Aansluiten 2e groepenkast voor zonnepanelen en meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hi,

Een vraagje over het aanleggen van een 2e groepenkast in een loods tegen een woning aan. Op de loods komen zonnepanelen (60 x 400 Wp), omvormer en binnenunits van de warmtepomp, airco, etc.

Hier komt dus een mooie subkast te hangen met een 5x6mm2 naar de hoofdgroepenkast in de woning.

Vanuit de woning via een B25 krachtgroep naar de loods, daar bevind zich een hoofdschakelaar en de alamat voor de omvormer. Ook komen daar wat losse groepen voor andere apparatuur.

De vraag gaat over het aansluiten, zie het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5QjRnI39gtwpRfjPZmWgITki48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws5LX0ZFTdZSfLtjUCrftNnj.jpg?f=fotoalbum_large

De linkerkast is de woning, de rechter de loods.

Wat valt er op? E.e.a is VOOR de hoofdschakelaar in de woning aangesloten in het schema.

Het lijkt mij beter omdat je op deze manier de kast spanningsvrij maakt via de hoofdschakelaar, maar mijn gevoel zegt dat iets VOOR de hoofdschakelaar aansluiten misschien niet de bedoeling is?

Zou je het erna aansluiten, dat kan ook, maar in principe doet de hoofdschakelaar dan weinig meer, want als je hem omzet krijgt alles nog steeds spanning van de PV installatie.
(De omvormer zal standaard waarschijnlijk niet werken als de netspanning wegvalt, maar op termijn komt er een off-grid bij met accu's)

Hetzelfde aan de loods kant, daar is de 300mA alamat onder de hoofdschakelaar gezet, zodat de hoofdschakelaar daar de kast ook (grotendeels) spanningsvrij maakt.

Mag dit zo?

Opmerkingen:
  • Het geheel is nog niet aangelegd, is nog in de conceptfase.
  • Er is voor B25 gekozen om de maximale capaciteit van de standaard aansluiting te kunnen benutten, klein beetje selectiviteit voor B achter C. Maar als ik ergens even heen moet lopen als er wat geklapt is, is dat niet erg. De hoofdzekeringen zijn ook automaten dus dat is makkelijk.
  • Hoofdschakelaars en aardlekken voor het huis worden 63A en bedraad met 10mm2.
  • Op de tekening staat de hoofdschakelaar links, maar hij komt rechtsonderin

[ Voor 13% gewijzigd door Navi op 15-04-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-04 21:01
Nevermind, foutje.

[ Voor 81% gewijzigd door B-lex op 15-04-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Klopt maar zoals ik aangaf komt er later een systeem bij voor off-grid met accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien een eerste belangrijke vraag: hebben we het hier over NL of BE?

Ik kan me niet uitspreken over Nederland, maar in Belgie zou dit inderdaad afkeur zijn omdat je een hoofdschakelaar hebt die niet alles in de eerste kast spanningsloos weet te zetten. Het zou dus achter ipv voor de hoofdschakelaar moeten gebeuren. Alternatief kan je die B25 krachtgroep in je eerste kast ook gewoon achterwege laten en direct je aftakking naar de loods brengen. Enige wat je verliest is de mogelijkheid om van in huis je loods spanningsloos te zetten.

Wat betreft je toekomstige scenario met een batterij, dat ga je moeten bekijken als je die installatie eenmaal hebt. Er zal dan sowieso een bijkomende onderbreker moeten komen door middel van een contactor in 1 van de 2 kasten zodat wanneer de batterij overneemt door bijv. spanningsverlies op het net, je niet in de problemen komt wanneer het net terug spanning krijgt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Het gaat over NL.

Met een PV invoer is het gewoon best lastig in 1x alles volledig spanningsloos te schakelen, omdat je een dubbele invoer hebt, en de omvormer moet eerst door de aardlekautomaat 300ma heen.

