Phising: bel +31 702 628 914. Waar melden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In mijn hotmail account wacht een (voor mij) geheel nieuw type phishing mail: ik wordt verzocht telefonisch contact op te nemen i.v.m. verdachte activiteiten op mijn internet- en mobiele account (jaja, lekker vaaaaaag).

Het bijzondere: ik wordt dus verzocht 'n op 't oog doodnormaal Nederlands nummer te bellen: +31 702 628 914 (da's Den Haag, toch?) waar dus kennelijk nu iemand bereid is om op te nemen en mij gegevens te ontfutselen. Da's niet iets wat ik ga laten doen, maar wel graag anderen zou besparen. Maar hoe doe ik dat? Aan wie en waar kan ik over zoiets het beste een signaal afgeven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wie zegt dat er iemand op je zit te wachten? Er worden de laatste tijd steeds meer nummers gescammed. Bovendien kan iedereen jou een mail sturen met een nummer er in, dat zegt niets over enige waarheid dan ook. Je hebt dus geen enkele zaak om ook maar ergens iets te melden, hoe graag je ook wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-10 10:22
Denk eerder dat dit een vorm van Wangirifraude is
Een gehijacked nummer dat doorverbonden wordt naar een dure betaallijn. (en nee, niemand die opneemt)

Wikipedia: Wangirifraude

Lol kom er nu achter dat dit best wel serieuze vorm van misdrijf betreft, staat zelfs op Europol
https://www.europol.europ...ments/wangiri_final_2.pdf

[ Voor 34% gewijzigd door Turismo op 15-04-2022 11:32 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Gewoon negeren die handel en absoluut niet terugbellen, als je er echt moeite in wil steken kan je het vermelden bij je provider.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:18

Pazo

Mroaw?

Delete en door met je leven? :)
Als ik zoiets krijg, kijk ik daar nog geen 2 seconden naar. Delete en door.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@sypie Met welk belang zou iemand die moeite nemen?

@Turismo Zo lang ik 070 bel, is er toch geen doorverbinden op mijn kosten mogelijk??

@D4NG3R Bij welke provider en waarom die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:34:
Zo lang ik 070, is er toch geen doorverbinden op mijn kosten mogelijk??
Achter ieder nummer kan een telefooncentrale zitten die je automatisch doorverbindt met een betaalnummer. Dat kun je aan het nummer zelf niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:21

DataGhost

iPL dev

Turismo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:29:
Denk eerder dat dit een vorm van Wangirifraude is
Een gehijacked nummer dat doorverbonden wordt naar een dure betaallijn. (en nee, niemand die opneemt)
Doorverbinden is op kosten van degene die doorverbindt, niet op kosten van de beller. 070-nummers zijn geen betaalnummers.
sypie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:35:
[...]

Achter ieder nummer kan een telefooncentrale zitten die je automatisch doorverbindt met een betaalnummer. Dat kun je aan het nummer zelf niet zien.
Dat is een duur geintje voor de eigenaar van die telefooncentrale.

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 15-04-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Leuk voor wie 't wil negeren.. Maar waarom post je dan hier? Dat voegt niets toe..

Ik geloof wél in het tegenwicht geven waar dat zinnig mogelijk lijkt en een NL nummer kan door een NL partij worden afgesloten / onderzocht..

Iedereen die al zo actief meedenkt bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-10 10:22
@sypie Met welk belang zou iemand die moeite nemen?

@Turismo Zo lang ik 070, is er toch geen doorverbinden op mijn kosten mogelijk??

I dunno, zo diep zit ik niet in de techniek en de laatste trends in scamming e.d., echter t zaakje stinkt al vanaf t begin, meeste grote serieuze bedrijfsorganen verwijzen altijd naar de website voor contact gegevens (juist om scamming en fraude te voorkomen)

Als ik de sheet van Europol mag geloven, kan het wel dergelijke gereroute worden, hoe dat allemaal met kosten zit, zou zeggen als je er echt oprecht interesse in hebt, bel je maar met een provider of Europol zelf.

https://www.kpn.com/beleef/blog/wangiri-fraude-oppassen.htm

[ Voor 17% gewijzigd door Turismo op 15-04-2022 11:41 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Turismo Yep, stinken doet 't. En inderdaad is 't doorgaans 'n (nagemaakte) website. Daarom intrigeert deze me ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:11
Ik heb even m'n nummerherkenning uitgezet en gebeld. Ben toch wel benieuwd. :D Maar.. ik krijg alleen "Het nummer wat u heeft gebeld, is nu niet bereikbaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ChrisM Dan heeft vermoedelijk al iemand ergens de route naar ingrijpen gevonden?

Kwam zelf trouwens ondertussen deze nog tegen: https://www.rijksoverheid...raag-en-antwoord/phishing . Maar die Fraudehelpdesk is vandaag alvast dicht, dus kennelijk niet zo van de snelle response..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je eigen, welke anders? Melding doen van een scam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47
D4NG3R schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:36:
[...]

Je eigen, welke anders? Melding doen van een scam.
Je mobiele provider kan echter niks met spam die je op je Hotmail krijgt en verder hoogstwaarschijnlijk niet eens die mobiele provider benoemt...

