Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op een dakkapel en op noordelijk dakvlak

Pagina: 1
Acties:

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-11 14:15
Aangezien we in het najaar over gaan op een daikin altherma 3 warmtepomp kom ik op het vraagstuk van het opwekken van stroom.
In onze huidige situatie hebben wij 7 panelen op het zuiden gericht liggen (pannendak).
Deze wekken ongeveer ons huidige stroomverbruik op.
Doordat wij 2 dakkappellen hebben (en een cv dakdoorvoer) konden er helaas niet meer panelen geplaatst worden. Voor het moment was dat niet zo'n groot probleem, maar met de nieuwe ontwikkelingen toch wel enigszins aan de krappe kant.

Nou zou ik graag de panelen uit willen breiden door gebruik te maken van de noordzijde van het dak en de dakkapel. Echter wordt het mij niet helemaal duidelijk of ik nu mijn doel niet wat voorbij ga schieten.

Als ik de diverse tabellen bekijk zou een dak op het noorden met een hellingshoek van 35 graden een maximale instraling van 60% bereikt worden, ik ga er dan voor het gemak vanuit dat het ook 60% oplevert van de energie die een paneel kan leveren onder de ideale omstandigheden.

Mijn doel met de investering is heel simpel, de maandlasten van energie omlaag en natuurlijk een stukje verduurzaming. Daarom ben ik heel enthousiast begonnen met panelenleveranciers te benaderen en offertes aan te vragen. Wat heb ik aangevraagd:
1 paneel op de zuidkant op de plek van de verdwijnende dakdoorvoer
6 a 7 panelen op de noordzijde hellingshoek 35 graden
2 a 3 panelen op dakkapel zuidzijde zonder ballast
eventueel 2a 3 panelen dakkapel noordzijde zonder ballast (deze kunnen dan op een kleinere hoek waardoor ze effectiever moeten zijn dan 60%

Reacties zijn allemaal in de trant van: niet rendabel en wij doen niet zonder ballast op platte daken.
En ik snap natuurlijk dat ze niet om werk verlegen zitten, maar dat ze me afwijzen omdat het voor mij niet rendabel is verbaasd me een beetje.

Nou komt na dit lange verhaal mijn korte vraag: Wie weet een installateur die zich wel aan bovenstaande kwestie wil wagen of ben ik op een kansloze dan wel stupide missie?

• Askie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 22:17
Ik adviseer je om het te simuleren, bijvoorbeeld in de Solaredge designer. Niet dat je gelijk een SolarEdge systeem moet aanleggen, maar de simulatie kan je inzichtelijk maken wat de opbrengst is met de betreffende opstelling.

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 18:23
Probeer Bongo Solar eens. Die hebben bij mij destijds ook panelen op NO zijde gelegd (SolarEdge).
De effectieve jaaropbrengst van NO is overigens iets minder dan 50% tov ZW. Tijdens bewolkte dag leveren ze hetzelfde als de panelen op zuid-zijde.

Edit: overzicht ligging en opbrengst per paneel sinds inbedrijsstelling juli 2020.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbqv43RiUUjhjSav2hJuVLIPn_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cXg6f8IGJjKbpckgs6b4XjD7.png?f=user_large

(ja, er zijn 2 panelen niet goed ingetekend)

[ Voor 41% gewijzigd door Vullisbak op 15-04-2022 11:28 . Reden: Toevoegen totaalproductie panelen ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

eventueel 2a 3 panelen dakkapel noordzijde zonder ballast (deze kunnen dan op een kleinere hoek waardoor ze effectiever moeten zijn dan 60%
Ik overweeg ook om aan de noordzijde op de dakkapel 2/4 panelen bij te plaatsen maar ik vraag mij af of een plaatsing onder een lagere hoek wel efficient is omdat ze dan ook vuiler blijven.
Ook is mijn nok denk ik iets te hoog om efficient te zijn dus dat is ook iets waar je mogelijk op moet letten, ik denk dat ik met kleinere (smalle) panelen dan beter (goedkoper) uitkom als ik deze aan de rand kan leggen.
Wie weet een installateur die zich wel aan bovenstaande kwestie wil wagen of ben ik op een kansloze dan wel stupide missie
Ik kwam deze toevallig tegen bij het zoeken op ballastvrij: https://zonnekeus.nl/zonn...llastvrij-montagesysteem/

