Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:38
Hallo!

Wij gaan in juni verhuizen naar IJsselstein. Het huis daar heeft nog geen PV-installatie en wij willen onze overwaarde inzetten voor (o.a.) zo'n installatie. Ik heb 2 offertes binnen tot nu toe, maar eventueel voor toch een andere partij gaan o.b.v. jullie reacties is niet uitgesloten.
Foto's
Het zadeldak is gericht op het zuid-zuidwesten en de andere helft logischerwijs op het noord-noordoosten. 40 graden helling (aldus 3dbag.nl), met dakkapellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFxDBuLneA7szd3uf-x7O_L6Y-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YVMZKDipAHiftIB7MPqUabzK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GKvpGVoUH7LfrEBxFCCMtMOfCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqviVtV26UemUfmGomidSGZy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pPc9SuVxsoYC6WomyIQ0814AuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WAhiKefJBlFzcIZrrOmYgtMx.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat de foto's goed genoeg zijn. Zijn even de enige die ik heb die niet reverse-image-searchable zijn waardoor mijn toekomstige adres op straat ligt (pun intended).
Beschikbare (dak)ruimte
Even met Maps gemeten. het bovenste gedeelte van het dak (dus niet het dakje aan de voorzijde tussen begane grond en eerste verdieping meegenomen; vriendin vindt die charmant en wil hem panelenvrij houden, voel je vrij om hierop te reageren mbt opbrengstverlies. Also, legplan Atlas is nog met benutting dakje, weet niet wat ZP+ daarin doet wegens plaatje niet in offerte) is op Maps 5 meter breed en 4,75 meter van dakgoot tot nok. Ik hoop (/bid) dat iemand handiger is met de stelling van Pythagoras dan ik, die kan uitrekenen wat de werkelijke lengte is van het dak met behulp van die 40 graden helling. De dakkapel voor heeft een oppervlak van ~ 2*3,5 meter en achter ~ 2*4,2 meter.
Schaduw
Aan de overkant van de straat staat een bomenrij. Huidige bewoners zeggen daarover: "zijn een stuk hoger dan de woning, er valt zeker wat schaduw op de woning. Ik denk alleen niet op het dak".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX9P788JFDyCxPxTuJ76hIpSW5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I9d9IuUXNjfgyByIt4p1HXS9.png?f=fotoalbum_large

(dakkapel staat niet op deze oude Street View-foto, het is het huis met het hekje voor de deur)
Jaarverbruik
In ons huidige appartement zitten we op ~2800kWh voor 2021. Hier koken we nog op gas, in het nieuwe huis op inductie. Ik verwacht niet dat er verder andere factoren zullen zijn waardoor we meer gaan verbruiken daar dan hier waar we nu nog zitten.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Hiervoor verwijs ik naar de foto's van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWmEBQHyufN2E7BHX0vIovDZ7CY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9NpHPi7qrCBeonDhlfMYobFu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mlfzhz5trlQYMpM_8H8-5Up9JE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EzOnob7zNxtuhyuSRrhcWy3q.png?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Doel: Voor nu de grootste kansen op PV-gebied iig pakken, dus m.i. de zuidzijde zo veel mogelijk benutten en noord laten. Misschien schuurtje gebruiken? Heeft plat dak, is vrijstaand. Overwaarde in huis stoppen. Indien de zuidzijde daarin kan voorzien: nu overcapaciteit leveren die benut kan worden door toekomstige warmtepomp. Budget: lastig te zeggen, maar dit moet absoluut niet meer dan 10K kosten, toch?
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf. Ik heb offertes van Atlas Power en ZonnepanelenPlus.
Bijhouden van data
Als het Home Assistant-compatibel is, zou dat erg fijn zijn. Maar geen keihard breekpunt. Laat me hierin ook door jullie adviseren.
Reeds verkregen offertes
Plaatjes inbegrepen. Het legplan van Zonnepanelenplus heb ik niet veel vertrouwen in. De adviseur legde panelen op de noordzijde en vergat aanvankelijk het bij-dakje aan de voorkant. Hij werkte er nog niet heel lang. Vergat zelfs de luchtfoto van het legplan in de offerte te doen(!!! EDIT: is me toegestuurd en is hier bijgevoegd). ZP+ verzekert me dat de installateurs echter dubbelchecken of het plan zin heeft en passen het indien nodig aan.