Ik zou de mail markeren als spam in Hotmail, en er klaar mee zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 15-04-2022 12:39 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik weet niet waarom, maar ik zat er met m'n hoofd bij dat de TS ook daadwerkelijk gebeld was. In dat geval inderdaad gewoon markeren als spam/phishing en er niet meer naar omkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gwaihir schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:25:
... ik wordt dus verzocht 'n op 't oog doodnormaal Nederlands nummer te bellen: +31 702 628 914 (da's Den Haag, toch?) ...
Dat willen ze je doen geloven. Maar in werkelijkheid staat er een link naar een betaalnummer in het mailtje. Zoiets dus: +31702628914

[ Voor 13% gewijzigd door Brahiewahiewa op 15-04-2022 15:52 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

ChrisM schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:43:
Ik heb even m'n nummerherkenning uitgezet en gebeld. Ben toch wel benieuwd. :D Maar.. ik krijg alleen "Het nummer wat u heeft gebeld, is nu niet bereikbaar".
Sommige centrales verbinden je meteen door met een bandje als je geen nummerweergave hebt. De scammers zijn ook wel bekend hoe ze de trollende mensen tegen houden.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:50:
[...]

Dat willen ze je doen geloven. Maar in werkelijkheid staat er een link naar een betaalnummer in het mailtje. Zoiets dus: +31702628914
070-2628915

Dat is Den Haag, normaal tarief. Of ze verwijzen je via het tel: protocol in de link naar een duur betaald nummer.

Dat bedoel je zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Inderdaad. Dat er een onschuldig lokaal telefoonnummer staat maar dat die via een hyperlink verwijst
naar +1 800 PAY A DOLLAR PER SECOND of zoiets
ChrisM schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:43:
Dûh! Dat is ook precies de bedoeling; daar is het onschuldige nummer zorgvuldig voor uitgekozen. Om iemand die het nummer in eerste instantie overtikt, te verleiden om toch maar die link aan te klikken

Ik krijg de indruk dat er akelig veel tweakers ook slachtoffer van deze wangiri fraude zouden worden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:50:
[...]

Dat klinkt wel heel waarschijnlijk. Maar dan waren ze nog aan het oefenen of zo.. het nummer staat 3x in het mailtje, maar is geen van de 3x een link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gwaihir schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:58:
[...]

Dat klinkt wel heel waarschijnlijk. Maar dan waren ze nog aan het oefenen of zo.. het nummer staat 3x in het mailtje, maar is geen van de 3x een link.
Op je PC is phone://nnnnnnnnn geen URL; 't zou kunnen dat die link er daarom uit gefilterd wordt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:16

De nummerreeks is niet van een reguliere telecomprovider als KPN of Ziggo, maar van een of ander communicatiebedrijf wat VOIP diensten levert.

https://www.acm.nl/nl/ond...ng=geografische%20nummers

Je zou daar natuurlijk een mailtje aan kunnen wagen.

(Via die ACM site zijn alle Nederlandse telefoonnummers op te vragen. Ik zie van mijn eigen nummer ook netjes wanneer deze voor het laatst is geporteerd naar een andere provider etc.)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:02:
[...]

Op je PC is phone://nnnnnnnnn geen URL; 't zou kunnen dat die link er daarom uit gefilterd wordt
Ik heb even met outlook op android gekeken. Heb in dit geval eerder de indruk dat hij 't daar op basis van herkenning als telefoonnummer toevoegt, naar 't 070 nummer.

Ik meen trouwens wel dergelijke links op de PC te zien staat. Dan biedt hij aan Skype 't te laten doen.. (Maar dat kan iets chrome specifieks zijn natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:14:
(Via die ACM site zijn alle Nederlandse telefoonnummers op te vragen. Ik zie van mijn eigen nummer ook netjes wanneer deze voor het laatst is geporteerd naar een andere provider etc.)
Ah, cool! Ja, naar zoiets was ik op zoek. Dan weet ik tot welke "abuse@" ik me kan richten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

kodak

FP ProMod
Je meent dat het poging tot oplichting is? Dat zou strafbaar zijn en dus genoeg om aangifte te doen. Of dat meteen zin heeft om problemen voor anderen te voorkomen is de vraag, aangezien je kennelijk slechts een vermoeden hebt.

Je meent dat de klant van een bepaald telecombedrijf zich niet aan de wet aan het houden is? Dan kan je dat melden bij dat telecombedrijf.

Je meent dat het telecombedrijf te weinig doet tegen oplichting door bijvoorbeeld onduidelijk te zijn over doorverbinden naar dure nummers? Dan kan je een klacht indienen bij de toezichthouder.

En aangezien veel van dit soort oplichting met gemak andere nummers gebruikt of via andere telecombedrijven geld weet te verdienen lijkt het vooral zin te hebben dat je mogelijke slachtoffers kan waarschuwen dat dit soort oplichting bestaat en veel geld kan kosten. Dan kan je het dus bijvoorbeeld melden bij de fraudehelpdesk, of op consumentenfora of programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Gwaihir schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:34:
[...]

Ik heb even met outlook op android gekeken. Heb in dit geval eerder de indruk dat hij 't daar op basis van herkenning als telefoonnummer toevoegt, naar 't 070 nummer.

Ik meen trouwens wel dergelijke links op de PC te zien staat. Dan biedt hij aan Skype 't te laten doen.. (Maar dat kan iets chrome specifieks zijn natuurlijk.)
code:
1
<a href ="tel:+31612345678">klik hier!</a>

Zo kan je op Android en mobiele apparaten de telefoondialer oproepen. Windows doet er niks mee omdat het er niet mee kan bellen.

Maar ook SMS'en kan:
code:
1
<a href="sms://+612345678?body=I%27m%20interested%20in%20your%20product.%20Please%20contact%20me.">Send a SMS message</a>

Heb ooit eens gezien dat op een phisingpage mijn SMS-app geopend werd die op het punt stond mij te abonneren op dergelijke abonnementenshit :X :X :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
AW_Bos schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:33:
code:
1
<a href ="tel:+31612345678">klik hier!</a>

Windows doet er niks mee omdat het er niet mee kan bellen.
Nou, dat zou ik niet te hard zeggen. Werkt prima indien je voip-software op je windows PC hebt.
Pagina: 1