Lip Sync / Input Lag PC naar Denon X4700 en LG E9

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 07:13
Beste medetweakers,

Zoals vele onder ons, ben ik een groot genieter van beeld, geluid, en niet in de minste plaats: gaming!.

Nu heb ik reeds geruime tijd een serieuze setup om te gamen, muziek luisteren, film te kijken en wat meer.

Ik heb reeds meerdere obstakels moeten overwinnen om alles naar behoren te laten werken, ( andere kabels, receiver omgeruild etc ), maar zit nog steeds met een probleem. En niet de minste mag ik wel zeggen; INPUT LAG !! Ik wordt er gek van !!

Eerst mijn setup:

PC:

11900K processor
RTX3080 Oc ( Aorus Extreme )
Gigabyte Aorus Z590 Master Mobo
32 Gb Trident Z RGB 4333 Mhz

Audio:

Denon X4700H receiver ( de nieuwe HDMI 2.1 versie, dus zonder extern kastje )
7.2.1 aan luidsprekers ( alle Wharfedale, dus passief )

Beeldscherm:

LG E9 120hz HDMI 2.1 ( met nog een HDMI 48Gbps aansluiting ) / Acer Predator X34P 120hz

Kabels:

Alles 48 Gbps gecertificeerde 4K Ultra kabels.

Ik heb mijn PC dual wired aangesloten, dat wil zeggen:

1x vanaf de PC naar de receiver ( op de 8K ingang ), en dan door naar de TV.
1x vanaf de PC direct naar de TV, en via eArc retour naar de receiver.

Alles via de HDMI 2.1 poorten, en alles dus met premium gecertificeerde kabels.

Beide opties geven bij mij input lag:

Bij de eerste optie krijg ik input lag op het beeld ( heel vervelend met snelle shooters ) ik schat zo een 100 a 200 ms
Bij de tweede optie krijg ik input lag op het geluid ( evenzo vervelend ) ik schat eveneens zo een 100a 200 ms

Mijn receiver staat op 8K Enchanged HDMI2.1 ( waar je dus minimaal 40,1 Gbps voor nodig hebt ) reeds geprobeerd om deze op "High" te zetten, maar brengt geen soelaas.

Dit alles gebeurd bij zowel gebruik van mijn TV, als mijn beeldscherm. ( deze laatste zowel HDMI als DP geprobeerd ).

Ik heb alle beeld verbeteraars uitstaan op de TV, en eArc, tja die zou toch gewoon zijn ding moeten doen.

Het gekke is: bij beide aansluit opties geeft deze website video het geluid precies in sync weer met het beeld.

Het hele HDMI lijkt dus in principe wel goed te werken, maar zodra ik een game of film ga kijken, krijg ik bovengenoemde problemen.

Ik ben nu al maanden bezig om dit op te lossen. ( verschillende drivers, instellingen ( zowel hardwarematig als softwarematig ), resets, fabriekinstellingen, verschillende resoluties, noem het maar op, maar niets lijkt dit euvel te verhelpen.

Hoe kan dat ?

Iemand een idee ? Ik heb zelfs een leuk presentje over voor diegene die mij de gouden tip kan toedoen.

sidenote: ik ben extreem gevoelig voor dit soort zaken ( daarom ook mijn frustratie ) Ik kan maar moeilijk genieten van zaken die niet "perfect" zijn. Maar daar heb ik naar mijn mening ook in geïnvesteerd, zodat ik mag verwachten dat het goed is. :/

edit: naar aanleiding van Major_ton zijn reactie de woordjes "input" even weggestreept, want dat was inderdaad niet de juiste termologie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:35

Major_ton

Shoot!

