Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-08 12:34
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn huidige 40'' Samsung ES7000 welke inmiddels al 10 jaar oud is.

Na het lezen van een aantal reviews gaan kijken voor een LG 65C16LA maar staand naast een LCD TV viel het mij op dat het beeld een stuk minder helder was waar ik toch wel van schrok. Contrast bij OLED was wel aanzienlijk hoger. Misschien geeft dit wat helderheid betreft een vertekenend beeld en zou het bij mij thuis niet eens opvallen in vergelijk met mijn huidige Samsung TV.

Vervolgens gaan kijken voor een Samsung 65QN92A. Mooi beeld, stuk helderder dan de eerdergenoemde LG ,maar dit betrof wel een promotiefilmpje.
Idealiter zouden de twee naast afwisselend SDR en HDR content afspelen zodat een goed vergelijk gemaakt kan worden.

De bedoeling is de TV aan de wand te hangen. Naast de TV op ongeveer 1 meter afstand bevindt zich een schuifpui van ongeveer 4 meter.

De TV wordt gebruikt voor kijken van TV-zenders via KPN en Netflix. Gamen doe ik sporadisch op de Playstation 4.

Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar OLED vanwege het hogere contrast, zwart is zwart, maar wellicht komt een Neo QLED daar dicht bij in de buurt. Een andere mogelijkheid is wachten op QD-OLED. Huidige TV functioneert nog en hoeft niet direct vervangen te worden. Ik kan best een paar maanden wachten als ik daarmee een grotere stap vooruit koop.

Graag jullie advies en alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 19:24
Als ik lees schuifpui op 1mtr afstand dan betekend dit al snel veel direct zonlicht op het scherm. Gezien OLED organisch materiaal is wat niet heel lekker gaat op direct zonlicht en ook nog eens (zoals je zelf al zegt) minder helder, met name in een zonnige ruimte, dan lijkt mij persoonlijk de keuze voor QLED snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 22:45

Deathchant

Don't intend. Do!

Als je de 65CL16A op het oog hebt, dan denk ik dat je zult schrikken van de QD-OLED prijzen; je betaalt altijd de hoofdprijs voor het nieuwste ;) Wat is je budget?
Ik heb zelf ook net 2 weken geleden een nieuwe TV gekocht (Panasonic OLED) en ik vond de felheid juist echt behoorlijk sterk (ik kom van Plasma), vooral met HDR films, damn.
Mijn TV staat op nog geen 50cm van het raam af, maar dit is wel aan de noordkant. Ik kan de OLED gewoon op de filmmaker-stand zetten (luminance = 30), en met de gordijnen open TV kijken. Vele malen beter dan mijn plasma op de THX stand.

Maar mijn huis is jouw huis niet, en mijn referentiekader is de jouwe niet ;) Is jouw schuifpui dan aan de zuidkant? Als de helderheid van jouw oude TV je referentiekader is wat je minimaal wilt hebben qua helderheid, en je al "schrok" van de lage helderheid van OLED, dan zou een goeie LCD TV wel in de lijn der verwachtingen liggen. Ik kan je niet vertellen of het kijken naar een OLED TV in de volle zon een slechte kijkervaring biedt.

Als je toch naar OLED neigt, zeggen ze vaak dit:
- Meeste specs, gaming, best bang/buck -> LG
- Beste beeldbeweging, kleuren -> Sony
- Natuurgetrouwe en rustige beeldopbouw, beste zwartwaardenuances -> Panasonic

Wat ik wel zie is dat echt goeie LCD tv's ook best aan de prijs zijn, en vaak honderden euro's meer dan bijvoorbeeld zo'n LG C16LA (afhankelijk van de maat).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul86
Schuifpui zit op het zuidwesten en budget zit rond de 1500 euro (kan iets opgerekt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
TB -> CEA :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:57
Paul86 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:49:
Schuifpui zit op het zuidwesten en budget zit rond de 1500 euro (kan iets opgerekt worden).
Er schijnt dus veel zon naar binnen als de pui op het zuidwesten zit? Op de plek waar de TV moet komen, schijnt daar ook zonlicht op? Als dat het geval is en je hebt geen zin om actief het zonlicht te gaan weren bij elke keer als de zon schijnt, dan zou ik al niet voor een OLED gaan om eerlijk te zijn. Zonlicht beschadigt het scherm gewoon en af toe wil je ook gewoon het zonnetje in huis lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kieft91
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 20:48
Ik lees dit topic even mee aangezien ik zelf ook opzoek ben naar een nieuwe TV, wat waarschijnlijk ook Qled gaat worden door ramen aan de zuidkant waar de TV naast hangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul86
Er schijnt inderdaad zonlicht via de pui op de TV. Daarnaast hebben we ook twee jonge kinderen waardoor de TV overdag vaak op dezelfde zender staat met daarbij het risico op inbranden.
Misschien dan toch maar voor QLED gaan aangezien dit minder risico's heeft.

Zelf dacht ik aan de Samsung 65QN92A of zijn er betere alternatieven in dezelfde prijsklasse.
Pagina: 1