Netwerkswitch TL-SG108E v6 klaarmaken voor IPTV KPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aldiesss
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-02 20:48
Beste forumleden,

Ik heb een vraag over het inrichten van mijn netwerk om probleemloos gebruik te kunnen maken van mijn toekomstige KPN IPTV ontvanger. Momenteel zit ik bij Ziggo waar het TV signaal via de Coaxkabel loopt. Echter zijn wij nu overgestapt naar KPN waarbij het tv signaal via de ethernetkabel zal lopen. De KPN verbinding zal over een maand actief worden als alles goed gaat.

In de woonkamer waar onze TV staat bevindt zich een netwerkaansluiting (internetkabel is Cat5) die verbonden is met een switch. Op de switch zijn meerdere apparaten verbonden: een internetradio, printer, een Raspberry Pi en een vaste computer. Op internet heb ik gelezen dat bij een IPTV IGMP Snooping een soort vereiste is bij een switch om geen problemen te krijgen. Mijn oude switch heb ik dan ook vervangen door een TP-Link TL-SG108E V6 (managed) switch. Mijn vraag is nu: hoe kan ik de switch het beste instellen om dadelijk probleemloos TV te kunnen kijken? Ik zie dat IGMP Snooping standaard is ingeschakeld, echter lees ik op internet dat ook vaak nog gebruik gemaakt wordt van een VLAN. Is dit nodig? en zo ja hoe stel ik deze in? hier heb ik helaas nog geen ervaring mee. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Alvast bedankt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Ik weet niet of het vandaag de dag nog zo is maar vroeger waren er problemen met die TL-SG108E dat ze multicast verkeer niet goed herkende. Dus ondanks IGMP enabled out of the box werkte het toch niet.

Je kan beter Netgear Prosafe spul nemen uit minimaal de smart managed range.

En goeie vervanger voor je TP-Link is de Netgear GS108E en werkt ook out of the box.
https://www.netgear.com/business/wired/switches/plus/gs108e/ en kan je via webinterface nog tweaken.

Mocht die TL-SG108E problemen geven out of the box. Niet ermee gaan tobbe en overstappen op Netgear

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aldiesss
Hallo lSltAlKeR,

Ik heb inderdaad gelezen dat er met dit model eerder problemen waren. Echter waren dit vooral oudere versies. Ik heb ook gelezen dat de managed versie van de TP-Link TL-SG108E juist wel goed werkt. Deze wordt ook aangeboden op de site van KPN. De vraag is nu hoe deze juist geconfigureerd moet worden. Is het plug en play of moet ik ook een VLAN opzetten?! Ik heb de TP-Link al geïnstalleerd in de woonkamer en ik ga er vanuit dat de kinderziektes in de V6 versie er nu wel uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Een VLAN zet je op op een router niet op een switch ;)
Je kan bepaalde VLAN filteren op de switch.

Het is gewoon plug en play. Niks aan te configureren.

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
lSltAlKeR schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:07:
Ik weet niet of het vandaag de dag nog zo is maar vroeger waren er problemen met die TL-SG108E dat ze multicast verkeer niet goed herkende. Dus ondanks IGMP enabled out of the box werkte het toch niet.
Heb je hier toevallig een bron bij (of hardware revisie, firmware versie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 18:37
Hier dezelfde combi van switch/Kpn iptv. Igmp snooping op enabled en gewoon gaan met die hap. Nooit geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Vlan's zijn nergens voor nodig, ook een gewone switch die igmp snooping ondersteund was voldoende geweest dus een managed versie is ook niet nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

EricJH schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 05:27:
[...]
Heb je hier toevallig een bron bij (of hardware revisie, firmware versie)?
Nee, de modellen die rond 2014 t/m 2017 op de markt waren. Ik weet dat er bij heel wat inhome installaties troubles waren met bepaalde TP-LINK switches welke IGMP zouden ondersteunde, maar het niet leken te doen.

Ik denk eerlijk gezegd tot V5 versie met bepaalde andere apparatuur in het netwerk op genomen van bv. Sonos welke ook UPnP/DLNA doen. Zie ook https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/244290

Of als er een PC stevig aan het downloaden is dat de IPTV multicast streams toch gaan haperen.

Met Netgear heb je dat niet.

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aldiesss
Bedankt voor de info allemaal. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

aldiesss schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:10:
Bedankt voor de info allemaal. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt:)
Komt het :)

Heb hier met KPN IPTV geen problemen gehad met de SG10xE serie. IGMP snooping aan en gaan :)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1