Een hoop klokken, weinig klepels. Maar we gaan werken aan een oplossing! Eerst is het handig om te weten dat er een verschil is tussen input lag en lip sync issues. Input lag ervaar je wanneer je een input geeft middels een toetsenbord, muis, controller etc en de reactie op het beeld later te zien is. Deze lag is er altijd, maar kan hevig variëren tussen niet/nauwelijks merkbaar en zeer storend merkbaar afhankelijk van de hardware en settings. Nu zit het in jouw geval met de hardware wel goed, maar mogelijk kloppen er een paar settings niet.

Ten eerste, staat je LG E9 in game mode? Alleen dan behaal je de laagst mogelijke input lag. Een apparaat tussen de bron (PC in dit geval) en de TV kan ook voor vertraging zorgen. Dan hebben we het dus over de Denon receiver. Gelukkig heb je de PC ook al direct op de TV aangesloten, dus die input zou ik kiezen. Wanneer de TV op die input op Game Mode staat ingesteld zal je visueel weinig tot geen input lag meer ervaren.

Nu naar het geluid. Het kan zijn dat het beeld en het geluid (via ARC) niet gelijk lopen. Dat is een lip sync issue. Meestal loopt het geluid vóór op het beeld en in de receiver kan je het geluid vertragen in stapjes van milliseconden. Je kan echter ook nog per luidspreker de afstand tot aan de luister positie aangeven. Daarmee wordt ook automatisch een tijdsvertraging ingesteld. Zorg dus dat deze instellingen overeenkomen met de werkelijke afstanden.

Wanneer het bovenstaande allemaal zo staat ingesteld zal je geen input lag en lip sync problemen meer moeten hebben.

P.S. 48Gbps is leuk en aardig, maar dat is alleen nodig voor 8K of 12-bit content. Beide worden niet ondersteunt door het paneel in je TV, dus is het een waarde waar je niks aan hebt. 40,1Gbps is voldoende, vandaar dat latere modellen hierop gecapped waren. Dat leidde tot onnodige commotie waar helaas veel media (inclusief ons geliefde Tweakers.net) in mee is gegaan.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je het nog niet geprobeerd hebben: zet op beide apparaten alle processing uit. Beelsverbetering, DSP of wat dan ook even uit en dan nog een keer proberen.

En wees er ook zeker van dat het niet aan de bron ligt: de snelheid van je computer. Daar begint het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
Misschien ook wat om te testen. Koppel je audio uit van je pc direct op je versterker. Dus niet via de HDMI, maar via de output van je geluidskaart. Zo doe ik het hier in huis ook. werkt in mijn geval prima, geen lag aanwezig.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Ik heb een soort zelfde setup om van de input lag af te komen. (2x hdmi)
De truuk bij mij was om in de windows geluidsinstellingen de hdmi aansluiting naar de tv uit te schakelen tijdens het gamen. (of als je het niet gebruikt)

(en game/pc mode op de tv aanzetten)

Best vervelend om de hele tijd dat in te schakelen en weer uit maarja... wel hdmi en dat is echt superhandig! (scartcasme)
De poorten worden nu gesynct voor... lipsync naar of het langzaamste apparaat of wat ik denk met een vaste delay vanuit windows en dat veroorzaakt de inputlag.

[ Voor 34% gewijzigd door h4ze op 14-04-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Ten eerste, staat je LG E9 in game mode?
Ja, de LG staat in game modus.
Meestal loopt het geluid vóór op het beeld en in de receiver kan je het geluid vertragen in stapjes van milliseconden.
Ik ben bekend met het lipsync syndroom :+ Daar kun je het geluid inderdaad delay'en. maar hier werkt dat dus niet, omdat het geluid juist achter loopt.

In geval dat ik het signaal eerst naar de receiver verzend, krijg ik wel delay op het beeld, en zou ik het geluid dus kunnen delay'en, maar ja, dan krijg je dus algehele input lag. Dat is prima voor film kijken, maar niet voor gamen.

En nogmaals: als deze video er bij pak, loopt alles gewoon perfect synchroon. Het lijkt dus niet in het ontvangen of verzenden van het geluid te liggen.