Atlas maakte een aardig goede indruk. Adviseur had zelfvertrouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBKewFXUYaV_qUyj0ERjHptNE3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LvowhSTo0ZWWuiGeXMRhbs7d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXVYFGrsUr_gukNUht2s7PQlNWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjEzQTj8gf0VZKSNaQXypc2z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoinXGvgHEQhJVwps2I-zMfHNoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/msyhXNG4TJRIvdvPGdJAobKS.png?f=fotoalbum_large
Regio
Utrecht-stad en omstreken.
Mark_88's gedachtes bij dit alles tot nu toe
  • Niet een supergoed huis voor pv, denk ik, met geringe ruimte op zuid en de rest op noord
  • Vraag me echt af hoeveel het ons kost om dat charmante dakje aan de voorzijde te behouden
  • ZP+, die adviseur was echt aan het klooien, sorry to say. Maar de Sunpower Maxeon-panelen hebben 40 jaar productgarantie. Dat vind ik wel aantrekkelijk en is 2x zo lang als op AEG-panelen van Atlas. Jullie mening hierover is meer dan welkom.
  • Wat betreft Atlas: deugen die AEG-panelen een beetje?
  • Ze bevelen beide micro-omvormers aan. Is dat wel echt nodig? Ik snap dat het handig is voor uitbreidingen, maar schaduw moet toch geen issue zijn? Of toch gewoon op safe spelen hier...?
  • Ik neig echt naar maximale efficiëntie vanwege de beperkte ruimte, dus meer Wp, meer beter..
Alvast enorm bedankt voor jullie kennis. Ik hoop dat de info en plaatjes toereikend zijn.

Groet,

Mark

Edit: legplan ZonnepanelenPlus toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door Mark_88 op 15-04-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Negen panelen is niet veel. Ik zou het in een keer goed doen en in elk geval een offerte opvragen om alles vol te laten leggen: de noordkant, de stenen berging en misschien nog een paar panelen op de dakkapellen indien dit bouwkundig verantwoord is.

Vaak nemen de meerkosten per paneel af, om de installateur toch al op het dak staat en kabels moeten trekken enz. Optisch is het ook mooier dan later op hetzelfde dakvlak een net niet hetzelfde paneel bij te leggen. Financieel is het ook nog eens aantrekkelijk omdat de stroom prijzen hoog zijn en je ook een goede terugleververgoeding (58 cent per kWh bij Eneco) kan krijgen als je toch iets meer produceert dan je gebruikt.

Probeer ook zelf even te checken of legplannen realistisch zijn. Misschien hebben de huidige bewoners een bouwtekening, kan je die opvragen bij de gemeente of kan je een dakpan opmeten. In het legplan van atlas lijken de panelen in portrait onder de dakkapel te zijn geplaatst. Ik vraag mij af of dat past, aangezien ik op funda maar 5 dakpannen tel, terwijl zonnepanelen vaak langer dan 1,70 m zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:38
niels11 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:03:
Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Negen panelen is niet veel. Ik zou het in een keer goed doen en in elk geval een offerte opvragen om alles vol te laten leggen: de noordkant, de stenen berging en misschien nog een paar panelen op de dakkapellen indien dit bouwkundig verantwoord is.

Vaak nemen de meerkosten per paneel af, om de installateur toch al op het dak staat en kabels moeten trekken enz. Optisch is het ook mooier dan later op hetzelfde dakvlak een net niet hetzelfde paneel bij te leggen. Financieel is het ook nog eens aantrekkelijk omdat de stroom prijzen hoog zijn en je ook een goede terugleververgoeding (58 cent per kWh bij Eneco) kan krijgen als je toch iets meer produceert dan je gebruikt.

Probeer ook zelf even te checken of legplannen realistisch zijn. Misschien hebben de huidige bewoners een bouwtekening, kan je die opvragen bij de gemeente of kan je een dakpan opmeten. In het legplan van atlas lijken de panelen in portrait onder de dakkapel te zijn geplaatst. Ik vraag mij af of dat past, aangezien ik op funda maar 5 dakpannen tel, terwijl zonnepanelen vaak langer dan 1,70 m zijn.
Dank!

Kun je een idee geven van hoeveel de kosten per paneel dalen als je er meer laat leggen?

Ik vind het lastig om panelen op de noordzijde te rechtvaardigen. In een tabel die hier ergens rondzweeft lees ik dat panelen op dat deel 50% van hun potentie benutten. Dat vind ik voor nu toch wel zonde, er zijn ook nog andere bestemmingen voor de overwaarde waar we aan denken (vloer, keuken, uitbouw). En ik betwijfel dat de panelen zoveel goedkoper zijn als ik er meteen meer laat leggen.

Ik zal de huidige bewoners een vragen om een dakpanmaat.

Kun je verder iets zeggen over de prijs per Wattpiek? Ik hoor her en der dat deze voor beide partijen best nog hoog zijn...

Superbedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Ik weet niet of het scheelt per gemeente, maar vaak moet je voor de voorzijde een vergunning aanvragen, ook vanwege het zonlicht wat bij de overburen eventueel naar binnen kan kaatsen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
De prijs per Wp is inderdaad fors, voor beide systemen. Je kunt overwegen verder te kijken, want er is denk ik nog wel wat mogelijk qua prijs.