Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Friesland
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-07-2022
Hallo, ik heb een intergas hre 28/24 ketel.
Op welke temperatuur ik de kamerthermostaat ook zet het blijft koud voelen in mijn Woonkamer 19 m2

Enkel met opwarmen voelt het lekker daarna blijft het koud.

De thermostaat zit op een erg koude binnen muur dus deste kouder het buiten is deste comfortabeler het hier word.
Als ik hem op 22 graden zet, word het in de huiskamer van de muur af circa 25 graden op andere thermometers.
Als ik de thermostaat van de muur haal en op de bank neerleg en instel op 22 is het veelste koud en voelt het op 23 graden nog erg koud aan.

Ik heb maar 2 radiatoren in woonkamer 1 grote en 1 kleine, de rest van het huis heb ik dus gesloten vanwege de hoge gasprijs:

Woonkamer links 668w
Woonkamer rechts 2672

Woonkamer geheel dus: 3340w met een ketel van 22.000 w

Welke instellingen kan ik het beste gebruiken ook qua besparing.

22kw vermogen HRE 28/24

Vind het vreemd dat het altijd maar koud aanvoelt

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maak eens een plattegrondje en teken daarin de ramen, deuren, openingen naar buiten, radiatoren en de plek van de thermostaat.

Sommige dingen kun je niet voorkomen. Luchtstromen is één van die dingen. Koude muren of ramen kun je deels aanpakken door vervangen of isoleren. Verder moet je inderdaad kijken naar de beste plek voor de thermostaat. Te koud is geen optie, dan wordt het te warm in je ruimte. Te warm is ook geen optie dan blijven de koude delen koud.

• Friesland
Het is een jaren 40 woning houten vloer met 20 cm eps parels in kruipruimte, de rest opgevuld met isolatie chips. De ramen zijn allemaal hr++ en met die irritante ventilatie roosters die constant lucht doorlaten en veel lawaai.

Rechterkant: Heb 1 groot raam rechts daar staat de grootste radiator

linkerkant een deur naar buiten met glas en een raam ernaast. Met onder dat raam die kleine radiator.

Maar voor de rest dus is het enkel een woonkamer zonder keuken etc.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38
Friesland schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:34:
Hallo, ik heb een intergas hre 28/24 ketel.
Op welke temperatuur ik de kamerthermostaat ook zet het blijft koud voelen in mijn Woonkamer 19 m2

Enkel met opwarmen voelt het lekker daarna blijft het koud.

[...]

Welke instellingen kan ik het beste gebruiken ook qua besparing.

22kw vermogen HRE 28/24

Vind het vreemd dat het altijd maar koud aanvoelt
Er zijn een aantal aspecten:
• stralingswarmte van radiatoren geeft comfort
• koudeval van ramen en koude oppervlakken zoals muren en vloeren vermindert comfort
• tocht is desastreus voor comfort

Aangezien je al HR++ glas hebt en als test de roosters ook eens aan een kant (deels) kunt sluiten, hebben we twee subdoelen:
• stook semi-continu
• warm ook de massa op

Het tweede kun je doen door het niet te ver af te laten koelen 's nachts en bij afwezigheid.
Het eerste kun je doen door zoveel mogelijk op lage temperatuur en laag vermogen te stoken (max aanvoertemperatuur en/of max vermogen van ketel beperken). Eventueel kun je je thermostaat 's avonds getrapt een halve graad hoger instellen om het te forceren.

Tenslotte, kijk om te beginnen niet naar het getal dat de thermostaat aangeeft, maar kijk pas als je het gewenste comfort hebt.

• Friesland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvZCT16XPmXURjLjBMmuyQ-r76M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8En095sNZ0aswSSYHNCihDN.jpg?f=fotoalbum_large

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Kun je aan de temperatuur van de radiatoren of als je je slimme meter uitleest, afleiden wat er gebeurt bij het stoken?

- Worden de radiatoren heel warm met lange tussenpauzes --> experimenteren met lagere watertemperatuur en hopelijk worden de pauzes dan korter, dus gelijkmatiger stoken
- Worden radiatoren slechts half warm --> controleren waterdruk, staan de kranen wel open, reageert thermostaat of ketel niet goed?
- Draait de ketel kort en slaat af omdat de watertemperatuur te hoog wordt --> kijken of je vermogen kunt verlagen of stroomsnelheid kunt verhogen

Voor meer mogelijkheden, maar wellicht had je dit topic al gevonden: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

• Friesland
Als ik van bed kom is het circa 18 graden.
De kachel verwarmt dan naar 21,5 met 65 graden dan voelt het lekker. Eenmaal op 21.5 zet ik hem steeds hoger want dan voelt het steeds kouder aan.
Probleem is ook dat hij maar met 40 graden aanvoer opwarmt als het 21.5 is.
Oplaatst zit ik op 24 graden en zelfs dan nog voelt het koud zolang die radiatoren niet meer branden.

Nou heb ik al geprobeerd met 55 graden ipv de standaard minimum van 40 graden maar dan word het 1.5 graden warmer dan waar ik hem opzet en dan duurt het weer te lang voordat de radiatoren aanslaan.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:18
Ik denk dat de snelste oplossing een paar gordijnen is om de koudeval te verminderen.
Pagina: 1