Er moet iets spelen zodra ik video of game content afspeel. Ik heb het reeds gezocht in HDR instellingen, gSync instellingen, DirectX instellingen maar kan waarlijk niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
apollo13 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:49:
Misschien ook wat om te testen. Koppel je audio uit van je pc direct op je versterker. Dus niet via de HDMI, maar via de output van je geluidskaart. Zo doe ik het hier in huis ook. werkt in mijn geval prima, geen lag aanwezig.
Dat zou een optie kunnen zijn voor het gamen, maar voor film wil ik toch echt lossless audio hebben als DTS HD-MA, Dolby True HD en Dolby Atmos. Dat gaat helaas niet met een dergelijke verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
h4ze schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:45:
Ik heb een soort zelfde setup om van de input lag af te komen. (2x hdmi)
De truuk bij mij was om in de windows geluidsinstellingen de hdmi aansluiting naar de tv uit te schakelen tijdens het gamen. (of als je het niet gebruikt)

(en game/pc mode op de tv aanzetten)

Best vervelend om de hele tijd dat in te schakelen en weer uit maarja... wel hdmi en dat is echt superhandig! (scartcasme)
De poorten worden nu gesynct voor... lipsync naar of het langzaamste apparaat of wat ik denk met een vaste delay vanuit windows en dat veroorzaakt de inputlag.
Ik denk dat je mijn startpost nog eens rustig moet doorlezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
micla schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:02:
[...]

Ik denk dat je mijn startpost nog eens rustig moet doorlezen. ;)
maar heb je het geprobeerd?
het enige waar ik overheen leesde is dat je earc gebruikt.
niet doen. gewoon 1 kabel naar de tv en eentje naar de receiver, en in windows de poort uitschakelen die je niet gebruikt op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
h4ze schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:07:
[...]

maar heb je het geprobeerd?
het enige waar ik overheen leesde is dat je earc gebruikt.
niet doen. gewoon 1 kabel naar de tv en eentje naar de receiver, en in windows de poort uitschakelen die je niet gebruikt op dat moment.
Als ik je goed begrijp suggereer je dat ik 1 HDMI poort moet gebruiken voor beeld, en 1 HDMI poort voor geluid naar de receiver.

Ik heb dat eens geprobeerd, maar dat werkt niet. Ik moet daarvoor mijn beeldschermen dupliceren ( of uitbreiden ), maar dan wil het geheel niet meer op 120 hz werken. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
micla schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:48:
[...]

Dat zou een optie kunnen zijn voor het gamen, maar voor film wil ik toch echt lossless audio hebben als DTS HD-MA, Dolby True HD en Dolby Atmos. Dat gaat helaas niet met een dergelijke verbinding
DTS en DD 5.1 werken hier prima met de spdif van mijn geluidskaart, de rest idd niet.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
micla schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:15:
[...]

Als ik je goed begrijp suggereer je dat ik 1 HDMI poort moet gebruiken voor beeld, en 1 HDMI poort voor geluid naar de receiver.

Ik heb dat eens geprobeerd, maar dat werkt niet. Ik moet daarvoor mijn beeldschermen dupliceren ( of uitbreiden ), maar dan wil het geheel niet meer op 120 hz werken. Geen idee waarom.
Dat is inderdaad het nadeel, Je moet dupliceren ja.
Bij mij krijg ik ook geen 4k@60hz naar de receiver omdat ik een displaypoort naar hdmi adapter gebruik.
Maar ik stel die gewoon in op 1080@60 die hoeft toch alleen het geluid te doen dan.
Ook kan je kijken naar de kleurdiepte instellingen in het nvidia scherm, Ik heb geen idee wat je receiver of tv kan maar het zou kunnen dat die alleen 120hz doet met 4.2.0 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:23
Staat de receiver in pure direct modus? (Of hoe Denon dat ook noemt).
De stand waarbij alle geluidsverbeteraars en equalizers uit staan. Dan zou je de snelste verwerking van het geluid moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
h4ze schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:37:
[...]

