Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:57
Beste Lezers,

Ik probeer wat duidelijk te krijgen en ik hoop dat ik met een paar vragen verder wordt geholpen. Lang is ons verteld geen zonnepanelen te plaatsen op de Noordzijde van ons dak. Inmiddels lees je meer en meer over installaties op de Noordzijde.

Eerst de foto's om eea duidelijk te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hv3vqVjzf3b6ZSLiJ_AW7YFl0CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enZtzfVgM8uX9XxkVLZ8N0rE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQz4feJ-cgZv2mwLUqZjSm4SiPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MohqLsjjyIJdZDcEsOt0Fq8G.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjtxCUkCBymUs56dyJoj4sa5_x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65nLupU7rP75aFFuWDJ76I3k.jpg?f=fotoalbum_large

1 dak oppervlakte,
geen idee, woonkamer 12m lang 5,4 breed dakhelling is 28 graden

2 Hoeveel panelen
dak mag vol

3 electriciteit verbruik
5000 KW per jaar,

4 electrische aansluiting,
1 fase (2 ALS met elk 4 groepen, een 3e moet worden aangelegd met 3 groepen of 3fase neerleggen)

5 budget,
prettig als dit in verhouding staat met terug verdienen

inmiddels 2 offertes binnen

Offerte 1
18 365WP panelen JAM60S21
18 Optimizers SolarEdge - S440.
1x Omvormer SolarEdge - SE5K.
netto inverstering 7122€

verwachte opbrengst per jaar 4133kWh
terug verdien tijd 4.5 jaar

offerte 2
11 360WP uit noorwegen REC fullblack
11 Enphase micro omvormer IQ7+
netto inverstering 7869€

verwachte opbrengst per jaar 3881kWh
terug verdien tijd 4.2 jaar

Deze beiden verschillen nogal, hoe realistisch zijn deze getallen?

Op dit moment hebben we een erg goedkoop energie contract hoog 0,17ct en dal 0,15ct voor kWh. Dat maakt m.i. de terug verdien tijd onrealistisch en dat het iets langer duurt zou ons niet uitmaken.

Er zijn hier verschillende gebruikers met zonnepanelen op de Noordzijde. Is er een zinnig woord te zeggen of het rendabel kan zijn met de gegevens die ik heb verstrekt. Ik heb hier al erg veel gelezen en het blijft gewoon niet hangen hoe graag ik het ook wil :|

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:38
Als je geen last van schaduw hebt kan je volstaan met een gewone omvormer lijkt mij en dan loopt de prijs niet zo op.

Dacht dat ze vaak opgeven dat noord ongeveer de helft opbrengt van een zuid dak, dus als het systeem niet te duur is kan het wel uit.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Je dak is best wel steil op het noorden. Zinloos zal het niet zijn, maar het zou wel eens zo kunnen zijn dat panelen op je zuidgevel aantrekkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STWA
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
We hebben dit jaar een vergelijkbaar iets bekeken. Onze zuidkant ligt vol en we produceren 120% toch ons verbruik.

Toch willen we de noordkant vol leggen, want; leuk (en winst).

Ons energiecontract is de komende 2 zomers nog cheap. Staat 3jr vast.

Na het nodige rekenwerk was onze conclusie om minimaal 2 jaar te wachten en dus op z'n vroegst in de lente 2024 de noordkant voor de leggen.
  • Panelen zijn dan waarschijnlijk beter en/of goedkoper.
  • Ons energie tarief is dan waarschijnlijk hoger wat terugleveren interessant maakt.
  • Daarmee voorkomen we 2 jaren waarin de opbrengst aanzienlijk lager is dan de afschrijving.
  • Hopelijk is de 2e BTW teruggave tegen die tijd wat makkelijker
Niet alle punten zijn relevant voor jouw casus. Maar zolang je cheap zit qua kWh prijs zou ik m nog ff uitstellen.

[ Voor 1% gewijzigd door STWA op 14-04-2022 19:25 . Reden: Bullet fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Het kan absoluut rendabel zijn. Maar het is wel een puur financiële afweging: in december doet een noord dak en halve scheet.

Ik zou eerst de mogelijkheden van de Zuid geval onderzoeken. Eventueel met de gekleurde Bisol spectrum panelen om het gebeuren door vergunning heen te helpen.

