Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-03-2023
Voor mijn beamer en TV ben ik op zoek naar een HTPC-achtige oplossing en zit al heel lang te denken om hiervoor gewoon een Mac Mini te kopen. Qua budget is dat geen probleem. Hoofdreden is omdat ik dan snel en gemakkelijk een VPN kan gebruiken wanneer dat nodig is.

Ik woon in het buitenland dus de mogelijkheid voor een VPN applicatie is een must. Ik wil géén Chromecast of iets dergelijks, die heb ik al en is in mijn ervaring echt waardeloos qua stabiliteit. Ook wil ik de VPN functie in mijn router hier niet voor gebruiken, dit is in mijn geval niet praktisch.

Met een Mac Mini kan ik volgens mij alles en dan kan ik ook gewoon ethernet gebruiken. Af en toe sluit ik mijn Macbook aan en dat werkt altijd prima, maar ik wil een vaste opstelling.

Nu twijfel ik alleen aan de kwaliteit van bijvoorbeeld Netflix. Op mijn beamer was dat laatst tijdens het testen vanaf mijn Macbook echt slecht en ik heb tijdens mijn research ergens gelezen dat Netflix via een browser lagere kwaliteit zou weergeven al dan niet in verband met DRM. Via Safari ging het wel wat beter dan Chrome, maar de kwaliteit was alsnog aanzienlijk lager.

Waarvoor ik de Mac Mini bijvoorbeeld wil gebruiken:
  • het aansturen van mijn beamer (via mijn versterker)
  • streamingdiensten die geen (goede) app hebben voor mijn LG C1 televisie, bijvoorbeeld F1 TV Pro, Discovery+
  • NPO Plus
  • Externe Plex server
Ik kom dus telkens uit op een Mac Mini maar ik wil geen teleurstellingen met alsnog slechte kwaliteit voor o.a. Netflix.

Advies welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als je het hebt over een Chromecast, dan heb je het niet over een Cromecast met Google TV neem ik aan?

Is een nVidia Shield 2019 Pro geen optie voor je, budget is geen probleem lees ik? Stabiliteit en snelheid dik in orde, apparaat en app ondersteuning eveneens. VPN draaien op dat apparaat lijkt ook geen probleem.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik dacht hetzelfde: waarom niet een Nvidia Shield TV Pro 2019? Doet alles wat je wil doen. Zo’n Mac Mini lijkt mij zwaar overkill. Om nog maar niet te spreken over het prijskaartje dat daar aan hangt.

Heb zelf de genoemde Shield en de internetverbinding daarvan loopt via mijn VPN abo bij Surfshark. Daarop heb ik een uitzondering ingesteld voor de Netflix-app; anders doet die het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
hardware-lover schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:40:
Als je het hebt over een Chromecast, dan heb je het niet over een Cromecast met Google TV neem ik aan?

Is een nVidia Shield 2019 Pro geen optie voor je, budget is geen probleem lees ik? Stabiliteit en snelheid dik in orde, apparaat en app ondersteuning eveneens. VPN draaien op dat apparaat lijkt ook geen probleem.
Een jaar of 4/5 geleden heb ik eens zo'n ronde Chromecast gekocht die je achterin de TV aansluit via USB en HDMI. Kan zijn dat ik een slechte versie heb, maar alleen het installeren was telkens al een regelrecht drama. Daarnaast kan ik niets casten zonder dat het beeld elke 10 minuten stil staat i.v.m. bufferen.

Ik zal me eens gaan verdiepen in de Nvidia, maar een VPN-connectie via het apparaat zelf moet gezien mijn situatie absoluut mogelijk zijn. Daarnaast moeten de apps van bijvoorbeeld Plex en NPO ook zonder problemen ondersteund worden én ondersteund blijven. Ik heb daar met dit soort apparaatjes altijd wat minder goede ervaringen mee. Met een Mac Mini ben ik in principe "voor altijd" verzekerd van goede ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
S1NN3D schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:44:
Ik dacht hetzelfde: waarom niet een Nvidia Shield TV Pro 2019? Doet alles wat je wil doen. Zo’n Mac Mini lijkt mij zwaar overkill. Om nog maar niet te spreken over het prijskaartje dat daar aan hangt.

Heb zelf de genoemde Shield en de internetverbinding daarvan loopt via mijn VPN abo bij Surfshark. Daarop heb ik een uitzondering ingesteld voor de Netflix-app; anders doet die het niet.
Overkill misschien wel, maar het prijskaartje is geen probleem. VPN moet in mijn geval gemakkelijk aan en uit te zetten zijn op het apparaat zelf, zonder gedoe met uitzonderingen en dergelijke. Voor NPO heb ik een VPN bijvoorbeeld (vaak) nodig, maar F1 TV werkt dan weer niet. Ziggo TV werkt alleen met VPN. Netflix werkt de ene keer wel en de andere keer niet. Daarom wil ik voordat ik iets ga kijken al dat niet de VPN aanklikken en daarna rustig kunnen gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

daniel.benjamin schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:02:
[...]
Een jaar of 4/5 geleden heb ik eens zo'n ronde Chromecast gekocht die je achterin de TV aansluit via USB en HDMI. Kan zijn dat ik een slechte versie heb, maar alleen het installeren was telkens al een regelrecht drama. Daarnaast kan ik niets casten zonder dat het beeld elke 10 minuten stil staat i.v.m. bufferen.

