Muurdoorvoer vanuit kelder voor 2x (grond)kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Op korte termijn zullen er bij mij wel nieuwe zonnepanelen en een warmtepomp (iets langere termijn) worden geïnstalleerd. Nu is de kans zeer wel aanwezig dat ik de elektra langs de buitengevel moet laten lopen om dan op één plaats de grond in te gaan, en door de keldermuur naar binnen om vervolgens langs de trap omhoog bij de meterkast uit te komen.

Ik zoek dus een nette oplossing om 2 of 3 (grond) kabels netjes door die muur te krijgen. Is het een idee om daarvoor een grote diameter grijze afvoerbuis te pakken waar ik de kabels doorheen kan voeren? Of is het handiger om gewoon grondkabel direct door de muur te doen, zonder buis? Voorkeur gaat uit naar slechts 1x graven… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-07 19:21
Geen antwoord op je vraag maar ik had in mijn kruipruimte 4 rooster voor de ontluchting. Hier heb ik er een van gebruikt. Misschien heb je er wat aan.

Ik heb die kabels direct gedaan (zonder buis) omdat het grondkabels zijn en er eigenlijk niks mee kan gebeuren. Ze zijn best kostbaar maar je zou er al meteen 3 kunnen leggen als je toch aan het graven bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Dat laatste is zeker een antwoord op mijn vraag hoor! Ik denk daar ook aan - is wel makkelijk, vereist geen gek grote boor, en is stevig, en kan makkelijk een gekke bocht maken.

Maar een kruipruimte heb ik niet meer. 1 dikke plak beton met isolatie en vloerverwarming…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Direct door de muur met drie gaten of 1 groot gat maakt weinig verschil. Afhankelijk van t beton is een groter gat iets meer werk met boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Dat is natuurlijk waar. Maar, grondkabel an sich is wat flexibeler in een bocht te leggen. Als ik een doorvoerbuis maak, wordt dat al gauw een haakse bocht waar je een 4mm2 kabel al gauw niet meer doorheen krijgt - vanwege die haakse bocht. Denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hangt van de lengte af maar inderdaad, iets meer duwen als de diameter de klein is. Drie keer een 22mm voor er doorheen en je bent klaar. Als je van binnen naar buiten schuin omlaag boort heb je ook minder kans op water naar binnen, dat krijg je met een grotere mantelbuis al wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Dank, gaat wel goedkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als je kabel stroef door een buis gaat kun je talk/babypoeder proberen.
En wanneer de kabel door de muur is met iemand samen te doen, 1 duwen, 1 trekken.
En zorgen dat de kabel zo ligt dat de duwer continu kan voeren als de kabel begint te 'lopen'.

Dat van dat boren heb ik ook gedaan @deWit.
Hoewel het helemaal wordt dicht gekit leek het me toch wel beter.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
We hebben het over een heel korte afstand gelukkig, dus dat helpt. Jullie hebben me prima input gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Stug spul hoor die YMVK-as, vergis je niet, dat is met bochten echt lastig.

Er bestaat ook YMVK-as-ss, die is wat soepeler, maar weet niet of dat er ook is in 4mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik weet ook niet zeker of het 4mm moet zijn, mogelijk is 2,5 ook genoeg. Ga ik even aan de installateur vragen als het zover is. Maar dank voor de waarschuwing. Dat pleit voor een grondkabel direct door de muur.
Pagina: 1