Gevel Zuid doet het relatief just heel goed in december... Bedenk maar: die lage zon staat er echt bijna loodrecht op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

@STWA of je contract nu openbreken, kost je hooguit 200 euro opzegboete oid, en dan overstappen naar een met een teruglevertarief van 50ct/kWh? Als je nu al 20% overschot hebt boeit het levertarief nu toch al niet. Dus met 400kWh overschot heb ja na 1 jaar je opzegboete al terugverdiend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord kan natuurlijk wel maar het moet veel zijn voor weinig en extreem veel Wp op een kleine omvormer.
Solar edge is helemaal gekkenhuis, waarschijnlijk door dat schoorsteentje maar een pal noord dak heeft 90% van de tijd indirect licht, heldere dagen doe je het minst kwa opbrengst tenzij het 30 dagen voor en na 21 juni is. Sta je iets uit de 0 graden wordt het aan die kant iets beter.
Micro zou ik ook niet doen, gewoon een string omvormer en lekker hoog in voltage met veel Wp op een half van dat vermogen omvormer maximaal.

Je dak lijkt trouwens steiler dan 28 graden, eerder 38.
Mijn 45 graden dak 0 graden noord, 2860Wp op een 1,5kW omvormer en haalt max 1100W of zoiets maar dat kan je bij live zien in sommige dagen.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=12038&sid=58452&t=m

Edit
offerte 2
11 360WP uit noorwegen REC fullblack
11 Enphase micro omvormer IQ7+
netto inverstering 7869€

verwachte opbrengst per jaar 3881kWh
terug verdien tijd 4.2 jaar
Vraag deze voor opbrengst garantie, of ze het overige bij leggen als je het niet haalt, 3881kWh uit 3960Wp op noord, yeah right 8)7 8)7 daar mag je al blij mee zijn op zuid.
Reken eerder op net iets minder dan de helft, 1900KWh

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 14-04-2022 19:44 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

STWA schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:23:
We hebben dit jaar een vergelijkbaar iets bekeken. Onze zuidkant ligt vol en we produceren 120% toch ons verbruik.

Toch willen we de noordkant vol leggen, want; leuk (en winst).

Ons energiecontract is de komende 2 zomers nog cheap. Staat 3jr vast.

Na het nodige rekenwerk was onze conclusie om minimaal 2 jaar te wachten en dus op z'n vroegst in de lente 2024 de noordkant voor de leggen.
  • Panelen zijn dan waarschijnlijk beter en/of goedkoper.
  • Ons energie tarief is dan waarschijnlijk hoger wat terugleveren interessant maakt.
  • Daarmee voorkomen we 2 jaren waarin de opbrengst aanzienlijk lager is dan de afschrijving.
  • Hopelijk is de 2e BTW teruggave tegen die tijd wat makkelijker
Niet alle punten zijn relevant voor jouw casus. Maar zolang je cheap zit qua kWh prijs zou ik m nog ff uitstellen.
Bijzondere redenatie. Ik zie het anders. Juist wel nu vol leggen.
-Je kan dan nog zo lang mogelijk salderen. Want mogelijk wordt dat vanaf 2024 afgebouwd.
-Momenteel kun je 60 ct per kWh teruglevertarief krijgen, dus direct je contract open breken en geld gaan verdienen.
-Bij voorkeur wel zelf leggen en/of goedkope/tweedehands panelen op Noord om de investering zo laag mogelijk te houden.

Btw teruggave is wel een goed argument inderdaad. Als die btw straks afgeschaft is, is het lekker makkelijk.

Maar wachten is bij zonnepanelen tot nu toe nooit echt een goede strategie geweest.

Maar de tijd zal het leren, niets is zeker momenteel.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 14-04-2022 19:35 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:22
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:30:
@STWA of je contract nu openbreken, kost je hooguit 200 euro opzegboete oid, en dan overstappen naar een met een teruglevertarief van 50ct/kWh? Als je nu al 20% overschot hebt boeit het levertarief nu toch al niet. Dus met 400kWh overschot heb ja na 1 jaar je opzegboete al terugverdiend?
Onder de streep lijkt mij het openbreken van een lopen contract erg stom, zeker met zulke tarieven

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

D_Jeff schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:57:
[...]

Onder de streep lijkt mij het openbreken van een lopen contract erg stom, zeker met zulke tarieven
Juist niet. Als je op jaarbasis meer opwekt dan je verbruikt dan krijg je dus extra veel geld toe met zulke tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
D_Jeff schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:57:
[...]