Als je het zoals mijn schema doet is het zoveel mogelijk spanningsloos.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:40:
Alternatief kan je die B25 krachtgroep in je eerste kast ook gewoon achterwege laten en direct je aftakking naar de loods brengen. Enige wat je verliest is de mogelijkheid om van in huis je loods spanningsloos te zetten.
De B25 weglaten kan denk ik niet zomaar, dan loopt er een ongezekerde kabel door de woning? (Naja, enkel door de C25 hoofdautomaten)
Hij is wel zonder aardlek, dat mag omdat er geen stopcontacten op zitten, hij loopt direct van B25 naar de hoofdschakelaar van de subkast in de loods.

[ Voor 35% gewijzigd door Navi op 15-04-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:37

Blokker_1999

Full steam ahead

De kabel is altijd gezekerd door de hoofdzekering van je woning.

Als je die B25 wenst te houden, dan aansluiten na je hoofschakelaar in de elektriciteitskast, niet ervoor. De hoofdschakelaar van je kast moet gewoon alles in die kast spanningsloos zetten. Dat is een vuistregel, dat gaat om veiligheid. Als binnen 20 jaar iemand aan die kast werkt en niet nakijkt of er geen uitzondering op zit die onder spanning blijft staan kan dat wel eens heel ernstige gevolgen hebben.

Wat betreft je batterij in de toekomst maakt het uiteindelijk niet uit of je voor of achter de hoofdschakelaar af gaat takken. En met je huidige PV plannen heb je er helemaal geen last van. Geen netspanning is ook geen PV spanning.

En als je in de toekomst dan eenmaal een batterij hebt, hangt het er van af of je de loods, de woning danwel de combinatie van spanning wenst te voorzien bij uitval van de netspanning. Als je de woning van spanning wenst te voorzien, dan zal de batterij sowieso in staat moeten zijn om een onderbreking te realiseren voor de hoofschakelaar in je kast in de woning. Wil je enkel de loods van spanning voorzien, dan kan deze onderbreking voorzien worden in de kast van de loods. Wil je de woning van spanning kunnen voorzien zonder de loods mee te voeden, dan zal je achteraf een kleine aanpassing moeten maken maar kan je bijvoorbeeld later de bekabeling tussen huis en loods ook een klein ommetje laten maken naar diezelfde contactor die het net moet onderbroken en daarmee kan je dan ook de spanning naar de loods onderbreken of je zet er een tweede contactor bij die op hetzelfde signaal reageert.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De hoofdschakelaar na de hoofdzekeringen en meter dient ten alle tijde de totale installatie spanningsloos te maken. Denk dat de brandweer niet echt blij is als er een brand in je schuur is en denkt de handel spanningsloos te maken met de hoofdschakelaar in je huis. Zeker niet als daar ook nog eens zonnepanelen op liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door ds23man op 15-04-2022 20:27 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:18
Even een vraag tussendoor.

60*400=24000.
230*25*3=17250.

Heb je dan niet je kast te laag afgezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Marc25579 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:22:
Even een vraag tussendoor.

60*400=24000.
230*25*3=17250.

Heb je dan niet je kast te laag afgezekerd?
Andere vraag tussendoor: appels, peren, kersen of eieren? :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:18
ds23man schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:26:
[...]

Andere vraag tussendoor: appels, peren, kersen of eieren? :o :o
60 panelen van 400watt
230volt door een 25 ampere zekering en dat keer 3 vanwege de krachtstroom.

Duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat krijg ik net weg in mijn 3x35A aansluiting. Mijn SE 16K omvormer zit al aan de grens voor een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Wat betreft het vermogen, de omvormer wordt softwarematig begrenst op 17kW (20 kW model), en het is een oost (20) / west (40) opstelling, dus de volle 24kW zal ik waarschijnlijk toch niet halen. Ook ga ik e.e.a slim combineren met het laden van 2 elektrische auto's, airco's en ander eigen gebruik. (en later dus nog accu's)

Los daarvan, ik snap dat de hoofdschakelaar ten alle tijde alles spanningsloos moet maken, maar juist als je NA de hoofdschakelaar bedraad is dat niet zo. (Als in, door het PV gedeelte kan het nog onder spanning staan)

Maar dat is in principe opgelost doordat de omvormer toch stopt als de netspanning wegvalt begrijp ik hieruit.

