Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Water in CV aftappen bij geen gebruik van deze CV

Pagina: 1
Acties:

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:15
Beste,

ik heb deze winter mijn huis voorzien van warmtepompen (lees: airco's) in de ruimtes die ik normaal verwarm met CV. Ik gebruik mijn cv installatie alleen nog voor warm water en gas alleen nog voor het koken.
Op termijn ga ik over op inductie, de laatste stap wacht ik nog mee totdat duidelijk is wat de lokale overheid wenst te gaan doen.

Nu de vraag, tijdens de eerste maanden gebruik van de airco, en dan vooral in de grootste ruimte de woonkamer, valt mij op dat het echt lang duurt voordat de kamer op temperatuur komt. Als ik 5-10 minuten de CV aanzet dan is dit geen issue, ik verwarm daarmee alleen het water in de radiatoren.

Ik krijg het gevoel dat mijn radiatoren bij temperaturen buiten onder de 5 graden zich gaan gedragen als koel elementen waarmee dus de airco echt moet gaan werken om een beetje temperatuur in de kamer te krijgen.

Kan ik veilig de radiatoren van water ontdoen en gaat dit effect sorteren of roep ik hiermee andere problemen over me af zoals corrosie of dingen die ik nu nog niet overzie?

Grts Mathijs

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk niet dat je analyse klopt. SOwieso is het raar dat je denkt dat een warme radiator niet helpt de kamer te verwarmen, maar een koude radiator blijkbaar wel een grote invloed heeft. Ik denk eerder dat je airco niet krachtig genoeg is om die grote ruimte warm te krijgen.

Bedenk trouwens ook dat warmte van airco's anders aanvoelt. Je hebt meer luchtverplaatsing waardoor het 'tochtiger' aanvoelt

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:39
Er zit nu water in waar nog maar weinig zuurstof in zit, 'dood water'. Daarom stinkt het ook zo als je het aftapt. Als je het systeem leeg laat lopen dan kan er weer zuurstof in en gaan radiatoren en stalen leidingen roesten. Als je het spul gaat afkoppelen en naar de oudijzerboer brengt niet zo'n probleem, maar als je het ooit nog weer wil gaan gebruiken wel (kans op lekkage).

Daarnaast is het de vraag of je CV-ketel tapwater kan opwarmen als er geen water in het CV-circuit zit. Niet alle ketels kan dit bij namelijk, check je handleiding.

Je conclusie lijkt mij wat vreemd, de radiatoren zitten binnen de geïsoleerde schil. Dus waarom zou dat sterker afkoelen dan bijv. je bankstel? Hier op Tweakers lijkt het bij meerdere mensen comfortabeler te zijn als ze op koude dagen de airco 24/7 laten draaien. Je meubels e.d. warmen dan ook op, waardoor het minder kil aanvoelt dan wanneer je alleen de lucht snel warm hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2022 10:58 ]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-11 14:56
Ik zou het water laten zitten om corrosie in het systeem te voorkomen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:54:
Daarnaast is het de vraag of je CV-ketel tapwater kan opwarmen als er geen water in het CV-circuit zit. Niet alle ketels kan dit bij namelijk, check je handleiding.
De meeste niet zelfs. Maar je kunt wel een lusje maken en onder druk zetten.
Zo heb ik dat gedaan toen we met de radiatoren bezig waren er daardoor geen warm water hadden.
Of het ook een goed idee is op lange termijn; geen idee.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:16
Bij winterdagen moet je de airco niet ad-hoc gebruiken want het blijft een warmtepomp, hier gaat die 3u van tevoren aan met tijdklok.

Ik herken het wel wat je zegt maar dat heeft niets met radiatoren te maken maar met stralingswarmte die je nu mist, ook bij airco verwarming moet je ventilatie opnieuw inregelen.

@ThinkPad Aircoverwarming kan comfortabel zijn mits het hele zaakje in balans is, je luchtvochtigheid, ventilatie buitenlucht, plaatsing.

Zaken als vloerverwarming kent dat niet, gooi er maar 40 graden water in en het wordt altijd wel comfortabel evenals radiatoren(deze systemen staan op meerdere plekken in de ruimte), bij echte luchtverwarming kom je daar niet mee weg zoals een airco.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 15-04-2022 11:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:15
Oké, bedankt allen voor de informatie. Ik ga verder met het vinden van een goeie balans.
Het is overigens niet zo dat de capaciteit van de airco te wensen overlaat, daar is niet op bezuinigd. Dat de temperatuur anders aanvoelt kan ik beamen maar ervaar ik niet als probleem maar een keuze. Langer verwarmen zou wel eens de sleutel kunnen zijn.
Pagina: 1