helaas. Zie de benchmark scores op gsmarena. Heb hierin ook gelijk de Poco F3 meegenomen.

https://www.gsmarena.com/...one2=11039&idPhone3=11268

De A52s had ook een hogere klasse processor (bijna flagship) dan de voorgaande modellen dus die was juist een beetje een buitenbeentje op dit gebied. Ik denk dat dat te maken had met verkrijgbaarheid tijdens de componentencrisis. Met de exynos doet Samsung weer een stapje terug naar de normale ervaring van de A5x reeks, maar dat neemt niet weg dat de A52s daardoor best een goede koop is nu.

De accuduur moet nog blijken maar op dit gebied was Samsung ook niet echt een uitblinker. Aan de andere kant heeft de A53 wel weer 500mAh meer dus het zal niet echt uiteenlopen denk ik. Ik ben benieuwd naar de benchmarks op dat gebied. Overigens presteert de A52s ook enorm goed qua accu. En dan heb je nog de 3,5mm jack als je daarom geeft.

Persoonlijk zou ik daardoor zeker voor de A52s gaan als ik er niet al eentje had van het werk :) Helaas is die wel bruikleen, maargoed...

De Poco F3 is absoluut meer waar voor je geld. Maar wel qua software zeker een uitdaging idd, ik zou het ook niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 17-04-2022 00:03 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:01
@GekkePrutser de A52 serie kreeg ook 5 jaar bij de laatste wijziging dat Samsung de 5 jaar ging garanderen, heeft te maken met dat het wereldwijd hun best verkopende toestel is gok ik.

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 20:27
Bedankt voor de reacties, ik ga eens een check doen of het nu de A52 of de A52s is die ze aanbieden.

En inderdaad de bedrijfsportal icm de POCO is wel een risico ook het feit dat Xiaomi geen beloftes doet qua beveiliging updates... Tot nu toe is het goed gegaan.. Al eens navragen of ze hier problemen mee verwachten.
Pagina: 1