Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op Oost en Zuid - Tigo optimizers of 2 strings?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-11 23:44
Wij hebben reeds 14 310WP panelen op ZW op een Goodwe GW4200D-NS omvormer. Ivm de aanschaf van een electrische auto willen we extra panelen laten leggen.

Een aanbieder heeft het dak opgemeten en er zouden aan voorkant / zuidkant 4 panelen kunnen en aan de NO kant wel 12. De onderste laag aan de NO kant zou wel redelijk veel schaduw v/h huis v/d buren hebben.

Het voorstel van de aanbieder was om 4 stuks 400WP Hyundai panelen aan de zuidkant te leggen (geen schaduw) en 5 stuks 400WP hoog op het dak aan de NO kant, zodat ze geen last van schaduw hebben.

In de offerte staat een Goodwe GW3000-XS 1 strings omvormer icm 9 Tigo optimizers. Het leek mij logischer om een Goodwe 3000D-NS omvormer te gebruiken en dan de 4 panelen op het zuiden op 1 string en de 5 panelen op het NO op een 2e string. De Tigo optimizers zouden dan niet nodig zijn lijkt me.

De aanbieder zei dat ze een 1 strings omvormer met optimizers adviseren ivm de benodigde opstartspanning die moeilijk gehaald kan worden met strings van 4 en 5 panelen. Als ik echter de datasheet van Goodwe bekijk zie ik een opstartspanning van 80V en de Hyundai panelen hebben een VOC van 46V. Volgens mij kan de opstartspanning van 80V dan makkelijk gehaald worden met een string van 4x46V=184V.

Is mijn redenatie correct en zou ik ze op een 2 strings omvormer zonder optimizers kunnen aanslutien of is alle 9 panelen in 1 string icm optimzers echt beter? De meerprijs van de optimisers is circa 500 euro.

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Je neemt nu de hoogste spanning van de panelen (voc). Ik zou ook naar vmpp kijken.
Het beste kun je het even invoeren in Sunny design. Je hoeft geen account te hebben en een hele tekening te maken. Gewoon op de rode knop 'nieuw project' drukken en daarna handmatige planning. Vervolgens juiste panelen, oriëntaties en aantallen invoeren.

Dan weet je wat het minimum in de praktijk (ongeveer) zal zijn.

Maar je redenering klinkt logisch en ik zou optimizers proberen te vermijden.

• Apolopo
dank je, ik ga eens stoeien met sunny design. De vmpp is trouwens 38.6V per paneel. Met 4 panelen zou dat uitkomen op 154V, ruim hoger dan de opstartspanning van 80V

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-11 15:41
De onderste laag aan de NO kant zou wel redelijk veel schaduw v/h huis v/d buren hebben.
Opbrengst op NO is al laag. Laat staan dat er ook nog eens schaduw op komt. Ook tikt het effect van een eventueel steil dak extra door. Er bestaan tabellen van.

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-11 15:41
Goed topic. Zelf heb ik al 9 panelen van 270 Wpiek op een 2300 Wp omvormer op ZZW. Allemaal 9 met een optimizer. Ik denk er over om op de andere kant (NNO dus) 5 panelen, met elk een optimizer, te leggen en deze aan te sluiten op de zelfde omvormer. Rond 12:30 h (zomertijd) staat de zon immers pas in het verlengde van het dak en halen de huidige 9 panelen slechts 1800 watt. Er is dus ruimte voor panelen op NNO want eer de opbrengst op de huidige 9 panelen 2300 Watt kan worden is de zoninval op de nieuwe 5 panelen al erg laag. Ik zou ook mijn huidige omvormer (5 jaar oud) kunnen inruilen voor een zwaardere.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat een grotere omvormer ook tot een lager omvormersverlies leidt. Hoewel dat hooguit over 4 i.p.v. 5 % zal gaan.

• Apolopo
Ik heb de panelen in Sunny Design geconfigureerd. Je kunt daar alleen SMA omvormers toevoegen, maar als ik kies voor 'automatic design' dan komt hij met een 3KW omvormer met 2 strings, 1 van 4 en 1 van 5. De SMA omvormer die Sunny voorsteld heeft een opstartspanning van 100V, dus eeen Goodwe met een opstartspanning van 80V zou dan ook moeten kunnen lijkt me.
Pagina: 1