Dag,
Sinds een aantal weken verliest ons cv systeem steeds sneller druk. Na bijvullen tot 1.8 bar is die een dag later al gezakt tot 1.1 bar. Dat is toch een flinke hoeveelheid water dat verdwijnt, maar ik vind nergens een lek.
Achtergrond: onze cv stond al jaren netjes op 1.5 bar. Maar rond kerst heeft een klusser de radiator in de badkamer weggehaald en merkte toen op dat de manometer bij het laten leeglopen op 1.5 bar bleef staan. Die was dus blijkbaar stuk maar we hadden daarvoor nooit problemen met een lege cv leiding. In afwachting van een installateur voor een nieuwe manometer en onderhoudsbeurt van de Remeha Tzerra cv ketel was in de tussentijd een keer het systeem in storing gegaan omdat de cv leeggelopen was (kan toen bijvoorbeeld de warmtewisselaar kapot gegaan zijn?). Na "op gevoel" bijvullen was dat verholpen. In Januari heeft de installateur een nieuwe manometer geïnstalleerd en de cv ketel nagekeken. Sindsdien kan ik dus de druk weer volgen en die loopt dus erg hard terug.
Ik heb een paar mogelijke oorzaken proberen te onderzoeken:
Heeft iemand tips wat ik nog kan proberen?
Sinds een aantal weken verliest ons cv systeem steeds sneller druk. Na bijvullen tot 1.8 bar is die een dag later al gezakt tot 1.1 bar. Dat is toch een flinke hoeveelheid water dat verdwijnt, maar ik vind nergens een lek.
Achtergrond: onze cv stond al jaren netjes op 1.5 bar. Maar rond kerst heeft een klusser de radiator in de badkamer weggehaald en merkte toen op dat de manometer bij het laten leeglopen op 1.5 bar bleef staan. Die was dus blijkbaar stuk maar we hadden daarvoor nooit problemen met een lege cv leiding. In afwachting van een installateur voor een nieuwe manometer en onderhoudsbeurt van de Remeha Tzerra cv ketel was in de tussentijd een keer het systeem in storing gegaan omdat de cv leeggelopen was (kan toen bijvoorbeeld de warmtewisselaar kapot gegaan zijn?). Na "op gevoel" bijvullen was dat verholpen. In Januari heeft de installateur een nieuwe manometer geïnstalleerd en de cv ketel nagekeken. Sindsdien kan ik dus de druk weer volgen en die loopt dus erg hard terug.
Ik heb een paar mogelijke oorzaken proberen te onderzoeken:
- Ik heb alle radiatoren en leidingen in huis en de kruipruimte nagelopen en kon geen nattigheid ontdekken.
- Het expansievat lijkt te klinken zoals het hoort. Bovendien loopt de druk langzaam op bij het bijvullen en lijkt de druk ook niet noemenswaardig te stijgen wanneer ik het systeem op 60 graden breng. Bovendien verlies ik ook druk wanneer de ketel uit staat. Ik denk daarom (but correct me if I'm wrong) dat het niet komt door overdruk vanwege een defect expansievat.
- Er komt uiteraard veel water uit de condensafvoer. Ik las dat bij een lekkende warmtewisselaar hier ook cv water kan meekomen. Ik heb daarom de pH van het water gemeten en dat is zuur (pH rond de 4) zoals het volgens mij hoort. Bovendien lijkt de hoeveelheid water wanneer ik de condensafvoer naar een emmer leid in lijn met hoeveel gas er wordt verstookt (3.5 liter op een dag waarop 4.5 kuub gas is verbruikt). Er lijkt hier dus ook geen grote hoeveelheid water verloren te gaan.
Heeft iemand tips wat ik nog kan proberen?