Cv leiding verliest snel druk - waar zit het lek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 15:48
Dag,

Sinds een aantal weken verliest ons cv systeem steeds sneller druk. Na bijvullen tot 1.8 bar is die een dag later al gezakt tot 1.1 bar. Dat is toch een flinke hoeveelheid water dat verdwijnt, maar ik vind nergens een lek.

Achtergrond: onze cv stond al jaren netjes op 1.5 bar. Maar rond kerst heeft een klusser de radiator in de badkamer weggehaald en merkte toen op dat de manometer bij het laten leeglopen op 1.5 bar bleef staan. Die was dus blijkbaar stuk maar we hadden daarvoor nooit problemen met een lege cv leiding. In afwachting van een installateur voor een nieuwe manometer en onderhoudsbeurt van de Remeha Tzerra cv ketel was in de tussentijd een keer het systeem in storing gegaan omdat de cv leeggelopen was (kan toen bijvoorbeeld de warmtewisselaar kapot gegaan zijn?). Na "op gevoel" bijvullen was dat verholpen. In Januari heeft de installateur een nieuwe manometer geïnstalleerd en de cv ketel nagekeken. Sindsdien kan ik dus de druk weer volgen en die loopt dus erg hard terug.

Ik heb een paar mogelijke oorzaken proberen te onderzoeken:
  1. Ik heb alle radiatoren en leidingen in huis en de kruipruimte nagelopen en kon geen nattigheid ontdekken.
  2. Het expansievat lijkt te klinken zoals het hoort. Bovendien loopt de druk langzaam op bij het bijvullen en lijkt de druk ook niet noemenswaardig te stijgen wanneer ik het systeem op 60 graden breng. Bovendien verlies ik ook druk wanneer de ketel uit staat. Ik denk daarom (but correct me if I'm wrong) dat het niet komt door overdruk vanwege een defect expansievat.
  3. Er komt uiteraard veel water uit de condensafvoer. Ik las dat bij een lekkende warmtewisselaar hier ook cv water kan meekomen. Ik heb daarom de pH van het water gemeten en dat is zuur (pH rond de 4) zoals het volgens mij hoort. Bovendien lijkt de hoeveelheid water wanneer ik de condensafvoer naar een emmer leid in lijn met hoeveel gas er wordt verstookt (3.5 liter op een dag waarop 4.5 kuub gas is verbruikt). Er lijkt hier dus ook geen grote hoeveelheid water verloren te gaan.
Ik kom er kortom niet achter waar dat water blijft. Ik vrees dat er ergens in de badkamervloer een lek is ontstaan toen de klusser de badkamer radiator heeft weggehaald. Maar ik had dan eigenlijk toch ook wel wateroverlast verwacht in de onderliggende ruimte....

Heeft iemand tips wat ik nog kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Hou oud is het expansievat? 7 jaar of ouder: vervangen. Je voorkomt dat je daardoor teveel druk op het systeem zet omdat het expansievat het niet meer goed opvangt. Gevolg is lekkende knelkoppeling of verdeler, dit kan dus al gebeurd zijn. Ze zijn maar een paar tientjes en dan kan je die echt uitsluiten. Die kapotte manometer heeft ook niet geholpen tegen overdruk denk ik. Zit op de ketel geen drukmeter?

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 14-04-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Lastig te zeggen zonder het te zien, maar de druk die je verliest is geen emmers water maar druppels verdeeld over de dag. Zeker omdat de leiding vaak warm is verdampt er ook veel van het verloren water (indien mogelijk).

Goed alle leidingen en koppelingen controleren op spoortjes (al dan niet al verdampt) water. Zitten er afsluitdoppen in de badkamer, wind er een toiletpapiertje (of iets anders waaraan je goed kunt zien of het nat geworden is) omheen en check het de volgende dag.

Check je de druk wel bij de zelfde temperatuur? Hogere temperatuur = hogere druk, en ook als de pomp draait geeft het systeem vaak een hogere druk aan.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Overstortventiel zit in de ketel en met een slangetje in het riool (als het goed is)
Controleer of deze niet lekt, slangetje uit de afvoer halen en ook de condensafvoerslang.

Expansievat kan ook kapot zijn, enige goede manier is meten (zonder waterdruk)
Tikken tegen expansievat kan een indicatie zijn, zegt niet altijd alles.

En anders installatie laten afpersen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
pennywiser schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:15:
Hou oud is het expansievat? 7 jaar of ouder: vervangen. Je voorkomt dat je daardoor teveel druk op het systeem zet omdat het expansievat het niet meer goed opvangt. Gevolg is lekkende knelkoppeling of verdeler, dit kan dus al gebeurd zijn. Ze zijn maar een paar tientjes en dan kan je die echt uitsluiten. Die kapotte manometer heeft ook niet geholpen tegen overdruk denk ik. Zit op de ketel geen drukmeter?
Er zit op de ketel geen drukmeter helaas.