Onder het oude contract zou ik zonder salderen 2 kWh moeten opwekken om 1 geleverde kwh af te dekken, nu maar 1,5 kWh dus zelfs als ze vandaag salderen afschaffen ben ik beter af. maarja iedereen moet de rekensom voor zichzelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STWA
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:05:
[...]

Juist niet. Als je op jaarbasis meer opwekt dan je verbruikt dan krijg je dus extra veel geld toe met zulke tarieven.
Ik verbruik ook gas, zo een 1200M3. Met de huidige tarieven zou ik meteen 4x zoveel betalen per kuub. Weg winst van de paneeltjes.
Als ik geen gasaansluiting had, dan eens met meerdere reacties; contract breken en geld verdienen.

Salderen lijkt me voor mijn casus met extra panelen niet relevant. Het is nu al optimaal benut met de huidige panelen. Nieuwe panelen voegen niet toe aan het salderen, alleen aan het terugleveren (kale tarief verdienen).

[ Voor 30% gewijzigd door STWA op 15-04-2022 07:09 . Reden: Opmerking over salderen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
STWA schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:00:
[...]

Ik verbruik ook gas, zo een 1200M3. Met de huidige tarieven zou ik meteen 4x zoveel betalen per kuub. Weg winst van de paneeltjes.

Salderen lijkt me voor mijn casus met extra panelen niet relevant. Het is nu al optimaal benut met de huidige panelen. Nieuwe panelen voegen niet toe aan het salderen, alleen aan het terugleveren (kale tarief verdienen).
Doorgaans kan je ook prima met alleen electra overstappen. welkomsbonus kan je wel verliezen.
En meer panelen betekend ook meer eigenverbruik wat weer handig is na het salderen en nu is het gewoon een melkkoe.
alleen aan het terugleveren (kale tarief verdienen).
En laten die nu net ook tot in de hemel gaan. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ doet 6570Wp (18*365Wp) op 28° op noord (oriëntatie = 0) ongeveer een 3453kWh per jaar. Dat is wel op de standaard locatie van die tool (coördinaten ergens in België geloof ik).

11*360Wp doet 2136kWh

Ik denk wel dat je offertes veel te duur zijn voor het aantal kWh’s wat het oplevert.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
STWA schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:00:
[...]

Als ik geen gasaansluiting had, dan eens met meerdere reacties; contract breken en geld verdienen.

Duidelijk nog niet op de hoogte van het terugleververgoeding topic.

Deze zomer is de kans van je leven om de winstgevendheid van je noord panelen te maximaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
discusws schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:38:

Eerst de foto's om eea duidelijk te maken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1 dak oppervlakte,
geen idee, woonkamer 12m lang 5,4 breed dakhelling is 28 graden
Dit dak is nooit 28 graden. Dit is 40-ish graden. Download even een level app en houd die binnen tegen het dak. Ik heb 30 en daat kan je makkelijk overheen lopen. Dit is veel steiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPad schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:24:
Volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ doet 6570Wp (18*365Wp) op 28° op noord (oriëntatie = 0) ongeveer een 3453kWh per jaar. Dat is wel op de standaard locatie van die tool (coördinaten ergens in België geloof ik).

11*360Wp doet 2136kWh

Ik denk wel dat je offertes veel te duur zijn voor het aantal kWh’s wat het oplevert.
Op 28 misschien maar zoals ik ook hierboven al schreef lijkt het me geen 28 graden dak, eerder 38 en dan is de opbrengst een stuk slechter.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 15-04-2022 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Met 38° hoek wek je met 6570Wp zo'n 2967kWh op. Als je een hele goede terugleververgoeding van laten we zeggen €0,45/kWh kan scoren dan levert het je dus €1335 per jaar op. De investering van €7122 doe je dan zo'n 5,3 jaar over om terug te verdienen. Maar dat teruglevertarief zal niet blijven en het salderen gaat de komende jaren ook afgebouwd worden. Voor mijzelf zou de TVT echt korter moeten voor ik er in zou investeren.