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 20-04-2022 10:24 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jichem
Alsof de duivel er mee speelt, zojuist een aanbieder aan de lijn die een offerte gaat opstellen voor 4 panelen op de dakkapellen en 1 op het zuid dakvlak. Hij gaf aan dat het gebruiken van het noordelijke dakvlak niet rendabel gaat zijn door schaduwwerking van onze dakkapel. Vooral omdat het toevoegen van de nieuwe panelen nu nog op de bestaande installatie kan, anders moet er een 3 fase omvormer op.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
jichem schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:22:
Alsof de duivel er mee speelt, zojuist een aanbieder aan de lijn die een offerte gaat opstellen voor 4 panelen op de dakkapellen en 1 op het zuid dakvlak. Hij gaf aan dat het gebruiken van het noordelijke dakvlak niet rendabel gaat zijn door schaduwwerking van onze dakkapel. Vooral omdat het toevoegen van de nieuwe panelen nu nog op de bestaande installatie kan, anders moet er een 3 fase omvormer op.
Wat bedoel je precies met "rendabel"?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• jichem
Dat we dusdanig weinig licht op de panelen gaan krijgen dat we de investering niet/nauwelijks terug verdienen.

Ons huis is 100% noord en zuid georiënteerd, de dakkapellen staan aan de westzijde van het dak.
Daardoor liggen de panelen naast de dakkapel na een aantal uur in de schaduw van de dakkapel. Dit zou op noord betekenen dat ze 50% van de tijd 50% opwekken en daarna uitschakelen? (dit is mijn eigen interpretatie) Als dit niet klopt en het wel rendabel is (terugverdien tijd onder de 10 jaar is het wel een optie)

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 18:23
Ik twijfelde ook ernstig om de panelen op de noord-oost zijde te laten plaatsen. De aanbieder omschreef het ook als 'kansloos'. Maar deze panelen zorgen er ook bij bewolkt weer wel voor dat mijn huis, met uizondering van wasdroger/oven/etc, bijna alle dagen op de productie van de panelen kan draaien en ik dus bijna geen stroom van het net afneemt.

Zeker met de huidige energieprijzen zijn ze dus zeker niet nutteloos. Al verdienen ze zichzelf waarschijnlijk niet snel terug, ze brengen wel degelijjk wat op. Ik accepteer de iets langere terugverdientijd, die voornamelijk van de panelen op het zuiden zal komen. Op de lange(re) termijn heb ik er voordeel van.

[ Voor 4% gewijzigd door Vullisbak op 15-04-2022 13:57 ]

• jichem
Ik vind het uiteraard geen probleem als de panelen op het noorden er langer over doen om zichzelf terug te verdienen.
Maar als het 20 jaar duurt met een verwachte levensduur van 15 jaar bijvoorbeeld dan schiet ik mijn doel echt voorbij.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Heb je ook wat afbeeldingen van je dak? Dat geeft ons de mogelijkheid om mee te denken/rekenen.

Heb je al geprobeerd om met Sunny design of Solaredge designer een simulatie te maken? Inclusief effecten van de schaduw? Dan weet je wat beter waar je over praat.
Dan kun je daarna gerichter offertes opvragen. Nu lijkt het of de installateurs gaan bepalen waaraan jij je geld moet uitgeven.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
jichem schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:10:
Dat we dusdanig weinig licht op de panelen gaan krijgen dat we de investering niet/nauwelijks terug verdienen.

Ons huis is 100% noord en zuid georiënteerd, de dakkapellen staan aan de westzijde van het dak.
Daardoor liggen de panelen naast de dakkapel na een aantal uur in de schaduw van de dakkapel. Dit zou op noord betekenen dat ze 50% van de tijd 50% opwekken en daarna uitschakelen? (dit is mijn eigen interpretatie) Als dit niet klopt en het wel rendabel is (terugverdien tijd onder de 10 jaar is het wel een optie)
Oké, maar op basis van wat wil je dat berekenen? Ik zou als criterium de energieopbrengst gebruiken. Ik heb hier bijvoorbeeld panelen op verschillende dakvlakken (volgepropt), nergens onder de 0,6 kWh/kWp.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• jichem
schumacher schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:24:
Heb je ook wat afbeeldingen van je dak? Dat geeft ons de mogelijkheid om mee te denken/rekenen.

Heb je al geprobeerd om met Sunny design of Solaredge designer een simulatie te maken? Inclusief effecten van de schaduw? Dan weet je wat beter waar je over praat.
Dan kun je daarna gerichter offertes opvragen. Nu lijkt het of de installateurs gaan bepalen waaraan jij je geld moet uitgeven.
Ik ga even kijken of ik via maps een afbeelding kan produceren.
Het solaredge designer ga ik ook zeker even invullen.

Het probleem is dat tot nu toe geen enkele installateur het stukje op een dakkapel monteren op zich wil nemen.