Expansievat is oud. Maar ik zie nooit een hoge toename van de druk dus ik dacht dat die dan nog goed zou zijn. Kan ik zo'n vat makkelijk zelf vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
RvV1979 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:31:
[...]

Er zit op de ketel geen drukmeter helaas.

Expansievat is oud. Maar ik zie nooit een hoge toename van de druk dus ik dacht dat die dan nog goed zou zijn. Kan ik zo'n vat makkelijk zelf vervangen?
Hang op bovenste verdieping? Dan hoeft alleen druk van het systeem eraf (colafles), en niet al het water, dan de oude van de console schroeven, nieuwe 6x omwikkelen met teflon tape, weer aanschroeven en waterdruk weer op peil brengen.

Hangt deze beneden, dan moet alle water eraf. Kijk op het huidige vat voor exacte voordruk en ook bouwjaar.

Oude expansievaten zijn echt onverstandig, je vergist je nl. in de druk welke niet meer wordt weggevangen => als jij niet kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Of de wisselaar in de ketel.
Breng de ketel op druk. Zet hem uit door de stekker eruit te trekken.
Maak aan de condensaansluiting van de ketel een slang en hang die in een emmer.
Als daar water in komt dan zit het in de ketel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hier recentelijk een Nefit Proline uit 2012 meegemaakt met een lekke wisselaar.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Als je een vermoeden hebt waar het kan lekken bind er eens toiletpapier omheen, toiletpapier is zeer gevoelig voor water dan zou je het vrij snel kunnen zien.

Verder is het gokwerk, meestal is het de expansievat die per toeval defect gaat.

Lekkende koppelingen ga je uiteindelijk ook wel zien maar kan een aardige tijd overheen voordat je corrosie gaat zien.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2022 18:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45
RvV1979 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:08:

• Ik heb alle radiatoren en leidingen in huis en de kruipruimte nagelopen en kon geen nattigheid ontdekken.
Wat omhelsde dit precies? Er zal niet ergens een plas water liggen. Maar wat wel zou kunnen is dat een koppeling bij bijvoorbeeld een radiatorkraan licht vochtig aanvoelt. Die druppelt dan een druppel per uur, en die verdampt vervolgens.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV1979
Iedereen heel erg bedankt voor alle tips!
Freeaqingme schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:22:
Wat omhelsde dit precies? Er zal niet ergens een plas water liggen. Maar wat wel zou kunnen is dat een koppeling bij bijvoorbeeld een radiatorkraan licht vochtig aanvoelt. Die druppelt dan een druppel per uur, en die verdampt vervolgens.
Ik was inderdaad op zoek naar een flinke natte plek omdat er zoveel water verdween. Ik had me niet gerealiseerd dat een druppel per uur zoveel drukverlies kon geven. Zie ook hieronder..
mr_evil08 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:10:
Als je een vermoeden hebt waar het kan lekken bind er eens toiletpapier omheen, toiletpapier is zeer gevoelig voor water dan zou je het vrij snel kunnen zien.
Ik heb dit meteen geprobeerd bij de afgedopte leidingen van de radiator die was weggehaald in de douche. En inderdaad: wc papier werd een beetje nat! Vervolgens probeerde ik de dop beter aan te draaien maar daardoor werd de lekkage alleen maar erger. Gelukkig was het in de badkamer met een douchegoot... :)
Ik heb nu de aftakking richting de douche in de kamer ernaast afgekoppeld en afgedopt. Dit lijkt voorlopig lekvrij.

Voor de hele operatie heb ik wel het halve systeem moeten laten leeglopen en hervullen dus het zal nog een tijdje duren voordat alle lucht uit het systeem is en ik kan zien of het probleem nu verholpen is. Want er kunnen meerdere dingen tegelijk spelen (al hoop ik het natuurlijk niet!).
edsandje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:30:
Overstortventiel zit in de ketel en met een slangetje in het riool (als het goed is)
Controleer of deze niet lekt, slangetje uit de afvoer halen en ook de condensafvoerslang.
Goed idee, dit heb ik meteen gedaan en zal monitoren of hier water uitkomt.
martijn v o schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:05:
Of de wisselaar in de ketel.
Breng de ketel op druk. Zet hem uit door de stekker eruit te trekken.
Maak aan de condensaansluiting van de ketel een slang en hang die in een emmer.
Als daar water in komt dan zit het in de ketel.
Als over een tijd nog steeds drukverlies blijft optreden ga ik dit testen.

Als jullie niets meer van me horen is het opgelost 8)
Pagina: 1