De TS moet zelf maar even meten wat voor hoek het dak heeft. De VELUX Roof Pitch app is daar wel handig voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2022 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:40
Zelf heb ik 13 panelen á 380 wp op noord sinds 1 november 2021 voor €0,73 per wp. Ik reken op 50% opbrengst per jaar

Mijn redenatie was als volgt:

- Ik had het geld op de bank staan
- Arbeid & grondstoffen worden duurder
- Energieprijzen zijn stijgende (teruglevertarief ook)
- Direct eigen verbruik wordt groter, belangrijk als salderen er niet meer is.
- Ik vind het leuk
- Goed voor het milieu

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discusws
Bedankt voor het reageren, Die hellingshoek, zou het niet vreemd zijn als 3dbag ernaast zou zitten?

De velux roof pitch die @ThinkPad adviseert doet het niet, was onwikkeld voor een ouder OS en gaf als waarde 89 graden aan @t14wo ik heb twee anderen gedownload en die geven beiden een vergelijkbaar resultaat, onderstaand screenshot is van ridgit level

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYINGLgisQbS_Jb7LV7y4aYUzyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGkUx7stVvCChzN0Izqi06lt.png?f=fotoalbum_large

en van pitch gauge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpQErCt76Mp1XA43LN6FjY_GBwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xT2zwGW8jxioZBQnuWmuRHy.png?f=fotoalbum_large

Het oogt wel steiler :? dat ben ik met jullie eens.

Ik weet niet of het handig is mijn contract open te breken, heb het nog maar checked en ik zat er boven iets naast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe8V22VCUVHQdfGzHD0m3CfYyiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoTT4li299T51YMxpNazLhZq.jpg?f=fotoalbum_large

Contract loopt nog ruim 2,5 jaar. Bovenstaande getallen roepen bij mijzelf nog wel wat vragen op, moet daar nog eens induiken :).
Er zijn wel wat goede opties genoemd, wachten totdat contract is afgelopen, kijken naar de gevel op de zuidzijde. Daar heb ik ook al eens naar gekeken maar zonnenpanelen die daar speciaal voor zijn gemaakt hebben een relatief lage opbrengst van rondom de 170WP, of kunnen daar ook "gewone" panelen tegenaan worden gezet. Wordt dan wel een hele constructie en wellicht moet dit met toestemming van de gemeente

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Viaod9TWSvOCx0WnRea9K9S0GVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCub874OHbT1XVGrlT2DZQW1.jpg?f=fotoalbum_large

Het rode gedeelte zal +- 210cm breed zijn en iets meer dan 5 meter hoog.

@Bravertal de prijs per Wp ligt hier ruim op 1,73 en boven de 2€ op deze offertes. En ik hou er dezelfde redenaties op na.

We kunnen ook nog iets anders doen. Op de zuidzijde hebben we een platdak van 560 x 300cm daar zouden 6 panelen op een 10% helling schans kunnen worden gelegd en we kunnen er nog 2 a 3 op het schuurdak welke 300cm x 210cm is maar deze moeten plat op het dak en hebben op dit moment last van schaduw omdat er door de buren niet is gesnoeid. In de winter erg veel schaduw op het schuurdak en op het platte dak is er vanaf eind februari vanaf 09:00u zon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3bAHg2Vif0XYU0DifgssTryyS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qrf06nKPdDx2qHfRYXUPgDcA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQjIlyDq6n1hZd6QlLXQJpjMJ_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qd2lEFpKO2xyvXbTy9I78wnS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze laatste opties zou dan een zelfinstallatie kunnen zijn op de electra na. 2 panelen op schuurdak, een stekker setje en op de uitbouw 4 of 6 panelen op zonneschans via aparte groep. Er zijn verschillende schanzen ook van beton die al voldoende gewicht zouden hebben. Plat dak heeft PVC als dakbedekking overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 21:38
Als je helemaal in die richting doordenkt, kun je waarschijnlijk de Noord-panelen op dezelfde stringomvormer aansluiten als je Zuid panelen op het platte dak. Dan heb je voor lage omvormerkosten en installatiekosten voor 2 dakdelen een hele kostenefficiënte oplossing met opbrengst goed verdeeld over de hele dag.

De schuur (2-4 panelen) daarna misschien nog apart op een APs DS3 microomvormer.

Uiteraard afhankelijk van je budget en de business case :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Noord 50 graden was bij mij rendabel bij de teruglevergoeding van 5 jaar geleden (€ 0,11/ kWh). Ik moet wel zeggen dat mijn installatie een stuk goedkoper was. Gewoon een stringomvormer heb ik op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
discusws schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:32:
Bedankt voor het reageren, Die hellingshoek, zou het niet vreemd zijn als 3dbag ernaast zou zitten?

