SSD vervanging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb op dit moment deze Crucial MX500 250GB SSD in mijn Win11 systeem zitten.
Deze zit bijna vol en met 4 kids / users ben ik op zoek naar een nieuwe.
Nu zie ik dat mijn moederbord het volgende ondersteunt:
Ultra-Fast PCIe Gen3 x4 M.2 with PCIe NVMe & SATA mode support

Kan ik dan mijn 250SSD klonen naar bv. een M2 Samsung 980 1TB ipv vervangen voor een vergelijkbare maar dan grotere 2.5"SSD

Of is er een betere keus?

1TB is voldoende, prijs rond de €100 is prima, duurder mag maar dan moet er ook iets significants beter zijn.
Systeem wordt "normaal" gebruikt, geen (zeer weinig) video- of fotobewerking. Games worden er niet op gespeeld.

P.Duh! lekker puh!

Beste antwoord (via pduh op 15-04-2022 12:04)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote voordeel..

je kan tussentijds altijd nog van je oude SSD booten.. als je toch nog even iets mist en er geen zin in hebt..

404 Signature not found

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja dat kan, die wordt gewoon ondersteund door je bord.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Doe jezelf een lol en stop er een NMVe in met een clean install.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• pduh
Die Samsung is een NMVe toch?
Clean install ga ik niet doen (maar ik snap de opmerking hoor), mijn installatie is prima zoals hij nu is. Het is een upgrade van een upgrade en heb het origineel niet meer.

P.Duh! lekker puh!

• PD2JK
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eens met @Gekkenhuis mbt clonen.

Wil je dat absoluut niet, gebruik dat Samsung Data Migration software.

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 15-04-2022 10:17 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

pduh schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:17:
Die Samsung is een NMVe toch?
Clean install ga ik niet doen (maar ik snap de opmerking hoor), mijn installatie is prima zoals hij nu is. Het is een upgrade van een upgrade en heb het origineel niet meer.
Je wilt wel gaan klonen maar een schone installatie durf je niet aan? Het is een upgrade van een upgrade wat dus waarschijnlijk al meerdere jaren oud en lekker vervuild is. Als er een moment kwam om even fris opnieuw te beginnen dan is dit het.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:42
Gekkenhuis schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:12:
Doe jezelf een lol en stop er een NMVe in met een clean install.
Beste optie,gewoon nieuwe install doen,dan begin je weer met een verse Windows.
En windows is zo geinstaleerd tegenwoordig.

Al zo vaak ook voorbij zien komen,veel gedoe met klonen ect, kost je meer tijd vaak als een nieuwe install

• pduh
Gekkenhuis schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:22:
[...]

Je wilt wel gaan klonen maar een schone installatie durf je niet aan? Het is een upgrade van een upgrade wat dus waarschijnlijk al meerdere jaren oud en lekker vervuild is. Als er een moment kwam om even fris opnieuw te beginnen dan is dit het.
Ik heb de originele bestanden niet meer. Een installatie durf ik wel aan hoor, geen probleem.
Even kijken wat ik doe, maar bedankt voor de reacties, het wordt dan dus de Samsung.

Heb niet zoveel zin om de camera's, NAS, printers etc. allemaal weer opnieuw te moeten installeren maar ik neem het mee in mijn overweging. Schone installatie van W11 insider waar ik nu op zit is zeker altijd beter.... maar ja... tijd...zin....

[ Voor 18% gewijzigd door pduh op 15-04-2022 11:06 . Reden: toevoeging ]

P.Duh! lekker puh!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09-2025
pduh schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:05:
[...]

Ik heb de originele bestanden niet meer. Een installatie durf ik wel aan hoor, geen probleem.
Even kijken wat ik doe, maar bedankt voor de reacties, het wordt dan dus de Samsung.

Heb niet zoveel zin om de camera's, NAS, printers etc. allemaal weer opnieuw te moeten installeren maar ik neem het mee in mijn overweging. Schone installatie van W11 insider waar ik nu op zit is zeker altijd beter.... maar ja... tijd...zin....
voorkomt wel een hoop problemen ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote voordeel..

je kan tussentijds altijd nog van je oude SSD booten.. als je toch nog even iets mist en er geen zin in hebt..

404 Signature not found

• pduh
SMSfreakie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:11:
grote voordeel..

Da's inderdaad waar! Goede optie. Zo had ik het nog niet bekeken.