Dat is inderdaad het nadeel, Je moet dupliceren ja.
Bij mij krijg ik ook geen 4k@60hz naar de receiver omdat ik een displaypoort naar hdmi adapter gebruik.
Maar ik stel die gewoon in op 1080@60 die hoeft toch alleen het geluid te doen dan.
Ook kan je kijken naar de kleurdiepte instellingen in het nvidia scherm, Ik heb geen idee wat je receiver of tv kan maar het zou kunnen dat die alleen 120hz doet met 4.2.0 o.i.d.
Hij schakeld bij mij naar 60hz. Geen idee waarom, want zowel de receiver als de TV zijn 120hz. Apart aangesloten doen ze dit ook prima, alleen in duplicaat niet. Waarschijnlijk iets met de handshake te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
wappiewappie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:49:
Staat de receiver in pure direct modus? (Of hoe Denon dat ook noemt).
De stand waarbij alle geluidsverbeteraars en equalizers uit staan. Dan zou je de snelste verwerking van het geluid moeten hebben.
Receiver in Pure Direct mode geeft geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
micla schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:45:
[...]

Hij schakeld bij mij naar 60hz. Geen idee waarom, want zowel de receiver als de TV zijn 120hz. Apart aangesloten doen ze dit ook prima, alleen in duplicaat niet. Waarschijnlijk iets met de handshake te maken.
En als je uitbreiden doet ipv dupliceren dan ook?
En probeer het eens met 1 kabel en zonder receiver.
Dus rechtstreeks in de tv en eventueel zonder geluid aan in windows instellingen. En zonder de receiver eraan.
Dan weet je in ieder geval of het daar aan ligt.
(en kijk bij de nvidia instellingen of de kleurinstellingen niet te hoog staan, je kan 4.2.0 of 4.2.2 etc kiezen, als dat te hoog is voor de tv/receiver kan je ook geen 120hz krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
En als je uitbreiden doet ipv dupliceren dan ook?
Ja, dat maakt niets uit.
En probeer het eens met 1 kabel en zonder receiver.
Met 1 kabel enkel naar de TV krijg ik exact hetzelfde

Zowel de TV als de Receiver zijn 4K120hz 4:4:4

Het lijkt mij ook niet aan de hardware te liggen. Want nogmaals; deze video geeft het beeld en geluid exact in sync weer. Het is enkel bij gaming en film kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Mensen, ik heb het denk ik ( gedeeltelijk ) opgelost !!! ( in ieder geval voor het gedeelte waarin ik eArc gebruik )

Na veel lezen kwam ik uiteindelijk de term "ALLM" tegen. ( Auto Low Latengy Mode )

Dit lijkt standaard niet aan te staan bij de LG, maar geactiveerd te worden als je de HDMI2.1 ingang hernoemd naar "Game"

Het geluid wat door eArc naar mijn receiver wordt gestuurd lijkt nu een stuk directer.

Mijn andere issue ( beeld lag, als eerst naar de receiver en dan naar de TV ) blijft bestaan, maar die kan ik oplossen door middel van lipsync. Ik gebruik deze optie toch enkel met film kijken.

Het enige is dat ik nu steeds HDMI kabels moet switchen op mijn pc ( gamen HDMI direct naar TV, film kijken HDMI eerst naar receiver ).

Geen totale oplossing, maar ik kan nu in ieder geval weer genieten van mijn content zoals het hoort. Ik heb in de receiver nu een vaste delay ingesteld op de 8K poort enkel voor film kijken.

Dam maar elke keer kabeltjes switchen..

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik hoop in de toekomst nog een configuratie te vinden waarin ik ook geen kabels hoef te switchen, maar voor nu vind ik het wel even prima.
Pagina: 1