De velux roof pitch die @ThinkPad adviseert doet het niet, was onwikkeld voor een ouder OS en gaf als waarde 89 graden aan @t14wo ik heb twee anderen gedownload en die geven beiden een vergelijkbaar resultaat, onderstaand screenshot is van ridgit level

[Afbeelding]

en van pitch gauge

[Afbeelding]

Het oogt wel steiler :? dat ben ik met jullie eens.

Ik weet niet of het handig is mijn contract open te breken, heb het nog maar checked en ik zat er boven iets naast:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
My bad dan :) Lijkt idd echt veel steiler dan mijn dak. Maar die begint bij de eerste verdieping al, Misschien dat dat het is.

Consumentenbond 3 jaar vast contract zie ik aan de tarieven. Heb ik zelf ook. Uitstekende tarieven. Alleen als je er toch wel actief mee bezig wilt zijn én je er daarmee wat aan wilt verdienen, kan je bij overproductie overstappen. Het kan zeker lonen. Maar je moet dan wel constant op de hoogte zijn als er tariefwijzigingen zijn en desgewenst overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
t14wo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:43:
[...]

My bad dan :) Lijkt idd echt veel steiler dan mijn dak. Maar die begint bij de eerste verdieping al, Misschien dat dat het is.
@discusws kan het ff zelf nameten. Diepte van de eerste verdieping en hoogte van de tweede verdieping, kan een aardige indicatie geven of de digitale programma's kloppende waardes geven. Ook een computer, zelfs twee, kan fouten maken. Het lijkt er sterk op dat dat hier het geval is.

Meet de twee maten eens op? Kan evt binnenshuis ter indicatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:07:
Met 38° hoek wek je met 6570Wp zo'n 2967kWh op. Als je een hele goede terugleververgoeding van laten we zeggen €0,45/kWh kan scoren dan levert het je dus €1335 per jaar op. De investering van €7122 doe je dan zo'n 5,3 jaar over om terug te verdienen.
Maar TS verbruikt zelf ook nog 5000kWh! Iets wat een aantal lijken te vergeten. Oftewel leuk dat hij voor veel terug kan leveren, maar met salderen wordt er toch eerst verrekend met zijn eigen verbruik. Als hij straks bijvoorbeeld dus die 3000kWh gaat opwekken, dan moet hij alsnog 2000kWh van zijn leverancier kopen. En dan je contract open breken om hogere prijzen te krijgen zodat die 3000kWh meer waard wordt, maar ook die 5000kWh duurder wordt, is wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
@rbaidjoe niet 100% nauwkeuring maar erg in de richting

4,4 meter hoog en 8 meter lang = 54% helling

is dat ook duidelijk :) binnenshuis gemeten

[ Voor 17% gewijzigd door discusws op 15-04-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
discusws schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:56:
@rbaidjoe niet 100% nauwkeuring maar erg in de richting

4,4 meter hoog en 8 meter lang = 54% helling

is dat ook duidelijk :) binnenshuis gemeten
En dat is 28 graden, dus de apps kloppen wel in dit geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sissors schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:26:
[...]

Maar TS verbruikt zelf ook nog 5000kWh! Iets wat een aantal lijken te vergeten. Oftewel leuk dat hij voor veel terug kan leveren, maar met salderen wordt er toch eerst verrekend met zijn eigen verbruik. Als hij straks bijvoorbeeld dus die 3000kWh gaat opwekken, dan moet hij alsnog 2000kWh van zijn leverancier kopen. En dan je contract open breken om hogere prijzen te krijgen zodat die 3000kWh meer waard wordt, maar ook die 5000kWh duurder wordt, is wel vreemd.
Precies! Dat terug leveren is mooi bij sommigen, nou prima maar zie eerst maar op 0 te komen en dat noord terugverdienen, zo hard gaat dat niet en er ligt nog niets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@discusws holy shit wat een mindfuck dan, de hoek vanwaaruit de foto is genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rbaidjoe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:57:
Wel gunstiger voor hem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
rbaidjoe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:57:
Zijn Google maps plaatjes, als ik hem zelf maak wordt het niet minder stijl O-)

Pagina: 1