[ Voor 23% gewijzigd door Navi op 15-04-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ja, maar volgens jouw tekening dus niet. Hoofdschakelaar om in je hoofdkast geeft nog steeds spanning op je groepenkast in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
ds23man schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:44:
Ja, maar volgens jouw tekening dus niet. Hoofdschakelaar om in je hoofdkast geeft nog steeds spanning op je groepenkast in de schuur.
Daar heb je gelijk in, deze heeft een eigen hoofdschakelaar. (met alles bedoelde ik alles in de desbetreffende kast, niet woning+loods) Maar is inderdaad niet handig, ik bedraad hem gewoon erna. Ik post binnenkort een bijgewerkt schema, ook incl de SMA Home Manager die er nog tussen komt.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:03:
De kabel is altijd gezekerd door de hoofdzekering van je woning.
Ik betwijfel eerlijk gezegd of dat mag. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?

[ Voor 26% gewijzigd door Navi op 15-04-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat is nou net de bedoeling van een hoofdschakelaar: het totaal spanningsloos maken van het perceel. Dat ding hebben ze ooit eens bedacht voor o.a. de hulpdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
ds23man schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:50:
Dat is nou net de bedoeling van een hoofdschakelaar: het totaal spanningsloos maken van het perceel. Dat ding hebben ze ooit eens bedacht voor o.a. de hulpdiensten.
Bedenk me daarbij, de 2e hoofdschakelaar in de subkast in de loods, is dat wel handig?

Die kast geheel spanningsloos maken met die schakelaar lukt toch niet aangezien de PV eerst door de alamat binnenkomt.

Is me zo geadviseerd door de installateur, maar het kan misschien beter een werkschakelaar worden en geen hoofdschakelaar model om zo de subkast geheel af te kunnen koppelen van het huis. (wat ook kan via de B25 in de hoofdkast)

Of iig iets wat niet op een rode hoofdschakelaar lijkt?

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 15-04-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26
Navi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:38:
Los daarvan, ik snap dat de hoofdschakelaar ten alle tijde alles spanningsloos moet maken, maar juist als je NA de hoofdschakelaar bedraad is dat niet zo. (Als in, door het PV gedeelte kan het nog onder spanning staan)

Maar dat is in principe opgelost doordat de omvormer toch stopt als de netspanning wegvalt begrijp ik hieruit.
Dat laatste dus, omvormers werken (bewust) niet zonder een netspanning om mee te syncen. Dus netspanning brak of weg = omvormer uit, automatisch.

Zelfs met accu's in het spel ben je dus nog niet zelfvoorzienend, in de zin dat je dan nog wat meer hardware nodig hebt om ook echt door te draaien als het net wegvalt. Maar dat is voor later veronderstel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een semi hoofdschakelaar in een sub groepenkast is helemaal geen gek idee ivm werkzaamheden. Je kan dan een dubbele scheiding aanbrengen in je hoofdkast en je sub kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Zo is hij denk ik beter: @ds23man

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEdT_EHZMEhiSaXYRv_JyOGfaKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MSVn8I3TES14rWmsHm3ET6q.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdschakelaars mogen dan gewoon 40A blijven.

Aardlekken met 4 groepen erachter wel naar 63A en 10mm2 bedraad. (Kan theoretisch 25A van het net + 25A van de PV doorheen) Rest gewoon 6mm2. 90 graden.

[ Voor 23% gewijzigd door Navi op 15-04-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:20
@Navi Mocht je ooit met hardware en accus werken bij eilandbedrijf.
Beide voedingen komen in een kast en op die kast komt dan tekst als:
Let op vreemde spanning, dubbele voeding oid.
En dan nog met sync unit, vermoedelijk wordt dat opgelost in de besturingskast van de omvormer.
Pagina: 1