P.Duh! lekker puh!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Je vraagt om tips en advies, je krijgen verschillende goede dingen aangedragen en dit kap je vervolgens af met "geen tijd en en geen zin" :?

• Hahn
  • Laatst online: 21:44
Gekkenhuis schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:54:
Je vraagt om tips en advies, je krijgen verschillende goede dingen aangedragen en dit kap je vervolgens af met "geen tijd en en geen zin" :?
Lees jij andere reacties dan ik? Ten eerste geeft pduh aan dat 'ie het zal overwegen, en lijkt 'ie met z'n laatste post zelfs overtuigd te zijn. En ten tweede: 'goede' tips is subjectief, en het staat hem natuurlijk volledig vrij om niks te doen met alle tips, als hij ze niet goed genoeg vindt.

The devil is in the details.

• pduh
Gekkenhuis schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:54:
Jeetje, ook goedemorgen zeg! ik vroeg om advies en dat heb ik gekregen.
Volgens mij kap ik niets af maar als jij dat zo interpreteert....

Mijn oprechte excuses en ontzettend bedankt voor je input, tijd en moeite.

P.Duh! lekker puh!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
pduh schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:05:
[...]
De camera's staan hopelijk gekoppeld met de NAS? De NAS is te bereiken via een IP-adres, dat is dus alleen een kwestie van inloggen en mappen koppelen aan je verkenner. (maak even een schermafbeelding welke mappen je nu gekoppeld hebt dan heb je dat straks zo weer voor elkaar). Aan de NAS heb je dus weinig installatiewerk.

Mail net zo, kwestie van instellen en gaan. Net als zoveel andere zaken. Kost even wat tijd maar dan heb je alles netjes fris. Daar gaat de boel ook vast iets sneller van draaien.

• Hahn
Aangezien je toch met een nieuwe schijf aan de slag gaat, die op een andere poort aangesloten wordt, zou ik zeggen: probeer de clone-functie van Samsung (zelf erg goede ervaringen mee). Bevalt dat, dan ben je klaar. Merk je toch wat traagheid of iets, dan kan je altijd nog een verse installatie doen.

Either way, kan je je oude SSD nog even als backup behouden, en loop je geen risico :)

• pduh
sypie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:02:
[...]

De camera's staan hopelijk gekoppeld met de NAS? De NAS is te bereiken via een IP-adres, dat is dus alleen een kwestie van inloggen en mappen koppelen aan je verkenner. (maak even een schermafbeelding welke mappen je nu gekoppeld hebt dan heb je dat straks zo weer voor elkaar). Aan de NAS heb je dus weinig installatiewerk.

Mail net zo, kwestie van instellen en gaan. Net als zoveel andere zaken. Kost even wat tijd maar dan heb je alles netjes fris. Daar gaat de boel ook vast iets sneller van draaien.
Klopt, ik denk inderdaad een nieuwe installatie. Kan inderdaad altijd weer even terug naar de oude SSD mocht ik dingen missen.

P.Duh! lekker puh!

• sypie
  • Niet online
En daarvoor heb je toch ook een NAS? Zodat je back-ups kunt maken? Mocht je dat nog niet doen: Veeam is gratis en doet z'n werk prima op een NAS.

• pduh
sypie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:07:
En daarvoor heb je toch ook een NAS? Zodat je back-ups kunt maken? Mocht je dat nog niet doen: Veeam is gratis en doet z'n werk prima op een NAS.
Backups van data ben ik absoluut niet bang voor. Staat op NAS, in de Cloud en op externe HD op andere locatie. Vooral de instellingen etc. Dat komt wel weer goed maar dat kost me tijd. (en voordat ik daar weer commentaar op krijg, dat is een keuze, dat weet ik.)

P.Duh! lekker puh!

• sypie
  • Niet online
Dat back-ups tijd kosten is prima. Dat ze er zijn is in ieder geval al een pluspunt, er zijn genoeg die ze niet hebben.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
Als je inderdaad voor een Samsung gaat, neem dat gratis programma van hun, magician. Daar kan je mee clonen!

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Hahn
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:15:
Als je inderdaad voor een Samsung gaat, neem dat gratis programma van hun, magician. Daar kan je mee clonen!
Samsung Magician is voor het testen en checken van schijven, met Samsung Data Migration kan je clonen :)

Pagina: 1