• jichem
Helaas lukt het me niet om via zo'n tool een voorstelling te maken.
Wel heb ik met ongekende paintskills een schematische weergave gemaakt van de situatie.
De woning is 6.5m breed en 9.5 a 10m lang. de dakkapel staat 1.5m van de dakgoot en is ongeveer 3.5m breed.
Momenteel liggen er 2 panelen van ongeveer 1.6m in landscape onder de dakkapel langs, en staan er 5 panelen in portret naast de dakkapel, de dakdoorvoer van de cv voorkomt een 6e op dit moment.

De noordzijde is een exacte spiegeling van de zuidzijde. Hier zouden dus 5 (door afvoer mechanische afzuiging) panelen in portret kunnen en 2 in landscape voor de dakkapel langs.
hopelijk kunnen er nog 2 panelen per dakkapel geplaatst worden.
Ik ben alleen bang dat de panelen op noord hier niet uit kunnen (er zijn overigens in de omgeving geen beperkende factoren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdTzADaujuxSZUWwJlxW5FsyYVI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/L9911U5LYTOYaxyoQHtWITLo.png?f=fotoalbum_medium

Huidige panelen zijn JA Solar 320wp

[ Voor 8% gewijzigd door jichem op 20-04-2022 09:33 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 19:06
Wij hebben sinds kort aan de noordzijde ook een dakkapel en hier extra panelen op laten leggen (dus alleen op de dakkapel zelf).
Deze extra panelen doen echt heel leuk mee, ook in de winter / bij bewolking.
Momenteel leveren ze meer op dan de (iets lichtere) panelen aan de zuid-kant.

If it ain't broken, tweak it!

• jichem
FatalError schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:49:
Wij hebben sinds kort aan de noordzijde ook een dakkapel en hier extra panelen op laten leggen (dus alleen op de dakkapel zelf).
Deze extra panelen doen echt heel leuk mee, ook in de winter / bij bewolking.
Momenteel leveren ze meer op dan de (iets lichtere) panelen aan de zuid-kant.
Die panelen gaan er inderdaad wat mij betreft sowieso komen, alleen ging het de twijfel over het hellende dakvlak.

Hebben jullie de dakkapel hierop laten aanpassen of al bij aanschaf voorbereid op zonnepanelen?
en welke partij hebben jullie hiervoor ingeschakeld?

• FatalError
jichem schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:50:
[...]

Die panelen gaan er inderdaad wat mij betreft sowieso komen, alleen ging het de twijfel over het hellende dakvlak.

Hebben jullie de dakkapel hierop laten aanpassen of al bij aanschaf voorbereid op zonnepanelen?
en welke partij hebben jullie hiervoor ingeschakeld?
Over het hellende vlak heb ik ook mijn twijfels, maar je ziet het tegenwoordig wel vaker...
De dakkapel heeft geen speciale aanpassingen voor de panelen. Dat zou ook echt niet nodig moeten zijn normaalgesproken.

• jichem
FatalError schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:53:
[...]

Over het hellende vlak heb ik ook mijn twijfels, maar je ziet het tegenwoordig wel vaker...
De dakkapel heeft geen speciale aanpassingen voor de panelen. Dat zou ook echt niet nodig moeten zijn normaalgesproken.
Is het dan ook een montage zonder ballast? Want ik begreep dat onze dakkapel daar niet op berekent is.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

FatalError schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:49:
Kan je ook vertellen onder welke hoek, welke opstelling en waarheen gericht (ook zuid) ?

• FatalError
jichem schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:06:
[...]

Is het dan ook een montage zonder ballast? Want ik begreep dat onze dakkapel daar niet op berekent is.
Met ballast.
DukeBox schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:28:
[...]

Kan je ook vertellen onder welke hoek, welke opstelling en waarheen gericht (ook zuid) ?
Zuid, 15 graden (denk ik).

• jichem
FatalError schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:27:
[...]

Met ballast.

[...]

Zuid, 15 graden (denk ik).
Van welk jaartal is de dakkapel? die van ons van 2014, daarbij hoorden we van iedereen dat daar echt geen panelen met ballast op kunnen. Of ben ik dan verkeerd voorgelicht?

Bedankt voor de antwoorden!

• FatalError
jichem schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:24:
[...]
Van welk jaartal is de dakkapel? die van ons van 2014, daarbij hoorden we van iedereen dat daar echt geen panelen met ballast op kunnen. Of ben ik dan verkeerd voorgelicht?

Bedankt voor de antwoorden!
Deze dakkapel is van 2021.

