Zonnenpanelen aanschaffen voor het elektrisch bijverwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubydrd
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02-2024
Beste mede-tweakers,

Helaas loopt mijn energiecontract binnenkort af en moet ook ik geloven aan de nieuwe tarieven.
Ik ben de laatste tijd aan het denken om zonnenpanelen aan te schaffen om de kosten voor de energie een beetje te drukken.

Mijn gedachte was om door middel van een elektrisch kachel te gaan bijverwarmen zodat mijn CV op gas minder hoeft te gaan stoken. Het gaat voornamelijk om de begane vloer, die overigens 1 open ruimte is, omdat ik boven zelden verwarm.

Ik snap dat plaatselijk met 1 of 2 elektrische kachels verwarmen anders zal zijn dan een hele vloerverwarming maar ik vraag mij af in hoeverre dit nog comfortabel gaat zijn.

De elektrische energie die de kachel(s) zou(den) verbruiken wil ik dan deel compenseren d.m.v. zonnenpanelen. Ik heb genoeg plek voor zonnenpanelen op het platte dak dus zou geen probleem hoeven zijn.

Momenteel is mijn verbruik ong. 2100 kwh en 1000 m3 gas per jaar.
Ik heb geen idee of dit realistisch is maar ik zou dan ongeveer de helft aan gas verbruiken en de elektrische energie wordt opgewekt door de pannelen. Met elektrische kachels erbij zit ik op 5000 kwh per jaar (Erg grove schatting)

Dan zit ik nog met het volgende wat het nog een beetje lastiger maakt:

Ik heb het plan om mogelijk te gaan verhuizen op het moment dat de huizenprijzen weer een stuk zijn gedaald. Daardoor zal ik waarschijnlijk niet de zonnepannelen eruit kunnen halen kwa kosten.
Na een beetje onderzoek online zie ik dat de het huis meer waard wordt door zonnepannelen. Sommigen claimen zelfs dat het huis zoveel in waarde stijgt als dat de aanschaf waarde van de pannelen zou zijn?

Op dit moment heb ik een mooie overwaarde op mijn huis, waardoor ik ergens wel bereid zou zijn om de gok te wagen of ik de zonnepanelen kwa kosten eruit krijg.

Omdat ik twijfel of ik een beetje een logische gang van gedachten heb ben ik nog niet in de details gedoken.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en/of hier ervaring mee hebben?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
500m3 gas ervangen door elektra zonder gebruik maken van warmtepomp/airco betekent gewoon 8x500=4000KWh elektraverbruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 21:42
"Gewoon" elektrisch is erg zonde. Dan kun je beter iets minder neerleggen en een split airco hangen om te verwarmen, die is ongeveer 4x zo zuinig. Wil je nog goedkoper, stroom terug leveren het net op en stoken met een pelletkachel...

[ Voor 23% gewijzigd door DjAntoon op 14-04-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Verwarmen doe je in de winter, en juist dan wek je weinig tot niets op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:26
Als je "elektrisch" gaat verwarmen, zorg dan dat je dat met een warmtepomp doet.

Als bijverwarming volstaat een lucht-lucht warmtepomp daarvoor uitstekend. In de volksmond noemen we dat een airco. Een airco is ca 4 keer zo efficiënt als een gewoon elektrisch kacheltje. En een airco gebruiken voor verarming is goedkoper dan gas verstoken, zelfs wanneer je geen zonnepanelen hebt.

Om je huidige elektriciteitsverbruik af te dekken met zonnepanelen, heb je al zo'n 6 a 7 panelen nodig. Met 12 panelen zul je aardig wat 'reserve' hebben om met een airco te gebruiken en voor elektriciteit alsnog op ongeveer 0-op-de-meter uit te komen en je gasverbruik te halveren.

Wil je hetzelfde netto bereiken met gewone goedkope elektrische kacheltjes, dan heb je ongeveer 25-30 zonnepanelen nodig (ca 15 extra tov airco) . Los van de vraag of je überhaupt zoveel zonnepanelen kwijt kunt (lukt namelijk niet op een gemiddelde huis), is je investering hierbij al snel aanzienlijk hoger dan wanneer je dus voor minder panelen en een efficiënte airco kiest. Waarschijnlijk is zelfs een airco met twee binnen-units (woonkamer + bijvoorbeeld werkkamer, of overloop 1e verdieping) nog goedkoper dan al die extra zonnepanelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DjAntoon schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:32:
"Gewoon" elektrisch is erg zonde. Dan kun je beter iets minder neerleggen en een split airco hangen om te verwarmen, die is ongeveer 4x zo zuinig. Wil je nog goedkoper, stroom terug leveren het net op en stoken met een pelletkachel...
Interessante stelling, kan je deze eens voorrekenen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 21:42
revolution-nl schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:44:
[...]

Interessante stelling, kan je deze eens voorrekenen?
Nee, niet tot in detail.
Tevens zou voor velen mijn berekening ook niet eerlijk gevonden worden.
Dit omdat ik een pelletkachel heb als alternatief voor een bestaande open haard, en deze in eerste instantie dus gekocht heb voor de sfeer.
Maar om een idee te geven, een eenvoudige uiteenzetting. Mijn kosten energiekosten vorig jaar waren ongeveer 35 euro per maand. Dit door 8400Wp zonnepanelen, en dit maximaal gebruiken want terugleveren leverde niets op. Verwarmen was zoveel mogelijk met airco, warm douche water met elektrische boilers (COP=1) zolang als er overschot was, daarna terug op gas.

Nu heb ik een duur (vanaf februari) Engie 1 jarig contract €0,64 kWh en €2,13 m3.
Maar met een €500,- bonus. (Als ik het contract uitzit)

Hierdoor word terugleveren a €0,64 - belasting etc. interessant, en kan ik goedkoper verwarmen op pellets als verwarmen met airco of gas. Voor alle prijsstijgingen heb ik ooit uitgerekend dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakte. (zolang ik maar geen stroom overschot had) Nu met gas op ongeveer 250%, stroom op 300%, en pellets die op 120% zitten is dat wel anders.

Dus na vorig jaar 35x12= €420,- kosten, is nu de voorspelling door Engie dat ik €140,- terug krijg, en dat bedrag blijft in hun voorspelling alsmaar stijgen, met een mooie zomer nog sneller.
Daar moeten natuurlijk de kosten van de pellets nog wel vanaf, op dit moment ongeveer €210,-!

En dat in een tijd dat je normaal gesproken alleen maar heel veel meer betaald ten opzichte van een jaar eerder.

[ Voor 7% gewijzigd door DjAntoon op 15-04-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:57
WON >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02-2024
Bedankt voor de reacties.

Ik heb vandaag al een aantal offertes aangevraagd voor zowel de zonnepanelen als een airo. Ben benieuwd.
Pagina: 1