Ik zal me eens gaan verdiepen in de Nvidia, maar een VPN-connectie via het apparaat zelf moet gezien mijn situatie absoluut mogelijk zijn. Daarnaast moeten de apps van bijvoorbeeld Plex en NPO ook zonder problemen ondersteund worden én ondersteund blijven. Ik heb daar met dit soort apparaatjes altijd wat minder goede ervaringen mee. Met een Mac Mini ben ik in principe "voor altijd" verzekerd van goede ondersteuning.
Er is veel veranderd in al die jaren, niet meer te vergelijken met die "oude" Chromecast.

Android/Google TV zit aardig in de lift en wordt goed onderhouden, zeker door Nvidia. Vrijwel alles aan gangbare streaming apps worden goed ondersteund voor Android TV. Ik kan me niet voorstellen dat je er niet mee uit de voeten zou kunnen en niet tevreden zou zijn met het gebruik.

Ik draai al een poos met een portabel beamer voorzien van een Android TV OS, maar deze wordt enkel op vakanties ingezet. Erg handig dat alles aan streaming apps beschikbaar is waar ik een abonnement op heb (en dat zijn er nogal wat).

Zelf heb ik overigens een voorkeur voor Kodi maar menig Plex gebruiker gebruikt een Shield.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
VPN op de Shield is in mijn geval set and forget met Surfshark (daar heb ik een abo en gebruik dus hun app). Connect automatisch en is altijd up. Als je specifieke apps wil uitzonderen kan dat gewoon.

Nogmaals, ik zie de meerwaarde van een dure Mac Mini niet. Maar niemand houdt je tegen om die te kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
Heb zelf nog wat meer onderzoek gedaan naar de mogelijk slechte kwaliteit van Netflix via een webbrowser en dat lijkt inderdaad te kloppen. Netflix hanteert een lijst met devices die 4K mogen weergeven en een web browser staat daar niet op. De Nvidia Shield Pro staat er gelukkig wel op.

Wanneer ik op mijn iMac 5K test dan kom ik niet verder dan 480 of 720 pixels (verticaal) terwijl de originele content op Netflix 4K is. De slechte kwaliteit is ook overduidelijk visueel zichtbaar, met al die MPEG artifacten lijkt het wel de kwaliteit van 20 jaar geleden. Dit verklaart en bevestigd ook meteen de slechte kwaliteit tijdens mijn test op mijn Macbook en beamer.

Ook Dolby Atmos lijkt niet ondersteund te worden op de Mac Mini terwijl de Nvidia dit wel doet. Heb net een heel vermogen in onder andere een nieuw Klipsch 5.2.4 geïnvesteerd dus dan is de keuze snel gemaakt denk ik. Ik ga nog wat meer onderzoek doen naar de beschikbare apps, maar wanneer de Nvidia via de Google Play Store werkt dan moeten de door mij benodigde apps (waaronder NordVPN) te installeren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@daniel.benjamin, dat is ie ook, NordVPN staat erin.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
Heb de Shield inmiddels een week binnen. NPO en F1TV en Netflix (4K) draaien erg goed en stabiel. Ziggo Go nog niet omdat de standaard browsers op de Shield niet door Ziggo Go ondersteund worden. Als ik het goed begrepen heb zou ik Google Chrome handmatig kunnen installeren? Dan zou ik daarmee ook Discovery+ kunnen kijken want die app doet het niet (locatieprobleem, zelfs met VPN aan). VPN via de NordVPN app werkt inderdaad erg goed. Plex heb ik nog niet geprobeerd, maar heb de app al wel en verwacht geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ziggo staat toch gewoon in de Play Store. Waarom via een browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
Niet in mijn Play Store. Waarschijnlijk omdat ik in het buitenland woon (zie eerste post en dat was dus een van de redenen dat ik vooral naar een Mac Mini keek). Ook met VPN (NL) actief is de app niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Je zou hem kunnen sideloaden maar ik ben bang dat hij dan niet gaat werken. Volgens mij staat Ziggo het gebruik van de Go app op Android TV alleen toe als je een internetverbinding van hun hebt. En ik lees nu dat je in het buitenland zit dus dat is dan een probleem. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

S1NN3D schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:42:
Je zou hem kunnen sideloaden maar ik ben bang dat hij dan niet gaat werken. Volgens mij staat Ziggo het gebruik van de Go app op Android TV alleen toe als je een internetverbinding van hun hebt. En ik lees nu dat je in het buitenland zit dus dat is dan een probleem. :(
Klopt, de originele Ziggo TV versie van de app heeft een check op Ziggo internet.

@daniel.benjamin , er is mogelijk een draai aan te geven via een Kodi addon. De DUT-IPTV addon (zoeken maar), geeft wat dat betreft wat meer mogelijkheden om te proberen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:17:
[...]
@daniel.benjamin , er is mogelijk een draai aan te geven via een Kodi addon. De DUT-IPTV addon (zoeken maar), geeft wat dat betreft wat meer mogelijkheden om te proberen.
Met die app heb ik ook ooit geëxperimenteerd toen ik nog een tv abo had. En het werkte inderdaad verrassend goed. Zou een prima alternatief kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
Voor dat soort geknutsel heb ik tegenwoordig geen tijd en zin meer. Heb een paar jaar geleden wel met Kodi gewerkt op een Raspberry Pi maar ook dat was altijd gezeur met add-ons die opeens niet meer werkten en dergelijke. Wil ook niet meer afhankelijk zijn van individuele developers die er opeens mee kunnen gaan stoppen.

Ziggo werkt al minimaal 5 jaar lang prima via mijn browser, zonder dat ik persoonlijk een internetverbinding via Ziggo heb. Met zeer hoge resolutie en nooit een seconde buffering. Ik laat de laptop wel bij de TV staan, maar dit was nou juist wat ik wilde voorkomen.
Pagina: 1