Ik zit met het volgende issue:
Ik ben bezig met een setup thuis met PFsense. Hierin heb ik 1 wan en 1 lan.
Dit werkt prima, maar nu ben ik bezig om VLAN werkend te krijgen, dit heb ik getest door VLAN1 aan te maken. Als ik mijn laptop VLAN ID1 meegeef krijg ik netjes een IP van de DHCP van VLAN1.
Ook heb ik nog een VLAN10 met een eigen reeks, ook dit werkt prima.
Nu heb ik een TPLINK TL-SG105PE. Als ik hier 802.1Q VLAN Configuration op enable zet en de juiste port tagged en untagged zet krijgt de switch zelf ook een IP uit VLAN1, terwijl ik dit niet wil.
Deze moet gewoon in LAN blijven. Per poort zet ik ook een juist PVID, maar kan deze niet op 0 zetten.
Zet ik dan onder de IP settings een hard IP uit LAN er in dan kom ik er niet meer in en is een reset nodig.
Doe ik iets fout of kan dit gewoon niet?
:fill(white):strip_exif()/f/image/2mUTYkYij0tvYCiRnHgjQJx3.png?f=user_large)
Ik ben bezig met een setup thuis met PFsense. Hierin heb ik 1 wan en 1 lan.
Dit werkt prima, maar nu ben ik bezig om VLAN werkend te krijgen, dit heb ik getest door VLAN1 aan te maken. Als ik mijn laptop VLAN ID1 meegeef krijg ik netjes een IP van de DHCP van VLAN1.
Ook heb ik nog een VLAN10 met een eigen reeks, ook dit werkt prima.
Nu heb ik een TPLINK TL-SG105PE. Als ik hier 802.1Q VLAN Configuration op enable zet en de juiste port tagged en untagged zet krijgt de switch zelf ook een IP uit VLAN1, terwijl ik dit niet wil.
Deze moet gewoon in LAN blijven. Per poort zet ik ook een juist PVID, maar kan deze niet op 0 zetten.
Zet ik dan onder de IP settings een hard IP uit LAN er in dan kom ik er niet meer in en is een reset nodig.
Doe ik iets fout of kan dit gewoon niet?
:fill(white):strip_exif()/f/image/2mUTYkYij0tvYCiRnHgjQJx3.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y5sZ27svV8TiKHlyB9kCZ47o.png?f=user_large)