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-01 21:48
@jichem
Heb je al een besluit genomen inmiddels? Ik zit met een vergelijkbare situatie, alleen dan ZW en NO-daken. Maar ook met een groot dakkapel op ZW. Daar passen minimaal 3 panelen op, maar ik durf het ook niet aan met ballast.

Ook panelen op NO werd door bijna iedere aanbieder afgeraden, maar volgens mij is dat ook gewoon rendabel binnen 10 jaar.

Dus was benieuwd of jij al stappen had gemaakt in je zoektocht, waar ik mogelijk van kan leren. O-)

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:24
Ik heb ook twee dakkapellen op Noord en Zuiden uit 2016 (4.4m breedte) en 2019 3.5m (breedte). Zonnepanelen op beide dakkapelen werd afgeraden door zowel fabrikant (De Ruiter Dakkapelen) als meerdere installateurs. 1 monteur durfde bij de dakkapel op Noord het nog wel aan vanwege de aanwezigheid van een wandje in het midden om het gewicht enigzins te dragen. Uiteindelijk heb ik niet de gok genomen en wacht ik wel op de introductie van een lichtgewicht (zonnefolie) systeem die ik gekanteld naar het zuid-oosten kan leggen om zo de ochtendzon te pakken.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
BrieJan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:46:
@jichem
Heb je al een besluit genomen inmiddels? Ik zit met een vergelijkbare situatie, alleen dan ZW en NO-daken. Maar ook met een groot dakkapel op ZW. Daar passen minimaal 3 panelen op, maar ik durf het ook niet aan met ballast.

Ook panelen op NO werd door bijna iedere aanbieder afgeraden, maar volgens mij is dat ook gewoon rendabel binnen 10 jaar.

Dus was benieuwd of jij al stappen had gemaakt in je zoektocht, waar ik mogelijk van kan leren. O-)
Je zou anders 2 kunnen overwegen.

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-01 21:48
mathijshooi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Je zou anders 2 kunnen overwegen.
De 2 panelen op het dakkapel en dan met ballast maar dan minder bedoel je? Ja, dat zou ook nog kunnen. Maar dan nog zeggen ze bijna allemaal tot nu toe dat ze überhaupt geen dakkapel doen. Een die het wel deed maakt momenteel geen offertes meer ivm drukte. September pas weer. -O-

• jichem
BrieJan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:46:
@jichem

Ik heb 1 aanbieder gevonden die het wel wil leggen. Op zowel noord als zuid. Ik moet alleen zelf nog even kijken of ik de kabels naar boven nog kwijt kan in de huidige koof.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Bij mij werd het ook sterk afgeraden om panelen met ballast op een dakkapel te plaatsen. Als je ook kijkt naar de constructie tekeningen van de hedendaagse dakkapellen is dat dak niet meer dan 2 MDF platen met isolatie materiaal ertussen. Ik kan mij wel voorstellen dat die niet mega veel gewicht kunnen hebben per m2.

Computer says no

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Meekoh schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:04:
Als je ook kijkt naar de constructie tekeningen van de hedendaagse dakkapellen is dat dak niet meer dan 2 MDF platen met isolatie materiaal ertussen.
Standaard MDF mag daar niet eens voor gebruikt worden. Zelfs MDF-LA en MDF-HLS (constructief MDF) mag niet in een dragende dak constructie verwerkt worden.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
DukeBox schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Standaard MDF mag daar niet eens voor gebruikt worden. Zelfs MDF-LA en MDF-HLS (constructief MDF) mag niet in een dragende dak constructie verwerkt worden.
Bedoel van die constructie platen, OSB? Het dak van de meeste dakkapellen wordt ontworpen op de wettelijke minimale belasting 70kg per m2 wat ook niet denderend veel is, maar genoeg om een dik pak sneeuw te dragen in de winter. Dat is wat je bij de meeste dakkapel boeren standaard krijgt. Tenzij je zeg om iets stevigers vraagt. Heb de tekening hier nog liggen (was nodig voor de vergunning aanvraag). Het is echt niet meer dan een Plaat, dan PIR en dan weer een plaat. Wellicht dat er nog balken tussen zitten maar die zie je niet op de tekening.

Computer says no

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Meekoh schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:03:
Bedoel van die constructie platen, OSB?
Nee, OSB mag, MDF is geen OSB.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
BrieJan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:36:
[...]

De 2 panelen op het dakkapel en dan met ballast maar dan minder bedoel je? Ja, dat zou ook nog kunnen. Maar dan nog zeggen ze bijna allemaal tot nu toe dat ze überhaupt geen dakkapel doen. Een die het wel deed maakt momenteel geen offertes meer ivm drukte. September pas weer. -O-
Ah, ok.
Pagina: 1